De beslagen en bevroren Fiat Punto

Plaats reactie
mille_miglia
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: do aug 16, 2012 19:46

De beslagen en bevroren Fiat Punto

Bericht door mille_miglia »

Het is weer koud buiten wat gevolg heeft tot het bevriezen van je Fiat Punto :cry:

In m'n Punto Evo had ik tijd lang last van een bevroren binnenruit (dat kwam volgens mij voornamelijk omdat de binnencirculatie ingeschakeld was :mrgreen: ), daarnaast had ik vaak last van een beslagen voorruit.

Nu ik een punto 2012 heb (net 1,5 maand oud) heb ik weer dezelfde problemen, beslagen voorruit en vanmorgen zelfs weer ijs aan de binnenkant. Ik vraag me af wat kun je daar nou het beste tegen doen.

Ik zet meestal 's ochtends m'n airco op handmatig en dan vol blazen met de stand ^ (voorruit). Je hebt ook een ontwasemstand, maar als ik daar opdruk duurt het volgens mij meer dan een minuut voordat er iets gaat gebeuren ?
Verder kan ik m'n raam en dak natuurlijk open doen, maar dat vind ik niet heel comfortabel eigenlijk. Voordat de verwarming het doet moet je eerst 10min rijden, al is m'n stoelverwarming wel snel warm :)

Na een tijdje hard blazen op m'n raam gaat het wel weer een beetje en ga ik rijden, maar al snel beslaan de achterramen.

Hoe kan ik dit probleem verminderen of voorkomen?
Punto evo 2011 Afbeelding
Punto 2012 Afbeelding
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: De beslagen en bevroren Fiat Punto

Bericht door damted »

Het grote probleem is eigenlijk het temperatuur verschil tussen stilstand en rijden.
Warme lucht kan veel meer vocht vasthouden.
Probeer zo weinig mogelijk vocht in je auto vast te houden.
Dus niet te hoog opstoken vlak voordat je gaat parkeren.
Zet bij droog weer tijdens het rijden desnoods je raam een tijdje open om de vochtigheid kwijt te raken.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: De beslagen en bevroren Fiat Punto

Bericht door Deantjuh »

Niet teveel ademen in je auto.. Wordt er ook zo vochtig van. Hahaha.
Ik vind belangrijkste dat je gewoon buitenlucht aanlaat voor je ventilatie. Dus niet te veel alleen binnen circulatie. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: De beslagen en bevroren Fiat Punto

Bericht door Andy1234 »

Welkom bij de koude diesels :lol:

Als ik naar mijn werk rijdt,heb ik de eerste 15 km alleen maar binnendoorweggetjes
Met deze temperaturen staat de meter na deze eerste kilometers nog niet eens op een kwart
De binnentemperatuur op koudst zetten en een (onzuinig :wink: ) versnellinkje lager rijden helpt wel iets
De terugweg gaat beter want dan zit ik bijna gelijk op de snelweg en is hij zo op bedrijfstemperatuur
Dit is een ongemakje van de diesel

Ik zet mijn blower s'ochtends op vol en de airco aan
De ruit is dan bij mij best wel snel schoon
Het valt mij idd ook op dat de achterramen dan wel snel beslaan
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: De beslagen en bevroren Fiat Punto

Bericht door Deantjuh »

Ik heb zelf vrijwel nooit de airco aan ;) Ik vind als je even een stukje rijdt gewoon met ventilator op 1 en na minuut of 5 even op 3 zet met binnencirculatie en alleen voeten wordt het redelijk snel lekker warm :)
Afbeelding
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: De beslagen en bevroren Fiat Punto

Bericht door Ivo Herijgers »

Ik had hetzelfde probleem, een bevroren binnenraam... Wellicht zo'n vocht absorber in de auto zetten?!
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: De beslagen en bevroren Fiat Punto

Bericht door Jarre »

heb nu ff voor ik thuiskwam mijn raam opengezet. benieuwd naar morgenvroeg!
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Plaats reactie