Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Plaats reactie
Kevin1987
Berichten: 1
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 13:45

Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Bericht door Kevin1987 »

Goededag,

Ik heb aardig rondgekeken op dit forum
Maar kom er niet uit ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een paar vragen.

Ik ben in het bezit van een Fiat Punto (geen grande of Evo) uit 2008

Nu zou ik graag een andere auto radio willen inbouwen zodat ik ook mp kan afspelen.

Maar hoe pak ik dit aan heb ik hier nog dingen voor nodig of zitten die er standaard bij als ik een nieuwe koop om de aude radio er uit te halen en om de bediening op het stuur te behouden??

Hoor graag van jullie.
Gebruikersavatar
evospark
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 206
Lid geworden op: do okt 08, 2015 17:53
Locatie: Oss

Re: Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Bericht door evospark »

Dag Kevin, wat je nodig hebt buiten de radio om zijn 2 beugeltjes(€3.90) om de originele radio te ontgrendelen en eruit te nemen. Er zijn wat basis begrippen mbt bedrading nl. Rood (+) zwart(-) blauw( + schakelspanning) geel( 'gezekerde' constante accu spanning +) oranje is om je verlichting te kunnen regelen.
Speaker draden:
Voor # wit*wit/zwart en grijs*grijs/zwart
Achter # groen*groen/zwart en paars*paars/zwart. Mijn voorkeur gaat uit om een extra kabelboompje ( doet elke gerenommeerde Installateur ook) er tussen te zetten(adapters in elkaar klikken en klaar) mits je meer wilt aansluiten dan alleen een standaard te vervangen audio( bv subwoofer of meer Boxen etc.) dan dien je in je tussen geklikt kabelboompje ook wat te knippen e.d.
Ik weet niet of je auto al canbus uitgerust is, zo niet kom je zo wel uit...maar is hij wel equipt met canbus kunnen er verschillen optreden mbt kleur codes en spanningen en ook foutmeldingen op je boordcomputer. Zo had ik de ontdekking dat er op de blauwe draad geen schakelspanning staat bij het op contact draaien. Vandaar de ' contact' spanning van een sigaretten aansteker aansluiting gebruikt voor mijn Subwoofer.

Nou Kevin, succes en heb je vragen zal ik deze trachten te beantwoorden.
Laatst gewijzigd door Sjoerd H. op ma dec 21, 2015 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote
Volkswagen Scirocco Type I / Honda NSR400 / Volkswagen Scirocco Type II / Fiat Bravo 1.4 SX / Fiat Bravo HGT / Fiat Punto 1.3 Mjet / Fiat Punto Evo 1.3 Mjet /Fiat Punto 1.3 Mjet 2015...
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Bericht door damted »

Stel je even voor trouwens dan krijg je veel meer reacties, we willen graag weten wie je bent!

Niet te snel gaan knippen etc.
Stuurbediening werkt wel op de originele radio, maar als je andere radio's gaat gebruiken, dan moeten er modules tussen als je stuurbediening wilt behouden etc.

Ik zou voor een Yatour kastje gaan, die werkt als een CD wisselaar en dan kun je ook de aux ingang van de Yatour gebruiken.
Mp3 op een USB stick en spelen maar.
Alleen geen info in het display van je radio!
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
tomlolol
Junior Stato
Berichten: 264
Lid geworden op: vr nov 13, 2015 15:22

Re: Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Bericht door tomlolol »

Ik heb een kewood radio ingebouwd, dit is echter niet zelf gelukt duur het versteken van pinnetjes in de stekker en eene xtra draad die gelegd moest worden, laten doen voor 30 euries, werkt nog steeds perfect :)
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCjjObG ... LyfLJcWKuw" onclick="window.open(this.href);return false;
Introductie pagina: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 34&t=13515" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Bericht door Jarre »

vraag me af wat voor punto dit dan is, aangezien het geen grande zou zijn :lol:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Bericht door ing_BRW »

Ik denk dat het een Punto type F188 is, de vraag is dan of die qua techniek in hoofdlijnen overeenkomt met het nieuwere type F199 (Grande, Evo en My2012).

Is dat niet zo, dan is eigenlijk de tweede vraag of er hier wel genoeg mensen met de kennis en ervaring zijn die de juiste hulp op afstand kunnen bieden.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Inbouwen van auto radio in fiat punto 2008

Bericht door Jarre »

In 2005 werd de opvolger van de Punto gepresenteerd, de Fiat Grande Punto. Omdat dat model een stuk groter was (vandaar Grande) besloot Fiat de tweede generatie een tijdje door te bouwen als Fiat Punto Classic. De Classic was maar met twee motoren leverbaar, de 1.2 8v en de 1.3 Multijet. Later kreeg de Classic een nieuw zilverkleurig grilletje, zoals de Fiat Idea dat al had. In 2010 liep de laatste Punto van de tweede generatie in Italië van de band. De Punto II wordt nadien enkel geproduceerd in Servië en verkocht.


lijkt dus inderdaad een oude te zijn zoals ing_BRW zegt.
hoedanook, pinnetjes erin en eruit wippen.

maar als je dit niet weet, zou ik gewoon naar een universele garage gaan hoor :)
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Plaats reactie