GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Sjiefke
Nuovo Arrivato
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mei 17, 2010 8:27

GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Sjiefke »

Goedemiddag...

Recent kreeg ik een storingsmelding dat het ASR/ESP/Hill climb enz. niet beschibaar was. De melding heeft een tijd aangehouden, was daarna korte tijd verdwenen en is daarna weer terug gekeerd. Aan de auto zelf merk ik niks, maar ik ben er toch even mee naar de dealer geweest.

Bij de dealer hebben ze hem uitgelezen en zeiden ze dat het het gasklephuis was. Het huis hebben ze gereinigd met de mededeling dat als de melding terug zou komen, het huis vervangen moest worden. De storing was daarna weer verdwenen.

Na het reingingen heb ik weer een aantal 100km's gereden zonder problemen, maar ondertussen is de storing weer terug. Dit zou dus betekenen dat het huis moet worden vervangen. Het vervelende is alleen dat dat 350,- kost en ik eigenlijk helemaal niks merk aan de auto zelf.

Is er iemand met ervaring of tips. Ik ben wel handing genoeg om een en ander zelf even na te kijken.

Alvast bedankt!

Ronald
Grande Punto '06 1.4 Starjet met 104.000km
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik vermoed eerder dat er een schakelaar kapot is. Deze melding hebben meer mensen gehad. Probeer het eens op te zoeken op het forum. Dan ben je zeker goedkoper uit.
Afbeelding
joris.c.
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 12:20

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door joris.c. »

kijk je remcontact na... ik heb dezelfde melding gehad, en zocht me een ongeluk...

Tot op een dag een vriend achter me reed en zei dat ik geen enkel stoplicht heb dat werkte... remcontact stuk, vervangen en hoppa, geen fout meer... en als je bedenkt, abs, esp en hill holder werken alledrie op je remsysteem...

Sla me niet dood als het nog terug komt, mijn ervaring was het defecte remcontact....

(remcontact zit achter rempedaal, zwart-rood van kleur, beetje vervelend om er aan te kunnen. schuif het rode stuk naar buiten en druk het hele contact uit de houder. Doe dit enigzins voorzichtig, want ze hebben er à la fiat engeneering een dom stukje kartonachtig-iets achter geplakt met de uitsparing van de sensor... druk dit stuk en je bent gezien... dan kan je er een ander stukje beginnen in prutsen.....

gezien de meldingen allen rem-gerelateerd zijn, zullen ze in de gagare toevallig een foutje op het gasklephuis gevonden hebben en hier maar de schuld aan geven... ik zie echter niet het verband tussen het één en het ander....

abs = anti blokkeer systeem, werkt via contact aan de remmen, als de remschakelaar actief is en de ecu dus denkt dat je remt, mag dat systeem ingrijpen....

esp = stabiliteitsprogramma... als 1 van de wielen doorslippen gaat ie afremmen, werkt op zelfde contact als abs...

hill holder houd de remdruk aan gedurende een seconde of 2 nadat het remcontact terug gedeactiveerd is en je op een helling staat... en je raad het al, de ecu kan enkel weten dat je wielen terug draaien door de info die de abs-stekker doorgeeft...

dus wat heeft dat in hemelsnaam met je gasklep te maken... ze hebben je boel gewoon gereset... en gehoopt dat het weg zou gaan... gasklepfoutje zal bijkomend in het geheugen hebben gestaan... een fout word pas weergegeven door een lampja als ze als blijvend ervaren word door de ecu en daarvoor moet een fout 3 keer terugkomen...

en om de info effe compleet te maken, nieuw remcontact kost in belgie 23 euro, bij de onderdelen-shop... is even goed (of zelfs beter) dan een fiat stuk (lichte garage-korting inbegrepen, weet niet exact uit het hoofd hoeveel dat was)
Sjiefke
Nuovo Arrivato
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mei 17, 2010 8:27

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Sjiefke »

Even een aanvulling op mijn eerdere verhaal...

Het probleem beslaat eigenlijk 2 storingen.
De eerste storingsmelding is dat het ASR/ESP/Hill climb enz. niet beschikbaar is met onderstaand waarschuwingslampje:
Afbeelding

De tweede storingsmelding is "laat motor controleren" met onderstaand waarschuwingslampje:
Afbeelding

Beide komen tegelijkertijd in, maar de eerste storing gaat meestal weer als eerste weg. Daarna gaat ook vaak de tweede melding uit en kan ik vaak weer een tijd rijden zonder storing. Uit het niets gaan beide waarschuwingen dan weer af...

Het is dus niet uitsluitend een ASR/ESP/Hill climb storing. Die tweede melding kan mijn inziens wel veroorzaakt worden door het gasklephuis, wat vervolgens misschien de ASR/ESP/Hill climb storing veroorzaakt...
joris.c.
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 12:20

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door joris.c. »

bij mij branden ook steeds de twee door u vernoemde lampjes....
en inderdaad... eerst gingen ze nog weg... tot ze bleven staan...

check engine brand gewoon om melding te geven dat je ecu uitgelezen moet worden, omdat er een permanente fout op staat...
ecu= electronic control unit...

hedendaagse autos steken vol met waarschuwingslampjes waar je eigenlijk niets aan hebt, is gewoon een veiligheid die de constructeur inbouwd voor die 1 kans op ....??? dat er effectief iets mis loopt.... 50% van de foutmeldingen zijn zinloos.... heb je een benzine en heeft 1 cilinder overslag gehad (te laat of niet gevonkt) dan krijg je zo een lampje... mensen schieten in paniek en durven niet meer verder rijden... ik word dan opgeroepen als pechverhelper... lampje resetten en hup.... jullie kunnen weer verder... Ik heb ze al veel vervloekt die onnuttige meldingen... de dag van vandaag dekken ze zich overdadig in en zoeken ze bescherming achter die lampjes... better safe the sorry zeggen ze... vooral om claims uit amerika te voorkomen (waar zowat iedereen, iedereen een proces aansmeert). hun manier om te zeggen: maar meneer, u zag toch dat er een lampje brande? Als je instructieboekje leest... staat er duidelijk RIJD VOORZICHTIG NAAR EEN DICHTGELEGEN FIAT WERKPLAATS... ze zeggen het zelf... U kan nog rijden.. niks aan de hand... we gaan u gewoon wat geld afhandig maken, want u heeft toch geen benul wat we u wijsmaken... soms staan de garagisten gewoon fantasietjes te vertellen waar ik dan als vakman gewoon nog bij sta.... maar ja... wij ( de depannagediensten, takel en bergingswerkers) mogen ons daar niet in mengen....
joris.c.
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 12:20

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door joris.c. »

en ik zet er een jaarloon op in dat je abs esp hill-storing absoluut niets te maken hebben of geen enkel gevolg kunnen zijn van je gasklephuis...
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door tonyvandenbroek »

eej die Joris...een jaarsalaris :shock: Maar ook ik denk dat je g :shock: gelijk hebt. (persoonlijk: remlicht schakelaar of iets in die trendt)
Afbeelding
Sjiefke
Nuovo Arrivato
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mei 17, 2010 8:27

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Sjiefke »

Heren,

Even een terugkoppeling op het probleem; De storing bleef regelmatig terugkomen, maar ik ben er niet meer mee naar de garage geweest. Ik had zelf het vermoeden dat het misschien met vervuilde injectoren te maken kon hebben en heb een flesje injector-cleaner in de tank gemikt. Kort daarna heb ik nog 1 of 2 keer de storing gehad en daarna niet meer. Ben er dus al een hele tijd vanaf...

*Even afkloppen*
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vuurpijl
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: di mei 28, 2013 22:43

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Vuurpijl »

Ik heb hetzelfde probleem nu helaas. Van welk merk heb je die injectorreiniging gekocht?
Mijn vorige wagens:
- Alfa 156 2.0 twinspark
- Alfa 156 1.9 jtdm 170 pk squadra
- Mini Cooper S 1.6
- Alfa 156 SW GTA
Gebruikersavatar
Vuurpijl
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: di mei 28, 2013 22:43

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Vuurpijl »

Reiniger erin gegooid en de melding is verdwenen heel apart.
Mijn vorige wagens:
- Alfa 156 2.0 twinspark
- Alfa 156 1.9 jtdm 170 pk squadra
- Mini Cooper S 1.6
- Alfa 156 SW GTA
Gebruikersavatar
Vuurpijl
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: di mei 28, 2013 22:43

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Vuurpijl »

De melding is weer terug gekomen nu staat de auto bij de garage voor onderzoek.
Mijn vorige wagens:
- Alfa 156 2.0 twinspark
- Alfa 156 1.9 jtdm 170 pk squadra
- Mini Cooper S 1.6
- Alfa 156 SW GTA
Sjiefke
Nuovo Arrivato
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mei 17, 2010 8:27

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Sjiefke »

Sorry voor mijn late reactie, maar ik ben niet zo vaak op het forum. Ik heb volgens mij deze erin gegooid, het was in ieder geval van Wynn's uit hun professional-serie. Niet goedkoop, maar het is dan ook de "professional"..
Afbeelding
http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=1&bId=297
Sjiefke
Nuovo Arrivato
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mei 17, 2010 8:27

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Sjiefke »

De storing is bij mij trouwens ook nog wel een enkele keer opgedoken vlak nadat ik de cleaner had gebruikt. Ik weet niet precies meer hoelang daarna nog (1week?), maar ik ben sindsdien nog steeds storingsloos...
Gebruikersavatar
Vuurpijl
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: di mei 28, 2013 22:43

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Vuurpijl »

Dat spul heb ik er ook ingegooid en gasklep laten reinigen.
En een storing met mijn achtermistlamp weg laten halen je weet maar nooit of het met elkaar te maken heeft.
Ook tank ik nu al een aantal weke octaan 102 er rijd ook prettiger, maar ga toch langs savali om hem nog lekkerde te laten rijden.
De storing is nu in ieder geval weg.
Mijn vorige wagens:
- Alfa 156 2.0 twinspark
- Alfa 156 1.9 jtdm 170 pk squadra
- Mini Cooper S 1.6
- Alfa 156 SW GTA
Gebruikersavatar
Vuurpijl
Nuovo Arrivato
Berichten: 104
Lid geworden op: di mei 28, 2013 22:43

Re: GP '06 ASR/ESP/Hill climb storing (Gasklephuis?)

Bericht door Vuurpijl »

En de melding is weer terug :evil:, auto 4 keer opnieuw starten en de melding is weer weg :roll:
Mijn vorige wagens:
- Alfa 156 2.0 twinspark
- Alfa 156 1.9 jtdm 170 pk squadra
- Mini Cooper S 1.6
- Alfa 156 SW GTA
Plaats reactie