Rolgeluiden achteras

Gebruikersavatar
AlexO
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 251
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:31
Locatie: Lopik

Rolgeluiden achteras

Bericht door AlexO »

Beste forumleden,

Sinds een paar dagen heeft onze GP last van veel geluiden vanaf de achteras. Dit lijkt op een soort rolgeluid van de banden. Ook tijdens het remmen hoor ik meer geluid van de achterbanden. Dit is eigenlijk van de ene op de ander dag gekomen. Mijn vriendin zegt dat ze eerder met de rechterkant met 50 km/u door een kuil is gereden maar ik kan er niet uit opmaken of dat de oorzaak is. Ik heb de achterwielen al vervangen door de voorwielen en andersom maar dat maakt geen verschil.
Ik zit nu aan lagers rechtsachter te denken maar kan niet geloven dat een lager in 1 keer zoveel lawaai kan maken. Meestal gaat dat geleidelijk.

Het betreft een GP 1.4 16V sport uit 2007 met Bridgestone Potenza banden 205/45/17.

Heeft iemand een idee?
Laatst gewijzigd door AlexO op wo mei 29, 2013 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Alex
elboero
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: di mar 19, 2013 11:36
Locatie: Irnsum

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door elboero »

Wiellager zou best goed kunnen dan lijkt me, vooral na zo'n klap..
Grande Punto 1.4 16V T-jet Nero Provocatore - Savali edition
AfbeeldingAfbeelding
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door paco »

Krik gewoon je auto even op en geef je wiel een slinger en je zal het meteen horen als het je lager is ! aandrijf as aan de achterzijde ?? zijn toch allemaal voorviel aangedreven !
Afbeelding
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door paco »

Sorry dacht dat ik las aandrijfas achterzijde ,maar je schreef alleen achteras .)
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexO
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 251
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:31
Locatie: Lopik

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door AlexO »

paco schreef:Krik gewoon je auto even op en geef je wiel een slinger en je zal het meteen horen als het je lager is ! aandrijf as aan de achterzijde ?? zijn toch allemaal voorviel aangedreven !
Hoi Paco, heb ik inmiddels gedaan maar hoor niets vreemd bij de lagers. Het gekke is ook dat het geluid opkomt van 40 km/u. Binnenkort even testen of het de banden zijn door andere wielen te monteren.
Groeten, Alex
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door paco »

ook geen speling in het wiel ? succes man ,altijd beetje vervelend als je iets hebt en je kan niet ontdekken wat het is :evil:
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexO
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 251
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:31
Locatie: Lopik

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door AlexO »

Gisteren even naar de Fiat garage geweest en probleem voorgelegd. De monteur hoorde het gelijk tijdens het rijden en dacht aan de lagers. Maar bij draaien op de brug van de wielen hoorde hij eigenlijk niets van de lagers. Ook hij constateerde geen speling op de lagers. Vreemd...
Voor volgende week een afspraak gemaakt zodat ze meer tijd hebben om het te onderzoeken. Wordt vervolgd...
Groeten, Alex
Gebruikersavatar
groendic
Junior Stato
Berichten: 487
Lid geworden op: wo aug 08, 2012 9:20
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door groendic »

Dat geluid kan veroorzaakt worden door gecupte achterbanden.

http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud ... te-banden/
Met vriendelijke groet,
"Groendic"

_________________
Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport 3d|Rosso Passionale|Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 215/45 R17 91Y op MAK Rapide 7j x 17 ET 40
Boardcomputer: 12,5 km/ltr
Gebruikersavatar
AlexO
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 251
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:31
Locatie: Lopik

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door AlexO »

groendic schreef:Dat geluid kan veroorzaakt worden door gecupte achterbanden.

http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud ... te-banden/
Dank voor het meedenken Groendic, Maar ik heb de voor- en achterwielen al verwisseld met elkaar en het probleem blijft. Het zou wel erg toevallig zijn als alle 4 banden dit probleem hebben maar je weet maar nooit.
Zeer binnenkort ga ik de achterwielen even wisselen met die van een maatje, om dit probleem uit te sluiten. Dan weten we weer wat meer.
Groeten, Alex
Gebruikersavatar
groendic
Junior Stato
Berichten: 487
Lid geworden op: wo aug 08, 2012 9:20
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door groendic »

Mijn GP vertoont hetzelfde verschijnsel; was er ook al 2 keer voor bij de dealer geweest: de wiellagers waren ok.
Toen ik er oktober jl. nieuwe winterbanden onderlegde, was het geluid weg. Met de zomerbanden er weer onder is het weer terug.
Eigenlijk hoor je het vooral bij koude banden en lagere snelheden. Nu ik weet wat het is heb ik er vrede mee.
Om het te voorkomen wordt wel geadviseerd om na montage van 4 nieuwe banden, om de 5 à 10 duizend kilometer de voor en achterbanden te wisselen.
Met vriendelijke groet,
"Groendic"

_________________
Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport 3d|Rosso Passionale|Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 215/45 R17 91Y op MAK Rapide 7j x 17 ET 40
Boardcomputer: 12,5 km/ltr
Gebruikersavatar
groendic
Junior Stato
Berichten: 487
Lid geworden op: wo aug 08, 2012 9:20
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door groendic »

N.B: aan de banden zelf zie je dat gecupte eigenlijk niet.
Met vriendelijke groet,
"Groendic"

_________________
Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport 3d|Rosso Passionale|Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 215/45 R17 91Y op MAK Rapide 7j x 17 ET 40
Boardcomputer: 12,5 km/ltr
nuvolari
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: do feb 09, 2012 20:21

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door nuvolari »

Dat geluid kan veroorzaakt worden door gecupte achterbanden.

http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud ... pte-banden" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermoed ook dat dit te maken heeft met gecupte banden. Heb hetzelfde met mijn T-Jet Sport met exact dezelfde banden op de achteras. Geluid begint bij ongeveer 40 km/h en bij ca. 110 km/h is het verdwenen. Met de winterbanden heb ik dit niet. De Bridgestones zijn van 2007 dus nog affabriek (T-jet is van bj 2008). Ik meen op het forum een topic te hebben gelezen over iemand die veel problemen had met gecupte banden van Bridgestone onder een GP van bj 2006/2007. Kan dit topic echter niet zo snel vinden.

Nuvolari
Gebruikersavatar
AlexO
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 251
Lid geworden op: ma apr 09, 2012 10:31
Locatie: Lopik

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door AlexO »

Afgelopen donderdag even bij een bandenbedrijf geweest hier in de buurt die ervaring heeft met het trimmen van banden. Deze zegt dat het cuppen van m'n banden zeer weinig is en het geluid eigenlijk niet hiervan kan komen. Hij zegt dat ik eerst even met 2 andere wielen moet gaan rijden om zeker te zijn dat het wel of niet van de banden komt.

Gisteren even m'n reservewiel + een geleend wiel op de achteras geschroefd maar helaas, het vervelende geluid blijft.
Een vriend heeft geluisterd op de achterbank en zegt dat het van de rechterkant komt.

Dus waarschijnlijk toch een lager. :evil: Even dinsdag afwachten al de GP in de garage staat.
Groeten, Alex
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door Odelot »

Heb jij schijven achter of trommels? Als je trommels hebt zou het kunnen dat het daar vandaan komt...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
elboero
Nuovo Arrivato
Berichten: 159
Lid geworden op: di mar 19, 2013 11:36
Locatie: Irnsum

Re: Rolgeluiden achteras

Bericht door elboero »

Bij mijn vorige auto (Stilo) waren de 2 voorste wiellagers ook gaar. Dit gaf een vreemd onregelmatig golvend geluid, als ik het me goed herinner ook vanaf iets hogere snelheden. Het heeft toen ook erg lang geduurd voordat monteurs bij verschillende garages precies wisten wat het was. Zelfs met de stethoscoop erbij konden ze de bron van het geluid maar lastig thuisbrengen.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Nero Provocatore - Savali edition
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie