Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Ook hier een lampje bij 30070. Dat is dus niet berekenen, maar keihard ingeprogrammeerd!!
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Als je te lang door rijd en er gebeurt is met de moter of iets dergelijk kunnen ze precies uitlezen wanneer de waarschuwing is gaan branden en hoeveel jij nog door heb gereden en dan is de kans groot als je te lang heb doorgereden dat je geen garantie of iets dergelijk mag verwachten.
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Waarom zou je het risico nemen om langer door te rijden?
Heren: quoten is alleen nodig om verwarring te voorkomen, niet als je reageert op voorstaande post
Heren: quoten is alleen nodig om verwarring te voorkomen, niet als je reageert op voorstaande post
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Als je dat zo aangeeft bij de dealer neem ik aan dat je meteen terecht kan. Ik weet niet welke dealer je heb. Maar iedereen moet zelf weten natuurlijk. ik heb het risico niet genomen. Dat wil ik er alleen nog over kwijt.
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Als je de olie + oliefilter ververst zou hebben en je hebt het niet laten resetten (dus het lampje blijft branden).dapro schreef:Als je dat zo aangeeft bij de dealer neem ik aan dat je meteen terecht kan. Ik weet niet welke dealer je heb. Maar iedereen moet zelf weten natuurlijk. ik heb het risico niet genomen. Dat wil ik er alleen nog over kwijt.
Dan zou het te gek voor woorden zijn, dat je motorschade zou oplopen omdat je de motor niet hebt laten resetten. -]
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Bij 30.034 kreeg ik de melding (FILMPJE). Irritant dat het lampje van de motorolie blijft knipperen, maar GRUWELIJK irritant dat je een melding op je display krijgt als de motor start... dus ook als je met stop/start werkt :roll: Auto staat bij de dealer in Alkmaar, dat wordt mooi gefixed nu.
![Afbeelding](http://i394.photobucket.com/albums/pp27/erikbennink/Evo/13149390804940.jpg)
![Afbeelding](http://i394.photobucket.com/albums/pp27/erikbennink/Evo/13149390804940.jpg)
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Ik denk dat de 30.000 km een standaard is waarbij de melding komt.
En dat je soms tot 30.040 komt dan is denk ik omdat de dealer al 40 km met je auto gereden heeft tijdens het afleveren en rijklaarmaken.
En dat je soms tot 30.040 komt dan is denk ik omdat de dealer al 40 km met je auto gereden heeft tijdens het afleveren en rijklaarmaken.
- Dinkel
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 157
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Stop/start . . . gebruik ik echt helemaal nooit. Onozel systeem. Voelt slecht voor de motor: am I right?
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Ik heb het ook altijd uit staan. Zo heel af en toe als ik zie dat ik langere tijd stil moet staan, dan zet ik hem aan. En alleen als de motor warm is.
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Lees dit nog maar eens door.ADRIE schreef:DPF-SYSTEEM (DIESEL PARTICULATE FILTER)
Dit is een mechanisch filter in het uitlaatsysteem dat de partikels (roetdeeltjes) in het uitlaatgas van dieselmotoren opvangt.
Het DPF-filter vangt circa 90% van de totale hoeveelheid roetdeeltjes op om te voldoen aan de Euro 5-normen.
De werking van het DPF-systeem wordt geregeld door de inspuitregeleenheid m.b.v. specifieke regelstrategieën.
Het DPF-systeem bestaat naast een opvangfilter uit een uitlaatgastemperatuursensor en een drukverschilsensor.
De drukverschilsensor meet via leidingen de druk van het uitlaatgas voor en achter het filter en levert aan de regeleenheid informatie over de hoeveelheid opgevangen roetdeeltjes.
Het opvangproces van de roetdeeltjes en de bijbehorende verhoging van de uitlaatgasdruk in het filter hangen af van de motorbelasting, het gewicht van de auto, de cilinderinhoud en het motorvermogen.
Daarom moeten de roetdeeltjes af en toe worden verwijderd door regeneratie van het filter met behulp van een procedure die extra brandstofinspuitingen toepast om de uitlaatgastemperatuur te verhogen (circa 600 °C), zodat de roetdeeltjes worden verbrand. De regeneratieprocedure wordt geregeld door de inspuitregeleenheid m.b.v.: dosering van de brandstof (tot 5 inspuitingen per motorcyclus per cilinder) en regeling van de luchttoevoer (EGR en turbodruk).
De regeneratiefase duurt enige minuten en heeft geen invloed op het geleverde motorkoppel in vergelijking tot de normale situatie.
Als de rijstijl de automatische regeneratie verhindert, dan schakelt de inspuitregeleenheid na een aantal mislukte pogingen het lampje "verstopt roetfilter" op het instrumentenpaneel in.
Het verdient aanbeveling om met de auto een korte tijd te blijven doorrijden, totdat het lampje "verstopt roetfilter" dooft.
Als het lampje "verstopt roetfilter" desondanks blijft branden, dan moet de regeneratie beslist worden geforceerd m.b.v. de Examiner diagnose-apparatuur.
Als de conditie van het filter slecht (waarbij een opvangdrempel van 250% is overschreden), dan gaat behalve het lampje "verstopt roetfilter" ook het EOBD-lampje branden en dan moet beslist de regeneratie m.b.v. het Examiner diagnose-apparaat worden geforceerd.
Tijdens de regeneratie kan een gedeelte van de partikels de motorolie verontreinigen; de motorolie moet dan eerder worden ververst dan bij het normale interval van het onderhoudsschema.
Dit wordt aangegeven door een knipperend waarschuwingslampje "te lage motoroliedruk".
Deze melding wordt verzorgd door de inspuitregeleenheid op basis van:
- aantal regeneraties
- afgelegde afstand
- aantal starts van de motor
- aantal koude starts
- gemiddelde motorolietemperatuur
- enz.
Na de, ten opzichte van het normale onderhoudsinterval, vervroegde olieverversing, moet de "Service"-functie m.b.v. de Examiner worden gereset.(In het motormanagement systeem).
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Ik gebruik stop-start altijd, heerlijk stil in de auto als je stil staat. Zo zonde van de brandstof die je anders verspilt zonder kilometers te maken...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Jammer genoeg werkt de start-stop niet vaak.Bennink schreef:Ik gebruik stop-start altijd, heerlijk stil in de auto als je stil staat. Zo zonde van de brandstof die je anders verspilt zonder kilometers te maken...
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
En weer terug on topic ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Olie is gisteren vervangen, ben benieuwd hoe lang ik het vol houd... ik denk dat ik over 30k weer een melding krijg, ipv van tot de tweede onderhoudsbeurt te kunnen wachten :roll:
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Olie is gisteren vervangen, ben benieuwd hoe lang ik het vol houd... ik denk dat ik over 30k weer een melding krijg, ipv van tot de tweede onderhoudsbeurt te kunnen wachten :roll:
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Er moet een methode zijn om dit ZELF te kunnen resetten, want het is NIET toegestaan (Europese wetgeving) dat alleen de dealer dit kan/moet doen (en daar €45.00 voor rekent
).
Ik heb wel een tip gekregen, maar moet dat nog uittesten en zet dat nog niet op het forum...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ik heb wel een tip gekregen, maar moet dat nog uittesten en zet dat nog niet op het forum...
Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen
Zoals al eerder gezegd: Dat kan je ook als je er de juiste hulpmiddelen voor hebt. Even googelen leverde het volgende op: http://www.gendan.co.uk/article_6.html# ... o_evo_2010 ..