Brandstofverbruik GP's en Evo's

Paul Snip
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: za dec 04, 2010 13:12

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Paul Snip »

Boordcomputer staat bij mij meestal op gemiddeld 3,7 liter per 100 km. Als ik het nareken klopt dit verbruik ook. Ik rijd dan woon-werk 25 km enkele reis. Een mix van binnendoor en snelweg.

Bij voornamelijk snelweg verbruik gaat het verbruik omhoog richting 5 liter op 100 km.

Dus woon-werk komt dichtbij de fabrieksopgave van 1 op 27. Op de snelweg (120 km per uur) is ie wat dorstiger.
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Foppe de Vries »

Bij mij komen de berekeningen van de Boardcomputer heel dicht bij de feitelijke berekeningen.
Na 9 tankbeurten is de hoogste afwijking (afgerond op 1 decimaal) 0,2 ltr/100 km.
Voor mij is de boardcomputer een zeer betrouwbaar meetinstrument. :D



Afbeelding
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
elvinvaders
Nuovo Arrivato
Berichten: 164
Lid geworden op: zo sep 12, 2010 16:48
Locatie: Hulst, Nederland

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door elvinvaders »

net mijn 4e tank diesel gekocht, volgens de boordcomputer had ik afgelopen tank een gemiddeld verbruik van 19km / liter maar als ik de kilometers deel door de getankte liters kom ik op 20.2 uit... een afwijking van 1.2km/liter dus, dat vindt ik wel erg veel als ik de verhalen hierboven zo eens lees.. ben in ieder geval wel al blij dat ik niet meer op 17km/liter zit zoals afgelopen 4 tanken :roll:
Gebruikersavatar
Patrick155
Nuovo Arrivato
Berichten: 168
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 17:53
Locatie: Eindhoven

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Patrick155 »

Afgelopen tankbeurt speciaal gelet op het sportievere optrekken en ik moet constateren dat het weinig tot niets uitmaakt, zit nu op 1/17,5.
Das 0,1 km/L meer dan de vorige tank.
Verbruik in de vroege ochtend op de snelweg is 1/16,7 bij een snelheid van 120 km/u.
Verbruik in de late ochtend/vroege middag diezelfde snelweg is 1/20,8 bij 120 km/u.
Ben ook al naar de garage geweest en de reden zou het inrijprogramma zijn maar als ik de gemiddelden hier bekijk zit ik daar een 3 a 4 km/L onder.
Boordcomputer blijft aangeven dat de auto een gemiddlde van 1/21,7 heeft per tankbeurt.
Stadsverkeer zit ik ruim onder de marge zoals de fabriek aangeeft met 1/21,7 gemiddeld, dit is 1/25,6 zonder S/S systeem.
S/S systeem werkt meer niet dan wel en dit is eigenlijk niet te verklaren want grote verbruikers staan niet aan.
Enige opties zouden kou en/of te lage accuspanning kunnen zijn maar het rare ervan is dat het S/S systeem wel werkte toen de auto afgeleverd werd en dit was met een vorst van -9 .

Donderdag weet ik hopelijk meer want dan wordt de auto uitgelezen, wordt vervolgd.
Fiat Punto TwinAir Easy 2012
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
Martijn007
Nuovo Arrivato
Berichten: 160
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 0:57

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Martijn007 »

Aflopen week moest ik een eindje rijden, 340 km om precies te zijn, van filerijden tot lekker op de cruise-control 130 op de snelweg. Voor vertrek had ik de trip-A gereset, bij aankomst was het gemiddelde verbruik 5,1/100 oftewel 1 op 19,6. Niet gek! :roll:
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Kars »

In hoeverre hebben de winterbanden invloed op het verbruik?
Met het huidige weer 's morgens vriezen en 's middags ruim 15 graden boven nul valt het mij op dat het gemiddelde verbruik gemeten via de ecodrive een dalende lijn aangeeft in negatieve zin dus.
Komend weekend ga ik de winterbanden vervangen omdat er volgens mij geen sneeuw e.d. meer verwacht wordt .. :lol: maar het valt mij op dat ecodrive aangeeft dat mijn manier van rijden wel beter kan terwijl ik nauwelijks anders rijdt dan anders, sterker nog naarmate ik de auto beter leer kennen rijd ik steeds "milieubewuster".
Misschien is de vraag stellen hem ook beantwoorden en zal na komend weekend mijn bevindingen met jullie delen.
Maar dan blijft toch de vraag: vreten winterbanden met hogere temperaturen meer brandstof?
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Sunrise »

Kars schreef:Maar dan blijft toch de vraag: vreten winterbanden met hogere temperaturen meer brandstof?
:roll: ...lijkt me wel aangezien winterbanden van een zachtere compound zijn dan zomerbanden en als het "warm" is dus meer weerstand genereren :wink:
coco
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 17:52

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door coco »

heb begrepen dat de diesel naar verloop van tijd zuiniger wordt
maar na hoeveel km is dat heb de eerste 4000 km er nu net op zitten
en geeft 5.4 aan op 100 km

rijd iedere dag 33 km op 80% snelweg heb juist afgelopen tank geprobeert heel zuinig
te rijden. hoe komen jullie aan zo'n laag verbruik ???
Gebruikersavatar
Foppe de Vries
Nuovo Arrivato
Berichten: 148
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 16:42
Locatie: Fryslân

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Foppe de Vries »

Het lage verbruik is afhankelijk van heel veel factoren. :lol:

Er is 1 factor waarmee ik dagelijks rekening mee houd en dat is de volgende.
2 á 3 Minuten eerder weggaan dan gewoonlijk. Je hebt meer tijd, waardoor rust.
Dit zal het verbruik zeker ten goede komen. :)
Door veelvuldig gebruik te maken van de boardcomputer in de actuele stand kun je leren zuiniger te rijden.

Nu na 16 tankbeurten is de afwijking tussen de boardcomputer en m'n calculator nog steeds niet groter geweest dan 0,2 ltr/100km.
Afbeelding
Had een Progressive Black Punto Evo 1.3 Multijet (2010) mrt 2013 Totall loss
Toen een Crossover Black Punto Lounge 1.3 Multijet (2012)
Nu een Crossover Black Punto Sempre 1.3 Multijet (2018)
Punto Lounge : Afbeelding
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Bruijst »

zo.. net weer eens getankt. Na 1040.1km!!! ~] .) Melding 'bijtanken' en ---- bereik. Wijzertje echter nog op 2 liter van horizontaal.. Kon 'maar' 39.48 liter in. Waar gaat dit heen?! :D
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Sunrise »

Bruijst schreef:Waar gaat dit heen?! :D
:shock: ..."gewoon" volgens fabrieksopgave :lol: :lol: (lukt ons ook aardig)
karimero
Nuovo Arrivato
Berichten: 72
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 14:35

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door karimero »

Ik heb nu 2700 km op de teller staan en mijn gemiddelde gebruik schommelt rond de 1:16,5 en 1:17. Ik rij elke dag 22 km (enkele reis) naar mijn werk, waarvan 5 km stad, 15 km autoweg (dus 100 km/u) en dan nog 2 km provinciale weg a 70/80 km/u.
Ik gebruik vaak cruise control op de autoweg, maar tests waarbij ik de snelheid met mijn voet constant hou, leiden niet tot significant hoger/lager verbruik. Het hoge dieselverbruik ligt dus m.i. niet aan het gebruik van de cruise control.
Ik bivakkeer meestal tussen de 1500-2000 toeren, dus trek meestal niet flink door (af en toe even een goed tussensprintje daargelaten, anders wordt het beestje lui ;-)).
Het lijkt mij dat de inrijperiode er wel opzit en dat alle motoronderdelen goed op elkaar zijn ingelopen. Kortom, het hoge verbruik begint me nu toch een beetje op de zenuwen te werken. De geadverteerde waarden door Fiat lijken ver bezijden de waarheid te zijn wat mij betreft.
1.3 Mjet 5d Progressive Black: Dynamic pakket, Blue&Me pakket, lederen bekleding, open dak, ESP/ASR, Interscope hifi, regen- en parkeersensoren, dimmende binnenspiegel, afneembare trekhaak, 208-velgen, etc. etc. http://www.mijnalbum.nl/Album=CULL7XYC
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door alfawiel »

karimero schreef:Ik heb nu 2700 km op de teller staan en mijn gemiddelde gebruik schommelt rond de 1:16,5 en 1:17. Ik rij elke dag 22 km (enkele reis) naar mijn werk, waarvan 5 km stad, 15 km autoweg (dus 100 km/u) en dan nog 2 km provinciale weg a 70/80 km/u.
Ik gebruik vaak cruise control op de autoweg, maar tests waarbij ik de snelheid met mijn voet constant hou, leiden niet tot significant hoger/lager verbruik. Het hoge dieselverbruik ligt dus m.i. niet aan het gebruik van de cruise control.
Ik bivakkeer meestal tussen de 1500-2000 toeren, dus trek meestal niet flink door (af en toe even een goed tussensprintje daargelaten, anders wordt het beestje lui ;-)).
Het lijkt mij dat de inrijperiode er wel opzit en dat alle motoronderdelen goed op elkaar zijn ingelopen. Kortom, het hoge verbruik begint me nu toch een beetje op de zenuwen te werken. De geadverteerde waarden door Fiat lijken ver bezijden de waarheid te zijn wat mij betreft.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het voor het grootste deel afhankelijk is van de bestuurder.
Mijn eigen evo is met regelmaat voor enkele weken in gebruik bij mijn dochter (Zit dan zelf in het buitenland)
Weliswaar maakt ze wat meer korte ritjes, ivm naar school brengen/ophalen van de kinderen, maar toch.
Haar gemiddelde verbruik zit op 18km/ltr. Zelf rij ik gemiddeld 24km/liter.
Bij mijn huidige tank staat het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer op 3.9 liter/100 km.(na 397km)
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
marvin2088
Nuovo Arrivato
Berichten: 82
Lid geworden op: do mar 03, 2011 19:39
Locatie: Westzaan

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door marvin2088 »

karimero schreef:Ik heb nu 2700 km op de teller staan en mijn gemiddelde gebruik schommelt rond de 1:16,5 en 1:17. Ik rij elke dag 22 km (enkele reis) naar mijn werk, waarvan 5 km stad, 15 km autoweg (dus 100 km/u) en dan nog 2 km provinciale weg a 70/80 km/u.
Ik gebruik vaak cruise control op de autoweg, maar tests waarbij ik de snelheid met mijn voet constant hou, leiden niet tot significant hoger/lager verbruik. Het hoge dieselverbruik ligt dus m.i. niet aan het gebruik van de cruise control.
Ik bivakkeer meestal tussen de 1500-2000 toeren, dus trek meestal niet flink door (af en toe even een goed tussensprintje daargelaten, anders wordt het beestje lui ;-)).
Het lijkt mij dat de inrijperiode er wel opzit en dat alle motoronderdelen goed op elkaar zijn ingelopen. Kortom, het hoge verbruik begint me nu toch een beetje op de zenuwen te werken. De geadverteerde waarden door Fiat lijken ver bezijden de waarheid te zijn wat mij betreft.


Ik heb het zelfde rij ook korte afstanden en stukjes snelweg maar ik heb laatste keer 1:15,5 gereden en dan heb ik echt rustig gereden voor mij doen!! Maar ik rij wel op 17inch dat heb er ook wel mee te maken maar nog vind ik hem niet zo zuinig als verwacht....
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
waldo79
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: za jan 22, 2011 21:28
Locatie: Tiel

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door waldo79 »

Ik zit tussen 1:20 en 1:22 in. 90% van de kilometers leg ik af op de autosnelweg (tussen 105-115 km/h) en de rest in de stad.
Punto Evo 85 MJ, Brit Pop Blue, Bordeaux-rood interieur, Cool en Blue, Dynamic Plus en regensensor, dimmende binnenspiegel.
Plaats reactie