Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Problemen met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Hoi allemaal,

Ik ben sinds 3 augustus de (trotse) eigenaar van een FIAT Grande Punto uit 2009.
Het gaat om de Sport (3-deurs) uitvoering met 1.4 T-JET motor.

Ik wil graag even gebruik maken van jullie kennis:

Op de dag van aflevering kwam ik er (eenmaal thuis aangekomen) achter dat het koelvloeistofniveau op MIN stond. Samen met wat andere kleinigheden ben ik hiermee teruggegaan naar de garage, waar ze geen lek konden vinden en dus de koelvloeistof simpelweg bijgevuld hebben.

Een week nadat ik de auto terug had van de garage, stond het koelvloeistofniveau precies tussen MIN en MAX.
Sinsdien (we zijn weer een week of 2 verder) is het niet verder gezakt. Bij mijn vorige auto stond het niveau altijd op MAX. Klopt het dat het bij de Grande Punto normaal is dat deze zakt tot het midden tussen MIN en MAX?
Voor de mede T-JET-rijders: waar staat het niveau bij jullie?

Er is ook nog een ander puntje dat ik bij de garage destijds ook heb gemeld: als ik tussen de 70 en 80 km/u volgas geef (in de 5e versnelling), hoor ik een voor mij vreemd geluidje. Ik heb er (in het interieur) een opname van gemaakt:

https://www.joris-vervuurt.com/assets/s ... 80km-u.mp3

Volgens de garage was dit de uitlaat die tegen iets aantrilde en ze zouden het opgelost hebben. Ik denk dat ze een ander geluid opgelost hebben, want dit geluid klinkt nog precies hetzelfde als ervoor. 8-| Is dit normaal? En zo nee, wat kan dit geluid maken? Eind 2013 is de distributieriem (ik neem aan i.c.m. waterpomp) vervangen.

Nu is het misschien verkeerd gedacht, maar aangezien er niets onder de auto lekt en er ook geen 'sludge' onder de motorolie-dop zit: kan het misschien de waterpomp/riem zijn die dit geluid maakt en tegelijkertijd ook koelvloeistof lekt? Het niveau leek alleen te zakken als ik met de auto gereden had; maar hoe verder deze zakte hoe minder snel deze nog verder zakte. Nu lijkt het helemaal niet meer te zakken, maar misschien gaat het zo traag dat ik het niet direct kan zien...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Joris
Laatst gewijzigd door J.V. op ma jan 16, 2017 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

-Het geluid: 10x geluisterd, ik kan er geen chocola van maken. Laat één van de monteurs
van de leverende garage eens (mee)rijden.
-Koelvloeistofniveau: Bij mijn T-Jet staat-ie tussen min en max in. Gooi ik erbij, gooit de T-Jet
er keurig uit.

-De T-Jet zelf: Ik heb ook de Sport en ik vind hem geweldig, mede omdat ik 'm bij RV Corse/Savali
heb laten tunen.

Enne, foto's posten hè? Zijn we gek op.


Een Haagse groet,

Chris :D
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Christ schreef:-Het geluid: 10x geluisterd, ik kan er geen chocola van maken. Laat één van de monteurs
van de leverende garage eens (mee)rijden.
:lol: ik denk inderdaad dat dat de enige manier is om het geluid te laten horen. Ik heb ze destijds wel ook de opname laten horen en ze hebben er toen ook in gereden. Het zal waarschijnlijk niet iets ernstigs zijn denk ik, en mocht het erger worden dan ga ik er sowieso mee terug. Misschien dat er nog anderen zijn die dit geluid wél herkennen? Het is eigenlijk alleen maar in de 5e versnelling, bij volgas tussen de 70 en 80 km/u te horen en lijkt van rechtsvoor onder de motorkap (van binnenuit gezien) te komen.
Christ schreef:-Koelvloeistofniveau: Bij mijn T-Jet staat-ie tussen min en max in. Gooi ik erbij, gooit de T-Jet
er keurig uit.
Ik denk inderdaad dat het normaal is; temperatuur staat ook altijd netjes op 90 graden. Ik houd het gewoon even in de gaten de komende tijd; er lekt sowieso niets behalve wat condenswater van de airco.
Christ schreef:-De T-Jet zelf: Ik heb ook de Sport en ik vind hem geweldig, mede omdat ik 'm bij RV Corse/Savali
heb laten tunen.

Enne, foto's posten hè? Zijn we gek op.
Ja, hij rijdt echt super. Je verwacht niet dat een 1.4tje zo lekker kan optrekken. Die van mij is (geloof ik) nog standaard; misschien dat ik 'm ooit in de toekomst nog laat tunen. Vergeleken met m'n vorige auto (helaas total-loss door extreme hagel, zie mijn andere topic met foto's) is 'ie een stuk rapper. :-]

Foto's komen nog, maar ik wil 'm eerst nog goed wassen en in de wax zetten. Moet er alleen even het juiste moment voor vinden... :D
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Nou, ben ik weer...

Laten we beginnen met het goede nieuws:
Het koelvloeistofniveau blijkt inderdaad geen probleem; hij staat continu precies tussen MIN en MAX waarbij 'ie met warme motor iets hoger staat. Lekt dus niet. :D

Het wat mindere nieuws:
Gisteren een stuk gereden. Toen ik op een 80 km/u weg even vlot wilde inhalen (de beste man voor me reed nog geen 70 km/u) en dus terugschakelde van de 5e naar de 4e versnelling, hoorde ik een 'akelig' geluid toen ik de koppeling liet opkomen. Het is me wederom gelukt om het op te nemen:

https://www.joris-vervuurt.com/assets/s ... akelen.mp3

Het rare is dat het geluid niet altijd te horen is (heb het vandaag niet meer gehoord, maar een tijdje geleden ook al eens), maar als het te horen is is het altijd na terugschakelen. Bij het naar een hogere versnelling schakelen is het geluid niet hoorbaar. De snelheid waarmee ik rijd maakt niet uit; het is ook te horen na terugschakelen naar de 2e versnelling om een rotonde op te rijden.

Wat kan dit zijn?
Omdat het enkel bij terugschakelen (en dan specifiek het op laten komen van de koppeling) te horen is, betwijfel ik of het de koppeling zelf is. Zou het - aangezien het eerder genoemde bijgeluid ook nog aanwezig is - bijvoorbeeld ook de waterpomp kunnen zijn die dit geluid produceert? Misschien komt het eerder genoemde geluid daar ook vandaan?

Het schakelen met de pook gaat gewoon soepel, al krijg ik 'm vaak lastig in z'n achteruit. Ik denk echter niet dat dat een probleem is, aangezien Tony al aangaf dat dat bij zijn GP ook het geval is.

Van het eerder genoemde bijgeluid heb ik eerder al een opname gemaakt:

https://www.joris-vervuurt.com/assets/s ... 0-km-u.mp3

Herkent iemand de geluiden?
Ik ben benieuwd!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Odelot »

Het zou het druklager kunnen zijn wat je hoort?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Geen idee; ik heb niet veel ervaring met dit soort zaken.
Zojuist weer een klein half uur onderweg geweest maar heb het geluid nu niet gehoord...

Toen ik het wel hoorde, was het altijd nadat ik de versnellingspook één versnelling terug zette en de koppeling op liet komen. Kan het zijn dat de druklager (ik neem aan dat die in de koppeling zit) af en toe dit geluid maakt, totdat 'ie overlijdt?

Ik heb nog garantie op de auto, dus als jullie aanraden om er maar meteen mee terug te gaan ga ik dat doen. ;-)
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Odelot »

Ik zou ff een monteur mee laten luisteren!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Dat zou zeker een goed idee zijn, maar het 'probleem' is dat het geluid lang niet altijd hoorbaar is.
Vandaag ook niet. Misschien beter om het nog even aan te kijken en in de gaten te houden of het vaker voor komt?
Laatst gewijzigd door Rudabroda op do okt 13, 2016 5:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, zie voorwaarden.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Koelvloeistof dus ok. Maar dat "pfoe" met terugschakelen, heb ik ook, net nog. Hou je hand op de pook en je voelt op dat moment ook een lichte trilling. Ik heb er nog niet naar laten luisteren, maar ik rijd er inmiddels twee jaar mee, slippen doet de koppeling niet, ik verlies ook geen olie (uit het reservoirtje van o.a. de remmen) misschien is het de drukgroep.

Als jij nou toch nog garantie hebt, ga er svp mee terug en laat één van de monteurs nog eens meerijden. Ik ben in elk geval héél nieuwsgierig naar de uitkomst.

Houd me op de hoogte s.v.p.


Haagse ggoete,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Interessant, dat van die trilling.
Nog niet op gelet eigenlijk, maar eerder viel het me wel op dat ik heel af en toe wat meer trilling voelde in het gaspedaal. Misschien dezelfde trilling die jij in de pook voelt?...

Ik ga er in ieder geval voor het einde van de garantieperiode mee terug en laat hier wel even weten hoe of wat. ;-)

Misschien heeft het ook wat met de versnellingsbakolie te maken, of is dat onwaarschijnlijk?
De remvloeistof staat bij mij netjes en lekt ook niet. Hij lekt helemaal niets trouwens, dus da's OK.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Nee bakolie niet denk ik. Lijkt mij een mechanisch geval.

Ben benieuwd hoor!!

Geroeten weer!!

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Vandaag weer een stuk gereden en wederom het geluid gehoord (gelukkig, het komt dus vaker voor).

Wat me opvalt is dat het alleen hoorbaar is bij koude motor en terugschakelen van 5e naar 4e versnelling bij +- 75 km/u. Na een kort stukje verder rijden wordt het steeds minder hoorbaar, waarna het bij warme motor volledig verdwenen is.

Het is in ieder geval alleen hoorbaar bij op laten komen van de koppeling na terugschakelen. Naar een hogere versnelling schakelen en de koppeling laten opkomen geeft geen geluid.

Morgen weer eens luisteren dus!
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Christ »

Ha Joris,

Bij mijn GP hoor ik het regelmatig. Warm of koud maakt niet uit, ook niet dubbelclutchend (overgehouden uit mijn MGB tijd :D).
Laat ik motor en bak gekoppeld stationair draaien, hoor ik geen gegier of geratel en ik rag ook niet door de versenel-lingen heen en ik rijd om, als-ie nog niet op temperatuur is en ik de snelweg op moet.

Fijne kar hè?

Een frisse Haagse groet,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: 'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door J.V. »

Ha,

Ja, als 'ie koud is rijd ik ook rustig hoor.
Ik ben zuinig op mijn auto (en rijbewijs). :lol:

De auto rijdt echt super, dat is 't niet.
Het enige wat nu nog niet OK is, zijn de twee eerder genoemde bijgeluiden.

Wordt vervolgd!

Mvg
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Chantal_GPTurbo
Junior Stato
Berichten: 266
Lid geworden op: vr mar 21, 2014 0:33

'Problemen' met Grande Punto 1.4 T-JET

Bericht door Chantal_GPTurbo »

Ik heb ook een tjet uit 2008 [emoji3] En Ik heb begin dit jaar een hydraulische druklager kapot gehad,en dat was ineens,dat ik niks meer kon remvloeistof was er helemaal uit gelopen geen druk meer met koppelen alles weg. En auto heeft nooit wat laten horen kwa geluidjes. Ineens stond ik stil ik was bij me vader gewoon goed aangekomen niks aan mijn tjet gemerkt,en savond kon ik niet weg. Pap had mij met zijn Volvo thuis gebracht. En next day had ik mijn tjet opgehaald met een aanhanger.

Als je koud maar niet als een malle optrekt,als je gewoon rustig aan optrekt en vroeg over schakelt bij koude motor dan kan je gerust mee de snelweg op.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Rudabroda op do okt 13, 2016 5:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Berichten samen gevoegd en quote verwijderd.
Plaats reactie