probleem met optrekken

Gebruikersavatar
matthijs
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 16:01

Re: probleem met optrekken

Bericht door matthijs »

oh daar was dat snel knipperende driehoekje van .. ;)
Ik HAD een Evo 5D / 1.3d Mjet 85 / Ugrnd Grey / Leer int / Dyn+ / Cool&Blue / en zo .. (Foto's hier)
Bbyblue
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:53
Locatie: Leuven

Re: probleem met optrekken

Bericht door Bbyblue »

Ik ben ziek geweest dus heb even niet kunnen volgen.

Ik ben trouwens een zij en geen hij :wink: Ik ben een (nog) onervaren chauffeur en weet niet bepaald veel over auto's. :oops:

Er lag geen ijs of sneeuw toen ik het probleem opmerkte. Ik begin echter te vermoeden dat mijn diesel bevroren was/is. Ik tank bij mijn vriend (citerne) en dat is dus nog zomerdiesel. Hij heeft er naar zijn zeggen wel antivries additief bij gedaan, maar volgens mij veel te weinig. Hij dacht niet dat het "zo snel al zo koud zou worden". :(

Geen idee hoe ik dit opgelost moet krijgen. De auto staat een aantal straten verder geparkeerd (ik heb geen garage en woon in de stad) dus verwarmen met de haardroger of zo zal zowiezo niet gaan. Niet meer rijden tot de temperatuur terug omhoog is gegaan zodat de diesel terug smelt? Tja, hoe hoog moeten de temperaturen daarvoor zijn en hoe lang duurt dat dan voor die diesel terug normaal is? Dan kan ik misschien maanden mijn auto aan de kant laten staan. Laten slepen tot in de garage? Wie weet wat dat dan weer kost.

Ik weet niet of het nog kan helpen, maar ik heb nu in mijn tank additief bijgedaan en heb er 5 liter diesel van bij een bezinestation bijgedaan (tank zit nu compleet vol). De dieselfilter zal zowiezo vol blijven zitten vrees ik...

Pfff... zo dom allemaal.
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: probleem met optrekken

Bericht door Evo-Erik »

Staat ie in de zon geparkeerd? Zo ja dan zou ik 'm na een lekker winterzonnetje eens starten en gewoon laten lopen, zo niet dan zou ik even de temperatuur in de gaten houden maar volgens mij moet ook zomerdiesel met deze temperaturen (boven 0) gewoon vloeibaar zijn.
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Bbyblue
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:53
Locatie: Leuven

Re: probleem met optrekken

Bericht door Bbyblue »

Hij staat wel in de zon, maar eigenlijk ook wel op een tochtplaats zodat het wel redelijk koud is.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: probleem met optrekken

Bericht door Xander »

Zou je er niet beter eens mee langs de Fiat-dealer rijden?

Ik vind je huidige conclusie een beetje vreemd eigenlijk. Ik zie niet in hoe bevroren diesel er voor kan zorgen dat de motor wél veel toeren maakt (althans, zo klonk het volgens jou ;) ) maar niet van zijn plaats komt.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: probleem met optrekken

Bericht door evotaxfree »

ik kan je meteen uit de droom helpen.
tegenwoordig bevriest diesel niet meer!
dat was vroeger.
het "vlokken" van diesel is tegenwoordig niet meer van toepassing.
je moet het probleem ergens anders zoeken.
je zegt dat je vriend een toevoeging aan de brandstof heeft gedaan?
is dit op waterbasis?
je brandstoffilter is erg gevoelig voor watergedragen vloeistoffen en gaat meteen stuk.
hierdoor kan de brandstofopvoerpomp (in de tank) niet zorgen voor voldoende druk voor de brandstofpomp.(op de motor).
je zou dan echter of het motorstoringslampje moeten zien branden,of het lampje voor een verontreinigd brandstoffilter.
ik hoop voor je dat de toevoeging niet je brandstofpomp om zeep heeft geholpen,de commonrail systemen werken onder hele hoge druk en kunnen niet tegen ongeoorloofde vloeistoffen.
wat een logischer verklaring zou zijn is dat je brandstoffilter,die het vocht uit je brandstof filtert,bevroren is door het vocht in dat filter.
hierdoor stroomt er minder diesel door het filter en zal de motor slecht gaan lopen.
Laatst gewijzigd door evotaxfree op di dec 07, 2010 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NHke
Membre D'Oro
Berichten: 1294
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 8:49

Re: probleem met optrekken

Bericht door NHke »

Zo Bbyblue, van Leuven zie ik? Ik ben van Tienen, kortbij dus :)

Ik heb nog geen enkele last gehad met mijn GP Tjet, zelfs na een week stilstaan startte hij zonder problemen..
Ik heb wel een benzine ipv een dieseltje ;)
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: probleem met optrekken

Bericht door swans »

evotaxfree schreef:is dit op waterbasis?
je brandstoffilter is erg gevoelig voor watergedragen vloeistoffen en gaat meteen stuk.
hierdoor kan de brandstofopvoerpomp (in de tank) niet zorgen voor voldoende druk voor de brandstofpomp.(op de motor).
je zou dan echter of het motorstoringslampje moeten zien branden,of het lampje voor een verontreinigd brandstoffilter.
ik hoop voor je dat de toevoeging niet je brandstofpomp om zeep heeft geholpen,de commonrail systemen werken onder hele hoge druk en kunnen niet tegen ongeoorloofde vloeistoffen.
wat een logischer verklaring zou zijn is dat je brandstoffilter,die het vocht uit je brandstof filtert,bevroren is door het vocht in dat filter.
hierdoor stroomt er minder diesel door het filter en zal de motor slecht gaan lopen.
Spiritus erbij doen!


water mengt niet met diesel
spiritus wel

spiritus mengt dan ook weer met diesel! en weg is het vocht in je tank!


En bij extreme temperaturen (onder nul) gaat diesel olie nog gewoon vlokken hoor!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: probleem met optrekken

Bericht door evotaxfree »

swans schreef:
evotaxfree schreef:is dit op waterbasis?
je brandstoffilter is erg gevoelig voor watergedragen vloeistoffen en gaat meteen stuk.
hierdoor kan de brandstofopvoerpomp (in de tank) niet zorgen voor voldoende druk voor de brandstofpomp.(op de motor).
je zou dan echter of het motorstoringslampje moeten zien branden,of het lampje voor een verontreinigd brandstoffilter.
ik hoop voor je dat de toevoeging niet je brandstofpomp om zeep heeft geholpen,de commonrail systemen werken onder hele hoge druk en kunnen niet tegen ongeoorloofde vloeistoffen.
wat een logischer verklaring zou zijn is dat je brandstoffilter,die het vocht uit je brandstof filtert,bevroren is door het vocht in dat filter.
hierdoor stroomt er minder diesel door het filter en zal de motor slecht gaan lopen.
Spiritus erbij doen!


water mengt niet met diesel
spiritus wel

spiritus mengt dan ook weer met diesel! en weg is het vocht in je tank!


En bij extreme temperaturen (onder nul) gaat diesel olie nog gewoon vlokken hoor!


ja,wel uit je tank maar nog steeds niet uit je brandstoffilter,deze houd het vocht vast.
en nogmaals,voeg NOOIT iets toe aan je brandstof!
de huidige genaratie brandstofpomp (op de motor) is een combinatie van electronische en mechanische komponten.
er lopen electrische verbindingen in de pomp (flatkabels) die bestand zijn tegen dieselolie,maar kunnen ze ook tegen spiritus??


even googelen leverde dit citaat op:

"In tegenstelling tot de benzinemotor die een mengsel van benzine en lucht samenperst, doet de dieselmotor dit alleen met lucht, en wel vlak voordat de diesel in de cilinder wordt gespoten en de brandstof tot ontbranding wordt gebracht. De aanwezigheid van benzine in een dieselmotor kan ernstige motorproblemen veroorzaken zoals beschadiging van de brandstofpomp en het hogedruk-injectiesysteem. De moderne dieselmotoren met hun geavanceerde hogedruk-injectiesystemen, zijn erg gevoelig voor de verkeerde brandstof. Al na een korte afstand kunnen onderdelen van de brandstofpomp vastlopen en moet het injectiesysteem geheel of gedeeltelijk worden vervangen"




in diesel zit een toevoeging die de diesel niet meer laat vlokken.
en die toevoeging is niet alleen in de winter.
de techniek staat niet stil.
diesel vlokt niet meer,en lager dan -30 zullen we hier niet gaan beleven.
Bbyblue
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:53
Locatie: Leuven

Re: probleem met optrekken

Bericht door Bbyblue »

Vanavond ga ik hem nog eens opstarten en zal ik op lampjes en wijzertjes letten. Met een beetje (veel) geluk kan ik normaal rijden en was het gewoon een éénmalig iets.

Het was een antivriesadditief voor diesel (1 gevuld flesdopje bij 45 liter diesel). Geen idee of dat op waterbasis is. Mag dat daar echt niet bij? Ik dacht dat het zoiets was dat ze er in de benzinestations zelf bij doen of ben ik nu helemaal mis?

In ieder geval bedankt allemaal voor jullie reacties hier.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: probleem met optrekken

Bericht door evotaxfree »

als het een speciaal dieseladditief was dan zal het waarschijnlijk geen kwaad kunnen.
toch moet je goed de verpakking lezen of het ook geschikt is voor common-rail systemen.
ik gok dan maar op een gedeeltelijk bevroren brandstoffilter.
deze kun je makkelijk wisselen en is ook niet heel prijzig (ca 30 euro).
CarMechanic
Nuovo Arrivato
Berichten: 111
Lid geworden op: do okt 14, 2010 12:50

Re: probleem met optrekken

Bericht door CarMechanic »

SPIRITUS IN JE BRANDSTOFTANK?

Denk aaaaaltublieft even na met wat je verteld..

Mensen, gooi NOOIT additieven in je brandstof of in je olie!..

Daar krijg je enrstige problemen mee soms
KrIkKeL
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: di jul 15, 2008 22:48
Locatie: Berlaar, België

Re: probleem met optrekken

Bericht door KrIkKeL »

Welke versie motor heb je? (75/90 pk)
Ga eens horen voor een update voor je computer, veel kans dat dit ermee te maken heeft,
de onze had het ook regelmatig voor, geen plezier om mee te rijden.
Just a simple update en het probleem stelt zich veel minder voor...

Zo heb ik het ervaren.
ex-GP owner since 27/09/10 :-)
Plaats reactie