Dilemma: LPG of Diesel?

Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door Maxximum »

Ik heb een ringtank van 55 liter, die dus 80% gevuld mag worden.
De netto inhoud is dus 44 liter.

Ik rijd er iets meer dan 500km mee. (dus ong. 1:12)
Om echt een goed gemiddelde neer te zetten is een beetje moeilijk.
De auto rijdt namelijk bij koude start eerst een stukje op benzine, en schakelt dan automatisch om naar LPG indien de verdampingstemperatuur is bereikt.
Ik rijdt zelf meestal 20km (woon/werk) a 80 - 100 km/h.
Indien je langere stukken rijdt, op de snelweg, zal het verbruik waarschijnlijk stijgen.

Een auto met een LPG installatie dient ieder jaar APK gekeurd te worden.
Onderhoud bij een LPG is om het jaar of 25 á 30dkm een nieuw verdampingsfilter á € 50.

Let op: Ik praat steeds over een VSI installatie.
De meeste inbouwers zullen een LPI installatie inbouwen.

Ik merk zelf geen groot verschil tussen benzine en LPG qua vermogen o.i.d.
Wel moet hij nog steeds eens afgesteld worden omdat ik niet meer dan 5000rpm kan maken (dan houdt de motor in).
Dit komt natuurlijk niet zo heel vaak voor.
Als je een wegsprintje wilt maken, even terug op benzine schakelen :lol:

Mijn inbouwdealer: Hans Drijdijk in Koewacht
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door alfawiel »

Wat wegenbelasting betreft zie ik dat je hetzelfde gewicht hebt aangehouden voor benzine en LPG.
Bij inbouw van LPG gaat het gewicht omhoog waardoor je in een hogere gewichtsgroep terechtkomt. (ik meen me te herinneren dat dit wordt berekend door het aantal liter tankinhoud van de LPG tank x 0.8 kg) dit gewicht wordt bij het originele kentekengewicht opgeteld.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door Maxximum »

Dat klopt!
De netto inhoud (bij mij 44 liter) werd er in kg bij gerekend.
Je gaat dus van gewichtsgroep
1051 - 1150 naar
1151 - 1250.
Ik betaal nu zo'n € 65 per maand wegenbelasting.

Ik probeer niemand om te praten, maar als je nog maar nét je GP T-Jet hebt, vindt ik het persoonlijk zonde om hem alweer weg te doen.
(wat zou je moeten laten vallen als je hem nu weer inruilt?)
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door alfawiel »

als ik me niet vergis is de Tjet van 2009 en dus gebruikt gekocht.
Daardoor zou de afschrijving nog wel mee kunnen vallen.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
kistigun
Junior Stato
Berichten: 297
Lid geworden op: do jul 26, 2012 8:10
Locatie: Weert

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door kistigun »

Dank allen voor de tips! Heb alles even mee genomen en de tabel opnieuw ingevuld:
Afbeelding
Heb €4000,- gerekend voor een bedrag wat ik moet bijleggen bij inruil voor een pevo 1.3(ik denk dat ik er nog €8000,- voor terug kan krijgen) en €2500,- voor een lpg installatie. Het belastingvoordeel op de diesel en de onderhoudskosten zijn nog niet meegenomen.

@maxximum: wat is het verschil tussen lpi en vsi?
@alfawiel: heb hem idd als occasion aangeschaft
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door alfawiel »

Nog een tip vooraf.
Rij eens met een MJ 1.3 alvorens te beslissen.
Diesel rijden is toch wel even anders dan met een Tjet.
Eventueel kun je ook even in mijn Pevo rijden, (maar die is wel gechipt)
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door Maxximum »

LPi (Liquid Propane Injection),
VSI (Vapour Sequential Injection).

LPi wordt vloeibaar ingespoten.
Bij VSI wordt het gas eerst verdampt, en dan de cilinderkamer in gespoten.
Ik heb geen idee wat de voor of nadelen zijn van beiden installaties.
Of bij welke installaties er een grotere slijtage optreedt.
Bij beide typen installatie zijn er extra smeersystemen te plaatsen zoals flashlube,
die "Om de zoveel km" een smeermiddel toevoegen aan het gas voor extra smering.
Vergeet niet dat je dan ook weer om de bijv. 10.000km je smeermiddel moet aanvullen wat ook niet goedkoop is.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
kistigun
Junior Stato
Berichten: 297
Lid geworden op: do jul 26, 2012 8:10
Locatie: Weert

Re: Dilemma: LPG of Diesel?

Bericht door kistigun »

@alfawiel: Thanks! Wil graag een keertje een proefritje komen maken!
@Maxximun: Dankjewel voor de uitleg!
Plaats reactie