Help kom er even niet uit met 12 V

Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Help kom er even niet uit met 12 V

Bericht door Peter_Bosveld »

Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraag mbt het aansluiten van een subwoofer in deze 5 deurs punto.

Ik lees verschillende verhalen en ben er nog niet uit wat nou een interscope is en of ik die uberhaupt heb.

Er zijn naar mijn 2 mogelijkheden.

1: Origenele subwoofer van Fiat installeren (bedrading moet dan aanwezig zijn? of moet ik die zelf trekken?
2: Aftermarket sub met versterker:

Heeft de radio een line out om de versterker aan te sturen?
Als dit niet mogelijk is, kan je via high level input gebruiken van je speakers achter aftappen, hoe kan je bij de bekabeling komen van een 5 deurs en als nog door trekken naar de kofferbak? Iemand toevallig foto's of een how to?

Hoe hebben jullie de 12 volt kabel door getrokken? ik zie verschillende methoden via de accu en mogelijk via de zekeringkast achter in je kofferbak ter voorbereiding van de trekhaak aansluiting?

De remote kabel hoe kan deze worden aangesloten of waar kan je die van aftappen aan gezien het een geschakelde 12v is.

Ik weet dat het een hoop vragen zijn, hopelijk kan iemand me daarbij helpen :)

Greetz Peter

P.s: voorstel topic is voorzien van nieuwe foto's
Laatst gewijzigd door Peter_Bosveld op za aug 16, 2014 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Sjoerd H. »

Ik heb een platte sub onder mijn stoel liggen en heb het volgende gedaan;

12v een compleet nieuwe kabel met zekering vanaf de accu getrokken, door het dashboard via de dorpels naar achter de stoel. De min zit vast aan een bout van de stoelen.

ik had al een geschakelde plus afgetapt van de sigarettenaansteker voor mijn parrot, waar ik dus nogmaals een kabel mee heb gepakt voor de remote. Ging naast de 12v af.

signaal heb ik afgetakt van de achterste speakers, maar wel direct bij de radio voor. Deze aftakking zit bij mij na de parrot, aangezien deze ook muziek man afspelen. Hierdoor kan ik ook alles er zo uit pakken zonder dat er nog open kabels liggen. Ik heb een kleine ook mvormer er tussen zitten die hoog signaal omzet naar een laag signaal en naar 2 cinch kabels, die dus niet op de originele radio zitten. In ieder geval, bij mij niet!

ik durf niet te zeggen of het heel verstandig is een aftermarket sub van de zekeringkast af te takken. Als je een zware sub legt dan denk ik dat je zekeringen kunt gaan kopen...

hoop dat je dr wat mee kan ~]
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Kingpin »

Je moet toch kabels trekken naar je sub dus gewoonn 12v mee naar achter, afzeken bij de accu.
RARARA
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jan 10, 2014 17:34
Locatie: Zuid-Holland

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door RARARA »

Onder de parafan heb ik een doorvoermogelijkheid gezien.
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door blackEVO85 »

Een orginele Interscope subwoofer zou ik niet snel aanraden. Ik had een Interscope audiosysteem in mijn vorige EVO. Klonk redelijk, maar deze sub gaat niet heel laag en heeft niet veel vermogen.
Daarnaast is de bekabeling niet aanwezig in een EVO.

In mijn huidige EVO racing heb ik een actieve subwoofer gemonteerd. Deze gaat lager en heeft meer vermogen dan het Interscope subje. Spanning heb ik weg gehaald bij de sigaretteaansteker in de kofferbak. Ook al heb je deze optie niet, meestal ligt er wel een (afgezekerde) kabel aan de linkerkant van je kofferruimte. Deze spanning is direct geschakeld op het contact. Let op dat je deze niet te zwaar belast! Als je echt een zware subwoofer wil plaatsen zou ik gewoon een kabel vanaf de accu trekken. Voor een actieve sub voldoet dit echter meer dan prima.
Er is helaas geen line out op de radio aanwezig. Signaal heb ik vanaf de ISO stekker achterop de radio met een paar signaalaftakkers afgetakt. Orginele bekabeling is nog heel en niet doorgeknipt. Met als resultaat een forse upgrade van het rijplezier in m'n dieseltje :D

Veel succes ~]
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Mathijs55 »

@BlackEVO85 Goed om te horen, is een beetje hetzelfde idee wat ik wil gaan doen in m'n Pevo 2010. Heb je voor mij een link/plaatje van die signaalaftakkers en indien mogelijk ook een foto waar op de ISO stekker je het moet aftakken? Thanks!
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door blackEVO85 »

Om het signaal af te takken kun je iets gebruiken als:
Afbeelding
of
Afbeelding

Waar je signaal wil aftakken is aan jou, ik heb ze afgetakt bij de radio voor het signaal voor de achterspeakers. Ik heb alleen L afgetakt.
Hieronder een foto van de pinbezetting van de connector achterop je radio. Het gaat om het middelste blokje.
Afbeelding

Succes met de operatie! :)
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Mathijs55 »

Thanks voor de plaatjes @BlackEVO85! Dat gaat vast wel lukken. Nu nog even een goed tijdstip ervoor uitzoeken.

En @Peter_Bosveld Sorry voor het verstoren van je topic ;) Succes ermee verder!
Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Peter_Bosveld »

Geeft niks, daar is een forum ook voor :)

Thnx voor de tips, dit brengt weer op nieuwe ideeen :)

Mathijs55 misschien kunnen we samen de operatie aangaan? :)

Tot hoeveel AMP\rms vermogen kan je gaan als je een standaard bedrading pakt die daar al loopt?

Gr peter
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door blackEVO85 »

Volgens het instructieboekje is het zekering 5, afgezekerd met 15Ampere. 12x15=180W
Mijn sub is 100W en dat gaat prima.
Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Peter_Bosveld »

Goed om te horen, wil ook geen zware sub inbouwen.

Welke bedrading kan ik pakken voor de 12 v en waar en welke kleur heeft deze?

Vraag me ook af hoe je de remote kabel kan trekken? Denk niet dat deze op de radio zit.
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door blackEVO85 »

Moet je even aan de linker kant van de kofferbak kijken. Op hoogte van de hoedenplank, onder het plastic gedeelte.
Meestal ligt daar de 12v al voorbereid voor een eventuele 12v aansluiting in de kofferbak. Als je deze optie niet hebt ligt hier een loze kabel met een connector (2-polig)
Die connector kun je er gewoon afknippen. Een remote heb je in dat geval ook niet nodig omdat de 12v al geschakeld is. Je remote ingang op je subwoofer kun je dus doorlussen naar de constante +.
Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Peter_Bosveld »

Okee thnx, zal van het weekend is gaan kijken hoe of wat.

Welke sub heb jij er nu in zitten? Ik zou graag een kleine sub hebben aangezien ik ook nog een zoontje heb van 1,5 en de kinderwagen moet ook nog mee :)

zat te kijken naar zo,n sub die je in de reserve wiel kan plaatsen.
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Mathijs55 »

Ik ga komend weekend even de subwoofer van m'n Pa in de auto zetten, om te kijken hoe die qua afmetingen is. Is een vrij kleine actieve subwoofer waar voor mij meer dan voldoende geluid uit komt. Een EXCALIBUR X800.1AB is het, zie plaatje :)

Specs daarvan zijn:
12 inch (30cm) Woofer
Max vermogen: 800Watt
RMS vermogen: 300Watt
Impedantie: 4 Ohm
Frequentiebereik: 40 Hz - 250Hz
Afmetingen: 59cm x 19cm x 36cm

Dit weekend nog maar even goed in m'n pa z'n auto luisteren met mijn soorten muziek. Twijfel alleen nog een beetje over het frequentiebereik, of dit laag genoeg is..
Als ik hem in de Pevo heb staan zal ik wel even een foto ervan maken.

Voordeel van deze sub is wel dat je er een remote control op kan aansluiten :)

Afbeelding
Peter_Bosveld
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: di aug 05, 2014 8:52

Re: Audio vraag Fiat punto 2012 twinair

Bericht door Peter_Bosveld »

300 watt rms is nog behoorlijk voor zo,n klein dingetje, denk wel dat je hier de kabel vanaf je accu moet trekken.

Ben benieuwd :) maak maar een heeeele mooi How To van ;):):)
Plaats reactie