Versterker/subwoofer /speakers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ferrynice
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: di sep 02, 2014 16:05
Locatie: Arnhem

Versterker/subwoofer /speakers

Bericht door ferrynice »

Hallo.

Ik heb een versterker en subwoofer gekregen van het merk excalibor.
Aangezien zo iets niet erg gemakkelijk is om op een orginele radio aan te sluiten ben ik van plan om een andere aan te schaffen.
Plus de speaker in me linker portier kraakt, die is dus ook aan vervanging toe.
Nu is mijn vraag waar moet ik opletten bij het aanschaffen van een nieuwe radio en speakers.


Gr
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Versterker/subwoofer /speakers

Bericht door Milo-vs »

Speakers moet je op letten dat het de goede maat is, en hij kwa diepte ook in de autodeur past. Beste is om te kijken of je beide portieren vervangt of eenzelfde speaker regelt. Iedere speaker klinkt namelijk anders..
Wat de radio betreft, heb je blue en me? Dan zou ik het lekker laten zitten en opzoeken hoe je de subwoofer aan kunt sluiten op het bestaande systeem. Heb je dat niet, dan moet je vooral kijken naar een radio die de opties heeft waar jij naar verlangt. Denk aan Bluetooth, USB etc. De hoogte in een GP is max 1 Din. Verder moet je een kastje kopen voor je stuurwielbediening, anders werkt deze niet op de nieuwe radio.


Subwoofer aansluiten op huidig systeem:

Heeft je versterker high level input?
Ja: geen extra benodigdheden
Nee: high level input converter nodig, kosten schat ik op 20 euro.

Heb je een subwoofer fabrieksaf ingebouwd in de auto?
Ja: gebruik de signaalkabels daarvan voor je eigen subwoofer
Nee: tap je signaal af van je linker en rechter speaker (achter of voor maakt niet uit)

Verder is het normale procedure voor het inbouwen van de subwoofer. Stroomkabel leggen, Massakabel leggen, signaal kabel oppakken en klaar is Kees.
Laatst gewijzigd door Milo-vs op di okt 27, 2015 9:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: Versterker/subwoofer /speakers

Bericht door Sjoerd H. »

Wat Milo-vs zegt klopt. Speakers altijd per 2 vervangen anders krijg je ander en vreemd geluid. Plus, wellicht kan je nieuwe speaker wel harder en krijg je gekraak uit de oude terwijl de nieuwe zeer helder speelt.

Aansluiten van de sub is niet heel moeilijk, je moet alleen wat solderen ipv cinch stekkers erin pluggen. Ik ben zelf fan van de originele radio, maar begrijp ook als het een ander model wordt. Je kunt het zo gek maken met navigatie en alles erop en eraan.

Succes!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Milo-vs
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: do sep 24, 2015 20:57

Versterker/subwoofer /speakers

Bericht door Milo-vs »

Ik denk dat ik er voor zou kiezen om de high power converter bij de radio te solderen. Zo kun je alsnog een nette RCA / Cinch / Tulp (hoe je het noemen wilt) naar achter brengen. Als je geen fabrieks af subwoofer hebt uiteraard.
Het is jammer dat ik je nog geen voorbeeld kan geven, want ik ben nog in overleg over de Punto die ik op het oog heb. Als hij er is en de subwoofer gaat er in dan zal ik wat plaatjes schieten!

Als je er niet uitkomt laat je het maar weten!
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Versterker/subwoofer /speakers

Bericht door Skrymger »

Heb zelf ook een sub geplaats, zal vanaaf eens kijken of ik nog wat plaatjes heb. Heb ook gekozen om de standaard radio te behouden en een high-low converteren te plaatsen. Die 900w Digital Designs is in ieder geval lekker en helder aan het blazen.

Kijk bij het solderen alleen wel uit voor het rekje waar de radio in zit, die is scherper dan menig keukenmes. Heb ook de nodige verwondingen opgelopen tijdens deze actie :'D
Dit zijn de foto's die ik nog kon vinden van mijn installatie;
Je ziet wel dat je dat middelste blokje van de radio meot hebben om draden tussen te solderen, die met LF,RF,etc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1.3 Mjet Punto Evo '10
Plaats reactie