Achteruitrijcamera

Fedor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 27, 2017 14:14

Achteruitrijcamera

Bericht door Fedor »

Hoi,

Ik ben bezig de achteruitrijcamera te monteren op m'n android radio.

Klopt het dat het zwarte draadje van de voeding bij de camera bij het achteruitrijlicht geplaatst moet worden?
En waar vind ik deze draad? Voor heb ik de gele tulpstekker in "Cam vin" en het rode draadje op de "reverse" draad aangesloten, klopt dit?

Alvast veel dank voor het meedenken!




Afbeelding
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Algon »

Heb je een canbus-kastje bij de radio? Dan hoef je niks aan te sluiten op het achteruitrijlicht. De rode draad moet inderdaad op de Reverse-kabel van de auto.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Fedor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 27, 2017 14:14

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fedor »

Algon schreef:Heb je een canbus-kastje bij de radio? Dan hoef je niks aan te sluiten op het achteruitrijlicht. De rode draad moet inderdaad op de Reverse-kabel van de auto.
Dank je wel!

Ja is met canbus, ik had de rode draad op de Reverse van de radio gedaan ipv de auto :lol:
Nadat ik m als proefopstelling met de reverse van de auto heb verboden deed de camera het.
Daarna ben ik de kabels door de auto gaan trekken en nu doet hij weer niets, krijg raar genoeg ook geen melding meer dat de auto in zn achteruit staat. Die alarm driehoek in het scherm. :?:
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Algon »

Als je de auto in de achteruit zet dan komt er geen beeld? Word het beeld dan zwart of gebeurt er gewoon niks?
Misschien is er met de kabels trekken een stekkertje los gegaan. Bij mij moest de camera trouwens op de ingang 'Aux-vin', niet op 'Cam-vin'. Dit verschilt volgens mij per radio maar zou je eens kunnen proberen.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Het is in ieder geval goed aangesloten zoals op je foto.
Sluit de rode draad die nog los ligt aan op de bruine REVERSE draad die aan de ISO-kabelboom van de radio zit.
Als je ‘m aansluit op de bruine REVERSE draad van de AV-kabelboom werkt het niet omdat daar geen 12V op komt te staan. Aansluiten op achteruitrijlicht is inderdaad niet nodig.

De gele RCA connector inderdaad aansluiten op AUX-VIN of CAMERA-VIN; is per radio verschillend welke van de twee je nodig hebt (in mijn geval moest ‘ie aan de CAMERA-VIN).

Als je ‘m in de achteruit zet verandert er niets op het scherm van de radio: check even of de CANbus decoder nog goed aangesloten is.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Fedor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 27, 2017 14:14

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fedor »

Dank voor jullie hulp!

Alle kabels en aansluitingen zitten goed volgens mij.
Als ik de auto in achteruit zet gebeurt er niets, de radio blijft gewoon zichtbaar, voorheen werd het beeld zwart, kwam er een alarm driehoekje en ook die virtuele parkeerlijnen, nu gebeurt er niets.
De canbus lijkt wel in orde omdat deur open wel in het scherm komt.

Een reset heeft niet geholpen.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Dat is wel heel vreemd. Het probleem dat je nu hebt, staat volgens mij los van de bedrading van de achteruitrijcamera.
Heb je toevallig in de Factory Settings de CANbus instelling gewijzigd? Daar kun je namelijk kiezen welke CANbus decoder er aangesloten is. Misschien dat het probleem 'm daar in zit?
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Fedor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 27, 2017 14:14

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fedor »

Ik heb daar niet aangezeten maar het lijkt mij ook iets in de software

Afbeelding
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Als ik het mij goed herinner is dat dezelfde die bij mij ook geselecteerd is, dus dat zal het probleem niet zijn.
Je zou kunnen proberen de radio of accu helemaal los te koppelen, misschien lost dat het op.

Als dat het niet oplost vermoed ik toch dat er ergens in de bekabeling van de CANbus decoder iets niet helemaal lekker zit...
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door J.V. »

Even hier nog een tip: kijk eens in de ‘Factory settings’ onder het tabblad ‘other’. Daar staat ergens ‘Prohibit reverse’ of iets wat daar op lijkt. Als ik het mij goed herinner moet die op ‘ON’ staan om de camera te laten werken. Staat ‘ie daar al op, dan zou ik ‘m eens op ‘OFF’ zetten om te zien of dat verschil maakt.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Fedor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 27, 2017 14:14

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fedor »

J.V. schreef:Even hier nog een tip: kijk eens in de ‘Factory settings’ onder het tabblad ‘other’. Daar staat ergens ‘Prohibit reverse’ of iets wat daar op lijkt. Als ik het mij goed herinner moet die op ‘ON’ staan om de camera te laten werken. Staat ‘ie daar al op, dan zou ik ‘m eens op ‘OFF’ zetten om te zien of dat verschil maakt.
Lees het nu pas, sorry. Dat was het helaas ook niet. De bruine reverse draad uit de auto geeft geen spanning als ik de auto in au\achteruit zet.
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fixma »

Monteer het op de achteruitrijverlichting? Bleek mijn radio kon niet genoeg stroom te kunnen leveren voor de camera. Dus op de verlichting of zoals ik gedaan heb een relais tussen gezet.
Fedor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 27, 2017 14:14

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fedor »

Fixma schreef:Monteer het op de achteruitrijverlichting? Bleek mijn radio kon niet genoeg stroom te kunnen leveren voor de camera. Dus op de verlichting of zoals ik gedaan heb een relais tussen gezet.
Ja goed plan, waar vind ik de plus kabel in de kofferbak?
Gebruikersavatar
Fixma
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jul 24, 2016 11:42
Locatie: Friesland

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fixma »

Op de achteruit rij verlichting? Ik heb een trekhaak dus een aparte zekering kastje..
Fedor
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: wo dec 27, 2017 14:14

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Fedor »

Fixma schreef:Op de achteruit rij verlichting? Ik heb een trekhaak dus een aparte zekering kastje..
De achteruitrijlamp zit onder in de bumper geen idee waar de draden lopen.

Maar ik heb ook een trekhaak, hoe heb je dat gedaan?

Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie