Led verlichting koplampen

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
misterd11
Berichten: 3
Lid geworden op: za okt 27, 2018 22:23

Led verlichting koplampen

Bericht door misterd11 »

Goedenavond,

Aangezien ik niet duidelijk word uit de vele topics die rond het web gaan. Nogmaal een topic.

Ik wil de lampen in mijn punto evo behouden, maar de bolletjes vervangen door led.

1. Hoofd lamp voor is H4, dit schijnt geen probleem te zijn
2. Dagrijverlichting is H20, hier zijn wat issues mee.
3. Knippelicht is H? zijn deze ook te vervangen?

4. En de achterlampen/ 3e remlicht zijn er hier mogenlijkheden betreft Led lampen, en zo ja welke heb ik hiervoor nodig?

Ik lees veel over errors in het dashboard, sommige die het weten op te lossen met weerstandjes. Andere die totaal geen werkende ledjes krijgen.

Als iemand goede ervarigen heeft met bepaalde lampen/methodes, hoor ik het graag!

M.v.g.
Daniel
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Led verlichting koplampen

Bericht door Algon »

De koplampen met H4 zijn eenvoudig te vervangen door led, heb ik zelf ook.

Als je de knipperlichten (aan de zijkant) bijvoorbeeld led wilt maken zal je een led lamp kunnen plaatsen met een weerstand. Deze weerstand is eenvoudig te plaatsen, het is eigenlijk een soort verlengkabel. De knipperlichten zijn W5W lampjes.
Hiervoor kun je deze weerstand gebruiken (heb ik zelf gebruikt voor led kentekenverlichting):
https://nl.aliexpress.com/item/2pcs12V- ... 4c4dIMoldI" onclick="window.open(this.href);return false;

Omdat je een Punto Evo hebt neem ik aan dat je de achterlichten hebt met een ledstrip. Dus aan de achterlichten zelf kan je niks met led. Aan de achterzijde zou je wel het remlicht en het knipperlicht kunnen vervangen voor led. Derde remlicht wordt lastig denk ik, dit zijn echt hele kleine lampjes.
Het remlicht en knipperlicht achter zijn BA15s lampen. De knipperlichten aan de voorzijde als ik het goed heb BAU15s.

Voor de zekerheid zou ik even in je instructieboekje kijken welke lampen je moet hebben.

Maar waarom wil je alles led eigenlijk? Kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld led koplampen en led kentekenverlichting wilt voor de looks. Maar zoals de remlichten of knipperlichten lijkt me niet zo'n toegevoegde waarde. Het achteruitrijlicht vervangen door led zou ook kunnen, dan heb je wat meer licht met achteruit rijden.
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Stefan EVO
Berichten: 7
Lid geworden op: za nov 07, 2015 21:33
Locatie: Hart van NL

Re: Led verlichting koplampen

Bericht door Stefan EVO »

Hallo mede-Punto-ers

Er is al eea geschreven over dit onderwerp....maja ff toch mijn visie en ervaring.

- :-] Je kan losse weerstanden kopen (50W) en solderen, of je koopt ‘canbus-killers’
- :-] Je krijgt zonder weerstanden (die parallel over de + en - vd lamp aangesloten worden) die LEDs niet aan.
- :-] Heeeel moeilijk is het inmiddels niet meer raadpleeg die verkoper op ALIXPRESS mr Ka-Ching. Ze helpen je graag.
- :-] voor de koplampen is TOP-NOTCH Xenon (angel-eye) PROJECTOR lampen,...een lamp in een huisje zgn shroud en een lens, die lens focust t licht.
- :-] De DRL is T20 of 7440. Deze MOET CREE ZIJN. Anders is het bijn altijd weg gegooid geld. Welke issues???
- :-] knipperlicht in voorbumper en achterlicht ALTIJD BAU15S (de puntjes op de lampvoetjes zijn 150 graden). De REMlichten zijn ALTIJD BA15S (de puntjes op de lamp voeten zijn 180 graden) De kleine bolletjes in je zijschermen moet je heel erg de AFMETING/LENGTE in de gaten houden. Een LEDlampje is nl altijd groter, er zitten meer componenten in de schakeling.Deze LEDs zijn T10 maar W5W kan ook dat snappen ze bij ALIBABA wel.
- :-] Derde remlicht.. deze heten T5. Boor met een 6 mm door de glimmende deel van je derde RemLicht (RL). Haal hem wel eerst van de auto af natuurlijk....of bestel een verse bij Tuynder of waar dan ook. Lijm de lampjes vast in die reflector. Soldeer de plussen resp. de minnen aan elkaar en aan de aansluitdraden vd auto.
- :-] Er is maar een methode...Knip draadje door en soldeer of gebruik stekkers bv FASTON van AMP oid. Werk netjes en gebruik krimpkous. Tape gaat vaak (gedeeltelijk) los. Die 50 Watters zijn 8 Ohm en kunnen HEET WORDEN. Let hierop bij montage.
- :-] Bonus: mistlamp VOOR H11 heeft geen CANBUS melding. Ken je er zo instoppen, na ja je moet ff de stekker met lamp er in wiebelen (in EN uit). Opnieuw een LED is iets groter. De ACHTERUITRIJ lamp heeft ook geen CANBUS melding. Heeeeerlijk kan je (aks je CREE KIEST) eindelijk licht zien en waar je heen rijdt in je r-spiegel.

Ik heb bijna alles (CREE) LEDs de richting aanwijzer heb ik COB ( is goed genoeg). De koplampen heb ik iets gepland. De verlichting volledige (LED) verlichting bevalt mij prima en ik wil niet meer terug. Het draait al 50-60.000 km mee. Afgezien van wat LEDs vervangen want die gaan toch kapot en vaak Eerder dan die 50.000 branduren.
htevents
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: do jul 26, 2018 18:27

Re: Led verlichting koplampen

Bericht door htevents »

Snel kapotte leds zijn vaak een oorzaak van de wisselende boord spanning. Heb bij mijn vorige auto een spanningsstabilisator tussen het lichtnet laten zetten, geen ledje meer kapot gehad.
Plaats reactie