GP 2009 autoradio

Plaats reactie
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

GP 2009 autoradio

Bericht door jesse »

Hallo,

Ik heb een GP 2009 met een Blaupunkt radio, alleen heeft deze geen ondersteuning voor mp3, bluetooth of überhaupt Aux. Ik kan dus op geen enkele manier mijn telefoon (iPhone) koppelen om muziek te luisteren.
En CD's zijn ook niet meer van deze tijd. (Ik ben 19, CD's waren al op hun terugkeer toen ik begon met zelf muziek luisteren geloof ik)

Nu heb ik op internet rondgezocht en kwam ik op deze radio:
http://www.autoradiostore.nl/product/46 ... 95bte.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft in principe alles wat ik nodig heb (Bluetooth en aux) plus nog mooie extra's (handsfree bellen, DAB+, usb, etc)
Maar ik heb geen flauw idee of deze radio überhaupt mogelijk is in mijn GP 2009.

Dus bij dezen mijn twee vragen:
- Is het mogelijk (zonder teveel gedoe) deze autoradio in te bouwen in mijn GP?
- Behoud ik dan mijn stuurwiel bediening? (Als ik op volgend nummer klik en iPhone is gekoppeld via Bluetooth dat ik ook naar volgend nummer ga)

Ik ben benieuwd of het zowel qua formaat als qua aansluitingen (techniek) compatible is / werkt.

Ik hoor graag van jullie!

Jesse
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door jesse »

Ik kom er net achter dat dit soort dingen bestaan:
https://www.navaudio.nl/autoradio-monta ... wwodZD0Aww" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ideaal is, want nu weet ik zeker dat de radio fysiek in de GP past aangezien de radio het 1 din standaard formaat heeft.

Nu alleen nog zeker weten dat de radio in te bouwen is in mijn GP
Joey tribijanie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 23:33
Locatie: De rijp

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door Joey tribijanie »

Ik weet niet of je toevallig bleu and me hebt maar al heb je die functie wel kan je aux maken op je radio via je telefoon ingang op je radio alleen kan ke dan niet meer bellen licht er even aan of je dit belangrijk vindt bellen via bleuhtooth ??
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door jesse »

Ik heb een oude versie van Blue & me
Wel Bluetooth staat er maar kan er nergens in het menu wat over vinden.
En in mijn Dashboard kastje zit een usb aansluiting voor een Blue & me usb stick.
Is o.a. voor Navigatie (via lcd display achter mijn stuur) maar heb niet zo'n usb stickje en het is niet voor muziek.

Ik heb de Fiat Dealer gebeld en die zeiden mij dat het gewoon moet werken. Heb ook zo'n iso montageplaat gekocht (voor 1din) en dan hopen dat alle kabels aangesloten kunnen worden en het gewoon werkt!

Alleen stuurbediening werkt dan niet meer, moet ik zo'n interface voor kopen maar die zijn rond de 99 euro. Vind ik een beetje overdreven voor die simpele stuurbediening.
Joey tribijanie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 23:33
Locatie: De rijp

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door Joey tribijanie »

Ja wat ik dus gedaan heb is mijn telefoon verbinding uit de radio getrokken en een ( isso gele aux stekker ) gekocht die in mijn radio geplucht en dan hen je aux via je telefoon verbinding ^^ alleen dan heb je het volgende probleem dat je maar 15 seconden kan luisteren en dan gooit die je er uit en gaat die over naar je radio omdat die dan de media niet herkend omdat het een telefoon verbinding is zegmaar.
Om dit op te lossen is heel simpel je koopt een USB stick ( zo goedkoop mogelijk ) je maakt een mp3 bestand die bijvoorbeeld 3 minuten duurt waar niks opstaat maar dat die wel afspeeld ( kan het je ook mailen dat bestand ) die steek je in je USB in je dashbordkastje.

Om je aux op te starten gaat als volgt dan je drukt op je Windows knop op het stuur op de radio komt dan te staan voice

Dan ga je naar je boordcomputer en als goed is vindt je dan media speler die ziet die USB met dat lege mp3 bestand die laat ke afspelen ( zorg er voor dat je instelt in je boordcomputer dat die hem telkens herhaald)


Als ik duidelijker moet zijn zeg het maar ben niet zo goed in uitleggen ....
Maar dit kost je maximaal maar 15 euro alleen je kan dan niet meer bleuhtooth bellen ....

Je steekt je kabeltje in je telefoon en afspelen maar :D !

En al wil je van Aux terug naar de radio zender LET OP druk op de knop SRC op je stuur anders kan je steeds je radiozenders opnieuw in stellen
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door jesse »

Dank voor je bericht, alleen klinkt mij dit wel als veel moeite om telkens te doen.
Plus ik wil het liefst met Bluetooth.
Heb nu een JVC met dab+, aux, mp3(usb), aux en cd gekocht en die wordt morgen bezorgd. Dan wachten op die montage plaat en dan kan ik hem inbouwen.

Zo ongeduldig als ik ben ga ik hem morgen waarschijnlijk al uitproberen en haal ik hem er daarna weer uit en wacht ik op die montage plaat :)

Ik laat jullie weten of het allemaal gelukt is
Joey tribijanie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 23:33
Locatie: De rijp

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door Joey tribijanie »

Oke top laat ff foto's zien van het eindresultaat ben zeer benieuwd ! :-]
Dan is mijn optie niet besteed inderdaad als je ook bleutooth wil

Haha na ik ken het ja dan kan het lang duren voor dat je pakje bezorgd is voor je gevoel
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door jesse »

Ik heb de radio gekocht (JVC KD-DB95BT / KD-DB65)
En net geprobeerd aan te sluiten alleen wilde dat niet helemaal lukken.
Heb de oude radio eruit gehaald en de iso stekker in de nieuwe radio gedaan alleen deze gaat dan niet aan, ook niet als sleutel op contact staat.

Heeft er iemand enig idee wat ik fout doe?
Voeding is van beide radio's 12v 10a

Foto van de stekker:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudabroda
Moderatore
Moderatore
Berichten: 1019
Lid geworden op: zo sep 28, 2014 20:27
Locatie: Q'onoS
Contacteer:

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door Rudabroda »

Wat Tony op Facebook al zegt.. De boosdoener is CAN-bus.
Er van uitgaande dat je weet wat CAN-bus is wil ik toch ff dit delen.
Een hoop info, maar het legt eigenlijk precies uit wat deze materie behelst.

De grap is dat hoewel het Controller Area Network met alles in je auto communiceert het fout gaat op het moment je er een ander apparaat aankoppelt. Kijk maar eens op het forum hoeveel leden foutmeldingen krijgen op het moment dat men met bijvoorbeeld andere lampen gaat werken.. CAN-bus.

Je moet dus zorgen dat het systeem je nieuwe JVC niet ziet. De simpelste oplossing is wat "El Presidente" al oppert in het zelfde Facebook bericht.. 12volt trekken, maar dan kan je je stuurbediening wel schudden.
Ongetwijfeld zal er een manier zijn om het systeem op een andere manier te omzeilen maar daarvoor zou ik je richting de Fiat dealer willen sturen gezien die er vast ervaring mee hebben en je vast wel wat tips kunnen geven of een bevriend electro techneut.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt en kijk er naar uit wat je oplossing gaat worden.
ॐ मणि पद्मे हूँ (oṃ maṇi padme hūṃ)
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door jesse »

Stuurbediening maakt mij niet zoveel uit, zou leuk zijn maar is geen must.
Ik heb van de iso stekker de gele en rode al omgedraaid (de een is constante stroom de ander is switched op contact) maar geen enkel verschil.
Ik zal vanmiddag kijken of ik nog wat kan doormeten om te zien of de radio niet kapot is en anders maandag afspraak maken bij de fiat dealer in mn dorpje.
jesse
Nuovo Arrivato
Berichten: 100
Lid geworden op: di jan 12, 2016 23:50

Re: GP 2009 autoradio

Bericht door jesse »

De zekering van mijn radio werkt nog prima, net doorgemeten.
En de isostekkers zijn 1 op 1 hetzelfde met iso in mijn GP.
Dan blijft nog over de canbus, heb ik zelf 0,0 verstand van dus hoop dat Fiat Dealer morgen tijd heeft om mij te helpen.

En hoop niet dat ze daar tientallen euro's voor gaan vragen.

Edit: Fiat Dealer is ook niet echt chill. Ze hebben volgende week pas tijd voor mij en als het een uurtje werk is kost het al 100 euro.
Om een draadje te trekken? Really? Ik sta op het punt om die radio weer terug naar Coolblue te sturen en het maar op te geven. Vond de radio inclusief montageplaat van 200 euro al prijzig. (Radio zonder navigatie etc)
Plaats reactie