Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generatie)

Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generatie)

Bericht door J.V. »

Toen ik een paar maanden geleden mijn eerste FIAT Grande Punto kocht, was ik niet bekend met het Blue & Me Nav systeem. In mijn auto uit 2009 zit het 1e generatie Blue & Me Nav systeem (met het Windows-logo op het stuur en twee USB-aansluitingen in het handschoenenkastje).

Na het updaten naar versie 5.6 kan ik zonder problemen met mijn iPhone 6 via Bluetooth telefoneren, maar muziek streamen - iets dat ik in mijn vorige auto vaak deed - blijkt helaas niet mogelijk te zijn. Er is daarnaast ook geen AUX-aansluiting aanwezig, dus die optie valt ook weg.

Aangezien ik toch echt heel graag muziek wilde kunnen streamen, ben ik gaan zoeken naar opties.
USB-dongles uit China en een CD-wisselaar naar AUX kabel werkten helaas beiden niet. De AUX-aansluiting aan de achterzijde van de radio is al bezet door het Blue & Me systeem en aangezien ik dat systeem wil blijven gebruiken, kan ik die aansluiting dus niet gebruiken.

Uiteindelijk heb ik het bekende Yatour kastje aangeschaft bij Car Interface. Ik heb gekozen voor de YTM06-FA, waarbij de Bluetooth module optioneel is. Deze versie biedt mogelijkheden voor USB, SD en AUX; perfect voor mijn doel.

Ik heb het apparaatje netjes weggewerkt in het handschoenenkastje:

Afbeelding

Nu komt het echte werk: hoe zorg ik ervoor dat ik muziek kan streamen (via Spotify) in een zo goed mogelijke kwaliteit? Omdat Bluetooth niet echt bekend staat om hele goede kwaliteit audio (tenzij er gebruik gemaakt wordt van aptX - maar dat ondersteunt de iPhone niet), heb ik gekozen voor Apple AirPlay.

Op dit moment had ik de keuze om een kant-en-klaar oplossing te kopen (in de vorm van de Nexum Linka - niet bepaald goedkoop) of om zelf iets te maken. Gezien mijn achtergrond als Software Engineer, heb ik gekozen om zelf iets te gaan maken. Leuk, maar ook stukken goedkoper en leerzamer. :D

Aangezien ik bekend ben met Linux en vooral de Raspberry Pi, ben ik daarmee aan de slag gegaan. Om het geheel zo klein en goedkoop mogelijk te houden, heb ik gekozen voor de Pi Zero. Voor hoge kwaliteit audio gebruik ik een IQaudIO Pi-DACZero pHAT (24-bit/192kHz audio). Daarnaast gebruik ik een WiFi-dongle die ook in hotspot-modus kan werken; ik gebruik hiervoor de originele Raspberry Pi Foundation WiFi-dongle. De behuizing maak ik van acryl.

Genoeg technische details, hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om er muziek naar te kunnen streamen, moet er los van de hardware natuurlijk ook softwarematig het een en ander in orde gemaakt worden. De Pi moet als AirPlay-ontvanger werken, waarbij de audio rechtstreeks naar de AUX-aansluiting van het Yatour kastje gaat. De iPhone moet gebruik kunnen blijven maken van 4G/3G terwijl muziek over WiFi gestreamd wordt naar de Pi.

Het is vrij eenvoudig om de Pi als AirPlay-ontvanger te laten werken. Ik gebruik hiervoor software genaamd ShairPort Sync. Het probleem is echter dat het met die software alleen nog niet mogelijk is om te streamen als de Pi zelf niet met een netwerk verbonden is. Om dit mogelijk te maken moet de Pi zich voordoen als WiFi-hotspot, maar dan zonder een actieve internetverbinding. Met behulp van 'hostapd' is dat ook niet heel complex, zolang je weet wat je aan het doen bent. Om te voorkomen dat de SD-kaart van de Pi corrupt raakt, wordt het gehele bestandssysteem als alleen-lezen beschouwd (doe je dit niet, dan kan een plotselinge stroomuitval ervoor zorgen dat de Pi niet meer start).

Nadat alles werkte, heb ik het geheel netjes weggewerkt in het handschoenenkastje.
Het mooie is dat het geheel bovenin de rand van het kastje past; ik verlies hierdoor dus geen opbergruimte! 8):

Afbeelding

De Pi krijgt overigens stroom via de USB-aansluiting van het Yatour-kastje (de Pi en DAC gebruiken samen tijdens streamen slechts 140mAh); de USB-aansluiting van het Blue & Me systeem blijft dus bruikbaar voor bijv. ecoDrive of navigatiekaarten.

Zodra ik het contact inschakel start de Pi op, zet deze een (beveiligd) WiFi-netwerk genaamd 'Grande Punto' op en doet hij zich zodra er een iOS-apparaat mee verbindt voor als AirPlay-ontvanger. Op deze manier kan ik muziek streamen in zeer hoge kwaliteit en blijft het Blue & Me systeem daarnaast via Bluetooth als carkit werken. De gesproken instructies van het navigatiesysteem op de iPhone worden ook via AirPlay gestreamd. Dé ideale oplossing dus!

Voor de geïnteresseerden die het zelf ook willen maken: ik kan eventueel wel een clone van het SD-kaartje maken, zodat het softwarematig direct werkt. ;-)

Tot slot: een foto van het lompe prototype... :lol: :

Afbeelding
Laatst gewijzigd door J.V. op za mar 18, 2017 20:28, 8 keer totaal gewijzigd.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door Giordino »

Leuk project!
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Zeker! :D
Nog mooier zou zijn als de Pi ook de functie van het Yatour kastje op zich zou nemen (technisch zeker mogelijk), maar dat gaat toch nog een stapje complexer worden en heb ik dus gelaten voor wat het is.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
AlexO
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 251
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:31
Locatie: Lopik

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door AlexO »

Prachtig project! Goed en duidelijk omschreven met foto's. Petje af hoor.
Groeten, Alex
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Thanks! Ben er zelf ook wel tevreden over en het leek me wel leuk om het hier te vertellen. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door tonyvandenbroek »

chapeau, chapeau....vind het geweldig zoiets. Zelf wil ik ook mijn Spotify streamen in de Punto dus heb zeker met interesse zitten lezen. Kan de Yatour dan niet een streaming ontvangen?
Dacht dat deze ook die functie had.

Zit ook al een tijdje te kijke naar een Yatour (sinterklaas komt eraan), maar als deze niet kan streamen pas ik.

Dit project krijgt van mij een dikke pluim..

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

:D dankje, Tony.

Het ligt eraan welke versie van het Yatour kastje je kiest; de mijne ondersteunt streaming via Bluetooth (A2DP) als ik de optionele Bluetooth module aansluit. Ik heb bewust gekozen voor een versie zonder Bluetooth, omdat ik de standaard Blue&Me BT functie voor bellen gebruik.

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik 't goed gezien heb is er ook een versie van het Yatour kastje die de Bluetooth functionaliteit ingebouwd (bellen én streamen) heeft. Dan zou streaming dus gewoon moeten werken.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door tonyvandenbroek »

Toppie....voor je snelle antwoord. Ik weet wie ik moet hebben als ik zo'n kastje ga bestellen. Zodat ik zeker de goede heb. (heb je nummer)
Ga binnenkort me nog wat meer hierin verdiepen.

Blijft je huidige Blue en Me dan wel gehandhaafd of bel je dan via het Yatour kastje?
ben zo'n leek op dit gebied. Navigatie van de Punto gebruik ik nooit (jij snapt wel waarom)), maar bellen doe ik veel.
Wil dus, Blue en Me en Streamen...veel eisend hé
Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

;-)
Hoe ik het nu heb blijft Blue&Me volledig bruikbaar. Ik bel via Bluetooth (via Blue&Me dus) en stream via AirPlay. AirPlay werkt enkel met iOS dus als je een Android telefoon hebt zul je via Bluetooth moeten streamen. Ik denk dat het bellen dan vanzelf ook via het Yatour kastje gaat; tenzij je op je telefoon kunt aangeven dat bellen via Blue&Me moet gaan en streamen via de Yatour. Helaas geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door J.V. op za feb 04, 2017 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door Skrymger »

Bij Android apparaten kan je 2 gelijktijdige bluetooth apparaten gekoppeld hebben. 1 voor audio (a2dp) en 1 voor als je gebeld wordt. De telefoon kiest dan welke die voor welke gebruikt. En handhaafde beide verbindingen mits binnen bereik natuurlijk. Zelf zit ik hier ook aan te denken.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

Om dit topic weer wat leven in te blazen...

Ook al werkte mijn oplossing nog hartstikke prima: de software op de Raspberry Pi was sinds oktober vorig jaar niet meer bijgewerkt. Vandaag heb ik het geheugenkaartje uit de Pi gehaald om deze vervolgens eens schoon te installeren.

Allereerst begonnen met een schone installatie van de nieuwste Raspbian Jessie Lite (Linux).
Ook de software die ik gebruik om het streamen via AirPlay mogelijk te maken (shairport-sync) was toe aan een upgrade.

Resultaat: de DAC krijgt nu 24-bit/176.4kHz audio voorgeschoteld i.p.v. 16-bit/44.1kHz. :-] Daarnaast gebeurt het wijzigen van het volume nu hardwarematig i.p.v. softwarematig (als je via je telefoon de volumeknopjes gebruikt) en ondersteunt 'ie nu Apple ALAC.

't Zal wel tussen de oren zitten, maar ik heb het idee dat het geluid net weer ietwat beter klinkt in de auto.
Laatst gewijzigd door J.V. op ma mar 20, 2017 12:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door Kenny92 »

@J.V. Dat heb je netjes gedaan moet ik zeggen. Maar ik kan met mijn iPhone 7 en de nieuwste iOS gewoon via Bluetooth streamen en bellen. Ik maak dan wel gebruik van een bluebird kastje. Die krijgt de voeding van de USB en stuurt de muziek via de aux naar de radio. En stuk goedkoper dan een raspberry


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door J.V. »

't Is niet zozeer dat de telefoon het niet kan, het probleem zit 'm in het Blue&Me systeem... ondersteunt namelijk enkel bellen via bluetooth, niet muziek streamen.

Kenny, heb jij Blue&Me in je auto? En wat is precies zo'n "bluebird kastje"?
Hoe heb jij de AUX gerealiseerd? Yatour? Of heb jij een nieuwere versie Blue&Me mét AUX (mijn GP heeft géén AUX af-fabriek)?

Let wel dat streamen via Bluetooth altijd slechtere kwaliteit geeft dan streamen via AirPlay. Tenzij je aptX ondersteuning hebt, maar dat zie je eigenlijk alleen bij dure apparatuur.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door Kenny92 »

Ik heb de nieuwere versie. Ik heb beneden in de console USB en aux.

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden van het kastje. Dan zal ik de link even plaatsen.

En ik vind de kwaliteit zelf prima. Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik de speaker kwaliteit standaard al redelijk goed vind in mijn pevo van 2011.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kenny92
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 192
Lid geworden op: do sep 29, 2016 10:33

Re: Project: Apple AirPlay i.c.m. Blue & Me Nav (1e generati

Bericht door Kenny92 »

Ik kan niet zo snel iets vinden. Zal morgen dus wel een foto maken ervan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie