Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door AppleBaws »

Beste mede liefhebbers,

Zoals jullie allen weten ben ik in het bezit van een ontzettend gave grande punto.
In mn auto zit standaard al een geluid systeempje ingebouwd met blue en me radio dr bij.
Nu wil ik graag een grotere subwoofer dan de originele 13cm waar ik nu mee rij.

Ik heb al wat topics gelezen over dat je zomaar niet een subwoofer kunt inbouwen op de originele radio.
Alleen ik heb dus al een subwoofer.
Kan ik deze zomaar omwisselen?

Mijn oog is gevallen op een "gladen SQX 8 inch" woofer. 250watt rms zal een aanzienlijke verbetering zijn ten opzichte van de 75watt rms van nu.

Wat zijn de mogelijkheden voor het omwisselen naar wat groters?
Kan dit op mijn originele autoradio?
Wat voor versterker zit dr nu al in?

M.v.g. Mijndert
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door Skrymger »

Haha, er zijn verschillende oplossingen inderdaad. Waarschijnlijk heb je de mijne ookal voorbij zien komen. Hoe je huidige sub aangesloten zit weet ik niet precies, waarschijnlijk direct op een iets uitgebreidere radio. Maar die versterker (75w) zal niet voldoende zijn om die gladen sub op vol vermogen te bespelen. Je kan het wel proberen en zal het wel harder klinken door de beter sub maar heel bijzonder wordt het dan niet ( gewoon de plus en min van je huidige sub op de gladen aansluiten)

De andere optie is een losse versterker. Je kan de kabel van de huidige sub wel gebruiken om de nieuwe aan te sluiten. De standaard radio heeft geen tulp uitgangen dus zal je sowieso met een hi-low converter werken. (Gebruikwel een goed merk i.v.m. kwaliteit) Hiermee tap je het signaal van een van de speakers af. In jouw geval is dan het makkelijkste de sub die al in de achterbak zit. Kwestie daarna is een dikke + kabel trekken vanaf de accu om de versterker te voeden.

Mocht je nog vragen hebben om mag je altijd pm'en ^^




Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door AppleBaws »

Sorry voor de late reactie, er waren even een paar dingen tussendoor gekomen. Ik had je reactie wel doorgelezen.

Dankjewel voor je reactie!
Ik heb de 2e optie genomen. Ik kwam er achter dat de originele subwoofer een hele rare aansluiting heeft, gewoon een stekker aan de bovenkant.
Heel apart, niet eens een dikke plus kabel, allemaal dunne draadjes.
Heb die draden wel kunnen gebruiken met vertakken gelukkig!

Ik heb zelf een plus kabel doorgetrokken vanaf de accu, daarna heb ik uiteraard de massa kabel bevestigd.
Toen ben ik de stroom gaan meten in de originele bedrading van de oude sub op zoek naar een schakelspanning, hier heb ik de remote kabel op aangesloten (had maar ongeveer 20cm nodig).
Toen dat klaar was heb ik de 3 draden aangesloten en de auto gestart, het groene lampje van de versterker ging aan!
Daarna de auto weer uitgezet en de bedrading gaan bekijken waar hij de speaker kabels van wegtrok, dit deed hij origineel al vanaf de achter speakers dus dat kwam heel goed uit.
Bij de mediamarkt heb ik een high to low converter gekocht voor €20 en die heb ik dus vertakt op die draden van de achterspeakers die al op de stekker van de oude sub zaten.
Toen was het nog simpel de tulp kabels inpluggen en spelen maar!

Wat een ongelooflijk verschil met die interscope subwoofer zeg.
Ik heb op marktplaats toevallig een fusion subwoofer gevonden met 150watt rms en 450watt piek vermogen voor €25 met ingebouwde versterker.
Wel iets groter dan ik eigenlijk wil maar zeker een leuke tussenstap om even mee te expirimenteren!
Later nog een keer zo'n 8 inch gladen aanschaffen vanwege de ruimte.

Bedankt voor je hulp!

M.v.g. Mijndert
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door Skrymger »

Graag gedaan, Gelukkig dat het al beter klinkt ^^ en ja zoiets had ik wel van een standaard systeem verwacht. Niet veel bijzonders en wel de hoofdprijs betalen voor het 'betere' audio als optie.

Ben altijd voor after Market audio oplossingen ^^ kan ik persoonlijk erg van genieten!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door AppleBaws »

Haha helemaal mee eens.
Ik had juist mn aftermatket spullen weggedaan van de vorige auto omdat ik met deze auto dat mooie fabrieks setje erin wou hebben.
Heb dr ook zeker van genoten! Maar als je het echt goed wil hebben moet je toch weer aftermarket gaan.
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door Skrymger »

Ja of een premium setje b&o of iets in de hogere klasse Audi a6+, bmw 5 serie+, Volvo v70+ hebben ;) das prima te doen. Maar ook de oudere bose setjes in oa alfa's vind ik persoonlijk niet erg bijzonder. Maar tis net wat je gewend bent.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door Odelot »

Ik heb zo'n gladen en die klinkt best goed moet ik zeggen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door AppleBaws »

Ik heb nog nooit in zulke auto's gezeten dus daar kan ik niet over meepraten haha.

Ook zo'n 8inch Odelot?
Geeft dat alle tonen ook net zo goed weer als een 12inch? (met gelijk vermogen)
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door provsen »

Ik had een pioneer ts wx77a nu heb je de pioneer ts wx710a en er komt een nieuwe uit. is een platte subwoofer die heel breed is. was er super tevreden van. ik ben van plan weer 1 aan te schaffen. had hem verkocht omdat ik dacht hem niet te gebruiken. maar nu wil ik weer eentje :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door Odelot »

AppleBaws schreef:Ik heb nog nooit in zulke auto's gezeten dus daar kan ik niet over meepraten haha.

Ook zo'n 8inch Odelot?
Geeft dat alle tonen ook net zo goed weer als een 12inch? (met gelijk vermogen)
Een 8" idd. Geen idee of hij de tonen net zo goed weergeeft als een 12". Ik ben er tevreden mee.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door Skrymger »

Ik heb ook een 8" toen een db Contest mee gewonnen, Haha, staat 900 w rms op ;) kan je vertellen die klinkt prima en niet te overdreven.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door AppleBaws »

Wauw wat fijn om zulke goeie reacties te lezen op 8 inch subwoofers!
Dan zou het dus zeker de moeite waard zijn om lekker ruimte te besparen met 8 inch en geen bass te verliezen.

Die platte pioneers zien er super goed uit! Die je hebt gehad was 200watt piek en 100 watt rms dat is wel vrij laag.
Die nieuwe geeft ook 200 watt piek en maar 70 watt rms, dat is nog minder.
Toch lees ik dr alleen maar goeie recensies bij dat iedereen zich verbaast hoe goed en sterk die bass is.
Dat is toch ook wel en interessant idee dan.
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
provsen
Avere Una Vita
Berichten: 2065
Lid geworden op: zo okt 14, 2012 16:26
Locatie: Oost-Vlaanderen (Gent)

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door provsen »

is idd maar 100 watt rms. maar voor in de punto meer dan genoeg! voor in een grotere auto zoals een a6 dat ik al geprobeerd heb. is het net te weinig mocht het zwaarder zijn. ik speelde hem altijd op ongeveer 40% meer was overkill in de punto tenzij je echt hard wil. maar natuurlijk ieder zijn ding ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
AppleBaws
Nuovo Arrivato
Berichten: 64
Lid geworden op: vr dec 11, 2015 12:30
Locatie: Apeldoorn

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door AppleBaws »

Ik kom net van een 75 watt rms af dat was leuk voor even maar was al gauw te weinig voor mij.
Maar nu was dat ook een 4,5 inch, ik dacht dat het 13cm was maar ik meet nu net dat het maar 11,5cm is.
Daar kan ook onmogelijk een goede bass uit komen. Die 75 watt rms heb ik van het forum afgelezen dat dat het vermogen is.
100 watt rms op 2x 16cm sub zal sowieso wel beter klinken inderdaad, maar dan toch zou ik het eerder doen voor het geweldige ontwerp dan voor het vermogen.
Een 8 inch gladen spreekt me nog wel heel sterk aan.
Mijn buren hoeven niet te genieten van mijn bass maar ik wil het wel duidelijk in de auto horen dat vind ik wel erg lekker klinken :P
Ik zit nu ook op 450 watt piek en 150 watt rms en dat is echt geweldig, heb de versterker op zo'n 35% vermogen afgesteld.
Fiat Grande Punto T-jet, vermogen: snel.

- HKS SSQV 3 Blow off valve
- Custom made uitlaat systeem (60mm downpipe, 200cells katalysator)
- Bmc Luchtinlaat systeem
- Savali gechipt
Gebruikersavatar
Skrymger
Senior Stato
Berichten: 803
Lid geworden op: do sep 03, 2015 23:58
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Grotere subwoofer met behoud van blue en me

Bericht door Skrymger »

Netjes. Ben benieuwd! een vriend van me heeft 2x 12" gladen sub in z'n corsa en moet zeggen dat zelfs met een 'slechte' 4ch versterker (lees underpowered) klinkt dat nog rete goed. Neemt overigens heel de achterbak in Beslag maar kan zeggen dat gladen wel mooi spul is ;)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
1.3 Mjet Punto Evo '10
Plaats reactie