Allemaal positieve geluiden en zodra ik er 1 heb besteld komen dit soort verhalen in de wereld.
hendrik
Van de zomer was het verbruik heel erg netjes hoor. 1 op 21.
Ik hou het er dan ook op dat het te maken heeft met de kou, wind en andere weersomstandigheden.
Het blijft immers een 1248 cc motortje. Dus iets extra verbruik is dan mogelijk.
Ik kijk het even aan tot de winterperiode weer voorbij is. Is het verbruik dan ook weer normaal dan hoor je mij absoluut niet klagen.
Maar dan nog. Hiervoor heb ik een Ibiza 1.9 TDI gehad met 5 versnellingen maar deze verbruikte tijdens winterse omstandigheden met 150 km/uur naar Oostenrijk 1 op 17... Wellicht interessant om het eerste voor te leggen aan Fiat NL (veel mensen hebben er blijkbaar last van) voor hiervoor naar een dealer te gaan?
Daar gaat Fiat ècht niks aan doen. Het verbruik wordt vastgesteld in een bepaalde route met optimale omstandigheden en bepaalde percentages van snelheden. En accelereren doen ze zeker weten erg traag... Kijk maar naar de hybrides van tegenwoordig, die kon ik ook nooit zuinig rijden. In de zomer zal het allemaal alweer een stuk beter zijn. En anders kun je altijd je grille dicht maken, dat deed ik ook met de Honda Insight voor een beter verbruik
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
...als ik dit zo lees moet je een M-jet dus nie kopen voor de zuinigheid, maarruh omdat je geen wegenbelasting & BPM betaald. Is het nog steeds voordelig rijden lijkt me
Sunrise schreef: ...als ik dit zo lees moet je een M-jet dus nie kopen voor de zuinigheid, maarruh omdat je geen wegenbelasting & BPM betaald. Is het nog steeds voordelig rijden lijkt me
Dat blijkt.. Ik heb hem toch mede om zijn zuinigheid gekocht. Denk dat de meeste de M-jet ook met die reden gekocht hebben.
Uit de Telegraaf van vandaag: Kleine auto's minder zuinig
Het echte brandstofverbruik van kleine auto's met dieselmotor, die zijn vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, valt in sommige gevallen een kwart hoger uit dan de fabrieken opgeven.
Uit een test van Autovisie komt het gemiddelde verbruik van een Volkswagen Polo Blue8Motion diesel uit op een teleurstellende 1 op 23,3 waar 1 op 29,4 wordt beloofd.
De zustermodellen Seat Ibiza ST Ecomotive en Skoda Fabia hatchback Greenline doen het nog slechter en noteren verbruikscijfers van respectievelijk 1 op 21,3 en 1 op 22,2 waar 29,4 verwacht mag worden. Daarbij moet worden vermeld dat de Ibiza op winterbanden stond en niet op banden met een lage rolweerstand, die helpen het verbruik te drukken. De Fiat Grande Punto daarentegen evenaart de fabrieksopgave. Opvallend genoeg week het verbruik van de modernere, onlangs geïntroduceerde Fiat Punto Evo flink af van de fabrieksopgave. De auto liet een verbruik noteren van 1 op 22,3, terwijl Fiat ook voor deze auto een verbruik van 1 op 27,8 belooft. Opel doet het beter, want hoewel de vernieuwde Corsa de fabrieksopgave niet haalt, wordt deze wel degelijk dicht benaderd.
Autovisie testredacteur Peter Hilhorst heeft een verklaring voor deze afwijkingen. „Fabrikanten hanteren bij het vaststellen van het fabrieksverbruik de zogenoemde NEDC-norm, een meetmethode waarbij rijden gesimuleerd wordt op de rollentestbank. Deze meetmethode staat ver van de werkelijkheid, omdat er onwerkelijk langzaam wordt geaccelereerd. Het resultaat is dat het opgegeven fabrieksverbruik in de praktijk dus niet of nauwelijks haalbaar is.”
Volgens branche-organisatie Bovag is het hoog tijd voor een andere verbruiksmeting.
Bron: Telegraaf
met andere woorden; alle niet-bel.vrije auto's zijn NOG minder zuinig en NOG meer vervuilend .. maar daar hoor je niemand over? Daar kloppen de fabrieksopgaven natuurlijk ook niet van ...
relatief gezien zijn de nieuwe bel.vrij auto's gewoon zuiniger en schoner ..
als het argument op gaat om deze nieuwe schonere auto's weer terug te zetten op belasting en 25% bijtelling, moeten alle oudere auto's anderhalf keer belasting gaan betalen en 40% bijtelling
Ik HAD een Evo 5D / 1.3d Mjet 85 / Ugrnd Grey / Leer int / Dyn+ / Cool&Blue / en zo .. (Foto's hier)
Nou ik ga woensdag met mijn PEVO naar de garage.
Het verbruik wordt steeds minder en net als in deze tread aangegeven is hij het meest onzuinig op lange rechte stukken op de snelweg.
Ik rijd nu 1:15 tot 1:17. Ik rij dagelijks 70-80 km.
Zaterdag heb ik een rondje Enschede, Schijndel, Hilversum, Enschede gedaan en toen gaf het Gemiddelde verbruik B trip 1:14,8 aan. En dat is zeker geen 1:22 of 1:27 wat vermeld wordt in het krantenartikel noch de fiat folders.
Ik heb hem echt gekocht voor de zuinigheid van de motor.
Mijn collega heeft in dezelfde periode een Seat Ibiza ST style gekocht en deze station haalt gemakkelijk 1:23 gemiddeld tussen alle tankbeurten door zonder hiervoor een "zuinige rijstijl" te handteren.
Ik zit me suf te proberen my Ecodrive gegevens omhoog te krijgen maar ze dalen daarintegen drastisch de afgelopen twee weken.
Kortom ik denk dat er wat mis is. Mijn garage vertelde me al dat hun van Fiat te horen hadden gekregen dat de PEVO pas vanaf 30.000 km op z'n zuinigst zou rijden. Dat kan toch niet!!!???
Tevens werkt het start/stop systeem voor de helft van de tijd niet! Hij wil na het afslaan niet starten. Bloed irritant en zenuwlijdend zit ik vol spanning achter het stuur. Doet ie het of doet ie het niet.
Ik ben benieuwd woensdag!
(het verbruik in mijn onderschrift is het gemiddelde n.a.v. de tankbonnen van de afgelopen 10 tankbeurten)
Besteld op 17-06-2010 en opgehaald op 19-10-2010 Fiat Punto Evo 5drs 1.3 Multijet dynamic 85,
Chemical Grey, rode bekleding, skydomedak, pluspakket, cool & blue, Interscope!
Ik heb nu net de eerste 2000km erop zitten, en het gemiddelde staat nu op 4,8 l/100km.
Vooral de eerste paar honderd kilometer was het verbruik wel flink hoger, richting de 6,0 l/100km.
Maar dat is daarna naar 5,0 l/100km gezakt en ondertussen verder naar 4,8 l/100km.
Je merkt dus wel duidelijk dat alles een beetje los moet komen.
Ik rijd 100 km per dag, waarvan 60 km snelweg en de rest binnendoor 80km weg.
Verder maak ik er wel een gebruik van om de motor zo nu en dan even door te trekken als alles warm is.
Verder denk ik dat je de eerste paar duizend kilometer nog geen goed beeld krijgt van wat er kan.
Punto Evo MultiJet 85 Tech House Grey 5 deurs. Cool & Blue pakket / Dynamic plus pakket en nog als extra middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook en Thule afneembare trekhaak