Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Ik wil mijn punto evo multijet laten tunen

Peiling eindigde op ma feb 14, 2011 17:28

a) Ik heb belang bij zoveel mogelijk PK's (=snelheid)
3
2%
b) Ik heb belang bij zoveel mogelijk Nm (=trekkracht)
18
11%
c) Ik wil beide MAXIMAAL
21
12%
d) Ik wil chiptunen en geen aparte box
29
17%
e) Ik wil zelf via een rollenbaan de "winst" checken
17
10%
f) Ik wil garantie
28
17%
g) Ik vind tunen niet nodig
13
8%
h) Ik wil dat het forum bemiddelt voor een gunstige prijs
22
13%
i) Ik wil het dit jaar nog (2011)
18
11%
 
Totaal aantal stemmen: 169

Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door BartCCC »

Het hele tunen van onze multijets is vooralsnog onduidelijk zonder concrete voorbeelden. Het is vanzelfsprekend dat er sceptisch wordt nagedacht en dat is naar mijn mening ook alleen maar goed. Als iedereen het kon en als het makkelijk was zou het immers al lang gebeurd zijn. Rechtvaardigt naar mijn mening niet om potentiële aanbieders die verklaren dit wel te kunnen meteen negatief te bekijken en allerlei spannende complotten te zoeken achter het annuleren van een afspraak. Hun reden is niet leuk, maar wel begrijpelijk, denk dat zo'n grote opdracht ook iets zegt over het kunnen van een bepaalde dienst. Als ik een leasemaatschappij had ging ik niet 500 auto's op goed geluk verkloten bij de eerste de beste naam die ik toevallig in Google tegenkwam ;)

Maar is het zo dat de typegoedkeuring vervalt bij softwarematige aanpassingen? Indien ja snijden de referenties naar de belastingdienst zeker hout, maar indien niet totaal niet relevant. Ik kan immers nergens lezen dat de CO2 uitstoot e.d. veranderd. Gevoelsmatig zou ik dit ook denken, maar misschien zit ik er (ook) wel volledig naast. Wellicht kan APEC zelf duidelijk scheppen?
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door ed.de.vries »

Nog een keer! In een eerder bericht gaf ik aan dat wij met z,n allen denk ik wat minder berichten de wereld
in moeten slingeren wat het Chip-tuning enz moeten zijn.
Bedenk dat meerderen dit ook lezen kunnen , en dat zou wel eens mensen op het ontdekkingsspoor kunnen
zetten,denk er aan dat als ergens GELD is te halen (ook achteraf) dat dit wellicht de volle aandacht trekt.
En dán.................?..
Zijn wij,die iets doen wat eigenlijk niet mag/kan het haasje! Zeker de BPM,en/of belasting vrije rijders.
Wellicht zie ik het wat zwart/wit, maar :Slapende hondjes: kunnen wakker schrikken, en dan bijten ze!!
Vandaar.
:der ALTE:
Geert-Jan
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: vr feb 11, 2011 17:47

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Geert-Jan »

OF... je chipt je Evo/GP gewoon niet :P Ik ben wel snelle auto's gewend, maar vind de Evo allesbehalve sloom, en hij is ook nog verrekte zuinig. Wat is dan de beweegreden om te gaan chippen? En het staat hier misschien wel hoor, in 1 v.d. 22 pagina's, maar zoveel tijd heb ik weer niet.

Je bent flink geld kwijt, je hebt kans op flink meer geld betalen (het illegale verhaal van Evotaxfree), en hij gaat er vast niet zuiniger op worden.

Willen we dan altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Als je een proefrit hebt gemaakt, wist je precies hoe snel de Evo/GP zou rijden, en ook hoe soepel de motor beweegt. Als je toen al aan chippen in de toekomst zat te denken, had je dan niet beter een krachtigere motor kunnen nemen?

Just my 2 cents.

Gr. Geert-Jan
Fiat Pevo Mjet 85pk Dynamic // Alfa Romeo 33 1.7 QV 1987 // Fiat Cinquecento 1.1 Sporting
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Arendsoog »

Geert-Jan schreef:Willen we dan altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Ja, ik denk 't wel.
Zo zijn wij Nederlanders nu eenmaal. Maar vooral (!!!), zo worden we door onze eigen overheid opgevoed!
Onze belastingdienst (lees: overheid) doet nl. exact hetzelfde. Zij wil ook graag makkelijk cashen!
Want wanneer mensen iets graag doen, graag willen, veel kopen of gebruiken gaat ze er lekker veel belasting op heffen (bij voorkeur belasting OP belasting, denk maar aan de BTW die je ook over de BPM betaald)!
En op het moment dat de belastingbetaler een weg gevonden heeft om hier relatief eenvoudig onderuit te komen gaat 'ie die gebruiken ook.
Hoeveel zuinige belastingvrije Punto's zouden er verkocht zijn wanneer er geen 50 tot 60% accijns op brandstof had gezeten en/of wanneer er geen MRB van een slordige €120,= per maand wordt geheven op een dieseltje van rond de duizend kilo of een LPG-auto (tot voor kort de minst vervuilende fossiele brandstof die bij niet-gebruik afgefakkelt wordt en zo dus voor dubbele CO2 vervuiling zorgt, maar dat terzijde)??
Waarschijnlijk maar een paar honderd exemplaren en reed de rest van de kopers in een andere (snellere) uitvoering.
Of zit er ver naast :?: :mrgreen:

P.S. Die van mij wordt niet gechipt. Ik rij graag zuinig om meer dan één reden (én portemonnee én milieu). -]
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Maarten »

evotaxfree schreef:u vraagt,wij draaien:

Tuning van uw personenauto
Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen 3 jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.
Heb je 1 voorbeeld van iemand (niet van hear-say) die een dergelijke aanslag heeft gekregen? Heb je 1 voorbeeld van een auto waar de belastingdienst van heeft aangetoond dat de CO2 uitstoot hoger is dan op het moment van inschrijving?
(nog afgezien van dat het gemiddelde op spritmonitor.de 1:20,4 is en niet 1:27,8 zoals volgens fabrieksgegevens)

Zo niet, hou dan alsjeblieft op met deze FUD. Want zoals ik al eerder schreef: het maakt de sfeer er hier niet gezelliger op.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door evotaxfree »

hoi maarten,

ik bedenk die regels niet!
dat er geen voorbeelden bekend zijn wil nog niet zeggen dat het nooit is gebeurd.
door rood licht rijden mag ook niet,maar zolang oom agent (of een flitspaal) het niet ziet krijg je geen bekeuring.
toch is het niet toegestaan.
en je wilt geen gedonder met de belastingdienst!
in geval van constatering krijg je een naheffing+flinke boete.
betaal je niet volgt loonbeslag tot aan de beslagvrije voet.
kun je alles boven de 1100 euro van je salaris inleveren tot je hebt betaald.
noem dat maar FUD.

en ed,je hebt gelijk.
je weet nooit wie er meelezen hier op het forum.
via kenteken is de eigenaar vlug achterhaald.
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Vin_cent »

Je doet alsof het tunen voor een naheffing zou kunnen zorgen. Echter is dat alleen het geval als de CO2 dusdanig toeneemt dat je boven de grens komt. Dan nog is het zeer moeilijk te bewijzen en waar ligt dan de grens? Als je de auto volgooit met opties, met de airco en licht aan rijdt en op 17" of 18" staat gaat je CO2 ook omhoog.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door evotaxfree »

ik doe niet alsof,chiptuning kan voor een naheffing zorgen.
hoeft natuurlijk niet,maar je zal de pech maar hebben.
de toename uitstoot is overigens recht evenredig met het toename van het vermogen.
zoals de uitstoot nu word gemeten komt men aan een gemiddelde.
als je echter op vollast de uitstoot zal meten dan heb je met een gechipte auto meer uitstoot dan met een niet gechipte.
kan ook niet anders,want bij chiptuning word brandstofdruk en/of turbodruk verhoogd.
meer brandstofverbruik=meer uitstoot.

echter alleen wanneer je dit extra vermogen ook aanspreekt.
en ja,17" met breed rubber zorgt ook voor een hoger verbruik=extra uitstoot.
ik maak me daar zelf ook schuldig aan.

ben ook helemaal geen heilig boontje,als er morgen gechipt kan worden sta ik vooraan.
maar zeg me niet dat het niet voor problemen kan zorgen bij eventuele handhaving/naleving van de regels,want dat kan het wel degelijk.
RobbieT
Nuovo Arrivato
Berichten: 105
Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door RobbieT »

De belastingdienst zal het probleem bij jou neerleggen.
Oftewel, als het programma in de ECU niet gelijk is aan het originele programma, dan moet JIJ maar aantonen dat die wijziging geen gevolgen heeft.

Ze zullen simpelweg redeneren dat de auto z'n typegoedkeuring met een ander programma gehad heeft en het niet daaraan voldoen is voldoende voor de naheffing + boete.

Als het echt een issue is dan zullen ze de importeur vragen vast te stellen wat de checksum moet zijn van de software.

Het FUD noemen en mensen vragen erover te zwijgen is oneerlijk. Iedereen verdient het om alle feiten te hebben voor ze een keus over wel of niet chippen maken.
Punto Evo MultiJet 85 Tech House Grey 5 deurs. Cool & Blue pakket / Dynamic plus pakket en nog als extra middenarmsteun, lederen stuurwiel + versnellingspook en Thule afneembare trekhaak
Afbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Maarten »

RobbieT schreef:Het FUD noemen en mensen vragen erover te zwijgen is oneerlijk. Iedereen verdient het om alle feiten te hebben voor ze een keus over wel of niet chippen maken.
Het FUD noemen slaat in eerste instantie op "is het ooit gebeurt"? Dat je niet door rood mag rijden is bekend. Maar daar worden jaarlijks honderden, zo niet duizenden mensen op bekeurd. Een naheffing na chiptunen heb ik nog niet van gehoord. En chiptunen is toch al heel lang een item, en de verschillende leasetarieven hebben we ook al een aantal jaren.

Verder, om het aan te tonen zal de belastingdienst dan ook in je ECU moeten kijken. Hebben ze daar de apparatuur voor?
de toename uitstoot is overigens recht evenredig met het toename van het vermogen.
zoals de uitstoot nu word gemeten komt men aan een gemiddelde.
als je echter op vollast de uitstoot zal meten dan heb je met een gechipte auto meer uitstoot dan met een niet gechipte.
kan ook niet anders,want bij chiptuning word brandstofdruk en/of turbodruk verhoogd.
meer brandstofverbruik=meer uitstoot.
Je verhaspelt weer heel wat door elkaar. De toename van de uitstoot is zeker niet recht evenredig met de toename van het vermogen want het verbruik wordt niet op vol gas gemeten. Het verbruik wordt met een meetcyclus gemeten. Daardoor kun je niets zeggen of je meer of minder uitstoot hebt bij een gechipte motor. Je rijdt zelf ook niet constant vol gas. Sterker nog: de overgrote tijd van het rijden gebeurt bij deellast.
Voor hetzelfde geld is hij zuiniger omdat je minder toeren kan draaien.

Of heb je meetgegevens die je gelijk aantonen? Dat bedoel ik met FUD. Mensen roepen hier dingen die ze voor waarheid neerzetten maar kunnen het niet onderbouwen met cijfers.
eco-kart
Nuovo Arrivato
Berichten: 72
Lid geworden op: do apr 28, 2011 21:01

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door eco-kart »

Laten we niet allemaal bovenop evotaxfree duiken. Hij heeft (terecht) aangegeven dat er wél iets officieels staat over deze kwestie en het is aan ons allen die info te interpreteren. Evotaxfree, excuus vor mijn eerdere opmerking, maar er wordt over dit soort dingen veel geschreeuwd zonder referenties.
Het is volgens mij ook niet aangetoond dat de uitstoot stijgt bij tuning maar het is ook niet aangetoond dat dat niet het geval is. Stof tot nadenken iig.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door scoop »

De software zelf is volgens mij niet illegaal na tunen, het zijn immers parameters die aangepast worden, niet de software zelf. Ik betwijfel of er een copyright zit op deze parameters. Als er al een copyright op zit, dan is deze (lijkt mij) van Magneti Marelli en niet van FIAT. FIAT koopt het als één product in en past vervolgens zelf deze data aan (net als anderen).

Wat je volgens mij wel pleegt na tuning, is een economisch delict. Normaliter wordt hier niet zo snel gevolg aan gegeven (omdat er tot op heden toch geen financiëel gevolg voor de staat aan zat verbonden), maar nu in de tijd van BPM/MRB vrijstelling of korting op bijtelling ligt dit m.i. wel anders, zeker gezien het feit dat er zoveel mensen gebruik maken van dit voordeel. Ik hou zelf ook niet van FUD, maar als je nadenkt wat de belastingdienst in het verleden al gedaan heeft met de "mazen in de wet" dan kun je op je vingers natellen dat ze er een stokje voor gaan steken. Hoe en wanneer is echter de vraag.

Wat betreft APEC is mijn mening: wie het kleine niet eert, is het grote ...
Gebruikersavatar
rush079
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: ma aug 07, 2006 9:51
Locatie: Zoetermeer

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door rush079 »

Ik volg deze discussie al enige tijd. Geeft voor mij een goed overzicht van zaken die een rol spelen bij het nemen van een beslissing wel of niet tunen. Voorlopig denk ik dat ik maar even afwacht wat Vireo of Squadra heeft te bieden. Kan ik ook eerst de nieuwe auto lekker inrijden. En misschien is Ventura tuning of Rica engineering ook geen gek alternatief, omdat die box altijd verwijderd/aangesloten kan worden........
Vanaf 22 juli 2011: Punto EVO 1.3 MULTIJET 16V DYNAMIC 85 :-)Acid jazz blue
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door evotaxfree »

Maarten schreef:
RobbieT schreef:Het FUD noemen en mensen vragen erover te zwijgen is oneerlijk. Iedereen verdient het om alle feiten te hebben voor ze een keus over wel of niet chippen maken.
Het FUD noemen slaat in eerste instantie op "is het ooit gebeurt"? Dat je niet door rood mag rijden is bekend. Maar daar worden jaarlijks honderden, zo niet duizenden mensen op bekeurd. Een naheffing na chiptunen heb ik nog niet van gehoord. En chiptunen is toch al heel lang een item, en de verschillende leasetarieven hebben we ook al een aantal jaren.

Verder, om het aan te tonen zal de belastingdienst dan ook in je ECU moeten kijken. Hebben ze daar de apparatuur voor?
de toename uitstoot is overigens recht evenredig met het toename van het vermogen.
zoals de uitstoot nu word gemeten komt men aan een gemiddelde.
als je echter op vollast de uitstoot zal meten dan heb je met een gechipte auto meer uitstoot dan met een niet gechipte.
kan ook niet anders,want bij chiptuning word brandstofdruk en/of turbodruk verhoogd.
meer brandstofverbruik=meer uitstoot.
Je verhaspelt weer heel wat door elkaar. De toename van de uitstoot is zeker niet recht evenredig met de toename van het vermogen want het verbruik wordt niet op vol gas gemeten. Het verbruik wordt met een meetcyclus gemeten. Daardoor kun je niets zeggen of je meer of minder uitstoot hebt bij een gechipte motor. Je rijdt zelf ook niet constant vol gas. Sterker nog: de overgrote tijd van het rijden gebeurt bij deellast.
Voor hetzelfde geld is hij zuiniger omdat je minder toeren kan draaien.

Of heb je meetgegevens die je gelijk aantonen? Dat bedoel ik met FUD. Mensen roepen hier dingen die ze voor waarheid neerzetten maar kunnen het niet onderbouwen met cijfers.

ik verhaspel niks door elkaar,de uitstoot is wel degelijk recht evenredig met het vermogen in geval je dat extra vermogen daadwerkelijk benut!
en illegaal betekent in dit geval:mag niet.

mag niet van fiat,bij constatering vervalt de garantie op betreffende delen.
mag niet van de belastingdienst,bij constatering volgt naheffing+boete

de controle is heel eenvoudig,de gechipte punto word samen met een (door een dealer beschikbaar gestelde) standaard punto bij de rdw op de rollenbank geplaatst.
zo kan bij vollast de uitstoot en het vermogen worden gemeten.
verschil is duidelijk waarneembaar (ca.25 pk en 50Nm),bewijs geleverd=naheffing+boete.

bij twijfel kan de importeur via elke dealer de flashcounter raadplegen:klopt dit niet met het logboek dan is dit ook een bewijs dat gekloot is met de software.

hoezo loze kreten en dingen roepen die ik als waarheid neerzet en niet kan onderbouwen?
ik weerleg al je kritiek en onderbouw dit met duidelijke stellingen.

wat voor bewijs wil je nog meer?
misschien moet je fiat NL,de rdw en de belastingdienst eens bellen met de vraag of het is toegestaan je punto te chippen,moet je er wel bijvertellen dat het gaat om een belastingvrije diesel waarvoor je geen bpm hebt hoeven betalen.

wedden dat je 3x hetzelfde antwoord krijgt!

waarschijnlijk komen we hier niet uit,ik heb mijn mening en jij de jouwe.
ik ga er dan ook verder niet op in,dit is mijn laatste verweer in dit topic.

mijn info was niet betweterig bedoeld,maar meer als nuttige info die in dit topic ontbrak.
alle voordelen van het chippen zijn in dit topic genoemd,maar de eventuele consequenties niet.
je kunt daar je ogen voor sluiten of het objectief overwegen,dat is ieder voor zich.


nu weer on-topic graag.
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Evo-Erik »

evotaxfree schreef:nu weer on-topic graag.
Zijn er gister nog Evo's gechipt?
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie