Brandstofverbruik GP's en Evo's

Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Thegroov »

Die van mij is nog erg nieuw, maar in de stad haal ik hier tussen de 1 op 28 en 1 op 32 ~~
Alle wegen bij elkaar gemiddeld nog steeds heel ruim boven de 1 op 20. Valt me op dat het op de snelweg vrij snel oploopt, tot ca. 1 op 18. Ik kom op de helft van het verbruik van mijn vorige auto :mrgreen:

Let wel, 'stad' hier in Drenthe is heel wat anders dan hartje Den Haag....
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Arendsoog »

Frank1986 schreef:Zijn er meer mensen die het verbruik van de punto evo diesel niet veel beter dan 1 op 19/20 krijgen? Ik snap er niks van, lees dat allemaal mensen een gemiddeld verbruik van boven 1 op 20 hebben... Dat heb ik geloof ik keer gehad. Dat auto heeft inmiddels 19000 km.
Ik zit gemiddeld op ruim 1:21. Ik rij elke dag zo'n 22 kilometer woon-werk (enkele reis) en daar komt nog wat regionaal klantenbezoek bij.
Al die ritjes gaan over provinciale- en buitenwegen en in stadsverkeer.
Een enkele keer komen er wat (privé) snelwegkilometers bij.
Ik rij niet overdreven zuinig, trek vlot op (hou bijvoorbeeld geen rekening met de schakelindicator) en rij altijd de maximaal toegestane snelheid (meestal net iéts harder).
Een paar honderd meter voor een bocht of verkeerslicht het gas los laten om 'm voordelig uit te laten rollen, zie je mij niet doen.
Ook het start-stop systeem komt bij mij zelden in werking (houd m'n voet altijd op de koppeling).
Mijn PEvo heeft inmiddels ruim 10.000 km. gereden. Ik ben dus (mijn rijgedrag en korte ritjes in aanmerking genomen) best tevreden met het resultaat.
Dit neemt niet weg dat bijna elke moderne diesel aan deze waarden komt, maar die eigenaren betalen wel (VEEEEEEEEL MEEEER) wegenbelasting.
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Andy1234 »

Thegroov schreef:Die van mij is nog erg nieuw, maar in de stad haal ik hier tussen de 1 op 28 en 1 op 32 ~~
Geen rotondes en geen stoplichten zeker :wink:

Het verbruik gaat omhoog naarmate de toerenteller boven de 2000 tpm komt
Dat gebeurt dus als je boven de 100 km/pu komt
Het verbruik geeft bij mij dan gem 1 op 20 aan
Bij 90 km/pu is het verbruik gem 1 op 30 volgens de computer

Dus als zondagsrijder over de snelweg sukkelen en geld besparen,of normaal doorrijden en alsnog geld besparen :)
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Jarre »

ik rij nu gemiddeld 1/21.
dagelijks 40km woon/werk waarvan 30 snelweg en de rest verkeerslichten
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Señor Sjon »

De Punto is nou eenmaal een hoge auto in die klasse (altijd al geweest, ook voorgangers). Dan neemt bij een hogere snelheid je verbruik enorm toe. Vandaar dat snelwegverbruik bij 120+ echt dramatisch is.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Thegroov »

Andy1234 schreef:
Thegroov schreef:Die van mij is nog erg nieuw, maar in de stad haal ik hier tussen de 1 op 28 en 1 op 32 ~~
Geen rotondes en geen stoplichten zeker :wink:
Dat klopt. Eerste de beste verkeerslicht is 15km verderop. 60 in zijn 4, op de cruise controle, laat maar rollen...rijdt heerlijk.

Het volgende dorp licht iets hoger, daar zit een leverancier waar ik vaak kom. Valt me op dat hij heuvel op (heuvel van misschien 10 meter over 3 km stijging) terugzakt naar de 1 op 24 en op de terugweg makkelijk naar de 1 op 40 gaat, alles bij 90km per uur over de provinciale weg. Het verbruik op de snelweg bij 130 valt me nog wel tegen. Wellicht dat het in de loop van het jaar wel beter wordt (heb pas 1200km op de teller staan).
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Señor Sjon »

Maak je geen illusie, als je snelweg rijdt wordt het niet beter, ook niet met meer km's. Tenzij je gaat slipstreamen achter vrachtwagens, maar dan moet je eerst de standaard Ka/Wagon R+/Agila/Splash wegdrukken. :D
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Olavmarchand
Berichten: 7
Lid geworden op: di jan 17, 2012 0:41

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Olavmarchand »

Ik ben benieuwd wat de Evo bij mij gaat verbruiken.
Morgen ga ik een Punto Evo 1.3 Multijet bestellen, als de dealer een beetje meewerkt qua inruil.
Momenteel rijd ik in een BMW 525d uit 2002. Gemiddeld heb ik het afgelopen half jaar 1 op 15 gereden en de afgelopen 3 tanks (= meer dan 3000 km.) ruim 1 op 18.

Mijn verwachtingen zijn dus erg hoog gespannen qua zuinigheid van de Evo bij mij;)

Woon-werkverkeer (4 tot 5x per week) is 40km. enkele reis waarvan 36 km. snelweg
Daarbij komt nog minimaal 2x per week ritje naar Amsterdam vanuit Tilburg (120km. enkele reis, waarvan 115 km. snelweg)

Mijn verwachting is stiekem toch wel dat ik 1 op 27 ga doen. Stadsverkeer doe ik nauwelijks, dat doe ik op de fiets, of in de Panda van mijn vriendin.
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Maarten »

Als je 120 rijdt op de snelweg dan kun je 1:27 echt wel vergeten. Als je de hele weg achter een vrachtwagen blijft hangen dan heb ik wel goede hoop dat je dat haalt.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door RaydeJee »

Maarten schreef:Als je 120 rijdt op de snelweg dan kun je 1:27 echt wel vergeten. Als je de hele weg achter een vrachtwagen blijft hangen dan heb ik wel goede hoop dat je dat haalt.
En de vraag is of je dat wil. :lol:

Ik heb zaterdag getankt en vervolgens veel snelweg kilometers gemaakt, zo`n 600km. Hij geeft nu gemiddeld 1 op 22.5 aan. Daarbij heb ik gewone snelheden gereden op de snelweg 120/130.
Olavmarchand
Berichten: 7
Lid geworden op: di jan 17, 2012 0:41

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Olavmarchand »

Ik probeer me zoveel mogelijk aan de snelheid te houden en het traject Tilburg - Amsterdam - Tilburg bevat een groot stuk waar je maar 100 km/h mag rijden.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik een hekel heb aan te laat komen, dus als ik vanuit Amsterdam naar mijn werk rijdt (in Best) dat ik ruim op tijd vertrek. Ik kom dan een stuk tegen waar je 130 mag. Het heeft geen nut om dat te doen omdat ik dan te vroeg op mijn werk ben, en eerder wegggaan op mijn werk gaat meestal niet. Vandaar dat ik Amsterdam - Best vaak met 100 km/h op de klok doe. Mijn 525d doet niet voor niets 1 op 18.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door alfawiel »

Je grootste voordeel zul je halen uit het MRB vrije rijden tot 2014.Dat zal al een flinke besparing opleveren t.o.v. de BMW 525D
Ik verwacht dat je met de omschreven rijstijl op 24/25 km/ltr. uit zal komen.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Olavmarchand
Berichten: 7
Lid geworden op: di jan 17, 2012 0:41

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Olavmarchand »

Inderdaad...MRB voor de 525d is 135 euro per maand.

Maar kijk naar brandstof:
525 d, 1 op 18, minimaal 50.000 km per jaar, 1,45 per liter: 4027 euro
Evo, 1 op 24, minimaal 50.000 km per jaar, 1,45 per liter: 3020 euro

Is ook ruim 80 euro per maand.

Onderhoud?
Daar valt ook nogal wat te besparen!
Morty
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 20:51
Locatie: Maasdam

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Morty »

Nu krijg ik binnenkort mijn Pevo 1.3 JTD.

Mijn focus rijd nu 1 op 12 met euro 95. het zal mij om het even zijn of ik 1 op 27 of 24 haal. Als je aardig wat kilometers maakt trek je het er toch zo uit. Tevens is je rechtervoet ook van belang, een vaste voet is zuiniger dan een cruisecontrol!

Zometeen na de MRB vrije tijden zit ik nog steeds ver boven het omslagpunt, dit lag op 15k met het ouderwetse systeem. Nu hoop ik op een regeling voor particulieren dat je mrb vrijstelling houd tot einde ten naam stelling. De meeste mrb vrije autos zijn in de lease dus die gaan vanzelf van eigenaar wisselen binnen afzienbare tijd. Om de particulieren blij te houden zouden ze het door kunnen zetten zonder veel kosten.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Brandstofverbruik GP's en Evo's

Bericht door Señor Sjon »

Een 525D is vele klassen hoger dan een Punto. Ik zou zo ruilen. :P

En de MRB wordt gewoon per een bepaalde datum weer ingevoerd. Niet geheel onterecht overigens, die trage bakkies komen ook op de linkerbaan. :evil:
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Plaats reactie