Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ik zag het op het tv toen ik het nieuws aan kijken was en wat vinden jullie er van?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... gn=seeding
Ik weet al dat mijn volgende auto een benzine zal zijn want ik doe nog geen 20k km per jaar...
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... gn=seeding
Ik weet al dat mijn volgende auto een benzine zal zijn want ik doe nog geen 20k km per jaar...
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Dit is een vergelijk voor de Belgische markt.
In Nederland hebben we te maken met andere nieuwprijzen en het verschil tussen benzine en diesel is hier geen 16.5 cent maat 33 cent.
In Nederland hebben we te maken met andere nieuwprijzen en het verschil tussen benzine en diesel is hier geen 16.5 cent maat 33 cent.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Een tijdje terug hebben we het uitgerekend met reële verbruiksgegevens (1:20 voor diesel). Daarbij lag het omslagpunt bij 15.000km, zodra de volle wegenbelasting betaald moet worden.
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Misschien een domme vraag, maar hoe zit het dan als je de onderhoudskosten meerekent? Ik heb namelijk geen idee of (met name) oudere dieselauto's meer/minder onderhoudskosten met zich mee brengen dan een ongeveer even oude benzineauto. Omdat er toch wel behoorlijke verschillen zitten in techniek en over het algemeen aangenomen wordt dat dieselmotoren meer kilometers kunnen maken dan benzinemotoren voor ze af zijn.
Zit daar echt verschil in bij auto's van laat zeggen 5 jaar oud, 10 jaar oud en 15 jaar oud?
Zit daar echt verschil in bij auto's van laat zeggen 5 jaar oud, 10 jaar oud en 15 jaar oud?
Was: 1999 Peugeot 206 1.4 benzine 65pk
Daarna: 2009 Grande Punto 1.4 T-Jet 16V 120pk / Ambient White / Sport (+ Sky Dome, Blue&Me)
Nu: 2012 PuntoIII 1.3 M-Jet 85pk / Crossover Black / Lounge (Full Option)
Daarna: 2009 Grande Punto 1.4 T-Jet 16V 120pk / Ambient White / Sport (+ Sky Dome, Blue&Me)
Nu: 2012 PuntoIII 1.3 M-Jet 85pk / Crossover Black / Lounge (Full Option)
- PuntoSporting
- Membre D'Oro
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 14:01
- Locatie: BAARLO (Lb)
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Bij heeft het ook heel wat hoofdbrekens opgeleverd om te kijken wat het beste is.
Als we de wegenbelasting gaan kijken, plus de prijs van de Diesel in Nederland, op basis van 20000 km per jaar, dan zijn we in ons geval met een benzine goedkoper uit.
De belasting ligt stukken lager en wij tanken en boodschappen in Duitsland, waardoor we altijd 20 tot 25 cent goedkoper uit zijn dan in Nederland.
Ander punt, nu rijdt ik ineens geen grote afstanden meer, dus dan had ik nu een dure Diesel gehad waarvoor je je arm betaald aan belasting.
Vandaar dat wij voor een benzine gekozen hebben, maar dat geldt voor iemand die midden in het land woont natuurlijk heel anders.
Als we de wegenbelasting gaan kijken, plus de prijs van de Diesel in Nederland, op basis van 20000 km per jaar, dan zijn we in ons geval met een benzine goedkoper uit.
De belasting ligt stukken lager en wij tanken en boodschappen in Duitsland, waardoor we altijd 20 tot 25 cent goedkoper uit zijn dan in Nederland.
Ander punt, nu rijdt ik ineens geen grote afstanden meer, dus dan had ik nu een dure Diesel gehad waarvoor je je arm betaald aan belasting.
Vandaar dat wij voor een benzine gekozen hebben, maar dat geldt voor iemand die midden in het land woont natuurlijk heel anders.
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
heb ook zitten rekenen waar mijn omslagpunt zou liggen als ik een Twinair zou nemen.
Uitgaande van een benzineverbruik van 1:15 en diesel 1:22 is mijn omslagpunt al bij 12000 km.
Dan praat ik even niet over de afschrijving die een nieuwe twinair meer zou gaan kosten.
Voorlopig lekker doordieselen en de MRB betalen is wel zo voordelig.
Uitgaande van een benzineverbruik van 1:15 en diesel 1:22 is mijn omslagpunt al bij 12000 km.
Dan praat ik even niet over de afschrijving die een nieuwe twinair meer zou gaan kosten.
Voorlopig lekker doordieselen en de MRB betalen is wel zo voordelig.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
- Robse
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 16:18
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
De totaalkosten hebben nu ook te maken met de aanstaande wegenbelasting.
Maar hoeveel zal deze bedragen voor de 1.3 multi-jet ??
Maar hoeveel zal deze bedragen voor de 1.3 multi-jet ??
Na een New Orleans Blue GP Edizione Prima('06) een witte GP Racing('09)nu een Prog. Black EVO ('11).
- Jarnoootje
- Membre D'Oro
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Dat is toch gewono uit te rekenen aan de hand van het gewicht van de auto?
- Richard20
- Membre D'Oro
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
- Locatie: Bosschenhoofd
- Contacteer:
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Even rekenvoorbeeldje voor NL Bij gebruik van 15000km per jaar!
Een Fiat punto 2012 Twinair 5 deurs weegt 1065 kg
Dat kost aan wegenbelasting 472€ per jaar ( kan per provincie verschillen)
bij een Gemiddeld gebruik van 1:15 heb je dus 1000 liter nodig, Uitgaand van 1,75€ per liter is het dus 1750€ voor de brandstof
472+1750= €2222,00
Een Fiat punto 2012 multijet 1,3 5 deurs weegt 1120 kg
Dat kost aan wegenbelasting 1028€ per jaar ( kan per provincie verschillen)
Bij een gemiddeld gebruik van 1:20 heb je dus 750 liter nodig, uitgaand van 1,40€ per liter is het dus 1050€ voor de brandstof
1028+1050= €2078,00
Dit is alleen maar berekend op de brandstofkosten, niet het onderhoud en meerprijs van een diesel
Gr Richard
Een Fiat punto 2012 Twinair 5 deurs weegt 1065 kg
Dat kost aan wegenbelasting 472€ per jaar ( kan per provincie verschillen)
bij een Gemiddeld gebruik van 1:15 heb je dus 1000 liter nodig, Uitgaand van 1,75€ per liter is het dus 1750€ voor de brandstof
472+1750= €2222,00
Een Fiat punto 2012 multijet 1,3 5 deurs weegt 1120 kg
Dat kost aan wegenbelasting 1028€ per jaar ( kan per provincie verschillen)
Bij een gemiddeld gebruik van 1:20 heb je dus 750 liter nodig, uitgaand van 1,40€ per liter is het dus 1050€ voor de brandstof
1028+1050= €2078,00
Dit is alleen maar berekend op de brandstofkosten, niet het onderhoud en meerprijs van een diesel
Gr Richard
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ik rij met deze 1.3 mjet veel te weinig kilometers dus als ik het zou uitrekenen zou het goedkoper voor mij zijn om een benzine te hebben maar ik blijf toch nog rustig doorbollen met mijn GPtje..
Tot ik echt is ga beginnen rondkijken voor een opvolger van deze fantastische GP.
Tot ik echt is ga beginnen rondkijken voor een opvolger van deze fantastische GP.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Evo Abarth !
Daily honda civic
Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
ik rij dus een 1.9D mjet GP
ik heb voor deze auto eigenlijk nooit berekend of ik met benzine goedkoper uit zou zijn, want daar wist ik het antwoord al op.
ik rijd alleen al voor werk 50km per dag heen en 50 terug. 500km per week dus x 44 weken (8 weken vrij per jaar) = 22.000km voor werk
dan heb ik nog mijn prive kilometers, dus ik tik de 30.000 wel aan per jaar, kan iedereen wel bedenken dat diesel goedkoper is dan
bovendien heb ik em 2de hands gekocht en dan ligt het omslag punt nog lager dan bij een nieuwe auto.
ik heb voor deze auto eigenlijk nooit berekend of ik met benzine goedkoper uit zou zijn, want daar wist ik het antwoord al op.
ik rijd alleen al voor werk 50km per dag heen en 50 terug. 500km per week dus x 44 weken (8 weken vrij per jaar) = 22.000km voor werk
dan heb ik nog mijn prive kilometers, dus ik tik de 30.000 wel aan per jaar, kan iedereen wel bedenken dat diesel goedkoper is dan
bovendien heb ik em 2de hands gekocht en dan ligt het omslag punt nog lager dan bij een nieuwe auto.
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Toen wij een jaar geleden een nieuwe auto wilden kopen heb ik ook een Xcell sheetje gemaakt met wat berekeningen.
Heb niet alles meegerekend, zo zullen er vast verschillen zijn in onderhoud en afschrijving tussen benzine en diesel auto's.
Het verbruik van de nieuwe Twinair was toen ook niet echt nauwkeurig in te schatten, al las je in de eerste reviews wel dat het tegenviel. Maar wat je in die berekeningen wel zag is dat het rond het omslagpunt niet heel veel uitmaakt wat je rijdt.
Als je een paar duizend meer of minder kilometers per jaar rijdt zijn de verschilen nog steeds heel klein, het is niet zo dat het je opeens honderden of duizenden euro's meer kost. Beetje lood om oud ijzer verhaal.
Voor ons zou een diesel, met een geschatte 15000 km per jaar nipt goedkoper zijn dan benzine
Dus we waren, zonder vergaande financiele consequenties, vrij om te kiezen wat we wilden.
De belangrijkste reden voor de MJ1.3 te kiezen is dat het een hele fijne motor is, waarmee je heel prettig kan cruisen op snelwegen. Ik vind moderne turbodiesels prettig rijden. Het lage brandstofgebruik vind ik ook fijn, hoef je minder vaak naar de pomp.
We hebben de tweecylinder niet proefgereden maar op een of andere manier trok het me ook niet. Hoorde er laatst een wegrijden en vind het vreemd klinken. Bij de 500 vind ik de twinair juist wel weer goed passen.
De auto is nu bijna een jaar oud en we hebben er iets van 17500 km mee gereden. De auto is zeker zo zuinig als ik verwacht had. Ik vind het ook heel fijn om aan de pomp niet van die astronomische bedragen af te rekenen. Al gaan we over een jaar wel meer dan 1000 euro wegenbelasting betalen. Maar dan nog zijn we goedkoper uit.
Heb niet alles meegerekend, zo zullen er vast verschillen zijn in onderhoud en afschrijving tussen benzine en diesel auto's.
Het verbruik van de nieuwe Twinair was toen ook niet echt nauwkeurig in te schatten, al las je in de eerste reviews wel dat het tegenviel. Maar wat je in die berekeningen wel zag is dat het rond het omslagpunt niet heel veel uitmaakt wat je rijdt.
Als je een paar duizend meer of minder kilometers per jaar rijdt zijn de verschilen nog steeds heel klein, het is niet zo dat het je opeens honderden of duizenden euro's meer kost. Beetje lood om oud ijzer verhaal.
Voor ons zou een diesel, met een geschatte 15000 km per jaar nipt goedkoper zijn dan benzine
Dus we waren, zonder vergaande financiele consequenties, vrij om te kiezen wat we wilden.
De belangrijkste reden voor de MJ1.3 te kiezen is dat het een hele fijne motor is, waarmee je heel prettig kan cruisen op snelwegen. Ik vind moderne turbodiesels prettig rijden. Het lage brandstofgebruik vind ik ook fijn, hoef je minder vaak naar de pomp.
We hebben de tweecylinder niet proefgereden maar op een of andere manier trok het me ook niet. Hoorde er laatst een wegrijden en vind het vreemd klinken. Bij de 500 vind ik de twinair juist wel weer goed passen.
De auto is nu bijna een jaar oud en we hebben er iets van 17500 km mee gereden. De auto is zeker zo zuinig als ik verwacht had. Ik vind het ook heel fijn om aan de pomp niet van die astronomische bedragen af te rekenen. Al gaan we over een jaar wel meer dan 1000 euro wegenbelasting betalen. Maar dan nog zijn we goedkoper uit.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Ik blijf lekker dieselen! Ook al zou dat duurder zijn. Reed voor de mjet ook al 10 jaar diesel en ik vind het veel lekkerder rijden dan benzine. Dat de mjet wegenbelastingvrij was, is mooi meegenomen. Heb m aan het eind van het liedje dik 2 jaar belastingvrij kunnen rijden, wat toch ook weer een paar duizend euro gescheeld heeft.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
- Señor Sjon
- Membre D'Oro
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Diesel heeft ook een duurdere WA-premie, die gaat op nieuwwaarde. Verder zitten er vaker dure onderdelen op, hoewel die bromfietsmotor nu ook een turbo heeft.
Mijn ervaring is juist dat meer vermogen zuiniger rijdt, dan een licht blok op 80%.
Nadeel is dat je bij een diesel altijd veel moet rijden om het eruit te halen, de MRB is niet mals. Ook worden diesels geroemd om hun koppel, maar ik vind het toerenbereik van een benzinemotor echt veel prettiger.
Mijn ervaring is juist dat meer vermogen zuiniger rijdt, dan een licht blok op 80%.
Nadeel is dat je bij een diesel altijd veel moet rijden om het eruit te halen, de MRB is niet mals. Ook worden diesels geroemd om hun koppel, maar ik vind het toerenbereik van een benzinemotor echt veel prettiger.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
Re: Diesel pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar.
Richard20 schreef:Even rekenvoorbeeldje voor NL Bij gebruik van 15000km per jaar!
Een Fiat punto 2012 Twinair 5 deurs weegt 1065 kg
Dat kost aan wegenbelasting 472€ per jaar ( kan per provincie verschillen)
bij een Gemiddeld gebruik van 1:15 heb je dus 1000 liter nodig, Uitgaand van 1,75€ per liter is het dus 1750€ voor de brandstof
472+1750= €2222,00
Een Fiat punto 2012 multijet 1,3 5 deurs weegt 1120 kg
Dat kost aan wegenbelasting 1028€ per jaar ( kan per provincie verschillen)
Bij een gemiddeld gebruik van 1:20 heb je dus 750 liter nodig, uitgaand van 1,40€ per liter is het dus 1050€ voor de brandstof
1028+1050= €2078,00
Dit is alleen maar berekend op de brandstofkosten, niet het onderhoud en meerprijs van een diesel
Gr Richard
Een Twinair is op het moment echt belasting vrij hoor. Van de diesel weet ik het niet zeker , maar dat zou ook zomaar belasting vrij kunnen zijn o het moment.
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.
Alfa Romeo Guilietta QV.
Alfa Romeo Guilietta QV.