Roze vloeistof

grietje8
Avere Una Vita
Berichten: 2423
Lid geworden op: do mei 11, 2006 22:21
Locatie: Groningen

Bericht door grietje8 »

:D Mooi de GP is weer beter...
En we gaan weer km's rijden.... 250 per dag
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

johnb schreef:
diabloNL schreef:
johnb schreef:
grietje8 schreef:Is t nu opgelost John :?:

Ja, gelukkig opgelost. :lol:
Dus wat was het dan?
Een lekkend slangetje door een klem die "niet goed zat"
Ik begrijp nog steeds niet dat de monteur het niet direkt gezien heeft. :?
warschijnlijk lekte ie pas als de motor geheel afgekoeld is.
en bij de eerste check in de garage was hij natuurlijk warm en dus niets te zien.
en na dat nachtje overblijven konden ze het pas traceren.
Gebruikersavatar
johnb
Avere Una Vita
Berichten: 3502
Lid geworden op: di aug 01, 2006 12:17
Locatie: Landgraaf

Bericht door johnb »

hannes schreef:
johnb schreef:
diabloNL schreef:
johnb schreef:
grietje8 schreef:Is t nu opgelost John :?:

Ja, gelukkig opgelost. :lol:
Dus wat was het dan?
Een lekkend slangetje door een klem die "niet goed zat"
Ik begrijp nog steeds niet dat de monteur het niet direkt gezien heeft. :?
warschijnlijk lekte ie pas als de motor geheel afgekoeld is.
en bij de eerste check in de garage was hij natuurlijk warm en dus niets te zien.
en na dat nachtje overblijven konden ze het pas traceren.
Gelukkig hoefde ik voor het nachtje overblijven bij Creusen geen logies met ontbijt voor mijn GP te betalen :lol:
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

johnb schreef:
diabloNL schreef:
johnb schreef:
grietje8 schreef:Is t nu opgelost John :?:

Ja, gelukkig opgelost. :lol:
Dus wat was het dan?
Een lekkend slangetje door een klem die "niet goed zat"
Ik begrijp nog steeds niet dat de monteur het niet direkt gezien heeft. :?
zoiets zie je niet direct hoor :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mario67
Nuovo Arrivato
Berichten: 73
Lid geworden op: di jan 30, 2007 19:14
Locatie: Schalkhaar

Bericht door Mario67 »

Nou heb ik zelf ook last van koelvloeistoflekkage; laatste weken behoorlijk wat rozige vloeistof op garagevloer. Dacht eerst dat het smeltwater was van sneeuw e.d. Vandaag eens de vloeistoflevels gechecked en zag dat de koelvloeistof alarmerend laag was ! Ik zag de opmerking van kokende koelvloeistof die via een overdrukventiel wordt geloosd, dus zonder direct aan een echt lek te denken redeneer ik; als het vloeistofniveau laag is (sorry, al die tijd te lui geweest om onder de motorkap te kijken) krijgt deze relatief lage hoeveelheid qua temperatuur veel voor de kiezen waardoor deze nog warmer wordt en wordt geloosd waardoor er steeds minder in het reservoir zit (viel me recent al op dat bij aankomst thuis bij korte ritjes de ventilator draait om de boel te koelen). Dus aangezien de garage vandaag toch dicht zit eerst maar op de fiets gesprongen en bij de dichtsbijzijnde benzinepomp (shell) koelvloeistof gehaald (als 't na bijvullen toch nog lekt kan ik altijd nog naar de garage). Ze hadden daar 2 soorten; Glycoshell en Glycoshell longlife. Op de verpakking van de longlife stond dat deze was voor VW, Audi, etc en zag hier geen Fiat bij staan dus maar gekozen voor de gewone soort. Thuis aangekomen fles geopend en zag dat dit groene vloeistof betreft, terwijl in mijn Fiatje roze zit. Nu voelde ik toch wat nattigheid, aangezien ik al gelezen had dat het mengen van koelvloeistof uit de boze was.

Nu vraag ik mij af; had ik nu toch voor de longlife moeten kiezen, de gewone gebruiken of kan ik beter shoppen voor de Paraflu UP (daar heeft het onderhoudsboekje het over) ?
GP Sport 1.4 16V Exotica Red, achterruiten verduisterd, Eibach Pro verlaagd, Waxoyl behandeld.
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

fiat gebruikt een roze kleur maar komt overeen met de groene.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

cool vloeistof in de kleur van de auto lijkt me wel wat
rode
oranje
blauwe
witte
zwarte :D
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Mario67
Nuovo Arrivato
Berichten: 73
Lid geworden op: di jan 30, 2007 19:14
Locatie: Schalkhaar

Bericht door Mario67 »

Vandaag bij de dealer langsgeweest en daar de originele Paraflu UP gehaald. Ter plekke gevraagd of het nu kwaad kon; verschillende soorten koelvloeistof bij elkaar in. Het antwoord was dat er 3 situaties konden ontstaan:

- ze werken goed samen
- ze gaan elkaars (koelende) werking tegen tgv andere chemische samenstelling
- ze gaan klonteren, blubberen en helpen je boel naar de kl&%$ten :?

In de praktijk is het dus een kwestie van altijd met dezelfde type (cq merk) bijvullen of alles leeg laten lopen en geheel nieuwe vloeistof erin.

Zo, reservoir is weer gevuld tot de max en nu de komende dagen/weken goed het peil in de gaten houden !
GP Sport 1.4 16V Exotica Red, achterruiten verduisterd, Eibach Pro verlaagd, Waxoyl behandeld.
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

niet met elkaar mengen :wink:

weet ook niet wat er gebeurd
maar op cursus hebben ze gezegt dat het niet goed is. :wink:
Afbeelding
Patrick
Junior Stato
Berichten: 436
Lid geworden op: do mar 09, 2006 20:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Patrick »

walpunto schreef:fiat gebruikt een roze kleur maar komt overeen met de groene.
ik heb een maand of 2 terug ook het eea bij moeten vullen en heb toen vlgs mij ook de gewone Glycoshell toegevoegd aan het restant wat nog in het systeem en reservoir zat.
Sindsdien (afkloppen! ;) ) geen problemen gehad hoor.
Gebruikersavatar
Mario67
Nuovo Arrivato
Berichten: 73
Lid geworden op: di jan 30, 2007 19:14
Locatie: Schalkhaar

Bericht door Mario67 »

Na bijvullen gisteren geconstateerd dat het niveau langzaam weer terugloopt, oftewel maar een afspraak voor reaparatie maken :( . Nou ja, valt natuurlijk allemaal onder de garantie.

Aangezien ik toch wel benieuwd was of ik nu de Glycoshell kon gebruiken gisteren een mail gestuurd aan de technische afdeling van Shell. Vandaag antwoord ontvangen en ter lering mijn vraag en hun antwoord hier even bijgeplakt:

Vraag:

In constateerde gisteren dat mijn fiat, voorzien van (rode)
koelvloeistof Paraflu UP, te weinig vloeistof had. Daarop ben ik naar
de dichtsbijzijnde shell gereden om koelvloeistof te halen. Ik zag daar
2 soorten: Glycoshell en Glycoshell longlife. Nu stond er op de
verpakking van de longlife dat deze voor VW, Audi etc is maar ik zag
Fiat er niet bij staan, zodoende de gewonen Glycoshell gekozen.

Thuisgekomen wou ik gaan bijvullen, ik zag echter dat deze vloeistof
groen was ipv de in mijn auto aanwezige roze.

Vervolgens op internet aan het speuren geweert om er achter te komen
of dit nu wel kan. Ik las dat je verschillende types vloeistof nooit
mag mengen, ik durf nu dus ook niet bij te vullen. Ik kon echter niets
vinden over de compatibiliteit tussen de producten van Shell en de
genoemde Paraflu UP.

Mijn vraag is; is Paraflu UP compatibel met Glycohell (de normale of
de longlife) ?

Antwoord:

Er zijn 2 technologiën op de markt :

- de "klassieke" technologie (gele, groene of blauwe kleur) , die overeen komt met de gewone Glycoshell.
- de nieuwe technologie op basis van een silicaatvrije formulatie. Dit zijn meer stabiele formulaties, en worden ook specifiek aanbevolen op aluminium motorblokken. Deze technologie heeft bijna altijd een oranje of rood-roze kleur, en dat is onze Glycoshell Longlife.

Het is inderdaad zo dat de VW groep als eerste constructeur deze vloeistof heeft opgelegd. Daarvoor hebben ze een eigen specificatie (norm) in het leven geroepen. Dit is een soort "examen" waar de vloeistof door VW moet "approved" worden voor gebruik in hun wagens. Dat is de specificatie die je op de bus ziet.

Maar dat wil niét zeggen dat dit product niet in andere wagens mag gebruikt worden waar deze nieuwe technologie gevraagd wordt. Immers : niet alle automobiel constructeurs gaan van die speciale tests en approvals gaan aanmaken om een product goed te keuren. Fiat is inderdaad één van die constructeurs die geen eigen norm gaan opstellen, en gewoon een silicaatvrije technologie aanbevelen. Glycoshell Longlife is dus perfect, ook vor Fiat of andere modellen.

Het is ook zo dat de klassieke (blauwe) technologie ook kan gebruikt worden op aluminium motorblokken. Technisch is er geen enkel probleem, zolang de vloeistof na 2-3 jaar wordt ververst. Maar het mag duidelijk zijn dat de nieuwe technologie een veel betere bescherming geeft op moderne aluminium motorblokken.

Gezien de formulaties van beide technologiën vrij ver uit elkaar liggen, gaat men veiligheidshalve aanbevelen om beide producten niet te mengen. Koelvloeistoffen zijn immers vrij kwetsbare formulaties (qua stabiliteit), en door het mengen bestaat het risico dat de formulatie "uit elkaar valt", en afzettingen gaat vormen.

Nu is het wél zo dat in de praktijk beide technologiën wél worden gemengd door mensen die niet beter weten. Deze praktijkervaring leert dat er weinig of geen problemen optreden met het mengen van beide vloeistoffen, maar gezien er tot nu toe geen bewijzen zijn pro of contra blijft men veiligheidshalve aanbevelen beide producten niet te mengen (kwestie van het risico zo laag mogelijk te houden).

Concreet wil dit nu zeggen : voor uw wagen heb je inderdaad de Glycoshell Longlife nodig. Als je nu gewone Glycoshell hebt ga je die beter niet mengen met de Paraflu UP. Als dit echter wél reeds gebeurd is, is uit de praktijk gebleken dat het risico vrij laag is, maar om zeker te zijn gebruik je best ofwel de éne, ofwel de andere technologie
GP Sport 1.4 16V Exotica Red, achterruiten verduisterd, Eibach Pro verlaagd, Waxoyl behandeld.
Plaats reactie