Cruise control

Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: Cruise control

Bericht door Kars »

Hoe zit het met de cruise-control onder winterse omstandigheden en eigenlijk ook onder zomerse natte omstandigheden.
Stel je hebt onder deze winterse toestanden de cc ingeschakeld en het wegdek is plotseling erg glad en je gaat "schuiven", wat gebeurt er dan? Zoiets kan ook met een enorme regenbui in de zomer gebeuren,aqua-planning dus, wat doet het cc systeem dan? Ik mag hopen dat het systeem zich dan uitschakelt, maar heb er nog niks over gelezen... of ik lees niet goed.. :P
Gebruikersavatar
d'n verkopert
Nuovo Arrivato
Berichten: 184
Lid geworden op: di jun 15, 2010 20:26

Re: Cruise control

Bericht door d'n verkopert »

Het aller eerste dat men je leert bij een antislipcursus is: ONTKOPPELEN en sturen in de richting waar je heen wil.

Zodra je ontkoppelt, gaat meteen de cruise control er af.
Grande Punto Evo met.....u mag het zeggen!
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: Cruise control

Bericht door Kars »

d'n verkopert schreef:Het aller eerste dat men je leert bij een antislipcursus is: ONTKOPPELEN en sturen in de richting waar je heen wil.

Zodra je ontkoppelt, gaat meteen de cruise control er af.
Maar als je niet zo allert bent schakelt het cc-systeem zich zelf uit, of ga je helemaal de mist in en stuif je met volle snelheid tegen de eerste de beste boom of beland je de sloot in? Mijn vraag is eigenlijk, herkent het cc systeem dat de toeren door gladheid plotseling hoger worden dan bij die snelheid horen en schakelt het zichzelf uit dan? Maw worden de toeren/snelheidswisselingen herkent door het cc-systeem zonder invloed van de berijder?
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door tonyvandenbroek »

Bij aqua-planning gooit het systeem zich ook uit. Maar dan ook helemaal.
In gladde situaties zoals nu het geval is, gewoon niet gebruiken. Maar ik neem aan dat deze dan ook uitgeschakeld als je gaat glijden
Afbeelding
Gebruikersavatar
matthijs
Nuovo Arrivato
Berichten: 180
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 16:01

Re: Cruise control

Bericht door matthijs »

Ik kan me voorstellen dat wanneer ESP ingrijpt, de cc uitgeschakeld wordt?
Ik HAD een Evo 5D / 1.3d Mjet 85 / Ugrnd Grey / Leer int / Dyn+ / Cool&Blue / en zo .. (Foto's hier)
Uncle Scrooge
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: ma okt 04, 2010 7:34

Re: Cruise control

Bericht door Uncle Scrooge »

d'n verkopert schreef:Het aller eerste dat men je leert bij een antislipcursus is: ONTKOPPELEN en sturen in de richting waar je heen wil.

Zodra je ontkoppelt, gaat meteen de cruise control er af.
Klopt, bij winterse glijpartijen, maar doe dit nooit bij aquaplaning!

Om aquaplaning op te heffen, moet je snelheid minderen, om zo het "surf effect" ongedaan te maken. Dit bereik je eerder door alleen gas los te laten en af te remmen op de motor, dan door te ontkoppelen :)
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Cruise control

Bericht door Sunrise »

matthijs schreef:Ik kan me voorstellen dat wanneer ESP ingrijpt, de cc uitgeschakeld wordt?
:mrgreen: ...klopt helemaal, als ASR/ESP ingrijpt is het "einde" Cruise Control ~]
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Cruise control

Bericht door buxol »

Uncle Scrooge schreef:Klopt, bij winterse glijpartijen, maar doe dit nooit bij aquaplaning!

Om aquaplaning op te heffen, moet je snelheid minderen, om zo het "surf effect" ongedaan te maken. Dit bereik je eerder door alleen gas los te laten en af te remmen op de motor, dan door te ontkoppelen :)
Maak je geen zorgen. Bij Aquaplanning gaat automatisch de CC uit. Spreek uit eigen ervaring.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Plaats reactie