Vage besturing Punto evo multijet

desmoducje
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 14, 2010 9:05

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door desmoducje »

Laatste update.

Ik heb inmiddels weer een week of 2 met mijn wagen gereden en de klacht is weer teruggekomen. Ik ben inmiddels weer bij de garage geweest en na een proefrit met een demowagen met de originele wielen de conclusie dat de rechtuitstabiliteit van mijn wagen ronduit slecht is. Vervolgens zijn onder mijn wagen wederom deze originele wielen gemonteerd.
Conclusie: nog steeds slecht. Vervolgconclusie: het zit in het stuurhuis.
Garage gaat contact opnemen met de importeur om een nieuw stuurhuis te monteren.
Ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door RaydeJee »

Wat jammer zeg. :( Hopelijk is het gauw opgelost!
Gebruikersavatar
Rongoos
Senior Stato
Berichten: 541
Lid geworden op: ma jul 12, 2010 11:32
Locatie: Haarlem

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door Rongoos »

inderdaad hopelijk is het snel opgelost en kun je volop gaan genieten van je nieuwe bolide
GP 1.3 MJT
Afbeelding
Gebruikersavatar
wimk
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 15:04
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door wimk »

Ik heb flink moeten wennen aan het stuur gedrag van de evo.
Telkens als ik even, niet 100% geconcentreerd op de weg kijk ga ik naar links of naar rechts.
Met vorige auto's nooit last van gehad,
Afgelopen zondag ben ik dan ook met ong 50 KM per uur tegen een trottoirband opgereden.
Een deuk in mijn velg en nu trekt de wagen naar rechts.
Mooi moment om de auto eens goed uit te laten lijnen, wie heeft er goede ervaringen met een uitlijn bedrijf in de buurt van Rotterdam?
Wim,
Punto Evo MultiJet 85 Wit, 5 deurs, Cool & Blue pakket, achterspoiler, lederen stuurwiel, ambient light.
[/bgcolor]
Afbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door RaydeJee »

Dat is flink balen Wim. :o Maar wat raar dat de auto zo trekt. Ik heb nergens last van, vind de auto ook geenszins 'vaag' ofzo.
Laat ook goed nakijken of je velg niet krom is.
Richard66
Nuovo Arrivato
Berichten: 69
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 16:51

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door Richard66 »

Hoi,

Balen joh.
Mijn Punto is afgelopen week gechekt op uitlijning en alles was keurig in orde.
Alles was precies volgens spek.
Daarna zijn mijn winterbanden gemonteerd op standaard stalen velgen en wat schertst mijn verbasing met rijden op de snelweg.
Auto rijdt als een zonnetje.
Ik denk toch dat een heel groot gedeelte van de vage besturing veroorzaakt wordt door de mooie Eco banden die ook nog eens erg hard zijn op gepompt.
Opzich stuurt de Punto minder strak als de oude 156 die ik had maar dat is wel verklaarbaar hij is ook gewoon wat lichter en dus wat wind gevoeliger.
Ook de spoor breedte is wat minder en daardoor heeft hij wat meer last van spoorvorming.
Maar voor 90 % kwam het gedrag bij mij uit de banden.
Ik zal komend voorjaar eens kijken wat er voor zomerbanden omgaan want zo wil ik niet verder rijden.

Richard
Gebruikersavatar
Rongoos
Senior Stato
Berichten: 541
Lid geworden op: ma jul 12, 2010 11:32
Locatie: Haarlem

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door Rongoos »

Ik heb 205 banden eronder en absoluut geen last van een vage besturing.
De GP stuurt strak als een afgetrainde bodybuilder :wink:
GP 1.3 MJT
Afbeelding
Coen
Nuovo Arrivato
Berichten: 152
Lid geworden op: di jul 13, 2010 20:22

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door Coen »

Zelf vind ik ook de besturing een beetje vaag en niet echt direct. Reed hiervoor een Mini Cooper S en die had een hele fijne directe besturing.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door buxol »

Bruutil schreef:Heb je de CITY stand aanstaan soms?

Die zet ik ook zsm uit als ik niet in de stad meer ben. Vind m idd iets zwabberiger van mijn Stilo hiervoor.
De City-stand zorgt alleen voor lichter sturen onder de 30km/u.
Rijd je sneller boven 30km/u dan is er geen verschil tussen aan of uit.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door E34 »

Richard66 schreef:Daarna zijn mijn winterbanden gemonteerd op standaard stalen velgen en wat schertst mijn verbasing met rijden op de snelweg.
Auto rijdt als een zonnetje.
Ik denk toch dat een heel groot gedeelte van de vage besturing veroorzaakt wordt door de mooie Eco banden die ook nog eens erg hard zijn op gepompt.
Richard66 schreef:Maar voor 90 % kwam het gedrag bij mij uit de banden.
Zie, dus toch die kl*te banden zoals ik je al zei.
Gewoon normale banden eronder gooien volgend voorjaar en lekker rijden maar :D
E34 schreef:
Richard66 schreef: continental Eco banden.
Dat zou ook veel verklaren samen met het verhaal van de uitlijning.
Dat zijn gewoon k*tbanden! Trouwens alle Eco banden heb ik slechte ervaringen mee.....

Mijn GP stuurt wel licht maar niet zoekerig of vaag of iets dergelijks.
Al moet ik erbij zeggen dat die wel op 17 inch staat met inmiddels een setje Pirelli banden. Maar ook met de Bridgestones Potenza's nergens last van.
GP T-Jet Sport Cross Over Black
desmoducje
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 14, 2010 9:05

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door desmoducje »

Ik heb inmiddels bericht van de dealer gehad dat er een nieuw stuurhuis bestelt is. Ik hoop dat na montage het stuurprobleem is opgelost.

Het verhaal van wimk komt erg overeen met hetgeen ik ervaar tijdens het rijden. Dit is exact waarom nu bij mij het stuurhuis wordt vervangen. Wim heb jij ook als je rechtuit rijd dat je je stuur in feite in een stand kunt zetten en het ook in die stand blijft staan. Ik kan met een snelheid tot plm 80 km een flauwe bocht doorkomen zonder handen aan het stuur. Kan zelfs tijdens de bocht de stand corrigeren en vervolgens weer de handen loslaten.
Als ik jou was zou ik er naar laten kijken.
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door fra-boy »

Ik heb deze problemen vooral (erg) gehad in mijn eerste GP en in mindere mate in mijn 2de en vorige GP. Eerst dachten ze banden, toen stuurhuis vervangen niets hielp, frustrerend. Ik heb nu 3 dagen de Evo en pas nu voelt het weer zoals het hoort: gewoon stabiel en rechtdoor (en de Evo vering is ook een genot t.o.v. de hard afgeveerde T-jet die ik had). Het is dus vreemd en ik vermoed 'gewoon' een Fiat kwaaltje dat af en toe kan voorkomen maar waarvoor geen echte oplossing is. Ik ben nu zeer tevreden, terwijl ik wel op de eco-banden rij. Kortom: ik vraag me af of er een oplossing is voor dit probleem :(
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
puntoevo-ede
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 21:20

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door puntoevo-ede »

De auto stuurt gewoon als een spagettie stengel in een pot pasta saus , heel erg overbrachtigt voelt het aan ..
kwestie van wennen ben er onder hand aan gewend maar niks stuurt beter als een bmw ~]
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door E34 »

puntoevo-ede schreef:kwestie van wennen ben er onder hand aan gewend maar niks stuurt beter als een bmw ~]
Kan ik helemaal mee instemmen :D
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Vage besturing Punto evo multijet

Bericht door Roderick »

Ook ik heb (nog steeds) last van dat vervelende stuur gedrag..

Maar bij aanschaf van de GP stuurde het geweldig, beter dan de andere waar ik in soms in reed..
Toen het na ong 2,5jaar (50k km's) wel zo erg werdt, vond ik het wel welletjes. Ik ben naar de dealer gestapt en hun zouden het probleem onderzoeken.
Helaas konden ze niets vinden aan spelingen of andere mogelijke afwijkingen en rade mij aan om alles uit te laten lijnen.
Zo gezegd, zo gedaan en na de uitlijning was de klacht minder.. Maar over was het nog zeker niet!
Tijdens het uitlijnen ontstond nog wel enige verwarring, de expert had mijn moeder verteld dat 1 van de ******* (helaas weet ik niet meer wat het was, iets met het sturen) krom was en dat dit mogelijk het probleem veroorzaakte. Dit gemeld bij de dealer en heeft een vervangend onderdeel besteld. Vervolgens een afspraak gemaakt om het onderdeel te vervangen, maar de monteur concludeerde dat hij helemaal niet krom was....... Einde van de hoop dat het misschien toch een failure was van een onderdeel......

Enfin, omdat de expert had gezegd dat het met 17" velgen minder zou zijn, heb ik later eens besloten om toch orginele Fiat 17" velgen aan te schaffen (ik was dit al van plan, maar financieel en het mogelijke oncomfortabele rijgedrag hielden me tegen..) en dit hielp, helaas, ook maar een beetje..

Nu met 71k km's op de teller, heb ik me er maar bij neer gelegd..

Binnenkort hoop ik de P-evo 1.3 multijet te bestellen en ben dus erg benieuwd naar dit probleem..
Plaats reactie