Autoradio Fiat Punto 2007

Plaats reactie
Jan FiatPunto2007
Berichten: 2
Lid geworden op: za okt 03, 2015 19:25

Autoradio Fiat Punto 2007

Bericht door Jan FiatPunto2007 »

Ik heb een probleem bij het aansluiten van een autoradio in mijn Fiat Punto uit 2007. Ik heb met een multimeter het voltage van de bedrading gemeten met eerst motor uit en daarna met de motor aan.

Ik vind er echter een vreemde draad tussen. Met motor uit geeft de draad de ene keer 11.3V aan, dan weer 4.4V. Bij het aanschakelen van de motor verandert de stroom over de draad niet, er is geen direct verband tussen dus. Ook dan heb ik de ene keer 11.3V dan weer 4.4V gemeten.

Weet iemand hoe dit komt?

Ik heb met mijn originele autoradio ook problemen bij het afspelen van CD’s. Ze slaan vaak over, maar na een tijd rijden en hard volume worden de CD’s prima afgespeeld. Dat het een MP3 CD is, maakt niet uit dus lijkt me. Verder is de originele radio prima, maar mogelijk heeft dit probleem ook verband met de 11.3V/4.4V draad?

Groeten, JW
Valandin
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: do okt 08, 2015 22:52
Locatie: Arnhem

Re: Autoradio Fiat Punto 2007

Bericht door Valandin »

Helaas kunnen de meeste hier waarschijnlijk niet veel met deze informatie. Één vreemde draad zegt natuurlijk niet heel veel.. Er zitten wel meerdere kabels in de kabelboom. Welke kabel meet je? Foto?

Verder heb je een probleem bij het aansluiten van de autoradio.. Wat voor probleem dan?
Als je het probleem hebt dat de radio geen stroom krijgt dan komt dat door de canbus. Aftermarket radio's die zijn daar niet compatibel mee, je hebt dus eigenlijk twee opties.

1) Een adapter ervoor aanschaffen, dit heb ik niet getest.
http://www.ebay.de/itm/RADIO-ADAPTER-KA ... 0931421209" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt er op

2) De 12v kabel naar de sigarettenaansteker splicen en doorlussen naar de radio toe.
Geeft dan bij contact aan / contact uit de verbinding naar de radio aan / uit. Zo heb ik het en dat werkt prima.
Udo vanWijk
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: di jan 07, 2014 10:00

Re: Autoradio Fiat Punto 2007

Bericht door Udo vanWijk »

Er komt een draad vanaf de boordcomp, misschien dat het die is.
Valandin
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: do okt 08, 2015 22:52
Locatie: Arnhem

Re: Autoradio Fiat Punto 2007

Bericht door Valandin »

Dat er geen geschakelde draad is is gelukkig relatief eenvoudig op te lossen! :)
Jan FiatPunto2007
Berichten: 2
Lid geworden op: za okt 03, 2015 19:25

Re: Autoradio Fiat Punto 2007

Bericht door Jan FiatPunto2007 »

Bedankt voor de reacties!

Het probleem is dat de autoradio (Pioneer) niet aangaat als ik hem aansluit.

Wat betreft de draden die uit de auto komen:
  1. Rood/wit / ON 12.5 V / OFF 12.5 V
  2. Zwart (mass)
  3. Zwart/wit / ON 0.5 V / OFF 0.5 V
  4. Roze/wit / ON 11.3 V of 4.4 V/ OFF 11.3 V of 4.4 V
  5. Grijs / ON 0 V / OFF 0 V
Roze/witte is de gekke draad waar ik het over had in mijn eerste bericht. Een draad van de canbus geeft dus wisselende voltages?

Ik heb de voltages van de sigarettenaansteker ook even gecheckt. Daar zitten drie draden op aangesloten:
  1. een mass
  2. de 12V/0V (On/Off) kabel (heel duidelijk)
  3. een 11.3V / 4.4V kabel
Ik zou de 12V/0V dus kunnen omleiden naar de autoradio eventueel? Klopt het dat de bediening via stuurwiel niet meer werkt daarna?

Groet, JW
Valandin
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: do okt 08, 2015 22:52
Locatie: Arnhem

Re: Autoradio Fiat Punto 2007

Bericht door Valandin »

Sì, als je de 12v omleid dan moet het weer werken. De stuurwiel bediening werkt dan inderdaad niet meer.

Er zijn wel adapters voor maar die kosten ook al snel 40-50 euro. Vond het zelf niet de moeite waard, voor dat geld kan je net zo goed een canbus converter kopen. (Dan werkt de stuurbediening wel dacht ik, not sure.. Iemand?)
Gebruikersavatar
PeterTuijtelaars
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 11:46
Locatie: Baarle Nassau NB

Re: Autoradio Fiat Punto 2007

Bericht door PeterTuijtelaars »

Als je de de draad van de sigarettenaansteker koppelt met de radio, moet dit dan een dikke draad zijn omdat het 12V is? Is dit geheel zonder risico's en veranderd er dan niet iets qua zekeringen etc.?
Topic over mijn Grande Punto: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 87#p278387" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie