Dilemma: LPG of Diesel?
Dilemma: LPG of Diesel?
Ik rij nu al een dikke twee maanden met veel plezier in mijn GP Tjet. Ben er super tevreden mee allen zit ik momenteel met een dilemma. Ik begin half december met een nieuwe baan waardoor mijn woon-werk kilometers zich gaan verdubbelen(van 1600 km per maand naar 3500). Hierdoor lopen de kosten van de Tjet zo hoog op dat het niet meer rendabel is om in de Tjet te blijven rijden. Nu heb ik een aantal mogelijkheden(Ik blijf het liefst natuurlijk een Fiat Punto rijden):
- LPG G3 installatie in de Tjet laten bouwen
- Overstappen naar een GP 1.6 Mjet
- Overstappen naar een PEVO 1.3 Mjet
Wat zouden jullie mij adviseren?
- LPG G3 installatie in de Tjet laten bouwen
- Overstappen naar een GP 1.6 Mjet
- Overstappen naar een PEVO 1.3 Mjet
Wat zouden jullie mij adviseren?
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
ik zou zondermeer overstappen naar een dieseltje.
Met de GP 1.6 betaal je al direct wegenbelasting, en met de PEVO 1.3 rij je nog een jaar wegenbelastingvrij.
Een LPG installatie in de Tjet gaat ten koste van je bagageruimte, en je betaald een hogere wegenbelasting dan voor benzine.
Bovendien lijkt het wel of de LPG prijs de laatste tijd nog harder stijgt dan de benzine en diesel (procentueel gezien dan)
Met de GP 1.6 betaal je al direct wegenbelasting, en met de PEVO 1.3 rij je nog een jaar wegenbelastingvrij.
Een LPG installatie in de Tjet gaat ten koste van je bagageruimte, en je betaald een hogere wegenbelasting dan voor benzine.
Bovendien lijkt het wel of de LPG prijs de laatste tijd nog harder stijgt dan de benzine en diesel (procentueel gezien dan)
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Ik zou eigenlijk opteren voor LPG in jou situatie. Je blijft genieten van de magnefieke Tjet zonder de nadelen. De lpg-tank kan eventueel op de plek van het reservewiel.
De afschrijving in deze korte tijd is denk ik astronomisch en daar kun je makkelijk een gasinstallatie voor kopen. Het enige nadeel is dat je vrij vaak moet tanken, iedere 400km ofzo en dat je de auto niet op korte termijn weer weg moet doen.
De afschrijving in deze korte tijd is denk ik astronomisch en daar kun je makkelijk een gasinstallatie voor kopen. Het enige nadeel is dat je vrij vaak moet tanken, iedere 400km ofzo en dat je de auto niet op korte termijn weer weg moet doen.
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Je kan tegenwoordig al LPG-installaties krijgen die in een diesel werken. Heb je best of both worlds....
Was op TV bij transportwereld.
Was op TV bij transportwereld.
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Ben idd een beetje band dat als ik een 1.3 mjet aanschaf ik het vermogen van de tjet erg ga missen. vandaar dat de 1,6 mjet misschien voor me de gulden middenweg is. Maar de 1,6 mjet is helaas zeldzaam op occasion gebied...Evo-Erik schreef:Ik zou eigenlijk opteren voor LPG in jou situatie. Je blijft genieten van de magnefieke Tjet zonder de nadelen. De lpg-tank kan eventueel op de plek van het reservewiel.
De afschrijving in deze korte tijd is denk ik astronomisch en daar kun je makkelijk een gasinstallatie voor kopen. Het enige nadeel is dat je vrij vaak moet tanken, iedere 400km ofzo en dat je de auto niet op korte termijn weer weg moet doen.
Maar dan heb je ook de aanschafkosten van twee wereldenThegroov schreef:Je kan tegenwoordig al LPG-installaties krijgen die in een diesel werken. Heb je best of both worlds....
Was op TV bij transportwereld.
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Neem eens contact op met Maxximum. Hij was één van de eerste in NL die een LPG in de t-jet legde. Volgens mij is hij nog steeds tevreden.
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
je zou ook kunnen overwegen om te verhuizen, -]
maar inderdaad Maxximum scheurt al 4 jaar rond volgens mij op LPG, en heb hem nog niet over
problemen gehoord!
maar inderdaad Maxximum scheurt al 4 jaar rond volgens mij op LPG, en heb hem nog niet over
problemen gehoord!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Ik zou even een paar sommetjes maken, dan kan je de beslissing wat rationeler maken.
Verder, als het kwa financieel geld weinig uitmaakt, kan je kiezen wat je het fijnste vindt.
Ik rijd zelf diesel terwijl dat over een paar jaar misschien niet echt lonend meer is, omdat ik niet weet hoeveel km ik ga rijden. Maar zelfs al zou het iets duurder zijn maakt me dat niet uit, vind het fijn rijden.
LPG rijdt ook prima maar wat ik (persoonlijk) een nadeel vind is dat je vaker moet tanken.
Heb eens een auto van een vriend geleend, oude Volvo station met 40 liter LPG tank. Daar gaat dus 32 liter in (80% vulling) en dat is net niks. Ik heb hem die dag DRIE keer met LPG moeten vullen, ook omdat ik hem met een volle tank wilde teruggeven maar toch. Met de diesel tank ik hoogstens twee keer per maand.
Verder, voordat je je auto gaat verkopen of dure investeringen doen, blijf je die baan houden? Mij zus moest voor haar werk in een andere stad (gedetacheerd) flinke afstanden rijden en verving daarom haar Twingo benzine voor een splinternieuwe belastingvrije Twingo ecodiesel met dure standkachel. Na drie maanden verplaatste haar werk weer terug naar haar woonplaats, ze gaat nu lopend naar het werk en de auto staat al die tijd ongebruikt voor de deur.
Verder, als het kwa financieel geld weinig uitmaakt, kan je kiezen wat je het fijnste vindt.
Ik rijd zelf diesel terwijl dat over een paar jaar misschien niet echt lonend meer is, omdat ik niet weet hoeveel km ik ga rijden. Maar zelfs al zou het iets duurder zijn maakt me dat niet uit, vind het fijn rijden.
LPG rijdt ook prima maar wat ik (persoonlijk) een nadeel vind is dat je vaker moet tanken.
Heb eens een auto van een vriend geleend, oude Volvo station met 40 liter LPG tank. Daar gaat dus 32 liter in (80% vulling) en dat is net niks. Ik heb hem die dag DRIE keer met LPG moeten vullen, ook omdat ik hem met een volle tank wilde teruggeven maar toch. Met de diesel tank ik hoogstens twee keer per maand.
Verder, voordat je je auto gaat verkopen of dure investeringen doen, blijf je die baan houden? Mij zus moest voor haar werk in een andere stad (gedetacheerd) flinke afstanden rijden en verving daarom haar Twingo benzine voor een splinternieuwe belastingvrije Twingo ecodiesel met dure standkachel. Na drie maanden verplaatste haar werk weer terug naar haar woonplaats, ze gaat nu lopend naar het werk en de auto staat al die tijd ongebruikt voor de deur.
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Ik heb tot op heden nog geen enkel probleem gehad met mijn T-Jet op LPG.
Een 1.3 dieseltje is goedkoper op het moment dat er geen wegenbelasting wordt betaald, maar wat gebeurt er in 2014?
Je moet alle variabelen maar eens in een excel document gieten en je komt er snel genoeg uit.
Bij de huidige benzine/diesel/lpg prijzen en een kilometrage van 42000 per jaar,
is een 1.3 zo'n € 900 goedkoper dan een t-jet op LPG (exclusief inbouw installatie).
Een LPG uitvoering is ruim € 2000,- goedkoper dan een benzine uitvoering.
Als je echt alles goed wilt meenemen,
moet je bedenken wat je laat vallen op je T-Jet nu je hem dus 2 maanden later weer wilt weg doen.
Een Prins VSI LPG installatie kostte mij 2350,-.
Als je dus 1 jaar rijdt heb je die installatie er al uit!
Nogmaals,
Mijn GP was bijna 2 jaar oud toen ik het liet inbouwen bij een km-stand van om en de nabij 42.000km.
Vandaag de dag staat er 109.070km op zonder problemen.
Een 1.3 dieseltje is goedkoper op het moment dat er geen wegenbelasting wordt betaald, maar wat gebeurt er in 2014?
Je moet alle variabelen maar eens in een excel document gieten en je komt er snel genoeg uit.
Bij de huidige benzine/diesel/lpg prijzen en een kilometrage van 42000 per jaar,
is een 1.3 zo'n € 900 goedkoper dan een t-jet op LPG (exclusief inbouw installatie).
Een LPG uitvoering is ruim € 2000,- goedkoper dan een benzine uitvoering.
Als je echt alles goed wilt meenemen,
moet je bedenken wat je laat vallen op je T-Jet nu je hem dus 2 maanden later weer wilt weg doen.
Een Prins VSI LPG installatie kostte mij 2350,-.
Als je dus 1 jaar rijdt heb je die installatie er al uit!
Nogmaals,
Mijn GP was bijna 2 jaar oud toen ik het liet inbouwen bij een km-stand van om en de nabij 42.000km.
Vandaag de dag staat er 109.070km op zonder problemen.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
iedereen bedankt voor de reactie's! Ik heb op internet een mooi excel tabel gevonden waar ik al de info in kan gooien en dan met deze resultaten komt:
Hier moet alleen nog het belastingvoordeel bij opgeteld worden die je krijgt in 2013 op een diesel(dus €255,- per jaar extra voordeel over 4 jaar)
@maxximum: merk je veel verschil tussen het rijden op benzine en op lpg? En hoeveel tankinhoud heeft jou installatie? En wat is je verbruik op LPG?
Hier moet alleen nog het belastingvoordeel bij opgeteld worden die je krijgt in 2013 op een diesel(dus €255,- per jaar extra voordeel over 4 jaar)
@maxximum: merk je veel verschil tussen het rijden op benzine en op lpg? En hoeveel tankinhoud heeft jou installatie? En wat is je verbruik op LPG?
- Jarnoootje
- Membre D'Oro
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Leuke vergelijking. Vind alleen dat de diesel er erg strak in staat qua verbruik. 1op25 haalt bijna niemand hier daadwerkelijk. Ik zou eerder uit gaan van 1op20 / 1op22. Dan wordt de diesel nog een beetje duurder.
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Inderdaad ik haal zelf ook maar 1 op 22,5.
En is er rekening gehouden met onderhoudskosten? Moet een lpg niet vaker onderhouden worden?
En is er rekening gehouden met onderhoudskosten? Moet een lpg niet vaker onderhouden worden?
- Jarnoootje
- Membre D'Oro
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
weet niet of het in de berekening zit of niet, maar een LPG tank mag maar voor 80% vol zitten, dat is dus 32liter. dan kun je er 'maar' 288km mee rijden en sta je dus nog vaker dan in dit tabelletje bij de tank.
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Ik zal zo even een nieuwe berekening maken(diesel aanpassen naar 1 op 22). Wat zou ongeveer de tankinhoud zijn voor een LPG tank in een GP(heb nu 40L gepakt maar lees hier en daar ook 58L) En het verbruik op LPG is ongeveer 1 op 11?
Heb idd ook geen rekening gehouden met onderhoudskosten, die zullen voor benzine en lpg hoger liggen dan voor diesel.
Heb idd ook geen rekening gehouden met onderhoudskosten, die zullen voor benzine en lpg hoger liggen dan voor diesel.
Re: Dilemma: LPG of Diesel?
Tank inhoud 1.3MJ is +/- 45l
Gemiddeld verbruik 1 op 22
Als je gaat rekenen hoevaak je aan de pomp staat ga dan van uit dat je dit om de 800km doet aangezien je je tank niet helemaal leeg zult rijden
Gemiddeld 400 euro per jaar aan onderhoud (evt vervanging van band zit dan in prijs)
Wegenbelasting is zoals t er momenteel uitziet na 2014, iets meer dan 1000.
Zoals jarno aangaf LPG is altijd maar 80% vullen. Dus 40 liter tank is dus 32L en gemiddeld 1 op 11 is de juiste waarde voor LPG.
Vergeet ook niet te berekenen evt extra kosten die je zou moeten betalen om je auto te verkopen en een diesel variant aan te schaffen, of de installatie in te laten bouwen. APK prijzen verschillen wel per brandstof.
Gemiddeld verbruik 1 op 22
Als je gaat rekenen hoevaak je aan de pomp staat ga dan van uit dat je dit om de 800km doet aangezien je je tank niet helemaal leeg zult rijden
Gemiddeld 400 euro per jaar aan onderhoud (evt vervanging van band zit dan in prijs)
Wegenbelasting is zoals t er momenteel uitziet na 2014, iets meer dan 1000.
Zoals jarno aangaf LPG is altijd maar 80% vullen. Dus 40 liter tank is dus 32L en gemiddeld 1 op 11 is de juiste waarde voor LPG.
Vergeet ook niet te berekenen evt extra kosten die je zou moeten betalen om je auto te verkopen en een diesel variant aan te schaffen, of de installatie in te laten bouwen. APK prijzen verschillen wel per brandstof.