Noodloop op snelweg door kou?
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 105
- Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
- Locatie: Oosterbeek
- Contacteer:
Noodloop op snelweg door kou?
Vanochtend ging na 30 kilometer rijden, op de A50 de Punto Evo 1.3MJD opeens in noodloop.
Met moeite was daarna nog 90 te halen.
Ik heb de auto langs de kant gezet en geprobeerd of na opnieuw starten het euvel op zou lossen.
Daarna de dealer gebeld.
Toen ik na 10 minuten naar Fivan in Apeldoorn wilde rijden was het probleem opeens opgelost.
(Fivan weigerde vervolgens de auto uit te lezen, kom ik dus nooit weer.)
Vanmiddag dus toch maar naar WPI gereden in Zevenaar.
Die kon niks vinden in de computer en vertelde me dat ze meer klanten hebben gehad met dit probleem vandaag.
Allemaal op de snelweg.
Wie hebben dit ook gehad?
Is de oorzaak bekend bij iemand?
Met moeite was daarna nog 90 te halen.
Ik heb de auto langs de kant gezet en geprobeerd of na opnieuw starten het euvel op zou lossen.
Daarna de dealer gebeld.
Toen ik na 10 minuten naar Fivan in Apeldoorn wilde rijden was het probleem opeens opgelost.
(Fivan weigerde vervolgens de auto uit te lezen, kom ik dus nooit weer.)
Vanmiddag dus toch maar naar WPI gereden in Zevenaar.
Die kon niks vinden in de computer en vertelde me dat ze meer klanten hebben gehad met dit probleem vandaag.
Allemaal op de snelweg.
Wie hebben dit ook gehad?
Is de oorzaak bekend bij iemand?
-
- Junior Stato
- Berichten: 475
- Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Noodloop..???
was dat nou ???
was dat nou ???
Re: Noodloop op snelweg door kou?
volgens mij is dat een soort veilige modus voor het motorblok ,je kan dan nog wel rijden maar om erger te voorkomen gaat hij lager in toeren en vermogen rijden !
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Met moeite 90 in zijn 5? En hoe ging het in 4?
Het zou wel eens het inhouden tijdens het regenereren kunnen zijn. Voelde je de auto ook trillen als je harder probeerde te rijden?
Het zou wel eens het inhouden tijdens het regenereren kunnen zijn. Voelde je de auto ook trillen als je harder probeerde te rijden?
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 105
- Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
- Locatie: Oosterbeek
- Contacteer:
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Nee, het was zeker geen regeneratie maar noodloop.
Noodloop is inderdaad bedoelt om de motor tegen schade te beschermen.
De turbodruk en de ingespoten hoeveelheid diesel worden dan naar hele lage veilige waardes teruggebracht.
Dan zit er dus totaal geen fut meer in.
De motor wilde niet meer dan 2000 toeren draaien ongeacht in welke versnelling en ongeacht de stand van het gaspedaal.
Je bent gewoon opeens de helft van het koppel kwijt en de motor wil geen toeren meer maken.
Noodloop is inderdaad bedoelt om de motor tegen schade te beschermen.
De turbodruk en de ingespoten hoeveelheid diesel worden dan naar hele lage veilige waardes teruggebracht.
Dan zit er dus totaal geen fut meer in.
De motor wilde niet meer dan 2000 toeren draaien ongeacht in welke versnelling en ongeacht de stand van het gaspedaal.
Je bent gewoon opeens de helft van het koppel kwijt en de motor wil geen toeren meer maken.
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Aah ok das duidelijk eens soort noodloop dan ja. Omdat je zei dat het op de snelweg was, vermoedde ik regenereren. Hopelijk blijft je auto het goed doen nu.
- JB2
- Senior Stato
- Berichten: 582
- Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
- Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Nog nooit meegemaakt en nog nooit van gehoord....gelukkig.
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Ben geen kenenr in de punto maar bij lafa's JTD (zelfde principe) zal het wel weer niet kloppen met de sensoren zoals:
- turbodruksensor
- LMM (kan eigenlijk niet kapot behalve indien EGR doorlaat)
Ik krijg bij JTD motoren altijd de kriebels als ik het woord EGR hoor. Heb ze tot nu toe altijd afgedopt, maar bij mijn punto nog maar ff niet.
Oja: Indien varaibele turbo kan het ook zijn dat de schoepjes vast zitten. Rij je altijd rustig en lage toeren ? Trek je hem wel eens door ?
- turbodruksensor
- LMM (kan eigenlijk niet kapot behalve indien EGR doorlaat)
Ik krijg bij JTD motoren altijd de kriebels als ik het woord EGR hoor. Heb ze tot nu toe altijd afgedopt, maar bij mijn punto nog maar ff niet.
Oja: Indien varaibele turbo kan het ook zijn dat de schoepjes vast zitten. Rij je altijd rustig en lage toeren ? Trek je hem wel eens door ?
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 105
- Lid geworden op: za sep 18, 2010 14:59
- Locatie: Oosterbeek
- Contacteer:
Re: Noodloop op snelweg door kou?
De auto heeft net 32000 gelopen, dan zit de EGR meestal nog niet dicht.
Ik rijd 50%/50% snelweg/binnendoor.
Als de motor warm is trek ik zo nu en dan even flink door.
Het lijkt echt een aan de kou gerelateerd probleem, de dealer vertelde dat er meer klanten waren die op de snelweg dit probleem gehad hebben afgelopen ochtend.
de leischoepen van de turbo is niet waarschijnlijk omdat ik 120 reed voordat de noodloop erin kwam.
Bij 120 moet de turbo gewoon vol meedoen normaal gesproken.
Ik rijd 50%/50% snelweg/binnendoor.
Als de motor warm is trek ik zo nu en dan even flink door.
Het lijkt echt een aan de kou gerelateerd probleem, de dealer vertelde dat er meer klanten waren die op de snelweg dit probleem gehad hebben afgelopen ochtend.
de leischoepen van de turbo is niet waarschijnlijk omdat ik 120 reed voordat de noodloop erin kwam.
Bij 120 moet de turbo gewoon vol meedoen normaal gesproken.
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Heeft je Punto al de eerste beurt gehad? En is de olie al ververst? Heb het in 160000km met de 1.4 8v volgens mij twee keer gehad, op de snelweg, bij 120km/u. Je schrikt je rot, maar de dealer kan daarna niets vinden. Even stilstaan en motor uit verhelpt het probleem. Toen ik gisterochtend langs Apeldoorn reed had ik er geen last van, overigens.
Oorzaak is op dit forum volgens mij nog nooit echt achterhaald. Kan een hikje zijn van de canbus. Vaak is het éénmalig.
Oorzaak is op dit forum volgens mij nog nooit echt achterhaald. Kan een hikje zijn van de canbus. Vaak is het éénmalig.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
- Jarnoootje
- Membre D'Oro
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Geen noodloop gehad tot nu toe (wel in andere auto's) maar vanochtend wel een foutmelding in het Start Stop systeem ... wellicht dat het één en ander met elkaar te maken heeft.
Ik ga vanmiddag (rond 14uur) even langs de garage hier om de hoek en laat hem even uitlezen.
Ik ga vanmiddag (rond 14uur) even langs de garage hier om de hoek en laat hem even uitlezen.
-
- Junior Stato
- Berichten: 475
- Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Noodloop op snelweg door kou?
ben benieuwd naar onze Pevo... staat deze week stil en gaan het komende weekend weer mee op pad....
Hij zal wel lekker onderoeld zijn ondertussen... -]
- stef kenens
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 100
- Lid geworden op: vr aug 14, 2009 18:46
- Locatie: Wassenaar
Re: Noodloop op snelweg door kou?
Ja met mijn Grande Punto ook een keer gehad. Ook met flinke kou buiten.
Bleek de MAF sensor te zijn. Schoongemaakt... Nooit meer het probleem tegengekomen.
De auto was toen het gebeurde 3 maanden oud.
Had dus iets te maken met de luchtstroom.
Bleek de MAF sensor te zijn. Schoongemaakt... Nooit meer het probleem tegengekomen.
De auto was toen het gebeurde 3 maanden oud.
Had dus iets te maken met de luchtstroom.
GP 1.4 8v NeroBianco | Glory White | 16" Lichtmetaal | Achterspoiler + Zijskirts | Sky-Dome | Zwarte Spiegels | Blue&Me | en ook nog een Panda Mambo Yellow