toerenteller evo
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo jun 06, 2010 18:14
toerenteller evo
In onze vorige auto's had de toerenteller va. 5000 toeren een rood vlak. Bij de punto evo is dit niet het geval. Tot hoeveel toeren mag je uiterlijk gaan zonder dat de kleppen om je oren vliegen?
Re: toerenteller evo
Nou die kleppen blijven lekker zitten hoor, eerst komt de begrenzer.
Re: toerenteller evo
Ligt eraan welke motor je hebt. In geval van een diesel ligt het denk ik wederom rond de 5000, een 16-kleppertje ligt wss iets hoger (6500rpm bij de GP) en een turbo-motor zal ook zoiets hebben.
Ik denk dat het exacte getal wel in het instructieboekje te vinden is...
Ik denk dat het exacte getal wel in het instructieboekje te vinden is...
Re: toerenteller evo
Op pagina 22 van de prijslijst vind je de gegevens van de diverse motoren voor de Punto Evo.
Het heeft weinig zin om meer toeren te maken dan staat vermeld bij 'Max. vermogen in kW (pk) bij toeren/min'
http://local.fiat.nl/prijslijsten/prijs ... ntoevo.pdf
Het heeft weinig zin om meer toeren te maken dan staat vermeld bij 'Max. vermogen in kW (pk) bij toeren/min'
http://local.fiat.nl/prijslijsten/prijs ... ntoevo.pdf
Re: toerenteller evo
Dat het maximale vermogen bij een bepaald toerental ligt wil toch niet zeggen dat dat ook meteen het maximale toerental is?
Re: toerenteller evo
Uiteraard niet. Je kan dan wel meer toeren draaien, als je lekker doortrekt, maar het vermogen neemt dan wel af.Xander schreef:Dat het maximale vermogen bij een bepaald toerental ligt wil toch niet zeggen dat dat ook meteen het maximale toerental is?
Re: toerenteller evo
Ik las net even over het "Het heeft weinig zin om meer toeren te maken dan..." heen geloof ik. ~]RaydeJee schreef: Uiteraard niet. Je kan dan wel meer toeren draaien, als je lekker doortrekt, maar het vermogen neemt dan wel af.
Anyway, het max toerental kan ik niet terugvinden? Niet in de prijslijst en niet in het instructieboekje.
Re: toerenteller evo
Ik ben het ook niet tegen gekomen. Wel apart dat het niet in de toerenteller met rood staat aangegeven.
Dan maar even proberen tot aan de begrenzer. Dan zul je ook merken dat hoe verder je komt qua toeren, hoe lastiger de motor het lijkt te krijgen.
Dan maar even proberen tot aan de begrenzer. Dan zul je ook merken dat hoe verder je komt qua toeren, hoe lastiger de motor het lijkt te krijgen.
- JB2
- Senior Stato
- Berichten: 582
- Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
- Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas
Re: toerenteller evo
Ik zie trouwens net een foutje in de brochure. Bij de 1.4 8v 77pk S&S staat dat het maximum koppel en maximum vermogen beide bij 6000 tpm geleverd wordt...right.....het koppel zal toch echt wel bij minder komen. 3000 tpm lijkt mij het juiste getal
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: toerenteller evo
De nieuwe brommer, onder de oude kromme ter indicatie ~]
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo jun 06, 2010 18:14
Re: toerenteller evo
Gaat het het nog steeds over het onbreken van een rood gebied op de toerenteller?
Binnen welk toeren grens wil Fiat dat we blijven? kan me toch niet voorstellen dat je z'n 1.3 multijet maar op zijn staart(je) mag blijven trappen? Is toch raar dat er op de schaalverdeling helemaal geen rood gebied staat, of is dit bij alle Fiat modellen zo? of is de schilder van de toerentellers ziek!!!
Binnen welk toeren grens wil Fiat dat we blijven? kan me toch niet voorstellen dat je z'n 1.3 multijet maar op zijn staart(je) mag blijven trappen? Is toch raar dat er op de schaalverdeling helemaal geen rood gebied staat, of is dit bij alle Fiat modellen zo? of is de schilder van de toerentellers ziek!!!
Re: toerenteller evo
Ik vind het ook erg goedkoop van Fiat dat de toerenteller in de diesel exact dezelfde is als in de benzineversies, allebei tot 7000 toeren. Alleen in de sport uitvoering krijg je een andere die tot 8000 toeren gaat.
Ik had toch wel verwacht dat je voor een diesel een andere toerenteller monteert. Eentje die tot 5000 gaat of zo. Als er ooit een aftermarket dashboard komt dan ben ik direkt geïnteresseerd.
Overigens ben ik bij de proefrit al tot 4500 geweest Moest nog even wennen dat ik in een diesel zat. Dit was in de drie als ik me niet vergis, en er was er weinig van te merken dat het vermogen inkakte.
Een diesel heeft volgens mij ook geen toerenbegrenzer. Door de eigenschappen van een dieselmotor (zelfontbranding) loopt de motor op een gegeven moment te snel om nog vermogen te kunnen leveren (lees: het golffront van de ontbranding houdt de dalende zuiger niet meer bij) en regelt daarom vanzelf naar een maximum toerental toe.
Je zou de dealer kunnen vragen bij welk toerental de roetmeting gebeurt. Die wordt gedaan door vol gas te geven.
De grafiek hierboven is trouwens van een 90 pk diesel, niet van een 85 pk diesel. En volgens squadra tuning is die koppelkromme erg optimistisch. Zij komen tot dit (de zwarte grafiek, de rode is na chiptuning):
Maximum koppel van 190 Nm bij 2500 1/min.
Ik had toch wel verwacht dat je voor een diesel een andere toerenteller monteert. Eentje die tot 5000 gaat of zo. Als er ooit een aftermarket dashboard komt dan ben ik direkt geïnteresseerd.
Overigens ben ik bij de proefrit al tot 4500 geweest Moest nog even wennen dat ik in een diesel zat. Dit was in de drie als ik me niet vergis, en er was er weinig van te merken dat het vermogen inkakte.
Een diesel heeft volgens mij ook geen toerenbegrenzer. Door de eigenschappen van een dieselmotor (zelfontbranding) loopt de motor op een gegeven moment te snel om nog vermogen te kunnen leveren (lees: het golffront van de ontbranding houdt de dalende zuiger niet meer bij) en regelt daarom vanzelf naar een maximum toerental toe.
Je zou de dealer kunnen vragen bij welk toerental de roetmeting gebeurt. Die wordt gedaan door vol gas te geven.
De grafiek hierboven is trouwens van een 90 pk diesel, niet van een 85 pk diesel. En volgens squadra tuning is die koppelkromme erg optimistisch. Zij komen tot dit (de zwarte grafiek, de rode is na chiptuning):
Maximum koppel van 190 Nm bij 2500 1/min.
Laatst gewijzigd door Maarten op wo sep 29, 2010 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo jun 06, 2010 18:14
Re: toerenteller evo
(Een diesel heeft volgens mij ook geen toerenbegrenzer.)
Ik ben em in iedergeval nog niet tegengekomen, daarom is het zo vreemd dat er geen rood gebied aanwezig is.!!
Ik ben em in iedergeval nog niet tegengekomen, daarom is het zo vreemd dat er geen rood gebied aanwezig is.!!
Re: toerenteller evo
Oh ja, en omdat bij een moderne dieselmotor de inspuiting van de brandstof geregeld wordt door de inspuitcomputer kan het heel goed zijn dat die na een bepaald toerental ook afgeregeld wordt. Dus na x toeren steeds minder brandstof inspuiten.
Ik zou me niet zo'n zorgen maken dat je de motor in de soep draait door te hoge toeren. Zolang het tenminste incidenteel is en zeker niet bij een koude motor. Want dat laatste is een perfect recept om voor de rest van de tijd olie bij te vullen.
Ik zou me niet zo'n zorgen maken dat je de motor in de soep draait door te hoge toeren. Zolang het tenminste incidenteel is en zeker niet bij een koude motor. Want dat laatste is een perfect recept om voor de rest van de tijd olie bij te vullen.