Q verven remtrommels

Leon
Senior Stato
Berichten: 565
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 21:20
Locatie: Doesburg

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Leon »

Staalborstel voor op de boormachine werkt ook =)

(of is dat wat Gio bedoelt?)
Sinds 20-01-2009
Fiat Grande Punto 1.4 16v 'Racing', Exotica Red, BMC CDA airbox, custom koplampen met LED angel eyes+5000k xenon, getinte ramen achter, Blue&Me navigatie, 17" black Monaco Mirabeau velgen, Cruise Control
Gebruikersavatar
Scooterguy
Junior Stato
Berichten: 251
Lid geworden op: zo feb 12, 2006 23:59
Locatie: Kwaadmechelen(B)
Contacteer:

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Scooterguy »

Bij m'n nieuwe GP zijn ze standaard al zwart gelakt, dat ziet er al heel wat beter uit ;)
Grande Punto 2009 1.3 MJT 85PK Sport + een bende opties.
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Goose »

als je die trommel er volledig afhaalt, zoals op de tweede foto te zien , ligt het volledige remsysteem dan niet open ??

en zou het enig effect hebben, moest het nadat ze zo prachtig afgeschuurd zijn, er met blanke lak, vernis overgaan ?
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Douwe »

Ja dan ligt het remsysteem open, je ziet de remschoenen dan.
Maar dat kan geen kwaad, kan je gelijk het remstof er even uitblazen en eventueel de vlakken waar de remschoenen over glijden smeren met wat kopervet.

Als je de trommel eraf wilt halen moet de auto dus niet op de handrem staan anders krijg je de trommel er niet af.
En de auto als de trommel eraf is ook NIET op de handrem zetten, het zelfstelmechanisme stelt zich dan verder uit en je krijgt de trommel er niet meer op.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Goose »

dus dit zou niet voor problemen zorgen, dat ik daarna de remmen moet ontluchten zoals bij een oud golfje ??

en die blanke lak , zou dat een optie zijn ?
of raden jullie me dit eerder af ?
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Douwe »

Ontluchten is alleen bij het vervangen van bijv de remcilinder of verversen remolie maar daar kom je niet aan bij het afnemen van alleen de trommel.

Ik zou geen blanke lak doen, als je ze graag metaalkleurig wilt hebben zou ik ze bijv. zilver spuiten en eerst voorzien van een laag primer.

Blanke lak werkt wel goed op de remklauwen voor.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Goose »

ok , bedankt voor de antwoorden :-)

dan zal ik, als ik eens wat tijd vind, er die roeste trommels afhalen :-)
zal een heel stuk makkelijker werken.

Bedankt !
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Jarre »

ff oud topic kicken, beter dit dan een nieuw te starten zeg ik maar ~]

mijn trommels hadden de lakkleur maar ik zie dat deze nu (na de winter) ook beginnen te roesten :twisted:
zijn de volgende stappen dan correct?

1. demonteren
2. afschuren
3. verven met hittebestendige lak (ik ga voor zwart)

moet er nog ergens primer op?
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Douwe »

Hittebestendig is niet persee noodzakelijk, roestwerend is misschien belangrijker als je iets speciaals wilt gebruiken.
Trommels worden indien de voeringen niet aanlopen niet warm. De meeste remenergie komt vrij aan de voorkant.

Zelf deed ik het altijd met `gewone` dus goedkope spuitbus zwarte verf.

Voor het spuiten even goed ontvetten met wasbenzine, primer is niet noodzakelijk.

Het afschuren kan met schuurpapier maar mocht het erg roestig zijn dan is een staalborstel in een machine ook handig.

Succes!
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Gebruikersavatar
martyn81
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 07, 2010 10:04

Re: Q verven remtrommels

Bericht door martyn81 »

Al een wat ouder topic maar ik hoop dat er nog op gereageerd wordt.
Ik wilde m'n velgen wisselen voor de zomer maar ik erger me nu ook een beetje aan de roestige remtrommels.
Schuren spuiten ed is allemaal geen probleem. Maar het demonteren van de trommel lukt me niet.
De twee torxjes eruit gehaald en gezocht naar een palletje door een van de boutgaten ik dacht op 13/14uur iets te zien maar krijg het niet echt voor elkaar. Heeft iemand hier ervaring mee? of beter nog een foto of tekening van het binnenwerk. Dan kan ik zelf zien hoe het werkt. Moet de beschermkap van de as er trouwens af of schuift de trommel er eroverheen?
Hoor graag alle tips.

Groeten martijn
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Douwe »

Remtrommels zitten vaak vast, ik neem aan dat je de auto NIET op de handrem hebt staan en dat je de trommel dus vrij rond kan laten draaien.

De beschermkap op de as blijft zitten en daar schuift de trommel overheen.

Om de trommel los te krijgen is soms even een gedoe, de trommel heeft namelijk een klein roestrandje naast het remvlak wat ook (afh van de gereden km) ingesleten is. De trommel moet dus over je remvoeringen heen en blijft dus vaak op dat roestrandje hangen.

Wat bij m'n vader en mij vaak de remedie is (en wij hebben er al heel wat losgehaald) is door handschoenen aan te trekken dan voor de trommel te gaan zitten en dan om en om links en rechts een aantal klappen op de trommel te geven en dan de trommel vastpakken en dan afwisselen links en rechts wat trekken duwen en dan komt hij er eigenlijk altijd wel of.

Sommige mensen doen het niet met hun handen en geven wat klappen met een rubber hamer.

Bij terugmontage is het dus handig om het roestrandje naast het remvlak weg te schuren. Dit maakt het terugplaatsen een stuk gemakkelijker en bij eventuele volgende keer gaan ze er gemakkelijker af.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Gebruikersavatar
martyn81
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 07, 2010 10:04

Re: Q verven remtrommels

Bericht door martyn81 »

Tankx Douwe,

Alweer een beetje wijzer.
Handrem stond er idd niet op en de kap kon blijven zitten dus tot zover ging ik goed.
Maar zit er bij een punto nu een palletje of iets dergelijks om de rem terug te stellen?
Laatst bij m'n citroen ax van 20 jaar oud zonder problemen gelukt en nu bij m'n punto van 1 jaar met 40.000 km lukt het niet.
Ik heb denk ik nog iets verpest ook want nu brand m'n abs lampje. Iemand enig idee wat dat ik bij die achterrem vernacheld heb?
Zit er overigens abs op de achter (trommel) remmen? ik dat dat die alleen de schijven voor deden.
Mocht nog iemand een technisch plaatje of foto van het binnenwerk hebben houd ik me aanbevolen.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Q verven remtrommels

Bericht door Douwe »

Graag gedaan, volgens mij zit er geen terugstelmechanisme waar je vanaf de buitenzijde bij kunt komen. (Het is voor mij al een tijd geleden dat ik een GP had)

Het zelfstellende mechanisme zit vlak boven je wiellager. Ik heb even in mijn fotoarchief gekeken en heb nog een foto van mijn GP achterrem.

Afbeelding
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Plaats reactie