Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Plaats reactie
Nemi
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 30, 2017 6:35

Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Nemi »

Goedemorgen beste forumleden.

Ik zal mij eerst even voorstellen: Ik ben Lars en heb zojuist een Grande Punto 1.4 benzine uit 2006 aangeschaft voor mijn partner met een nette 100k km op de teller, hij rijd erg fijn en ziet er voor zijn leeftijd nog smetteloos uit.

Alleen het volgende (bekende) euvel die ik nog tot nu toe niet heb kunnen oplossen, het blue and me systeem en bluetooth carkit..

Ik heb al wat dingen geprobeerd die werden aangedragen op het forum: Minpool los gehad voor 30 seconde, zekering F51 nagekeken (in orde) en een update geprobeerd.

Als ik de update tool gebruik van de website Blueandme.net en in (beide) usb poorten stop gebeurt er niks, geen updating niks.

Ook muziek op een usb stick word niet herkend in de achterste usb poort (verlichting brand wel van de USB logo's) als ik vervolgens op source druk schakelt hij alleen tussen Radio en no source available.

Naar alle waarschijnlijkheid heb ik B&M V1.0, ik heb 2 USB aansluitingen in het dashboardkastje en een windows logo naast de rechter USB aansluiting en op het stuur (ik weet niet of het van belang is maar de kilometer stand knippert wel een poosje als de auto gestart word)

Ook het carkit systeem (is dit een onderdeel van de B&M module?) blijkt niet te werken, ik kan nergens in het systeem iets terugvinden over het "registreren" van een telefoon.

Hebben jullie forumleden eenige idee wat ik nog kan doen om dit op te lossen? ik heb een ELM137 bluetooth adapter om eventueel iets in het canbus systeem te doen, of is het verstandig om even langs een Fiat garage te rijden en daar te vragen of hun kunnen zien wat er aan de hand is?
Gebruikersavatar
Decay
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: wo nov 30, 2016 10:50

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Decay »

Goedemorgen Nemie,

Het is altijd mogelijk dat je B&M gewoon defect is, maar je zou de eerste niet zijn waarbij er gewoon een correcte update moet worden doorgevoerd om het probleem op te lossen.

Allereerst het knipperen van de KM stand. Dit betekent dat er een storing is of dat er onderhoud moet worden uitgevoerd (dit laatste weet ik niet zeker, het eerste wel; storing dus). Zelf heb ik dit probleem ook gehad in combinatie met een niet werkend B&M systeem. Ik heb dit probleem als volgt verholpen:

1. Pak een lege usb stick (niet te groot, max 4 of echt helemaal max 8GB) en formatteer deze in fat32.
2. Ga naar de B&M update pagina: http://www.blueandme.net/blueandme/inde ... /download/" onclick="window.open(this.href);return false; en volg daar de instructies. Je moet een klein stukje software op je stick zetten die je B&M uitleest.
3. Stop deze usb stick in de VOORSTE poort van je B&M systeem in het handschoenenkastje.
4. Draai het contactslot aan wacht totdat je over de radio hoort dat B&M aan het updaten is. Dit duurt maar heel eventjes; paar minuten max.
5. Wacht totdat B&M aangeeft klaar te zijn, zet het contact uit en verwijder de USB
6. Ga weer naar de update pagina op internet en upload de data van je usb stick naar de site (webadres bij punt 2)
7. Je zult nu zien dat je op versie 1.0 draait en dat je kunt updaten. Hiervoor moet je eerst naar versie 5.5 en dan pas naar versie 5.6. Beide updatebestanden kun je alvast downloaden.
8. Formatteer je usb stick in fat32 en kopieer de update 5.5 (uitgepakt/ontzipt) naar deze stick.
9. Stop deze usb stick in de VOORSTE poort van je B&M systeem in het handschoenenkastje en draai het contactslot om (niet starten).
10. B&M zal nu aangeven dat hij gaat updaten en dit kan best even duren (zomaar een kwartier). In de tussentijd zal je radio wellicht aangaan en zie je af en toe meldingen op je dashboard.
11. Nogmaals even geduld betrachten en vooral niet aan de knoppen op je stuur gaan zitten! Je kunt wel de volumeknop op je radio zelf gebruiken, maar verder nergens op drukken. Zodra de update voltooid is krijg je een duidelijk melding op je dashboard (en volgens mij ook een gesproken bericht via de speakers). Je krijgt geen voortgang te zien (xx% klaar bijvoorbeeld) dus het lijkt even alsof er niets gebeurt.
12. Draai na de update het contact uit en verwijder de usb stick.
13. Draai het contactslot weer aan en probeer of alles weer werkt. Zo niet, herhaal stappen 8 t/m 12 maar dan voor update 5.6.

Ik heb deze procedure gevolgd (het wachten duurde me wel bijna te lang) en kon daarna weer gewoon gebruik maken van mijn B&M (telefoon, stuurbediening en muziek via usb). Ook was de storingsmelding verdwenen daarna.

Let wel: De USB stick met muziek moet in de poort aan de ZIJKANT, niet aan de voorkant (deze is dus voor updaten en uitlezen). Ook mag deze stick niet te groot zijn, want dan leest hij hem niet meer. Zelf gebruik ik 4GB, maar 8 moet ook nog wel lukken. Oh ja, en vergeet niet in fat32 te formatteren voordat je een muziekstick maakt.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Succes met fixen en laat even weten of het gelukt is als je wil. :D
Fiat Grande Punto T-Jet Sport - Grigio Impeccabile
Nemi
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 30, 2017 6:35

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Nemi »

Goedemiddag Decay!

Ik had stap 1 - 4 al doorlopen, maar ik kreeg geen madam te horen dat het e.v.t. klaar zou zijn (ook niks in het scherm) er is uiteraard een grote kans aanwezig dat ik te ongeduldig werd en de USB er te snel uit getrokken heb.

Ik ga het vanavond nog een keer proberen! (met een kleinere aantal GB/MB USB stick) ik had de eerste poging gedaan met een Kingston 2GB USB stick (de bekende groen/witte)

Zodra ik vanavond een poging gedaan heb rapporteer ik direct hier even hoe het (niet.. ) verlopen is!
Nemi
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 30, 2017 6:35

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Nemi »

Helaas!

geprobeerd met een 265MB stick geformatteerd met Fat32, stick heeft er zeker 15 minuten ingeplugd gezeten met de juiste detectie tool van de blueandme.net website.

Is het mogelijk om via de OBD2 interface te checken of er nog überhaupt nog leven in de module zit?
ik heb getracht dit te doen via Multiecuscan met een ELM137 maar als ik probeer te connecten met de blue and me (alle 3 de opties in de multiecuscan) krijg ik de melding dat ik de adapter 3/yellow moet aansluiten... en die heb ik helaas niet.

Eventueel nog ideeën? of moet ik gewoon de module afschrijven en mijn geluk proberen op de tweedehandse markt?
Nemi
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 30, 2017 6:35

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Nemi »

Kleine update:
Momenteel de correcte kabel bestelt om zelf een proxi alignment uit te voeren via Multiecuscan.
Ik hou jullie op de hoogte! (als iemand nog verder tips of toevoegingen heeft hoor ik het graag!)
Kevin34
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr feb 17, 2017 23:22

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Kevin34 »

Ik heb precies hetzelfde probleem
Hij heeft altijd gewerkt totdat de auto is overgestart omdat de accu slecht was
Nu de accu vervangen, maar nu heb ik een knipperende km stand en de knoppen op het stuur werken ook niet meer.
Ook updaten al geprobeerd, maar nog geen succes gehad
Hoop dat we een oplossing kunnen vinden
Mvg
Nemi
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 30, 2017 6:35

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Nemi »

Kleine update #2
Wederom de verkeerde kabel :cry: KLL-kabel die uiteraard niet met het CAN-systeem kan praten..
Door schade en schande wordt men wijzer zeggen we dan maar....

Opnieuw kabels besteld, nu een USB ELM137 met de juiste Gele adapter 3..

Ik hoop deze morgen binnen te krijgen zo niet word het maandag/dinsdag.

Wederom hou ik jullie op de hoogte!
Nemi
Berichten: 6
Lid geworden op: do mar 30, 2017 6:35

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Nemi »

Laatste update

Afgelopen week eindelijk de correcte kabel binnen gehad, gelijk CAN-info uitgelezen..
Het B&M systeem was nog wel aanwezig op het CAN-netwerk, maar met een foutmelding dat hij niet meer communiceerde.

Voor de zekerheid toch een Proxi-alignment gedaan, maar dit mocht niet baten.

Zonder enige idee of het zou werken heb ik een tweedehandse B&M systeem op de kop kunnen tikken voor een schappelijke prijs (70 euri) wel een andere artikelcode maar wel een generatie 1 unit met de USB service poort aan de voorkant.

Deze is gisteren binnengekomen en ook direct aangesloten.. en voilà een Duits sprekende madam verwelkomde mij in het B&M wereldje.

Deze gelijk update gegeven naar 5.6 en omgezet naar het Nederlands, en tot nu toe werkt het feilloos in samenwerking met een LG G4 en G5.

Conclusie : De Module (ook al gaf hij wat teken van leven) was dus gewoon overleden.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door J.V. »

Goed om te horen dat je het relatief goedkoop hebt kunnen oplossen.
Wellicht interessant om de oude module eens open te maken en te kijken of het te repareren is? Als het enkel wat opgebolde condensatoren zijn, kun je deze waarschijnlijk vervangen en (na testen uiteraard) de gehele unit voor een leuke prijs doorverkopen. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Kevin34
Nuovo Arrivato
Berichten: 47
Lid geworden op: vr feb 17, 2017 23:22

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door Kevin34 »

Hallo,
Heb je na het wisselen van de module nog iets in de computer van de auto moeten doen of was het gewoon inpluggen en klaar?
Mvg Kevin
murph28
Berichten: 1
Lid geworden op: do mar 05, 2015 13:54

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door murph28 »

Hallo allen,

Heb het gevoel dat ik het complete internet al gelezen heb omtrent de Blue&Me die niet werkt.
Alle mogelijkheden om het op te lossen geprobeerd, zonder succes.

Ik zou ontzettend grag willen weten, waar de module zich bevindt.

Kan iemand van jullie mij dat vertellen??

Alvast bedankt voor de moeite!

mvg

Marcel
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Niet werkende B&M en Carkit GP 1.4

Bericht door J.V. »

In het dashboardkastje. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie