Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Als ik 's middag vanaf m'n werk in de auto met lage snelheid de airco inschakel hoor ik een vreemd geluid, en tevens houd de auto even in.
Het geluid lijkt wel op een hele korte 'vastloper' net of schuurt er iets tegen elkaar. Het lijkt wel of het vanuit de versnellingsbak komt, mede door het inhouden. Is dit normaal of zou ik me zorgen moeten maken?
Heb overigens gewone airco, geen CC.
Het geluid lijkt wel op een hele korte 'vastloper' net of schuurt er iets tegen elkaar. Het lijkt wel of het vanuit de versnellingsbak komt, mede door het inhouden. Is dit normaal of zou ik me zorgen moeten maken?
Heb overigens gewone airco, geen CC.
sinds 11-05-2011 een GP Actual 1.3 Multijet underground grey
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat op het moment van inschakelen van de airco de multiriem de aircopomp plotseling moet meenemen. normaal draait die gewoon in vrijstand mee.
Probeer het eens om de airco bij stationair toerental in te schakelen.
Probeer het eens om de airco bij stationair toerental in te schakelen.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Ik heb hetzelfde en het irriteert me ook een beetje. Duidelijk merkbaar dat het inschakelen van de airco veel van het motortje vergt! Volgens mij is er niks aan te doen maar heb het nog niet bij de dealer gevraagd
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Nog een vraagje over de airco.
Hoe kun je de airco het beste gebruiken. Altijd aan of is het verstandig om de airco alleen aan te doen wanneer het nodig is. Heb ook wel eens gelezen dat je de airco een paar kilometer voordat je thuis bent moet uitschakelen. Dit om vreemde luchtjes voor te zijn.
Groet,
Bert
Hoe kun je de airco het beste gebruiken. Altijd aan of is het verstandig om de airco alleen aan te doen wanneer het nodig is. Heb ook wel eens gelezen dat je de airco een paar kilometer voordat je thuis bent moet uitschakelen. Dit om vreemde luchtjes voor te zijn.
Groet,
Bert
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Juist, exact zo. Als je niet droog rijdt gaat de airco echt stinken.bertj34 schreef:Nog een vraagje over de airco.
Hoe kun je de airco het beste gebruiken. Altijd aan of is het verstandig om de airco alleen aan te doen wanneer het nodig is. Heb ook wel eens gelezen dat je de airco een paar kilometer voordat je thuis bent moet uitschakelen. Dit om vreemde luchtjes voor te zijn.
Groet,
Bert
Het is verstandig om de airco sowieso 1 a 2 keer per maand te gebruiken, ook in de winter. Dit om de alles gangbaar te houden. Altijd gebruiken is niet nodig, als je het niet wil.
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Dat geluid is volgens mij heel normaal, airco vol aan kost je iets van 5pk dus vandaar dat je dat wel merkt in de lage toeren. Dat geluid dat je hoort heeft inderdaad te maken met iets met de aircopomp. Het preciese weet ik er ook niet van maar zoiets is het wel en normaal dus. En dat met uitzetten kan je doen, dan droogt je verdamper en komen er geen schimmels en dus stank in.
-
- Junior Stato
- Berichten: 261
- Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
- Locatie: Sappemeer(groningen)
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Mijn auto doet dat ook.
Ik heb de airco altijd aan, zonder airco komt er benauwde lucht uit(heb wel cc).
Ik heb de airco altijd aan, zonder airco komt er benauwde lucht uit(heb wel cc).
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 128
- Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
- Locatie: Leiderdorp
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Hmmm!?
Is mij eigenlijk nooit opgevallen dat de motor iets inhoudt bij het inschakelen van de airco.
Het is overigens wel zo dat bij het inschakelen van de airco de elektrokoppeling van de poulie op de pomp wordt geactiveerd en deze mee gaat lopen.
Deze wordt meegenomen door de snaar waar ook oa de dynamo oploopt en de pomp gaat dan weerstand/arbeid bieden.
hij draait tenslotte niet gratis mee ,het kost dus energie. ik schakel mijn airco altijd in als de motor stationair draait. wellicht dat het daarom niet opvalt.
Dit doe ik altijd om te voorkomen dat de pomp een oplazer krijgt bij het inschakelen op een hoog toerental, hij moet er tegen kunnen , maar ik ga er voorzichtig mee om.
Die krengen zijn duur. uitschakelen op toeren maakt niet uit. Ik ga het toch eens proberen, kijken of het mij ook opvalt.
Overigens is het wel zo dat een altijd ingeschakelde airco het brandstof verbruik iets verhoogt, maar dat is logisch, niets voorniets.
Adios, Dick ~]
Is mij eigenlijk nooit opgevallen dat de motor iets inhoudt bij het inschakelen van de airco.
Het is overigens wel zo dat bij het inschakelen van de airco de elektrokoppeling van de poulie op de pomp wordt geactiveerd en deze mee gaat lopen.
Deze wordt meegenomen door de snaar waar ook oa de dynamo oploopt en de pomp gaat dan weerstand/arbeid bieden.
hij draait tenslotte niet gratis mee ,het kost dus energie. ik schakel mijn airco altijd in als de motor stationair draait. wellicht dat het daarom niet opvalt.
Dit doe ik altijd om te voorkomen dat de pomp een oplazer krijgt bij het inschakelen op een hoog toerental, hij moet er tegen kunnen , maar ik ga er voorzichtig mee om.
Die krengen zijn duur. uitschakelen op toeren maakt niet uit. Ik ga het toch eens proberen, kijken of het mij ook opvalt.
Overigens is het wel zo dat een altijd ingeschakelde airco het brandstof verbruik iets verhoogt, maar dat is logisch, niets voorniets.
Adios, Dick ~]
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
wel, laat mij iedereen hier dan maar eens tegenspreken,
ik herken deze situatie, omdat ik ze zelf ook gehad heb,
bij het inschakelen van de airco een irritererend, schurend geluid.
Dus weldegelijk binnensteken bij de dealer, na een airco onderhoud was dit heuvel opgelost, en draaide hij opnieuw zonder het schurende geluid.
P.S. mag hem binnenkort wel voor de 3de keer binnensteken, schuurt nu niet meer, maar was na amper 1 jaar terug leeg, dus is er nu een tracer op gedaan om te kijken of er nergens geen lek zit.
ik herken deze situatie, omdat ik ze zelf ook gehad heb,
bij het inschakelen van de airco een irritererend, schurend geluid.
Dus weldegelijk binnensteken bij de dealer, na een airco onderhoud was dit heuvel opgelost, en draaide hij opnieuw zonder het schurende geluid.
P.S. mag hem binnenkort wel voor de 3de keer binnensteken, schuurt nu niet meer, maar was na amper 1 jaar terug leeg, dus is er nu een tracer op gedaan om te kijken of er nergens geen lek zit.
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
Goose, Heb jij van de dealer ook doorgekregen waar dit geluid vandaan kwam, en of ze bepaalde onderdelen hebben vervangen?Goose schreef:wel, laat mij iedereen hier dan maar eens tegenspreken,
ik herken deze situatie, omdat ik ze zelf ook gehad heb,
bij het inschakelen van de airco een irritererend, schurend geluid.
Dus weldegelijk binnensteken bij de dealer, na een airco onderhoud was dit heuvel opgelost, en draaide hij opnieuw zonder het schurende geluid.
P.S. mag hem binnenkort wel voor de 3de keer binnensteken, schuurt nu niet meer, maar was na amper 1 jaar terug leeg, dus is er nu een tracer op gedaan om te kijken of er nergens geen lek zit.
Gr. Durk
sinds 11-05-2011 een GP Actual 1.3 Multijet underground grey
Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet
neen, ik weet niet meer wat het juist was, maar was verholpen door een airco onderhoud.
Ik kan me niet herinneren dat er iets vervangen geweest is
Ik kan me niet herinneren dat er iets vervangen geweest is
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra