Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

wvdveer schreef:Zoals al eerder gezegd: Dat kan je ook als je er de juiste hulpmiddelen voor hebt. Even googelen leverde het volgende op: http://www.gendan.co.uk/article_6.html# ... o_evo_2010 ..

Waarom is dat zo duur? :P
Laatst gewijzigd door DaDragon op ma sep 05, 2011 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
wvdveer
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: wo apr 20, 2011 14:18

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door wvdveer »

Omdat mensen anders niet meer langs de dealer gaan om dit te laten doen. :lol:
DaDragon

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door DaDragon »

wvdveer schreef:
DaDragon schreef:
wvdveer schreef:
Dixie schreef:Er moet een methode zijn om dit ZELF te kunnen resetten, want het is NIET toegestaan (Europese wetgeving) dat alleen de dealer dit kan/moet doen (en daar €45.00 voor rekent :evil: ).
Ik heb wel een tip gekregen, maar moet dat nog uittesten en zet dat nog niet op het forum...
Zoals al eerder gezegd: Dat kan je ook als je er de juiste hulpmiddelen voor hebt. Even googelen leverde het volgende op: http://www.gendan.co.uk/article_6.html# ... o_evo_2010 ..
Waarom is dat zo duur? :P
Omdat mensen anders niet meer langs de dealer gaan om dit te laten doen. :lol:
En dan?
De dealer hoeft er toch niet zoveel geld voor te vragen lijkt mij.
Als de mensen niet meer langs de dealer gaan dan is dat hun eigen schuld. Voor 10 minuutjes werk een vol uurloon vragen vind ik persoonlijk nogal veel.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Odelot »

Ik heb ook knipperend olielampje en melding olie te verversen. In het menu bij service staat dat ik nog 4700 km kan rijden. Volgens mij heeft die service melding in het menu dus niets te maken met de olie, maar met de onderhoudsbeurten.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door alfawiel »

je conclusie is helemaal correct.
Service melding is alleen voor reguliere onderhoudsbeurt.
Oliewissel is afhankelijk van knipperend olielampje.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Goliathus
Junior Stato
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 20:11

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Goliathus »

30K op een 1 olie beurt vindt ik veelste lang.
Doe zelf altijd 1 1/2 jaar of maximaal 20K kilometer.

Olie beurt kost ook geen drol en kun je zelf makkelijk doen.
Nog niet bij de Punto gedaan maar zo ver ik kon zien gaat het makkelijk zat.

Bij de Swift deed ik het binnen 10 min en zat totale kosten op 40 euro.
Castrol megnectic 10W40 inclusief olie filter.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door RaydeJee »

Ik ook, ik doe het ook sowieso elk jaar. Uiteraard is het ook bij de Punto makkelijk olie wisselen (behalve dat je dus je melding moet resetten). De olie is wel wat duurder dan 10W40 maar al met al kost het de wereld zeker niet.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Odelot »

Ik rij veel en hou me gewoon aan de voorschriften. Geloof niet de de olie minder werkt na 20k km. Vroeger misschien. Ik ken iemand die alleen maar olie bijvult. Nooit ververst dus, en die heeft nog nooit problemen gehad met de motor.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... k/speel/1/" onclick="window.open(this.href);return false;
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door RaydeJee »

Ik geloof dat wel. Anyway gewoon minimaal aan de voorschriften houden is sowieso verstandig. :D
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Odelot »

Ja helemaal mee eens. Maar ik zat me nu druk te maken om het feit dat ik de melding heb om olie te verversen, en dat ik misschien nog 1000 km moet rijden alvorens dat kan.
Maar dat lijkt me niet zo'n probleem na bovenstaande gelezen te hebben :mrgreen:
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Jarnoootje »

Dat je langer wacht met ververssen is geen probleem, maar het constant knipperende lampje wordt je na een paar uur minder vrolijk van!

Zeker 's avonds als het donker is, je beeldschermpje licht dat maximaal op, is erg vervelend!
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Wesley Abarth »

Stukje tape erop :wink:
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Richard20 »

Wat let je
het is een leasebak dus breng hem zo gouw mogelijk naar de dealer toe zou ik zeggen
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door Odelot »

De mijne is geen leasebak hoor :) maar ik vermaak me wel een paar dagen met de tjet.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
CarMechanic
Nuovo Arrivato
Berichten: 111
Lid geworden op: do okt 14, 2010 12:50

Re: Na 30.000 km al melding olie te moeten verversen

Bericht door CarMechanic »

Zelf ben ik werkzaam en gediplomeerd autotechnicus maar ik vind het raar dat mensen het ál bij 30.000 km snel vinden? Gemiddelde auto is elke 15.000 km!.. En dat op 3 melkpakken olie!..

Mensen die alleen stadsritten maken brand die met "pech?" al bij 15.000 omdat vocht door condensering en korte ritten de olie sterk vervuild.

Diesels hebben heel veel roet tijdens de verbranding tov een benzine daarom is het belangrijk je olie te vervangen voor de smering van je turbo, oliepomp, keerringen lagers, klepgeleiders, nokkenassen zuiger(veren) op een gegeven moment is het filter verzadigd en rijd je te lang door krijg je black sludge in je olie. (google maar eens op fotos) dit is erg slecht voor de auto.

Bij mij is het rond 31.500 gaan branden en door de dealer gedaan tegelijk met de beurt (geen gezeur met garantie en in heel europa fiat service)

Later is ook onder garantie mijn achterwisser motor vervangen en mijn cartervent. Slang vervangen direct geholpen en uur later weer op weg.

Dat mag toch wat kosten op een nette jonge auto?

Auto van 10.000+ euro en dan een oliewissel van elf tientjes te duur vinden?

Zelf vind ik 30.000 eigenlijk erg lang, lange intervallen zijn naam mijn idee ook lokkertjes voor de particulieren en voornamelijk leasebedrijven. (goedkoop)

Mvg stefan brand
Plaats reactie