Fiat punto evo Multi-air 135 PK (RATEL GEVONDEN)

Plaats reactie
Punto-Multi-135
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 20, 2020 16:55

Fiat punto evo Multi-air 135 PK (RATEL GEVONDEN)

Bericht door Punto-Multi-135 »

Hallo forumleden,

Helaas heeft er niemand op mijn vorige bericht gereageerd dus ben ik zelf maar op onderzoek uitgegaan. Gisteren heb ik samen met een vriend het hitteschild van mijn motor verwijdert om te zien of de ratel van de "wastegate actuator" vandaan komt. Ik heb hiervan een video gemaakt (https://www.youtube.com/watch?v=O7DS0RbMPnw" onclick="window.open(this.href);return false;).

Het lijkt erop dat het actuator stangetje meetrilt met de motor waardoor er een geratel ontstaat. Op internet wordt als oplossing aangedragen om de actuator stang iets aan te draaien zodat er minder speling inzit. Ik ben echter bang dat ik hiermee ook de turbodruk verhoog met alle gevolgen van dien.

Ik heb inmiddels zon 1000 kilometer met de auto gereden zonder problemen. De turbo pakt op rond de 2500 toeren maar dit lijkt mij vrij normaal.

Is het schadelijk om deze ratel door te rijden of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

Graag hoor ik van iemand, zou me enorm helpen. :-]
DvP
Berichten: 2
Lid geworden op: di aug 20, 2019 20:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Fiat punto evo Multi-air 135 PK (RATEL GEVONDEN)

Bericht door DvP »

Goedenavond,

Deze ratel komt inderdaad van de wastegate actuator stang. Ik heb ditzelfde probleem ook gehad.

Toen ik mijn auto kocht werd er tegen mij gezegd dat dit ratelen geen kwaad zou kunnen, het zou alleen irritant zijn. Omdat ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen heb ik er zo'n 7.000km mee rondgereden. Het geluid verergerde niet, maar na een tijdje wilde ik het toch opgelost hebben. Ik ben toen bij H&S Corse in Almere geweest waar ze het probleem hebben opgelost door de actuator opnieuw af te stellen op de rollenbank.

Als je te lang doorrijdt met een te losse wastegate, dan kan het zijn dat deze niet goed zijn werk meer doet. Dit is mij verteld door H&S Corse bij het chippen van mijn auto toen het PK piekgetal iets achter bleef op andere soortgelijke punto's.

Dus opzich een makkelijk op te lossen probleem. Turbo vervangen is niet nodig...(Dit werd mij verteld door fiat dealer na voorleggen probleem)
Trotse bezitter van een Fiat Punto EVO 1.4 16v Multiair Turbo Sport:)
Nilsdijck
Berichten: 1
Lid geworden op: za sep 23, 2023 9:13

Re: Fiat punto evo Multi-air 135 PK (RATEL GEVONDEN)

Bericht door Nilsdijck »

DvP schreef: do okt 29, 2020 23:04 Goedenavond,

Deze ratel komt inderdaad van de wastegate actuator stang. Ik heb ditzelfde probleem ook gehad.

Toen ik mijn auto kocht werd er tegen mij gezegd dat dit ratelen geen kwaad zou kunnen, het zou alleen irritant zijn. Omdat ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen heb ik er zo'n 7.000km mee rondgereden. Het geluid verergerde niet, maar na een tijdje wilde ik het toch opgelost hebben. Ik ben toen bij H&S Corse in Almere geweest waar ze het probleem hebben opgelost door de actuator opnieuw af te stellen op de rollenbank.

Als je te lang doorrijdt met een te losse wastegate, dan kan het zijn dat deze niet goed zijn werk meer doet. Dit is mij verteld door H&S Corse bij het chippen van mijn auto toen het PK piekgetal iets achter bleef op andere soortgelijke punto's.

Dus opzich een makkelijk op te lossen probleem. Turbo vervangen is niet nodig...(Dit werd mij verteld door fiat dealer na voorleggen probleem)

Hallo,

Mag ik vragen hoeveel dit precies heeft gekost?
Ik zie graag een reactie te gemoed
Plaats reactie