Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Plaats reactie
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door Martijn007 »

Vorige week ben ik al even bij de Fiat dealer geweest om de Fiat Punto Evo 1.3, 14% bijtelling, dat wegenbelastingvrije ding, je kent hem wel. Helaas was die uitvoering nog niet aanwezig, maar mocht wel even een andere Punto mee hebben om thuis even te showen. De dealer gaat mij binnenkort bellen als hij binnen is en kan ik alsnog mijn proefritje maken.

Over dat mooie start-stop systeem had ik een vraagje, als het start-stop systeem actief is, dan draait de motor niet. De aircopomp werkt dan ook niet of zit dat anders bij die wagens? Of zit ik straks in die Fiat voor het stoplicht te zweten?
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door jpkramer »

Martijn007 schreef:Vorige week ben ik al even bij de Fiat dealer geweest om de Fiat Punto Evo 1.3, 14% bijtelling, dat wegenbelastingvrije ding, je kent hem wel. Helaas was die uitvoering nog niet aanwezig, maar mocht wel even een andere Punto mee hebben om thuis even te showen. De dealer gaat mij binnenkort bellen als hij binnen is en kan ik alsnog mijn proefritje maken.

Over dat mooie start-stop systeem had ik een vraagje, als het start-stop systeem actief is, dan draait de motor niet. De aircopomp werkt dan ook niet of zit dat anders bij die wagens? Of zit ik straks in die Fiat voor het stoplicht te zweten?
Airco werkt niet als start-stop actief is. Maar start-stop bepaald zelf of het verstandig is de motor uit te zetten, als de airco voluit staat te blazen zal de motor niet uitschakelen. Je kunt het systeem ook zelf tijdelijk uitzetten met een knopje op het dashboard...
Volgens mij worden de GP en Evo met de nieuwe 1.3 diesel pas vanaf september geleverd, zijn al wel te bestellen zodat je de auto dan ook echt in september hebt.
Gebruikersavatar
Fox-Racing
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 12:33
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door Fox-Racing »

Wat ik weet bij een Fiat 500 wordt het start/stop systeem al uitgeschakeld als je bijv. de achterruitverwarming aan hebt.
of andere (zware) verbruikers.
dus met een airco aan gaat hij ook niet uit.

Start/stop systeem is bij een 500 ook handmatig uit te zetten door knop op dashboard.. denk dat de evo die ook wel heeft.
Grande Punto 1.4 16v Sport | Facebook | Twitter | LinkedIn | Website
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door jpkramer »

Fox-Racing schreef:Wat ik weet bij een Fiat 500 wordt het start/stop systeem al uitgeschakeld als je bijv. de achterruitverwarming aan hebt.
of andere (zware) verbruikers.
dus met een airco aan gaat hij ook niet uit.

Start/stop systeem is bij een 500 ook handmatig uit te zetten door knop op dashboard.. denk dat de evo die ook wel heeft.
Ik heb climate control, dus ik weet niet hoe het bij de handbediende airco werkt. Bij mij ligt het eraan hoe hard de climate control aan 't werk is. Normaal gesproken werkt het start-stop gewoon en schakeld de climate control naar minimaal. Als de climate control bezig is om een groot temperatuur verschil te overbruggen wordt het start-stop uitgeschakeld.

Start-stop is ook bij de Evo handmatig uit te schakelen met een knopje op het dashboard.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door Señor Sjon »

Èen passat hier op kantoor heeft ook een s/s systeem. Deze schakelt de motor ook uit als de climate control aanstaat en de (zwarte) auto lekker in de zon opwarmt. Daar houdt het systeem bij VW in ieder geval geen rekening mee. Als je wat langer moet wachten voor een verkeerslicht of overgang dan schroei je alsnog de auto uit... Persoonlijk vind ik het een redelijk kansloos systeem en ik ben benieuwd hoeveel van die startmotoren er over een jaar of vijf vervangen moeten worden, uiteraard buiten enige garantie.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door Sunrise »

:shock: gelukkig geen "last" van met dit weer -] , krijg je met een "echte" auto met CC & Skydome :wink:
Driven by passion.
Nuovo Arrivato
Berichten: 29
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 18:14

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door Driven by passion. »

Over dat mooie start-stop systeem had ik een vraagje, als het start-stop systeem actief is, dan draait de motor niet. De aircopomp werkt dan ook niet of zit dat anders bij die wagens? Of zit ik straks in die Fiat voor het stoplicht te zweten?[/quote]

Volgens Fiat werkt start-stop systeem als volg: voor het stoplicht zet je auto in z'n vrij, motor slaat dan af, bij het inschakelen slaat motor weer aan. voor het stoplicht in 1e versnelling zal motor gewoon blijven draaien, met lekker de airco
aan.
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door jpkramer »

Driven by passion. schreef:Over dat mooie start-stop systeem had ik een vraagje, als het start-stop systeem actief is, dan draait de motor niet. De aircopomp werkt dan ook niet of zit dat anders bij die wagens? Of zit ik straks in die Fiat voor het stoplicht te zweten?
Volgens Fiat werkt start-stop systeem als volg: voor het stoplicht zet je auto in z'n vrij, motor slaat dan af, bij het inschakelen slaat motor weer aan. voor het stoplicht in 1e versnelling zal motor gewoon blijven draaien, met lekker de airco
aan.[/quote]

Klopt. Maar als de airco hard aan 't werk is zal de motor niet afslaan, 't start/stop systeem denkt met je mee.
Je kunt het start/stop systeem ook uitzetten met een knopje op 't dashboard...
DaDragon

Re: Airco werkt dat icm Start / Stop systeem?

Bericht door DaDragon »

Informatie uit het instructieboekje van de Fiat Punto Evo:

OMSTANDIGHEDEN WAARBIJ DE MOTOR
NIET WORDT UITGEZET
Als het systeem ingeschakeld is, dan wordt, vanwege comforteisen,
ter beperking van de uitstoot en om veiligheidsredenen,
de motor niet uitgezet onder de volgende omstandigheden:

❒ nog koude motor;
❒ zeer lage buitentemperaturen;
❒ onvoldoende opgeladen accu;
❒ ingeschakelde achterruitverwarming;
❒ ruitenwisser ingeschakeld op maximale snelheid;
❒ tijdens regeneratie van het roetfilter (DPF)
(voor bepaalde uitvoeringen/markten);
❒ geopend bestuurdersportier;
❒ niet omgelegde veiligheidsgordel van bestuurder;
❒ ingeschakelde achteruit (bijv. bij inparkeren);
❒ bij automatische airconditioning, zolang nog niet een
comfortabele temperatuur in het interieur is bereikt of
als de MAX-DEF-functie is ingeschakeld;
❒ in de eerste gebruiksperiode als het systeem zichzelf instelt
Plaats reactie