De grote vraag is nu natuurlijk wanneer de functionaliteit niet meer hetzelfde is, wat Fiat dus zelf hierboven toegeeft, is er dan nog wel sprake van een deugdelijk product?In 2003-2004 is Fiat een licentie aangegaan met Microsoft voor het ontwikkelen van het Blue & Me ™ systeem. Bij de introductie van de Fiat Grande Punto was deze auto dus de eerste in de ‘range’ met het nieuwe systeem. Inmiddels is de Fiat Punto 10 jaar op de markt en is de licentie met Microsoft verlopen. Derhalve heeft Fiat besloten om het bluetooth systeem aan te passen. De Punto is tegenwoordig voorzien van een redelijk vergelijkbaar systeem echter is het geen systeem van Microsoft maar van ‘Delphi’. Waar het Micosoft systeem los opereerde van de autoradio is in de huidige configuratie het bluetooth systeem geïntegreerd in de radio. Dit kan dus betekenen dat wanneer de radio wordt uitgeschakeld de bluetoohverbinding uitvalt. Tevens is het niet meer mogelijk om via bluetooth verbinding te maken tussen de radio en de TomTom.
In de prijslijst wordt gesproken over Blue & Me omdat een het systeem nog steeds werkt volgens het Blue & Me principe: bluetooth bellen + spraak gestuurde commando’s. Ik kan mij ook voorstellen dat de klant meent dat bij een gelijkblijvende benaming de functionaliteiten ook gelijk zijn gebleven, dit is dus niet het geval.
Het product voldoet niet meer aan de verwachtingen en doet niet wat vooraf werd beloofd.
Als de functionaliteit hetzelfde was gebleven was het mij een zorg geweest wie het product maakt.
Zoals ik al eerder zei, zo kun je alles wel door iets van mindere kwaliteit vervangen, vervolgens het niet van te voren communiceren en het dan gewoon bij de klant door z'n strot duwen...