Koude lucht in de auto

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
ybraat
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 21:25

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door ybraat »

Ik denk toch echt dat de garage de CC computer moet diagnoseren. Als er een manke (temperatuur)sensor tussen zit (en er zitten echt veel sensoren op zo'n systeem) dan kan dit al hele vervelende effecten opleveren.

Volgens mij zitten er ook geen verwarmings uitstromingen achter in de punto. Dat helpt ook niet echt mee in de verwarming van de achterkant van de auto.
Lekker mjetten: Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarre »

opgemerkt:
lange tijd frisse lucht bij starten en rustig rijden.

2de mogelijkheid:
1x goed doortrekken tot 3000 toeren en zowat meteen erna begint ie al warm te blazen

keuze:
motor sparen of warmte? :lol: :roll: :mrgreen:
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Dinkel »

Motor spaar je door af en toe - elke rit minstens eenmaal - flink door te halen.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Jarre »

ik spreek over koude motor als je net start
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Dinkel »

Ja, dan blijf ik liefst een minuut of 15 onder de 2000 toeren.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
leovos
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za okt 06, 2012 10:58

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door leovos »

Ik rij normaal 25 km per rit en krijg het niet warm in de Pevo. Mijn wagen is nu 2 jaar dus geen garantie meer. In een rit naar
Brabant afgelopen vrijdag werd hij warm na 40 km. Bij navraag zei men het probleem niet te kennen. Bij een andere Fiat dealer kende men het probleem wel en zei dat ik een bijverwarming kon aanschaffen. Dat dit mij geld had gekost en niet zou helpen heb ik uit dit forum begrepen. Ik vind dat Fiat dit probleem had moeten oplossen voor iedereen. Als ik afvink wie er problemen heeft lijkt het toch zeker de meerderheid van de Pevo rijders. Ik heb 2 verwarmingskleedjes (bij Gamma/Karwei/Action) voor
6 tot 8 € per stuk gekocht en dat werkt goed alhoewel je ze niet tegelijk aan kunt hebben. En ik vind het geen gezicht. Heb stoelhoezen gekocht om te maskeren.
Ik weet dat hier ook al uitgebreid geschreven is over stoelverwarming die niet achteraf ingebouwd kan worden. Bovendien schijnt die ook niet goed te werken. Blijft aan staan zodat je kont in fik staat of je krijgt aambeien :wink: :wink:

Ik ga wel met volgende suggesties aan het werk. Zowel om het warm te krijgen als nog zuiniger te rijden.

1. Luchtverdeling climatronic handmatig instellen op 3 openingen.
2. Flink doortrekken 1-malig tijdens rit, na eerst 15 opaminuten rijden, tot 3000 toeren. Schijnt ook goed voor auto te zijn.
3. Banden oppompen tot 2,4 bar.

Verder ben ik wel gelukkig met mijn Pevo. Er kan ook behoorlijk wat in meegenomen worden. En het is toch een 4 cilinder. En hij is zuinig. Zeker met cruise control.
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Maarten »

Er is één regel: zuinig rijden is slecht voor de opwarming van de auto. Hoe harder de motor moet werken, hoe meer brandstof je verbruikt, hoe sneller het koelwater opwarmt.

Ik zou ook eens kijken naar koelwaterbijverwarming. Er zijn wat setjes te koop waar je verwarmingselementen op het blok plakt. Ik zou liever een verwarmingselement in het koelwater- of smeeroliecircuit hebben.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door Dinkel »

Reed vanochtend vanuit Utrecht Overvecht via de A28 naar Amersfoort: it started to get off the peg after 10 freaking kms! Tja, dat krijg je als je 80 achter een truck aankachelt.
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
leovos
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: za okt 06, 2012 10:58

Re: Koude lucht in de auto

Bericht door leovos »

Bij mij werkt het ~~ . Recirculatie op stand 3 openingen. Met vandaag 1 graadje boven nul merkte ik dat het vrij snel aangenaam werd in de Pevo. Echt warm wordt het niet maar dat moeten wij dan maar aan het zuinige karakter van de auto wijden.
Plaats reactie