Regenereren

J. vd Wiel
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 13, 2011 15:33

Regenereren

Bericht door J. vd Wiel »

Ik rij nu al zo'n 8 maanden in een diesel Grande Punto, Multijet 1,3 en heb er nu zo'n 13.000 km op zitten. Rijstijl : die van een ouwe, suffige grijsaard. Mijn toerental komt hoogst zelden uit boven de 30.000. Dit moet voor sommigen op de weg ergerlijk zijn, voor mezelf ook !

Vraag : na ongeveer hoeveel kms met een dergelijk rijgedrag kan ik verwachten, dat het knipperlicht van de regenerator begint te werken ?

Experts onder jullie : alvast dank voor de reactie.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Regenereren

Bericht door evotaxfree »

ik heb van stephan van squadra begrepen dat als de regeneratie 5x niet is gelukt of is onderborken,het lampje gaat branden.
bij een brandend lampje mag je de auto niet stilzetten en moet je doorrijden tot het lampje uitgaat.

tijdens mijn chiptuning liet stephan op de examiner zien dat mijn auto op een gemiddelde van 367 km regenereerde en dat dat zo'n 4 minuten duurt.
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Regenereren

Bericht door Roderick »

Uw uitleg is mij niet helemaal duidelijk.. Wat is ergerlijk bij u en uw medeweggebruikers?
(ik neem aan dat u ook 3.000 toeren bedoeld ;) ? daarbij, dat is veel, bij normaal rijgedrag kom ik daar zeker niet in de buurt)

Het lampje heb ik nog nooit zien branden, nu blijkt dat dus een goed teken te zijn :) ik wilde al bijna de vraag hier op het forum posten.

Ik meen me wel te herinneren dat het iedere +/-(1)500km hoort te gebeuren?

Stukje uit het instructieboekje:
Tijdens de regeneratie kan het volgende worden waarge- nomen: een beperkte toerentalverhoging, inschakeling van de elektroventilateur, een beperkte toename van de rook uit de uitlaat en een hogere temperatuur bij de uitlaat. Dit zijn geen storingen en deze situatie heeft geen invloed op het milieu of het gedrag van de auto.

Het lampje gaat niet bij iedere regeneratie van het roet- filter branden, maar alleen als de rijomstandigheden ver- eisen dat de bestuurder er op attent wordt gemaakt. Om het lampje te laten doven moet de auto doorrijden, tot- dat het regeneratieproces is voltooid. Dit duurt gemiddeld 15 minuten. De optimale omstandigheden om het proces te voltooien, worden bereikt wanneer de auto 60 km/h rijdt bij een toerental boven 2000 toeren/min.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Hieruit en uit uw stukje begrijp ik dat u niet hoger kan komen dan 3000tpm en dat dit wordt veroorzaakt door de regeneratie?
Hierbij vraag ik me af in welke situatie die 3000tpm aan tikt.

Kunt u iets vollediger zijn?
J. vd Wiel
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 13, 2011 15:33

Re: Regenereren

Bericht door J. vd Wiel »

Maestro : dank voor Uw antwoord. Die 30.000 tpm is natuurlijk een domme fout van me, is een nulletje te veel !! Onze premier Rutte , die bakte ze nog veel bruiner, zullen we maar zeggen. Welnu : die 3.000 tpm haal ik alleen maar (soms !) bij het optrekken of bij het ontsnappen aan een politie-achtervolging, voor de rest zit ik bijna altijd op 2.000 tpm , of daaronder. Ik ben waarachtig de saaiste dieselrijder van Nederland, en waarschijnlijk ook van Europa, maar dat laatste weet ik niet zeker - bent U bv. wel eens in Schotland geweest ? Vandaar dat ik me kan voorstellen dat andere bestuurders zich hier wel eens aan zouden kunnen ergeren : zo'n man houdt alleen maar op in een autowereld vol tijgergeweld !

Uit Uw antwoord blijkt, dat het regenereren niet altijd vergezeld gaat met een (knipperend) lampje, alleen maar in bijzondere gevallen. Dat wist ik niet. Ik zat al vol spanning te wachten op mijn eerste seintje (ik meende er na 7 maanden zelfs recht op te hebben !), niet wetende dat mijn brave en lieve Punto al talloze regeneratie-processen voor mij heeft weten te verstouwen. Nu hoef ik nooit meer te wachten !

Alle gekheid op een stokje : bedankt voor je wijsheid.

Joost
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Regenereren

Bericht door Goose »

kan er mij iemand kort en bondig samenvatten wat dat regeneratie gedoe is ?

heb hier nog nooit van gehoord :D
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Regenereren

Bericht door evotaxfree »

tuurlijk,

je roetfilter filtert de (schadelijke) roetdeeltjes uit je uitlaatgasen .
zou je hier niets aan doen dan verstopt het filter na een tijdje door alle roetdeeltjes.
tijdens het regenereren word er extra brandstof in de injectiekamers gespoten waardoor de temperatuur in de uitlaat veel hoger word.
(normaal ca 225 graden,tijdens regeneratie ongeveer 600 graden)

door de hitte worden de roetdeeltjes verbrand en is het filter weer schoon.

regeneren is dus het schoonbranden van het roetfilter.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Regenereren

Bericht door RaydeJee »

Duidelijke uitleg, thanx. :wink:

Hebben jullie ook dat je auto inhoudt tijdens het regenereren? Ik heb het bij een snelheid van rond de 100/110 op de N11 die ik elke dag rijdt. Hij houdt een paar tellen in, dan weer een paar tellen niet. Dan weer wel, dan weer niet.
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Regenereren

Bericht door Roderick »

Dat is wel een eigenschap van t regeneren.. Niks aan t handje dus :)

Heb het zelf nog nooit mee gemaakt/gemerkt.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Regenereren

Bericht door RaydeJee »

Dit staat in het boekje:
Dit zijn geen storingen en deze situatie heeft geen invloed op het milieu of het gedrag van de auto.
Dat doet het dan dus wel. Ik ga het wel even noemen bij de komende onderhoudsbeurt.
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Regenereren

Bericht door Roderick »

RaydeJee schreef:Dit staat in het boekje:
Dit zijn geen storingen en deze situatie heeft geen invloed op het milieu of het gedrag van de auto.
Dat doet het dan dus wel. Ik ga het wel even noemen bij de komende onderhoudsbeurt.
Ja sorry, even vergeten te zeggen, maar hij spuit dus extra diesel in, zodat hij kan regeneren en omdat de verbranding iets minder beter verloopt, loopt hij ook zwaarder en kan je dit voelen in t rijgedrag.
Olebrum
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: za apr 02, 2011 18:04

Re: Regenereren

Bericht door Olebrum »

Dan klopt het dus dat ik het huidige verbruik flink zie toenemen tijdens dit proces. Tevens werkt het start stop systeem dan niet. Wat ik ook gemerkt heb is dat het start/stop systeem niet werkt als je een klein stukje achteruit gereden hebt. Bijvoorbeeld tijdens het inparkeren.
Afbeelding Afbeelding
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Regenereren

Bericht door Bruijst »

Ik rij ca. 950-1050km op één tank. En er wordt ca. 3-4 keer per twee tankbeurten geregenereerd. Ik vond dat al vrij veel, maar ik heb begrepen van de heren van de garage dat je bij stadsritten / weinig km's, je nog vaker regenereerd..

@RaydeJee:

Jij hebt volgens mij ook last van dit probleem:
http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... +en+bokken

Ik heb precies hetzelfde gehad afgelopen week op de snelweg. Regeneratieproces begon (dat zie ik aan het verbruik) en ik gaf een zuchtje gas en vanaf dat moment hetzelfde als wat jij omschrijft. Normaal (ja, wat is normaal??) gebeurde het bij mij met airco aan en dan was de schok 'constant' (ook na terugschakelen naar 4) over een halve minuut ofzo (of totdat ik de auto maar langs de kant zette en de motor opnieuw startte.)

Ik vind het wel vreemd dat er nog steeds geen oplossing voor is.. Rijplezier gaat er wel een beetje mee van af, het is echt alsof je hele auto uit elkaar trilt. Binnenkort nog maar eens langs in Veghel..
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Regenereren

Bericht door RaydeJee »

Nee daar heb ik geen last van, de auto rijdt verder helemaal prima. Dat probleem is gewoon met te laag toerental in een te hoge versnelling rijden m.i. Alleen met het regenereren dat hij dus inhouden.
Bruijst
Nuovo Arrivato
Berichten: 90
Lid geworden op: za jun 19, 2010 17:25

Re: Regenereren

Bericht door Bruijst »

Dat probleem is gewoon met te laag toerental in een te hoge versnelling rijden m.i. Alleen met het regenereren dat hij dus inhouden.
Nou... dat eerste is het dus niet volgens mij. Het gebeurt bij mij OF tijdens snelwegkm's (zoals afgelopen week) bij 100 in 5 (na wat gas geven om in te halen, TIJDENS regenereren) OF het is na het optrekken (oprit snelweg bijv.), dus van 4 naar 5 (ook wel eens buiten het regenereren om). Ik probeer nu zelf factoren als CC en airco uit te sluiten, maar afgelopen week was het zonder airco aan en zonder CC in gebruik. Ben dus weer terug bij af.

Maar goed, laten we de topics gescheiden houden. Ben wel benieuwd of er iets uitkomt voor jou. Laat het ons wel weten he!
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Regenereren

Bericht door Goose »

thx ! weer wat bijgeleerd van dit geweldige forum :!:

maar vermoedelijk doen alleen de GP's met een roetfilter dit , en doet mijn 1.3 Mjt dit bvb niet ?
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Plaats reactie