Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Junkie_AKA_TTJ
Senior Stato
Berichten: 667
Lid geworden op: za mei 26, 2012 19:44
Locatie: Nieuwveen
Contacteer:

Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Junkie_AKA_TTJ »

Hello!! :)

Ik ben al een tijdje aanwezig hier op t forum en zoals een aantal van jullie al weten heb ik een tijdje
terug een zeer zware hifi-installatie aangeschaft voor in de GP..
Nu hebben we alleen een probleempje.. Ik heb stroomtekort,
meeknipperende verlichting op de bass, en zelfs tot versterkers en dat speakers
af en toe uitvallen bij hoog volume nu..

Doxxo was zo vriendelijk om voor mij om uit te rekenen wat het daadwerkelijke ampere
is wat ik nodig zou hebben voor bij de aanschaf van een zwaardere accu in mijn GP..

En wij kwam op het volgende:

P= watt
U= volt
I= is ampere
En de formule is
P=U x I
U=P / I
I= P / U

dus:

P=UxI
Dus I= P/u
I=1000W/12V
I= 83,33 Ampere :!:

Hierdoor blijkt dat een zwaardere accu erin te steken zeker geen verkeerde optie te wezen,
aangezien ik er zelfs nu maar een 40Amp in heb hangen.. :!: vandaar al dit gedoe :mrgreen:

Maar nou was mijn/onze vraag:

Tot hoever zou je een zwaardere Accu erin kunnen hangen?
( ik heb de 1.2GP ;) ) en als ik daarop zoek op inet dan kom ik als zwaarste uit op de 60Amp..
en dus lang nog niet genoeg.. (dit kan je wel extra versterken door een condensator maar
zelfs dat erbij lijkt mij niet genoeg)

ik zat zelf eerder te denken aan een 100Amp.. Maar in hoeverre kan dat geen kwaad voor de
dynamo en al de andere electronica van de rest van de auto?
Feedback mag allemaal!!

en owjaa, nog een vraagje: zou iemand weten wat de alternator (dynamo) opwekt in een punto?
Dan kunnen we hopelijk wat meer berekenen..


vergeet ik verder nog iets Doxxo? Corrigeer me anders maar..



Bedankt allemaal iig alvast!! Groeten Urwin!!
Afbeelding
GP 2008 1.2 8V

-Powerbox 75PK
-Eibach Sportline
-17inch Black/Redlip (breedte-set)
-Poliset Backspoiler Special Edition
-Red/Smoke-LED's
-DTM-Demper
-Booskijkers Stile-Italia.net
-Middenarmsteun
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door scoop »

De capaciteit van een accu/batterij wordt in Ah uitgedrukt, niet in A. Ook zal je installatie nooit continu 1000 Watt vragen. Ik vermoed dat de inzet van een condensator al veel kan doen, anders gewoon eens beginnen met een 60A accu. 100A is wat overtrokken denk ik.
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Doxxo »

Da weten we ook dat de accu in AH word uitgedrukt :p maar het probleem is die 1000 watt is nog maar 1 versterker en hij heeft er 2 en ik zei het het ook een zwaardere accu 1 dat in de auto past en een goede condensator dan zal het normaal gezien wel toekomen als hij niet constant op het zwaarste muziek afspeeld :p
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Thegroov »

Ik had een 72 Ah-accu in mijn vorige auto en ik weet dat die fysiek niet op de plek van de accu van de punto past. Vraagt dus om enige aanpassingen.
PatriXx
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:59
Locatie: Apeldoorm

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door PatriXx »

Ik vind het verbruik niet zo spannend, het probleem van de knipperende verlichting komt ook niet door de accu waarschijnlijk. Maak om te beginnen de massa kabel van de accu naar het chassis minimaal net ze dik als de bekabeling naar de verstekers, ik denk dat dit je probleem op gat lossen.
1.3 Multijet Sport
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Doxxo »

PatriXx het probleem was ook dat alles begon uit te vallen na een tijdje :p
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Xander »

Doxxo schreef:Da weten we ook dat de accu in AH word uitgedrukt :p
Maar snap je ook wat het betekent? Voor mijn gevoel ben je nu namelijk appels met peren aan het vergelijken.

Je gaat nu uit van een (maximaal) verbruik van 83,33A. Gewoon uitgedrukt in Ampere dus.

De accu heeft een capaciteit van 40Ah. Ampere*uur. Die capaciteit zegt niets over de stroom die de accu kan leveren, het zou goed kunnen dat die accu 200A tot 300A piek kan leveren. Hij kan het alleen niet zo lang...

Je 40Ah accu heeft er absoluut geen probleem mee om een muziekinstallatie van 80A te voeden. Dat kan die (zonder bijgeladen te worden) ongeveer een half uur. Een 80Ah accu houdt het een uur vol, een 20Ah accu een kwartier... Mijn punt is, al die accu's kunnen de gewenste stroom leveren, het enige verschil wat je accucapaciteit maakt is hoe lang ze dat volhouden.

Blijkbaar levert de dynamo niet genoeg stroom om tegen het verbruik van de audio op te werken en ontlaadt de accu nu langzaam, waarna het spul uitvalt. Dan kun je een grotere accu monteren, maar het enige wat je daar mee bereikt is dat het langer duurt totdat de boel uitvalt, het gebeurt alsnog! Als je echt consequent meer verbruikt dan dat de dynamo kan leveren heb je naar mijn idee een sterkere dynamo nodig.

Een betere accu kan misschien helpen met het flikkeren van verlichting enzo, net als condensators, betere kabels etc. Maar als de boel echt langzaam ontlaad heb je er niets aan, dan geeft een grotere accu je hooguit wat extra speeltijd, uiteindelijk gaat het alsnog fout. Het enige nut voor een grotere accu wat ik kan bedenken is als je vaak zonder draaiende motor muziek staat te luisteren... Of steeds maar kort het volume opendraait ofzo.
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Evo-Erik »

Doxxo schreef:PatriXx het probleem was ook dat alles begon uit te vallen na een tijdje :p
Als alles na een tijdje uit begint te vallen dan twijfel ik toch hard aan de capaciteit van de dynamo.
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Junkie_AKA_TTJ
Senior Stato
Berichten: 667
Lid geworden op: za mei 26, 2012 19:44
Locatie: Nieuwveen
Contacteer:

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Junkie_AKA_TTJ »

PatriXx schreef:Maak om te beginnen de massa kabel van de accu naar het chassis minimaal net ze dik als de bekabeling naar de verstekers, ik denk dat dit je probleem op gat lossen.
Dat heb ik al.. 35mm puur koper..
Xander schreef:Een 80Ah accu houdt het een uur vol, een 20Ah accu een kwartier... Mijn punt is, al die accu's kunnen de gewenste stroom leveren, het enige verschil wat je accucapaciteit maakt is hoe lang ze dat volhouden.

Blijkbaar levert de dynamo niet genoeg stroom om tegen het verbruik van de audio op te werken en ontlaadt de accu nu langzaam, waarna het spul uitvalt. Dan kun je een grotere accu monteren, maar het enige wat je daar mee bereikt is dat het langer duurt totdat de boel uitvalt, het gebeurt alsnog! Als je echt consequent meer verbruikt dan dat de dynamo kan leveren heb je naar mijn idee een sterkere dynamo nodig.
Evo-Erik schreef:Als alles na een tijdje uit begint te vallen dan twijfel ik toch hard aan de capaciteit van de dynamo.
oke, hier heb ik ook allemaal wat aan.. top mensen!!
Want dit is allemaal sluimerend langzaam aan steeds erger geworden..
In het begin speelde de hele installatie loeihard, geen problemen.. knipperde de verlichting alleen langzaam wel
een beetje mee, maar kwa volume kon ie alles aan.. nu indd dus niet meer..

Blijft in mijn ogen een moeilijke situatie waar ik genoeg kanten op kan gaan dus..

Maar als ik dus nu alleen ga kijken voor een zwaardere dynamo zou t kunnen zijn dat dit ook alles oplost
in combinatie met een condensator erbij dus?

Want dat vind ik ook wel een goeie optie.. kan ik altijd daarna nog kijken (liever niet natuurlijk) of de Accu ook nog moet..
Thegroov schreef:Ik had een 72 Ah-accu in mijn vorige auto en ik weet dat die fysiek niet op de plek van de accu van de punto past. Vraagt dus om enige aanpassingen.
oke top! duidelijk!! eummm, als ik m echt nodig heb, kan ik de 60amp zonder aanpassingen eerst nog bekijken..
hangt er denk dan vanaf in hoeverre de zwaardere dynamo het alsnog niet trekt als ik t allemaal nu even op een rijtje zet..

Maar kan dit geen kwaad mensen? (als bijv de installatie straks dan zachtjes staat)
dat bestaande accu die er nu inzit niet teveel stroom krijgt door de nieuwe (zwaardere) dynamo? of kan zoiets geen kwaad?
(ben daar namelijk niet van op de hoogte)

Sorry voor mijn citeers hoor Tony :o zeg t maar alvast.. :oops:
Afbeelding
GP 2008 1.2 8V

-Powerbox 75PK
-Eibach Sportline
-17inch Black/Redlip (breedte-set)
-Poliset Backspoiler Special Edition
-Red/Smoke-LED's
-DTM-Demper
-Booskijkers Stile-Italia.net
-Middenarmsteun
Gebruikersavatar
Junkie_AKA_TTJ
Senior Stato
Berichten: 667
Lid geworden op: za mei 26, 2012 19:44
Locatie: Nieuwveen
Contacteer:

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Junkie_AKA_TTJ »

Update!! 63amp accu is erin gezet eergister..
Blijkbaar was mijn 40amp accu nu echt helemaal overleden, mijn GP-tje starte steeds
moeizamer en uiteindelijk kwam ik zonder stroom te staan afgelopen zondagmiddag..

De Sub speelt nu stukken beter en ik heb geen last meer van meeknipperende koplampen. :-]

Alleen is het probleem nog steeds niet over nu..
de voorspeakers kraken en vallen heel kort achter elkaar aan uit en aan bij t opendraaien
van de versterker/subs.. terwijl de Sub vrolijk blijft doorspelen..

dus dacht vanmorgen, laat ik alle bekabelingen eens nakijken op breuken etc, maar kan maar niks vinden..
zit iig in de headunit en voorspeaker dan lijkt mij..
dacht daarna: gooi mn oude radio er eens in om te kijken of t daar aan lag,
maar die heeft pcies hetzelfde.. Nog veel erger btw.. die valt helemaal uit bij het
opdraaien van de versterker/subs.

Dus nu kom ik op nog 3 dingen uit om uit te testen,

optie 1- Autoradio direct op de accu aansluiten. (met zwevende zekering)
optie 2- De voorspeakers nakijken op breuken.
optie 3- Mijn Dynamo/Altenator is ook aan vervanging toe.. :(
Afbeelding
GP 2008 1.2 8V

-Powerbox 75PK
-Eibach Sportline
-17inch Black/Redlip (breedte-set)
-Poliset Backspoiler Special Edition
-Red/Smoke-LED's
-DTM-Demper
-Booskijkers Stile-Italia.net
-Middenarmsteun
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Doxxo »

Aan de radio zal het niet liggen als het bij de oude radio het zelfs nog erger is.

Op breuken nakijken kan ge altijd is doen voor de zekerheid.

Maar als je de radio iet stiller zet kraken de boxen dan ook nog zo hard?
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Gebruikersavatar
Junkie_AKA_TTJ
Senior Stato
Berichten: 667
Lid geworden op: za mei 26, 2012 19:44
Locatie: Nieuwveen
Contacteer:

Re: Feedback stroomtekort/accu/dynamo dilemma-tje..

Bericht door Junkie_AKA_TTJ »

Ja dat dacht ik ook, maar blijkbaar lag t toch wel aan de radio.. :!:
die ene die ik vanmiddag had geprobeerd was ook niet de allerbeste meer wist ik..

en had ook nog een nog andere radio van 5 jaar oud liggen waarvan alleen de radio t nog maar deed
dus dacht, hey waarom niet? probeer die gewoon ook uit..

En ja hoor.. die doet t perfect!!
geen gekraak meer, geen stotterende speakers..niks..
alles werkt perfect!!

Mijn 9 maanden oude Pioneer heeft blijkbaar toch de geest gegeven :shock:
eindtrap, whatever kapot denk..

lang leve een jaar garantie.. :-] -]
Afbeelding
GP 2008 1.2 8V

-Powerbox 75PK
-Eibach Sportline
-17inch Black/Redlip (breedte-set)
-Poliset Backspoiler Special Edition
-Red/Smoke-LED's
-DTM-Demper
-Booskijkers Stile-Italia.net
-Middenarmsteun
Plaats reactie