Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Plaats reactie
Durk
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: di mar 01, 2011 18:27

Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door Durk »

Als ik 's middag vanaf m'n werk in de auto met lage snelheid de airco inschakel hoor ik een vreemd geluid, en tevens houd de auto even in.
Het geluid lijkt wel op een hele korte 'vastloper' net of schuurt er iets tegen elkaar. Het lijkt wel of het vanuit de versnellingsbak komt, mede door het inhouden. Is dit normaal of zou ik me zorgen moeten maken?
Heb overigens gewone airco, geen CC.
sinds 11-05-2011 een GP Actual 1.3 Multijet underground grey
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door alfawiel »

Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat op het moment van inschakelen van de airco de multiriem de aircopomp plotseling moet meenemen. normaal draait die gewoon in vrijstand mee.
Probeer het eens om de airco bij stationair toerental in te schakelen.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
652cc
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: za mar 05, 2011 13:45

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door 652cc »

Ik heb hetzelfde en het irriteert me ook een beetje. Duidelijk merkbaar dat het inschakelen van de airco veel van het motortje vergt! Volgens mij is er niks aan te doen maar heb het nog niet bij de dealer gevraagd
bertj34
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 5:21

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door bertj34 »

Nog een vraagje over de airco.

Hoe kun je de airco het beste gebruiken. Altijd aan of is het verstandig om de airco alleen aan te doen wanneer het nodig is. Heb ook wel eens gelezen dat je de airco een paar kilometer voordat je thuis bent moet uitschakelen. Dit om vreemde luchtjes voor te zijn.

Groet,
Bert
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door RaydeJee »

bertj34 schreef:Nog een vraagje over de airco.

Hoe kun je de airco het beste gebruiken. Altijd aan of is het verstandig om de airco alleen aan te doen wanneer het nodig is. Heb ook wel eens gelezen dat je de airco een paar kilometer voordat je thuis bent moet uitschakelen. Dit om vreemde luchtjes voor te zijn.

Groet,
Bert
Juist, exact zo. Als je niet droog rijdt gaat de airco echt stinken.
Het is verstandig om de airco sowieso 1 a 2 keer per maand te gebruiken, ook in de winter. Dit om de alles gangbaar te houden. Altijd gebruiken is niet nodig, als je het niet wil.
Gebruikersavatar
Se-base
Nuovo Arrivato
Berichten: 18
Lid geworden op: za jun 04, 2011 15:03

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door Se-base »

Dat geluid is volgens mij heel normaal, airco vol aan kost je iets van 5pk dus vandaar dat je dat wel merkt in de lage toeren. Dat geluid dat je hoort heeft inderdaad te maken met iets met de aircopomp. Het preciese weet ik er ook niet van maar zoiets is het wel en normaal dus. En dat met uitzetten kan je doen, dan droogt je verdamper en komen er geen schimmels en dus stank in.
Frank1986
Junior Stato
Berichten: 261
Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
Locatie: Sappemeer(groningen)

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door Frank1986 »

Mijn auto doet dat ook.
Ik heb de airco altijd aan, zonder airco komt er benauwde lucht uit(heb wel cc).
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door Dick Kroon »

Hmmm!? :?
Is mij eigenlijk nooit opgevallen dat de motor iets inhoudt bij het inschakelen van de airco.
Het is overigens wel zo dat bij het inschakelen van de airco de elektrokoppeling van de poulie op de pomp wordt geactiveerd en deze mee gaat lopen.
Deze wordt meegenomen door de snaar waar ook oa de dynamo oploopt en de pomp gaat dan weerstand/arbeid bieden.
hij draait tenslotte niet gratis mee ,het kost dus energie. ik schakel mijn airco altijd in als de motor stationair draait. wellicht dat het daarom niet opvalt.
Dit doe ik altijd om te voorkomen dat de pomp een oplazer krijgt bij het inschakelen op een hoog toerental, hij moet er tegen kunnen , maar ik ga er voorzichtig mee om.
Die krengen zijn duur. uitschakelen op toeren maakt niet uit. Ik ga het toch eens proberen, kijken of het mij ook opvalt.
Overigens is het wel zo dat een altijd ingeschakelde airco het brandstof verbruik iets verhoogt, maar dat is logisch, niets voorniets.

Adios, Dick ~]
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door Goose »

wel, laat mij iedereen hier dan maar eens tegenspreken,

ik herken deze situatie, omdat ik ze zelf ook gehad heb,
bij het inschakelen van de airco een irritererend, schurend geluid.

Dus weldegelijk binnensteken bij de dealer, na een airco onderhoud was dit heuvel opgelost, en draaide hij opnieuw zonder het schurende geluid.

P.S. mag hem binnenkort wel voor de 3de keer binnensteken, schuurt nu niet meer, maar was na amper 1 jaar terug leeg, dus is er nu een tracer op gedaan om te kijken of er nergens geen lek zit.
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Durk
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: di mar 01, 2011 18:27

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door Durk »

Goose schreef:wel, laat mij iedereen hier dan maar eens tegenspreken,

ik herken deze situatie, omdat ik ze zelf ook gehad heb,
bij het inschakelen van de airco een irritererend, schurend geluid.

Dus weldegelijk binnensteken bij de dealer, na een airco onderhoud was dit heuvel opgelost, en draaide hij opnieuw zonder het schurende geluid.

P.S. mag hem binnenkort wel voor de 3de keer binnensteken, schuurt nu niet meer, maar was na amper 1 jaar terug leeg, dus is er nu een tracer op gedaan om te kijken of er nergens geen lek zit.
Goose, Heb jij van de dealer ook doorgekregen waar dit geluid vandaan kwam, en of ze bepaalde onderdelen hebben vervangen?

Gr. Durk
sinds 11-05-2011 een GP Actual 1.3 Multijet underground grey
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Inschakelen airco GP 1.3 Mjet

Bericht door Goose »

neen, ik weet niet meer wat het juist was, maar was verholpen door een airco onderhoud.
Ik kan me niet herinneren dat er iets vervangen geweest is
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Plaats reactie