Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis_dude
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 16:46
Locatie: Zuid-Holland

Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Dennis_dude »

Net gelezen op tweakers.

Onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen hebben de versleuteling van een verouderde NXP-chip gekraakt die gebruikt wordt bij startonderbrekers. De slecht beveiligde chip maakt honderdduizenden auto's kwetsbaar voor diefstal.


voor het hele artikel
http://tweakers.net/nieuws/83607/onderz ... -chip.html

Hieronder de lijst van merken en modellen die gebruik maken van de verouderde NXP-chip.
Helaas staat onze Punto er ook tussen. :shock: maar ook de Bentley en alle BMW series (uitgezonderd de 3) staan er ook tussen
Gelukkig is het niet zo eenvoudig als het lijkt om de auto te starten en ermee weg te rijden.
http://nieuwsuur.nl/documenten/autolijst_1_1.pdf
Laatst gewijzigd door Dennis_dude op wo aug 08, 2012 8:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Punto 2012 0.9 Twinair Turbo 85, Glory White
_____________________________________
De Punto heeft plaatsgemaakt voor een familielid, een Fiat 500L Rock, Venezia Blue
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Jarnoootje »

Wat opzich ook te verwachten viel met een 'budget' auto.

Wat ik hoorde op de radio is dat dit al meerdere jaren bekend is en er betere alternatieven zijn, van de zelfde fabrikant, om dit te voorkomen maar dat automerken massaal kiezen voor de goedkoopste variant.
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Deantjuh »

Als ze je auto willen dan nemen ze hem mee ongeacht of er een betere chip inzit of niet.
Ik zag laatst op discovery hoe ze met 2 man kastje aansluiten aan de computer onder de motor kap. Dit zet alarm uit, en schakelt alles kwa anti-diefstal uit. Terwijl er eentje in de auto zit en aan de gang gaat met het starten van de auto. Zodra alles aan is gesloten, starten ze hem en rijden ze weg.
Dusja, ik zou je niet zo druk maken nog. T kan al jaren en daardoor zijn er geen miljoenen autos gestolen in NL. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Jarnoootje »

Inderdaad, redelijk komkommer nieuws dit.
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Wesley Abarth »

Ik zie alleen de grande punto staan, zou er in de evo en de punto 2012 een andere chip zitten?
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Ivo Herijgers »

Ik denk het niet... Nergens op gebaseerd overigens..
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door ed.de.vries »

Even: toen ik bij enkele auto freaks meerdere keren opperde dat ALLES te kraken is werdt ik min of meer UIT gelachen! Bakerpraat enz enz....
Het werdt wel even anders toen (nu enige maanden geleden) bij één van hen een peperdure B.M.W 7 serie van hun erf werdt ontvreemd,ondanks de vele sicherheits voorzieningen tegen van alles en nog wat. Foetsie!!! Ook de/het bungelo/terrein was beveiligd.
Waar de BMW gestald stond. eea gebeurde in de vroege nacht, en in een grote straat met straatverlichting, .
Dus: alles is te kraken enz enz, en te jatten! Er zijn altijd personen die op dit gebied "meesters" zijn om systemen te kraken.
Ik ben het met daentje eens, als ze willen is alles te kraken cq te jatten, ondanks weet ik wat voor beveiligingen!!
:der ALTE:
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Wesley Abarth »

Ivo Herijgers schreef:Ik denk het niet... Nergens op gebaseerd overigens..
Waarom niet, het is tenslotte een doorontwikkeling van,,
PatriXx
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:59
Locatie: Apeldoorm

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door PatriXx »

Laten we eerlijk zijn, als je een auto jat dan neem je toch geen Fiat :mrgreen:
1.3 Multijet Sport
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door ed.de.vries »

foei foei foei!! PatrXx
Als je een auto jat,
Dan neem je toch geen FIAT!! :twisted: :twisted:
En dat nog wel te uiten op DIT (Fiat) forum, man:
:x Komt dit even hard an!
:evil: :twisted: :oops: :cry:
:der ALTE:
een Fiat freak uit het Zuiden des lands. :mrgreen:
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door damted »

De ov chipkaart is ook te kraken, alleen voor de gewone man is de beveiliging goed genoeg.
Zo zal het ook wel zijn met deze chip.
Met de huidige krachtige computers is bijna alles te kraken als je maar genoeg geduld hebt en smimme programma's kan schrijven.
Verstand van de type beveiligingen is natuurlijk ook vereist om het te kunnen kraken.

Jammer dat bij dit soort nieuws ook juist het boevengilde blij wordt en de autofabrikant heeft er weer een uitdaging bij gekregen.
Je kunt beter vragen of universiteiten in hun onderzoeken kunnen bijdragen aan betere beveiliging door nieuwe algoritmen te ontwikkelen waar de industrie dan weer gebruik van kan maken.

Als ze je auto willen hebben, komen ze toch wel binnen en desnoods zetten ze je auto op een trailer en strippen ze wat ze nodig hebben.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door RaydeJee »

Of ze breken in en jatten de sleutels. Als ze willen lukt het inderdaad toch. Ik begrijp inderdaad ook niet dat dit dan met een complete lijst in het nieuws moet, waar ook het boevengilde meeleest ja. :roll:
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door swans »

Deantjuh schreef:Als ze je auto willen dan nemen ze hem mee ongeacht of er een betere chip inzit of niet.
Ik zag laatst op discovery hoe ze met 2 man kastje aansluiten aan de computer onder de motor kap. Dit zet alarm uit, en schakelt alles kwa anti-diefstal uit. Terwijl er eentje in de auto zit en aan de gang gaat met het starten van de auto. Zodra alles aan is gesloten, starten ze hem en rijden ze weg.
Dusja, ik zou je niet zo druk maken nog. T kan al jaren en daardoor zijn er geen miljoenen autos gestolen in NL. 8)

Ik heb die aflevering ook gezien, maar dat werkt dus alleen met auto's ZONDER verder alarm,... door een andere computer erin te gooien omzeilen ze de startonderbreker!


(ik heb ook eens gezien dat ze het alarm ontmantelden door (bij een oudere auto) eerst een kapot knipperlicht te monteren, de ruit inslaan, alarm gaat 1x af maar omdat normaal de pinkers gelijk meedoen knalt de zekering eruit) of het ook echt werkt weet ik niet. Was toen wel op discovery oid. Dus enige waarheid??????
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
PatriXx
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:59
Locatie: Apeldoorm

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door PatriXx »

Dat werkt inderdaad, maar alleen met oude alarmsystemen waarbij de bekabeling naar de knipperlichten niet extra is afgezekerd. Men zorgt dan dar er kortsluiting in het knipperlicht ontstaat. Tegenwoordig zijn alle systemen hier tegen beveiligd.
1.3 Multijet Sport
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Onderzoekers kraken startonderbrekers door oude NXP-chip

Bericht door Thegroov »

Dat een paar onderzoekers een encryptiechip weten te kraken betekent natuurlijk niet dat er over een paar dagen een doityourself kraaksetje in de online shop voor het autodievengilde ligt. Ik maak me dus nergens druk over.

Overigens, in mijn tijd, toen ik me nog met encrytiesystemen voor verbindingen bezig hield, was het in de VS een verplichting dat een encryptiesysteem door de VS-overheid binnen enkele uren gekraakt moest kunnen worden, anders werd het niet toegestaan om openbaar gebruikt te worden. De overheid moest elk systeem kunnen kraken om communicatie van terroristische organisaties en dergelijke te kunnen monitoren. Nederland gebruikte toen alleen die systemen die door de amerikaanse overheid waren goedgekeurd. (DES en RSA en zo.) Dat een systeem te kraken is zegt dus niet zo veel.
Plaats reactie