Brandstofverbruik GP's en Evo's

Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Maarten »

Hellfire schreef:
Die omstandigheden zijn niet ideaal, maar wel reproduceerbaar. Dat vonden ze blijkbaar belangrijk bij die test. Constant 90km/u op een vlakke weg is zo'n beetje de snelheid waar de Punto het zuinigst rijdt. In zo'n situatie verwacht ik dat een belastingvrije Punto minstens 1:33 haalt. Ter vergelijking: mijn T-Jet (opgegeven verbruik: 6,6l/100km) duikt bij 90km/u regelmatig onder de 5l/100km. Dat is zuiniger dan 1:20!
Toen ik met een PE Multijet een proefrit heb gedaan en ik met 120 op de cruisecontrol over de autosnelweg reed, schommelde het verbruik zo rond de 5,1-5,2 l/100km.

Dat vond ik toch wel vreemd.
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Hellfire »

Ik niet. Ik vind het een reëel verbruik voor 120km/u. In aerodynamica blinkt de GP/PE helaas niet uit. :(

Bij lagere snelheden (zoals de verbruikstest van de EU) is 'ie een stuk zuiniger.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
kiekster
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: za jul 24, 2010 19:09
Locatie: Enschede

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door kiekster »

Net terug van vakantie.
We hebben er nu ongeveer 2500 km opzitten met onze Evo.
Met een volle tank hebben we 850km kunnen halen (veel bagage mee). Viel me eigenlijk een beetje tegen had iets meer verwacht.
FF kijken wat ie onder normale omstandigheden rijd.

Hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door JB2 »

Ik verwacht dat ik straks met de Evo best een gemiddelde van 1 op 28-29 ga rijden.
Het goedkoop rijden is een noodzaak voor me. Ik ben de laatste weken alvast aan het "proefbesparen" met mijn Lancia Ypsilon 1.4 8V Oro uit 2008. De laatste 2 keer tanken zat ik op een gemiddelde van 1 op 20,5-20,7. (Dat is in principe volgens de folder zo'n beetje het zuinigste wat de Ypsilon kan halen (buitenweg)). De Ypsilon 1.4 8V Oro heeft overigens niet eens een cruise control. :wink:

...en als je dat een tijdje zo doet, dan ontdek je weer een andere manier van genieten van auto rijden...niets gejakker, gewoon lekker rustig die dagelijkse 160 km afleggen :D
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Luud »

Ben wel een voorstander van het Nieuwe rijden. Met onze vorige auto, een Doblo, reden we 7 liter op de 100, dit was iets zuiniger dan de fabrieksopgave. Nu met de nieuwe Gee Pee zal ik ook best de fabrieksopgave kunnen halen, als ik dezelfde rijstijl hanteer als bij de Doblo. Alleen deze Gee Pee rijdt zoveel lekkerder, zeker op de snelweg. Als ik met de Gee Pee rond de 105 rijdt, begint er pas leven in de brouwerij te komen. Bij de Doblo had ik dan meer het idee, gezien het toerental, dat ik al stevig doorreed. Onze eerste lange rit was Geulle- Leeuwarden (325 Km), bij rustig rijden, 110 Km/h op de snelweg, een verbruik van een op 25. De terugweg 130 Km/h op de snelweg, bijna een op 22. Dit met een motor die nog helemaal nieuw is. Verwacht op een op 25 uit te komen, en zal daar best tevreden mee zijn.
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
goedmans
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: di jun 29, 2010 12:23
Locatie: Melissant

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door goedmans »

gisteren voor de eerste keer getankt,1 op 22.dus niet slecht,ik rij 37 km enkele reis,met veel rontondes en stoplichten,dus veel remmen en optrekken,ik verwacht zelf dat hij de 1 op 25 zeker kan halen,je kan pas wat zeggen na zo.n 2000 km
Gebruikersavatar
Cyclops
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:13

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Cyclops »

Ik heb er nu 2 tankjes opzitten, 1 op 22,3.
Afstanden van 30 t/m 75 KM enkele reis.
50% buitenweg 80/100, 30% snelweg 110/130, 20% stad/dorp.
Boordcomputer is redelijk nauwkeurig
1 op 24 is haalbaar in mijn geval, nog zuiniger dan ik heb het idee dat ik het verkeer ga ophouden.
Mijn Pevo staat wel op 17"
Ik ben niet ongelukkig met deze cijfers. :)
JTDM85 - 5D - Crossover Black - Blue & Me - Dynamic Plus - Stuurwiel & Versnellingspook Leder - Middenarmsteun & Lendesteun - Electrische Ramen Achter - 3e Hoofdsteun - Achterspoiler - 17" 434 Smoke
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door Bruijst »

Ik ga mijn verbruik hier bijhouden:

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/417220.html

Ben zeker niet ontevreden n.a.v. eerste tankbeurt (vooral snelweg 100/110km (MAX. snelheid 100 met flitsers) en 80km-weg) met airco aan, auto moet tenslotte nog ingereden worden.
Ik verbaas me wel over enkele reacties her en der (o.a. fiatblog) dat mensen een verbruik halen van 1:20-24 met snelwegsessies van 130/140km/h.. Bij dergelijke snelheden geeft mijn boordcomputer toch een ander verbruik aan...
Afbeelding Afbeelding
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door evotaxfree »

Bruijst schreef:Ik ga mijn verbruik hier bijhouden:

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/417220.html

Ben zeker niet ontevreden n.a.v. eerste tankbeurt (vooral snelweg 100/110km (MAX. snelheid 100 met flitsers) en 80km-weg) met airco aan, auto moet tenslotte nog ingereden worden.
Ik verbaas me wel over enkele reacties her en der (o.a. fiatblog) dat mensen een verbruik halen van 1:20-24 met snelwegsessies van 130/140km/h.. Bij dergelijke snelheden geeft mijn boordcomputer toch een ander verbruik aan...

met die snelheden schommelt mijn boordcomputer rond de 15km/l.
heuveltje op iets minder,heuveltje af veel meer,
nu ben ik ook niet echt een zuinige rijder,maar bij een constante snelheid maakt ook dat niets meer uit en zou het verbruik bij een ieder (nagenoeg) gelijk moeten zijn.
ik heb al wel in de gaten dat ik met een gemiddeld verbuik van 1:20 al blij moet zijn.
wij rijden nogal wat stadskilometers,de eerste tank was na 640km schoon leeg.
het is geen spaarwonder zoals voorgesteld.
wanneer je "het nieuwe rijden" zou toepassen in een andere willekeurige auto zou je ook veel zuiniger kunnen rijden.
mensen die verwachten 1:30 te kunnen rijden zouden nog wel eens bedrogen uit kunnen komen.
waarschijnlijk lukt dat alleen met 85km/h achter een vrachtauto aan te rijden.
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door JB2 »

evotaxfree schreef: met die snelheden schommelt mijn boordcomputer rond de 15km/l.
heuveltje op iets minder,heuveltje af veel meer,
nu ben ik ook niet echt een zuinige rijder,maar bij een constante snelheid maakt ook dat niets meer uit en zou het verbruik bij een ieder (nagenoeg) gelijk moeten zijn.
ik heb al wel in de gaten dat ik met een gemiddeld verbuik van 1:20 al blij moet zijn.
wij rijden nogal wat stadskilometers,de eerste tank was na 640km schoon leeg.
het is geen spaarwonder zoals voorgesteld.
wanneer je "het nieuwe rijden" zou toepassen in een andere willekeurige auto zou je ook veel zuiniger kunnen rijden.
mensen die verwachten 1:30 te kunnen rijden zouden nog wel eens bedrogen uit kunnen komen.
waarschijnlijk lukt dat alleen met 85km/h achter een vrachtauto aan te rijden.
mwa, als ik 1 op 20 kan rijden met een Ypsilon 1.4 8V benzine, dan kan ik vast wel 1 op 30 rijden met een Evo 1.3 MultiJet 16V diesel.

Ik twijfel er niet aan dat het realistisch is (voor mij) om gemiddeld steeds ver in de 1 op 20/rond de 1 op 30 te rijden.
Maar je stelling van het achter een vrachtwagen hangen met 85 km/uur om 1 op 30 te kunnen halen....ik denk dat dat niet ver van de werkelijkheid af zit. De maximaal haalbare 1 op 33 volgens de norm is toch zeker gewoon bij een snelheid van rond de 90 km/uur gemeten? Dus je moet niet verwachten dat hij dat ook doet als je met 130 km/uur op de teller gaat rijden, toch? :roll:
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door ed.de.vries »

Hé evotaxfree, even een vraagje.
Je ree toch wel zelf "achter" de vrachtwagen met de grande evo ,met 85 km gangetje!
Jou Evo stond toch niet op een diepladder van die vrachtwagen??????.
1:op 30!!!
Ooit van gedroomd dit te realiseren.
Helaas!!! nog nooit gelukt, vandaar mijn vraag!!
Yihaa!!!
Nog veel "zuinige" en veilige km met je Fiat.
Groetsels uit zonnig heuvelland in Limburg.
:der ALTE:
met 1 : 11, 6 gemiddeld over 49000 fijne kilometers,met de grande.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door evotaxfree »

hoi jb2,

ik help het je hopen,heb er echter een hard hoofd in.
met een kentekengewicht van 1120 kilo is een punto evo nu eenmaal geen klein autootje meer.
al die massa moet voortgestuwd worden.
misschien dat je zonder verbruikers (airco,verlichting) en op de standaard 185 bandjes dicht in de buurt komt.
wanneer je echter een beetje van je auto wilt genieten en normaal met het verkeer wilt meekomen is 1:30 niet realistisch.
ik denk dat dan zelfs 1:25 niet haalbaar is.
overigens heb ik van de week de snelheden vanaf 90km/h per 10 omhoog met de cruise-control uitgeprobeerd.
als ik de boordcomputer moet geloven dan kom ik enkel bij 90 en 100 km/h boven de 20km/l uit.
alles boven de 100km/h gaf een waarde van minder dan 20km/l.
is overigens moeilijk te zien,de waardes schommelen gigantisch bij bv. een viaduct of de wind vol op de kop.

ed: of je haalt de namen door elkaar heen of je hebt mijn bericht niet goed gelezen.
het was niet mijn uitspraak dat 1:30 haalbaar zou zijn.
geeft niet,misschien had je je leesbril niet op? :mrgreen:
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door JB2 »

De Evo is zeker geen klein autootje meer, maar op zich valt het gewicht allemaal wel mee. Het kentekengewicht van een 5-deurs Evo MultiJet is maar 95 kg boven die van mijn Lancia Ypsilon 1.4 8V (3-deurs).

Verder is mij er ook gewoon veel aan gelegen om zuinig/goedkoop te rijden. Mede daarom gooi ik bijvoorbeeld de Continental EcoContacts er af (dat is echt niet omdat ze van Pon zijn :wink: ) en blijf ik ook gewoon bij 185 65 R15 banden. Dat is nu eenmaal beter voor verbruik en prestaties en de looks van de Evo zijn al zo goed, dat hij er ook met 15" LM velgen goed uit ziet.

Plezier kun je dan nog steeds hebben. Dat heb ik geleerd toen ik van de Grande Punto 1.4 T-Jet (120 pk en ruim 200Nm) overstapte naar de FIAT 500 1.2 8v (68 pk en iets meer dan 100 Nm). Het is een kwestie van de knop omzetten en als dat lukt, dan werkt het bijzonder verslavend. Ik geniet volop van de Ypsilon, lekker rustig op de rechterbaan en ik ben van plan dat bij de Evo straks net zo te blijven doen.

Ik heb er vertrouwen in! ~]
Laatst gewijzigd door JB2 op di sep 14, 2010 5:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door evotaxfree »

schelen die banden dan echt kilometers per liter?
v.w.b. het vermogen en de gewenning eraan heb je gelijk.
na een week in de punto te hebben gereden ben je er helemaal aan gewend.
stap ik dan weer in de s4 dan is het toch wel lekker een "beetje" (344pk.420Nm) power te hebben.
ik mis het in de punto echter niet.

onder de punto zitten nu 205 banden in 17",zal ook wel schelen qua verbruik.

ik lees het graag wanneer je de auto hebt,hoe zuinig je rijdt.
succes!
Gebruikersavatar
wimk
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 15:04
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Wie rijdt het zuinigst?

Bericht door wimk »

Just for fun
Afbeelding

Normale rit dorp provincialeweg en rijksweg.

Wim
Wim,
Punto Evo MultiJet 85 Wit, 5 deurs, Cool & Blue pakket, achterspoiler, lederen stuurwiel, ambient light.
[/bgcolor]
Afbeelding
Plaats reactie