Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generatie)

Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Aha, ja. Het grootste probleem met de oudere Punto's is dat ze standaard geen AUX-aansluiting hebben.
Als je géén Blue&Me hebt kun je alsnog heel eenvoudig en goedkoop een kabeltje achterin de radio prikken, waarmee je vervolgens wel een AUX-aansluiting kunt realiseren.

Maar... de moeilijkheden beginnen zodra je een oudere Punto mét Blue&Me hebt; de enige echt bruikbare/nette oplossing is dan om een CD-wisselaar emulator te gebruiken, zoals de bekende Yatour kastjes. Op dat punt ben je een eurootje of 60 lichter.

Overigens, zo duur is een Pi (Zero W) nou ook weer niet.
In totaal ben je met een euro of 40 wel klaar (Pi Zero W, microSD kaartje en DAC).
Een goedkopere oplossing is een USB BT -> AUX dongletje uit China. Kwaliteit geluid is dus wel slechter.
Heb nog wel een paar van die dongletjes liggen, mocht iemand interesse hebben.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door Kenny92 »

Oke 40 euro valt me nog mee idd. Ik was 25 euro kwijt.

En denk dat het een zelfde principe is als de dongeltjes uit China die jij hebt.

Maar jij maakt zeker wel gebruik van betere speakers?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Voor zover ik weet zitten er nog standaard speakers in (wel mét de subwoofer in de kofferbak). Vind het eigenlijk helemaal niet zo verkeerd klinken zo. De beperkende factor zal nu ín ieder geval de combinatie radio/speakers zijn; niet de Pi-oplossing. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Vitamine
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di aug 20, 2013 18:55
Locatie: Groningen

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door Vitamine »

Ik ben bijzonder geïnteresseerd in deze oplossing :-] . Inmiddels heb ik met mijn Punto Evo het wel voor elkaar om de bekende AUX-kabel (gele ISO stekker) werkend te krijgen. Je moet hiervoor een USB-stick met een silent mp3 in het middelconsole stoppen en dan zet de radio de AUX-poort ‘open’ zodat de kabel werkt. Alles leuk en wel, maar zou graag willen streamen en mijn Blue&Me niet willen opofferen.
Als ik jou goed begrijp, heb je het volgende nodig(?):
  • Raspberry Pi met Wifi Dongle
  • Yatour YTM06-FA
  • Getweakte software 8)
Ben ik ook benieuwd welke ISO stekkers je gebruikt, dit is mij nog niet helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn oplossing. :D
Deze oplossing werkt overigens alleen i.c.m. een Apple-apparaat (iPod, iPhone, iPad of evt. Mac), maar dat wist je waarschijnlijk al.

Ik zal je komend weekend uitgebreid antwoorden zodra ik wat meer tijd vrij heb; het e.e.a. is in de tussentijd namelijk veranderd. Er is nu bijv. een Pi Zero W met ingebouwde WiFi- en Bluetooth-functionaliteit, die naar verhouding zelfs goedkoper is dan een Pi Zero met losse WiFi-dongle. 8)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Zoals beloofd hieronder het uitgebreide antwoord:

Waarom een Yatour kastje?
Door gebruik te maken van een Yatour CD-wisselaar emulator, heb je direct een USB-aansluiting waarmee je de Pi van stroom kunt voorzien (schakelt in zodra je de radio aanzet) én een AUX-in. Welk type je nodig hebt, ligt geheel aan wat je nog meer voor mogelijkheden wilt kunnen gebruiken. Je hebt versies mét en zonder Bluetooth-functionaliteit. Als je er een met Bluetooth koopt (of met losse Bluetooth module) kun je ook telefoneren en muziek streamen (A2DP).

Als je Blue&Me hebt, is het goedkoopste model (YTM06-FA, deze heb ik gebruikt) waarschijnlijk al voldoende. Muziek streamen via Bluetooth geeft geen optimale geluidskwaliteit; via AirPlay is een hogere kwaliteit te verkrijgen, vandaar mijn oplossing met de Pi. Nadeel is dat je telefoon/tablet dus Apple AirPlay moet ondersteunen; je hebt dus een iOS-apparaat nodig. Met wat programmeerwerk is het wel mogelijk om A2DP-ondersteuning toe te voegen, maar omdat ik zelf aan AirPlay voldoende heb, heb ik daar geen tijd in gestoken. Zie de site van Car Interface voor de verschillende versies van het Yatour-kastje. De benodigde ISO-kabel (blauw) om het Yatour-kastje op je radio aan te sluiten wordt meegeleverd.

Waar onderdelen bestellen?
Er zijn een aantal webshops die Raspberry Pi-gerelateerde spullen verkopen. Met Kiwi Electronics en SOS Solutions (Nederland) en Pimoroni en ModMyPi (UK) heb ik goede ervaringen. Bestel je bij Pimoroni vóór 6 augustus, gebruik dan de kortingscode 'FIVE' voor 20% korting. ;-)

De onderdelen die je nodig hebt (naast het Yatour-kastje):
1. Raspberry Pi met behuizing
2. WiFi-chipset die Access Point-modus ondersteunt en ondersteund wordt door de versie van Linux die gebruikt wordt
3. DAC/geluidskaart
4. MicroSD geheugenkaartje van tenminste 8GB
5. MicroSD-geheugenkaartlezer voor je computer
6. Mannelijke tulp of 3.5mm naar vrouwelijke 3.5mm kabeltje
7. USB A naar USB micro B kabeltje
8. Software...

Per onderdeel toegelicht:
1. Raspberry Pi met behuizing
Voor dit project is een Raspberry Pi Zero W het meest geschikt. Deze is namelijk compact en heeft weinig stroom nodig om te werken. Daarnaast heeft de W-versie een ingebouwde WiFi-chipset die Access Point-modus ondersteunt; je hebt dus geen losse WiFi-dongle nodig. De Raspberry Pi Foundation heeft officiële behuizing, maar ook Pimoroni biedt er een aan.

2. WiFi-chipset die Access Point-modus ondersteunt en ondersteund wordt door de versie van Linux die gebruikt wordt
Als je gebruik maakt van een Raspberry Pi die geen ingebouwde WiFi-chipset heeft, heb je een losse USB dongle nodig die Access Point-modus ondersteunt en ondersteund wordt door de versie van Linux die gebruikt wordt. In mijn geval heb ik gebruik gemaakt een oudere Raspberry Pi Zero (dus niet de W-versie) met Raspbian Jessie Lite i.c.m. de officiële WiFi-dongle van de Raspberry Pi Foundation. Maar... het is goedkoper om gewoon een W-versie aan te schaffen. :wink:

3. DAC/geluidskaart
Je hebt een DAC/geluidskaart nodig. De Raspberry Pi werkt met zogenaamde (p)HATs; uitbreidingskaartjes die je op de GPIO-connector van de Pi kunt aansluiten. Er zijn verschillende varianten van verschillende fabrikanten verkrijgbaar. Ik heb zelf een IQaudIO Pi-DAC Zero gebruikt, maar je hebt er ook van merken zoals JustBoom en Pimoroni. Wil je het neusje van de zalm, dan is er nog de Allo Mini BOSS. Let op: de GPIO-header moet je los aanschaffen en zelf solderen op de Pi. In sommige gevallen is dat bij de DAC ook nog niet gedaan. Heb je geen soldeerapparaat/-vaardigheden, dan heeft Pimoroni een leuke oplossing.

4. MicroSD geheugenkaartje van tenminste 8GB
Het besturingssysteem en de extra software wordt door de Raspberry Pi geladen vanaf een MicroSD geheugenkaartje. Gebruik een Class 10 geheugenkaart van tenminste 8GB. Aangeraden wordt om een bekend merk te gebruiken; bijvoorbeeld SanDisk.

5. MicroSD-geheugenkaartlezer voor je computer
Om de software op het MicroSD-geheugenkaartje te kunnen schrijven, heb je een geheugenkaartlezer nodig voor je computer. Als deze niet ingebouwd is in je computer/laptop, kun je een USB-geheugenkaartlezer gebruiken.

6. Mannelijke tulp of 3.5mm naar vrouwelijke 3.5mm kabeltje
Je hebt een audiokabel nodig om de DAC aan te kunnen sluiten op het Yatour-kastje. Kijk even welke aansluiting(en) je DAC heeft, zodat je de goede kabel bestelt.

7. USB A naar USB micro B kabeltje
Je heb een simpel USB-kabeltje nodig om de Pi op het Yatour-kastje aan te kunnen sluiten en van stroom te voorzien. Kies een zo kort mogelijk kabeltje.

8. Software...
Tot slot moet er natuurlijk softwarematig ook nog het e.e.a. gedaan worden. Zodra iemand zover is en daarbij hulp nodig heeft, ben ik best bereid om te helpen. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door walllie »

Nu heb ik een puvo 2011 met idd usb en aux aansluiting
Bij de pook

Kan ik als ik een kabel koop (welke mini jack to aux ofzo)
Dan gewoon spotify luisteren in m.n pevo ???? Werkt dit zo

Of moet er bij een pevo ook een yatoer tussen
Draadloos maakt me niks
Als het via aux bekabeld lukt vind ik het prima
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Als je al een af-fabriek AUX-in aansluiting hebt, heb je geen Yatour-kastje nodig.
Als je een 3.5mm male naar 3.5mm male kabeltje koopt, zou je je telefoon (dus wel niet draadloos) aan moeten kunnen sluiten; op dezelfde manier hoe je oordopjes op je telefoon zou aansluiten.

Zie:
https://www.allekabels.nl/audio_kabels/jack_kabel.html
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door walllie »

Oke thnx
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Plaats reactie