Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Ik wil mijn punto evo multijet laten tunen

Peiling eindigde op ma feb 14, 2011 17:28

a) Ik heb belang bij zoveel mogelijk PK's (=snelheid)
3
2%
b) Ik heb belang bij zoveel mogelijk Nm (=trekkracht)
18
11%
c) Ik wil beide MAXIMAAL
21
12%
d) Ik wil chiptunen en geen aparte box
29
17%
e) Ik wil zelf via een rollenbaan de "winst" checken
17
10%
f) Ik wil garantie
28
17%
g) Ik vind tunen niet nodig
13
8%
h) Ik wil dat het forum bemiddelt voor een gunstige prijs
22
13%
i) Ik wil het dit jaar nog (2011)
18
11%
 
Totaal aantal stemmen: 169

HenkN
Nuovo Arrivato
Berichten: 50
Lid geworden op: di mar 22, 2011 20:04

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door HenkN »

Doet Savali tunen via de OBD 2 poort of maakt hij de boardcomputer open?
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Roderick »

Via de ODB poort... 24 maart kan je alles aanschouwen :)
Sweetnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za sep 04, 2010 14:18

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sweetnl »

Zouden eindgebruikers van tuning aub de moeite willen nemen om hier het resultaat van hun tuning in de vorm van een acceleratietijd te plaatsen.

Mijn standaard 1.3 multijet met 85 pk accelereert bij nagenoeg windstil weer in 16 seconden van 100 naar 140 km/h in de vierde versnelling. Dit zijn dan GPS tijden. Doe ik de meting op de teller van de auto dan is de tijd 15 seconden. Startsnelheid bij de meting is 90 km/h. Je moet in de vierde versnelling wel tot ongeveer 4000 toeren doortrekken om de eindsnelheid te halen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Roderick
Membre D'Oro
Berichten: 1074
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:42
Locatie: Aalsmeerderbrug, onder de rook van Schiphol
Contacteer:

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Roderick »

Ik ben ooit wel eens acceleratie tijden tegen van voor en na het tunen..

Zelf durf ik niet te zeggen hoe lang het duurt, 16 seconden lijkt lang, maar ik denk toch dat het best reëel is..

Daarnaast moet ik wel een opmerking geven mbt die 4000 toeren... Ik ben nog nooit boven de 3200 toeren geweest, het is geen benzine! Probeert het eens tot 3000 toeren en schakel dan op naar de 5e versnelling, zo heb je weer voldoende koppel om lekker te accelereren! (doe de zelfde test ook eens in zijn 5, zal in het begin even langzaam gaan, maar daarna moet je wel knallen =))

Succes!
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Odelot »

Ik weet niet wanner je het beste kunt schakelen, maar 4000 toeren dan is de koek wel op voor een mjet denk ik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Sweetnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za sep 04, 2010 14:18

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sweetnl »

Koek is bij 4000 inderdaad behoorlijk op. Maar doortrekken tot 4500 wil ie ook nog wel hoor.

Ik heb die 100 tot 140 gekozen omdat je dan geen schakelakties hoeft te doen. De een schakelt snel, de ander langzaam. Mensen mogen ook wel een meting van 80 tot 130 in de 4e versnelling doen. Dan simuleer ik later diezelfde acceleratie wel. Beginsnelheid mag dan niet onder de 75 liggen.

Als je nog nooit tot boven de 3200 toeren hebt doorgetrokken dan heb je nog nooit je volledige vermogen aangesproken. De 85 pk van de multijet komen pas bij 3500 toeren los. Ook is het niet zo dat boven de 3500 toeren het vermogen ineens helemaal wegvalt. Dat er boven de 4000 veel verloren is gegaan (misschien bij tuning juist weer niet), is een feit.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door scoop »

De maximale pk's haal je nog (even niet uitgaande van tuning) wel t/m 3700rpm, de Nm's zakken al eerder in bij ongeveer 2500 rpm. Zie ook hier. De maximale pk's haal je origineel al bij 3000rpm, Nm's al rond de 1700rpm.
Blackjack21
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: vr aug 05, 2011 5:30

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Blackjack21 »

@sweetnl,
zie de grafiek onderaan deze pagina van Squadra: http://www.squadra-tuning.nl/marelli-mu ... uning.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb nu zo 3 maanden een gechipte Evo en het verschil in vermogen merk je wel. Vooral vanaf de 80 in z'n vijf dan blijft die doortrekken tot de ±145. Auto wordt gretiger en reageert sneller. Het wordt geen snelheidsmonster maar maakt het rijden net wat prettiger, vooral bij invoegen of even accelereren.

Qua verbruik kan ik niet heel veel zeggen. Verbruik is hoger dan toen die niet gechipt was maar komt ook door het koudere weer en mijn rechter voet. Of die zuinig is, kan best. Ga je dat ook echt halen? Vast niet :)
Sweetnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za sep 04, 2010 14:18

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sweetnl »

Ik zou zo graag simpelweg acceleratiecijfers willen zien. Daar gaat het bij chiptuning toch om?

Dat squadra tuning en andere tuning hun eigen waar aanprijzen snap ik.

Tot nu toe is de teneur vooral "het zal niet veel sneller zijn maar het rijdt veel beter". Ik kan daar zo weinig mee. Mijn standaard 1.3 multijet trekt ook lekker vanaf 1500 toeren door. Moet je de tuning in iets anders dan een acceleratietijd uitdrukken? In een gevoel misschien? Of een uitdraaitje van de tuner zelf. Dure bezigheid dan.

Ik heb inmiddels de 80 - 130 tijd in de vierde versnelling ook gemeten. 14 seconden.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Odelot »

Het beste is om op de meeting in Houten met een gechipt exemplaar te rijden. Dan ervaar je het verschil zelf.
Mijn ervaring met gechipte tdi's is dat die in elk geval veel sneller trokken. Veel mensen hebben enkel de pk's voor ogen, maar Nm's zijn minstens zo belangrijk. Vooral als het koppelverloop mooi vlak is, over een breed toerengebied rijdt dat veel soepeler. Met name in tussenacceleraties zul je dat merken.
Ik ben ook wel benieuwd hoe een gechipte mjet rijdt eigenlijk. Of ik het zelf zou laten doen weet ik niet. Fabrieksgarantie vind ik ook wel belangrijk.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door paco »

het een hangt natuurlijk met het andere samen ,maar wat je schrijft is helemaal waar ! Als je je pk's niet lekker kwijt kan op het wegdek doordat je geen koppel voldoende hebt ,dan heb je niet veel aan al je pk's
Afbeelding
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door scoop »

@Sweetnl: Als je de grafieken mag geloven (en dat doe ik wel) dan haal je niet meer dan 15% winst op pk en 18% op koppel. De schuldige is de turbo: daar zit gewoon niet veel meer adem in. Als je het mij vraagt is dit niet heel erg veel winst en is je twijfel wat dat betreft terecht. Alleen snap ik niet dat je (voor op de openbare weg) alleen maar geinteresseerd bent in acceleratietijden, mij persoonlijk zou het veel meer om driveability gaan (niet terug/op hoeven schakelen bijvoorbeeld).
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door paco »

Dat was voor mij ook de reden destijds een grotere turbo te laten plaatsen op mijn punto gt !
Afbeelding
Blackjack21
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: vr aug 05, 2011 5:30

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Blackjack21 »

Ik wat vanochtend wat filmpjes geschoten. Dan kunnen jullie zelf kijken of het het verschil qua tijden voldoende vinden.
3qkgSWASkwg bOf2eeAIg4E

IpEKnBw0wFs RFZE7ugsKJQ

Belangrijkste vind ik dat de auto sneller reageert. Niet meer gas intrappen, 2 seconde wachten en dan pas vooruit komen. Nu is het intrappen en gaat gelijk.

Moet alleen even kijken waar ik ze online zal zetten. Tips?
@sweetnl & odelot weet niet of jullie in de buurt wonen, maar keertje langskomen is geen probleem hoor.
Laatst gewijzigd door tonyvandenbroek op ma mar 12, 2012 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube filmpjes zichtbaar
Sweetnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za sep 04, 2010 14:18

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Bericht door Sweetnl »

Blackjack, bedankt voor het maken van de filmpjes. Youtube is de beste plaats om ze snel en makkelijk beschikbaar te maken. Ik woon in Heerenveen, en ben heel nieuwschierig naar de tuning.

Paco, een grote turbo en driveability gaan niet samen. Het turbogat (de tijd die een turbo heeft om op te spoelen) wordt bij een grote turbo alleen maar groter. Dit is ook de reden dat turbo's door de jaren alleen maar kleiner zijn geworden en dat krachtige turbomotoren ipv grote turbo's soms wel 3 turbo's per motor gebruiken.
Plaats reactie