22000 km op LPG

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bemerpunto
Nuovo Arrivato
Berichten: 41
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37

22000 km op LPG

Bericht door Bemerpunto »

Wordt op zich een saai verhaal. De T-Jet draait nu 10 maanden/22000km op LPG. Geen enkel probleem ondervonden. De relatief kleine gastank zorgt er wel voor dat ik elke 380 km op zoek moet naar een lpg-tankstation. Een piepje geeft aan dat de tank leeg is en de auto op benzine is overgeschakelt. In de loop van de maanden begon de motor al soepeler te draaien en is nu denk ik op zijn best. De soepele motor neigt tot een enthousiaste rijstijl, het verbruik is dan ook eerder gestegen dan gezakt en hangt nauw samen met de bewegingen van de rechtervoet. In de stad wordt nauwelijks 1 op 10 gehaald, op de snelweg bij "normale" omstandigheden richting de 1 op 12, gemiddeld verbruik 1 op 11. Echt goedkoop is een T-jet in verbruik dus niet. Met de huidige ervaringen zou de volgende auto weer een GP kunnen zijn, maar dan zeker geen Sport versie, ik vind ze veels te hard in de veren. Dezelfde motor maar dan wat meer comfort. Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van de ombouw naar een normaal verenpakket ?
Doordat de lpg-installatie na den koude start pas bij 45 graden koelvloeistoftemperatuur overschakelt, wordt gemiddeld de eerste 2 km op benzine gereden. Gemiddeld wordt elke maand 10 ltr benzine getankt. Het overschakelen voel je nauwelijks (het management schakelt niet onder de 1500 toeren).
Uiteindelijk is een gasinstallatie bedoelt om het rijden goedkoper te laten worden. Na 4 jaar wordt de T-Jet ingeruild en zal dan iets minder dan een ton gedraaid hebben. De besparing (volgens http://www.gasfx.nl ) is dan 500 euro per jaar. De volgende eigenaar rijdt pas echt goedkoop. Als je een lpg-installatie overweegt, ga op zoek naar kwaliteit t.a.v. de installatie, de inbouwer en de service. Die laatste paar honderd euro op een auto van twintig ruggen maken het verschil. Zelf heb ik de auto bij aflevering laten voorzien van een lpg-installatie, flink proefgereden en daarna afgerekend. Tot nu toe probleemloos. Het tankt ook zo lekker.....
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 22000 km op LPG

Bericht door tonyvandenbroek »

Leuk te horen dat de LPG installatie goed zijn best doet in de t-jet.
Wat ik wel opmaak is dat je niet zo tevreden bent met het comfort. De stuggere ophanging van de GP is niet enkel de veren van de Sport versie. Als de volgende GP wederom een t-jet wordt voor je, moet ik je teleur stellen wat betreft een andere versie met meer comfort. Voorheen waren bijna alle modellen leverbaar met een t-jet sport. Nu nog enkel de Sport versie, die met stuggere ophanging.

en 380km met een gastank is leuk voor de: free-bees, airmiles, of de zegeltjes die lekker bij elkaar spaart zo.
Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Giovanni Tutore »

Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van de ombouw naar een normaal verenpakket ?

Ik weet niet of het alleen in de veren zit of ook in de schokbrekers. Ik vind van de eerste 6 verscillende typenummers en van de 2de 3.
Veren 51812162 51812161 51787394 51812165 55703711 55703709 voor t-jet. Waarvan er dan weer 1tje opduikt bij de 1.4 8v. (De weer nog 7 andere nummers heeft)
Schokbreker heeft 2 andere versies extra.
Arbeid is ongeveer 1,5 uur.

Ik ben trouwens reuze blij dat ik van dat vage nagedein af ben met mijn verlaging....
Gebruikersavatar
Bemerpunto
Nuovo Arrivato
Berichten: 41
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Bemerpunto »

tonyvandenbroek schreef:Leuk te horen dat de LPG installatie goed zijn best doet in de t-jet.
Wat ik wel opmaak is dat je niet zo tevreden bent met het comfort. De stuggere ophanging van de GP is niet enkel de veren van de Sport versie. Als de volgende GP wederom een t-jet wordt voor je, moet ik je teleur stellen wat betreft een andere versie met meer comfort. Voorheen waren bijna alle modellen leverbaar met een t-jet sport. Nu nog enkel de Sport versie, die met stuggere ophanging.

en 380km met een gastank is leuk voor de: free-bees, airmiles, of de zegeltjes die lekker bij elkaar spaart zo.
Dus alleen een T-Jet in de sportversie ? Zal marketing technisch wel over nagedacht zijn, maar wel vreemd.

Het comfort zal idd wel een combinatie zijn van veren en schokbrekers en laten we de banden niet vergeten. Zou een iets hogere band helpen ? (als die er onder passen)
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Maxximum »

Wat een shop naar boven zeg!

Ik vroeg me af of Bemerpunto nog steeds zijn T-jet op LPG heeft, en wat zijn ervaringen nu zijn, na een heeel dik jaar later!
(gelijk met deze post gaat er een pb naar bemerpunto om hem dit onderwerp onder de aandacht te brengen)
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
Bemerpunto
Nuovo Arrivato
Berichten: 41
Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Bemerpunto »

Maxximum schreef:Wat een shop naar boven zeg!

Ik vroeg me af of Bemerpunto nog steeds zijn T-jet op LPG heeft, en wat zijn ervaringen nu zijn, na een heeel dik jaar later!
(gelijk met deze post gaat er een pb naar bemerpunto om hem dit onderwerp onder de aandacht te brengen)
Leuk, toevallig kijk ik weer eens op dit forum. Mijn dame rijdt tegenwoordig in de GP, dus de interesse is wat minder geworden. Ik vroeg me af of het mogelijk is om 195/50/17 banden op de GP te zetten ipv 205/45/17. Vandaar mijn bezoek aan het forum.
De T-jet op LPG is er nog steeds. De GP heeft inmiddels 40k op de teller en heeft bij 30k een beurt gehad. De banden moeten dus binnenkort vervangen worden. Het rijdt nog steeds als de brandweer. De LPG installatie heeft nog geen kik gegeven. Het olieverbruik is minimaal, zeg maar niks. Als ik uit mijn auto stap (MB 6 cylinder E320) in de GP dan is het maar even wennen en ik geniet weer van de wendbaarheid. de autoradio en het vermogen bij lage toerentallen. Ik rij dagelijks snelwegen, maar heb nog geen GP op LPG zien rijden. Dus toch wel uniek. De monteur vd dealer vroeg zich af of de olie soms nog nieuw was bij het verversen, die was nog volledig blank. Nee, alles bij elkaar opgeteld is het geen verkeerde keuze geweest om er een G3 installatie in te laten bouwen. :lol:
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Giovanni Tutore »

Afbeelding ~]
Gebruikersavatar
AFOL
Nuovo Arrivato
Berichten: 97
Lid geworden op: do jan 14, 2010 7:57
Locatie: Fryslan boppe

Re: 22000 km op LPG

Bericht door AFOL »

Hoe heb je het kleppenprobleem opgelost? Laten harden of speciale olie om ze extra te smeren? En wat kostte het om LPG in te bouwen? Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik hiervan.
Kymco Agility 50 scooter (45km/h) - 250km
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Maxximum »

AFOL schreef:Hoe heb je het kleppenprobleem opgelost? Laten harden of speciale olie om ze extra te smeren? En wat kostte het om LPG in te bouwen? Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik hiervan.
Welk kleppenprobleem? er is niet echt een probleem!
Fiat motoren hebben (naar horen zeggen) keiharde kleppen!
Maar je kan er ook nog een Klepbeschermer (valvecare) laten inbouwen
Prins schreef:Valvecare
Zodra de auto overschakelt naar het rijden op LPG/CNG wordt de ValveCare doseerpomp ingeschakeld en wordt de ValveCare vloeistof onder druk geïnjecteerd. ValveCare is uniek omdat de gedoseerde hoeveelheid vloeistof wordt berekend aan de hand van de motorlast/belasting. Gevolg hiervan is dat de motor te allen tijde door de juiste hoeveelheid additieven wordt beschermd, zelfs bij drukgevulde motoren. Zodra de voorraad ValveCare vloeistof te laag wordt schakelt de doseerpomp automatisch uit en stuurt een signaal naar de VSI- computer. De computer schakelt de auto terug naar benzine om de motor te beschermen. Een zoemend geluid alarmeert de bestuurder wanneer de vloeistof voorraad te laag wordt, zodat de berijder de vloeistof tijdig kan vervangen.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
AFOL
Nuovo Arrivato
Berichten: 97
Lid geworden op: do jan 14, 2010 7:57
Locatie: Fryslan boppe

Re: 22000 km op LPG

Bericht door AFOL »

Heb zelf ook LPG in een Fiat gehad, ondanks dat er harde kleppen inzitten werd wel geadviseerd om de kleppen te laten harden (of klepseals) of smeerolie hiervoor te gebruiken. En cylinderkop sleet wel hard, ook 1 v/d redenen geweest om over te stappen op diesel. Prijs LPG is ook behoorlijk gestegen tov diesel en benzine......

Wat is je gemiddelde verbruik op LPG?
Kymco Agility 50 scooter (45km/h) - 250km
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Maxximum »

het is een feit dat het "slechter" is voor je motor...
maar denk dat het toch een kwestie is van onderhoud....
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: 22000 km op LPG

Bericht door swans »

Ja en nee denk ik dan... ze gaan natuurlijk niet bij elke beurt de kleppen controleren etc.
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Ferreman
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: vr jun 01, 2007 13:56
Locatie: Ubach-Palenberg (Duitsland)

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Ferreman »

Er werd mij geadviseerd om de kleppen iig iedere beurt te laten stellen.

Voor smering wordt er ook om de zoveel tijd benzine in de cilinders gspoten.
-Live fast. Die young in a nice pair of pants-

Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt

Afbeelding

Punto-loos
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Maxximum »

Heb jij een Valve protector dan?
Want je start zoiezo elke keer op benzine!? toch?
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
Ferreman
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: vr jun 01, 2007 13:56
Locatie: Ubach-Palenberg (Duitsland)

Re: 22000 km op LPG

Bericht door Ferreman »

Geen valve protector, de auto start idd op benzine, maar tijdens het rijden verbruikt hij +- 1 liter benzine per tank LPG, hij staat bi-fuel ingesteld. Dit zorgt voor smering.
-Live fast. Die young in a nice pair of pants-

Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt

Afbeelding

Punto-loos
Plaats reactie