Camber-fiasco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Camber-fiasco

Bericht door eBoonstra »

Hey luitjes,

Ik zit met het fiasco wat mijn wegligging behindert en mij (o.a.) daardoor vorige keer ook mijn voorkant kostte op het circuit, genaamd positief camber. Sinds de montage van een schroefset (AP Performance, in hoogte verstelbaar) plaagt mij dit. En hoe lager ik de auto schroef, hoe positiever het camber gaat staan. Inmiddels is links al 3,5 graden en rechts zelfs 4,1 graden positief! Een enorm trieste waarde, waarmee ik op hogere snelheden zelfs met standaard onderstel harder hoeken kon en mijn dure banden ook allesbehalve tot hun recht komen.
Ik heb inmiddels een set variobolts van Eibach aangeschaft, omdat deze toch niet zo gek duur waren. Maar in theorie kunnen deze ook maar maximaal 1,75 graden stellen, een soort tijdelijke oplossing dus zegmaar, welke mij dus ook niet naar mijn gewenste resultaat brengen van plm. 2,5 graden negatief camber.

Mijn vraag is, hoe nu te handelen. Hoe staat het camber bij andere GP/PE rijders welke ook met een schroefset rijden? En indien gemodificeerd, wat is er aangepast? Zijn er naast camberbolts (welke ik dus al klaar heb liggen) nog meer oplossingen, zoals camberplates (lijkt me niet logisch getuige de schotelbevestiging van een Punto)? Of mijn schroefset naar het oud ijzer brengen en een nieuwe halen?

Groeten, Eeuwe (met een inmiddels herstelde GP)

Afbeelding
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Camber-fiasco

Bericht door Rik »

Ik heb op circuit op Assen het één en ander zien gebeuren.
Door negatief camber toe te passen trekken je wielen naar hun rechte staat wanneer je stevig de bocht in gaat.
Afbeelding

Negatief camber op de voorwielen.
Camber op de voorwielen is gemakkelijker in te stellen dan achter, op de voorste schokbrekers zitten onderin 2 bouten, hiermee bevestig je de set aan je onderstel, deze kun je loshalen en verstellen op camberdiepte.
Na het verstellen dien je de auto uit te lijnen en aan te geven dat je 4 á 5 graden camber wilt behouden.
Ik heb het hierbij over deze bouten. (gaten onderin de schokbreker)
Afbeelding

Negatief camber op de achterwielen.
Om achter camber in de stellen dien je op onderstaande afbeelding deze vier bouten los te draaien (rechts op foto), hiermee komt je trommel of schijf los en kun je tussen de onderste 2 bouten een plaatje plaatsen (zelffabricage of shims) dit zorgt ervoor dat ook achter onder camber komt te staan. (let erop dat je de plaatjes tussen het chassis en de trommel of schijf doet, anders doet het niks.

Afbeelding

Ik ben bij Zandvoort aanwezig, daar kan ik je eventueel laten zien hoe het bij mij staat (door de verlaging loopt mijn wiel aan in de kas met sturen, camber toegepast)

Naast camber toepassen moet je letten op je banden (die slijten ook scheef af) en welk soort band je neemt, getrokken band met camber zorgt voor minder problemen met aanlopen aan de binnenzijde dan normale band.


Hopelijk heb je hier wat aan! :D
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Camber-fiasco

Bericht door Doxxo »

Uw banden lopen idd heel scheef af.. moet je wel rekening mee houden.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Camber-fiasco

Bericht door eBoonstra »

Dat begrijp ik, maar dat doen ze nu ook al met zo'n 4 graden positief hoor haha -]

Bedankt voor je bijdrage Rik, ik zal nog eens kijken wat ik kan met die bouten daar beneden. Bij mijn weten is dat helemaal niet verstelbaar oid bij mij :evil: en de voorkant eerst maar even. Bedankt voor het aanbod, wou het eigenlijk vóór zandvoort gefixt hebben haha. Ik zal zien of het wat wordt.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Lange Harry
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 13:18

Re: Camber-fiasco

Bericht door Lange Harry »

Heb je al contact gehad met AP performance?

Het lijkt mij een productiefout als je na montage met een positief camber te maken hebt...

Ik kan me niet voorstellen dat dat ooit de bedoeling geweest kan zijn van een schroefset, het rijdt niet alleen onprettig, maar het is ook gewoon onveilig....
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: Camber-fiasco

Bericht door Rik »

Het vreemde is dat ik ook op AP rijd, maar mijn camber is toch echt negatief.
Verkeerde uitlijning? :?
Doxxo
Membre D'Oro
Berichten: 1071
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 10:47
Locatie: Paal

Re: Camber-fiasco

Bericht door Doxxo »

Mijn stond ook negatief hoor.. Dus ik vermoed eigenlijk ook wel dat er iets mis is.
Fiat Grande Punto 1.3 Mjet
Evo Abarth !

Daily honda civic

Oldtimer: 1989 CRX Vtec
Gebruikersavatar
JasperB
Junior Stato
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 01, 2008 21:12

Re: Camber-fiasco

Bericht door JasperB »

Same here, rijd dan wel op Bilstein, maar hoe lager hoe meer camber negatief automatisch. Kan hier ook niets afgesteld worden. Ben idd bang voor een productiefout in je schroefset, of een draagarm die niet helemaal lekker is bv.
Fiat GP Sport 1.4 T-Jet 172PK / 275NM
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Camber-fiasco

Bericht door swans »

Ja hoe was je camber VOORdat je dit schroefset plaatste?
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Tjeerd1992
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: wo okt 03, 2012 15:39
Locatie: Vollenhove

Re: Camber-fiasco

Bericht door Tjeerd1992 »

Uitlijnen een optie?? Dan trek je de wielen recht..
Op zoek naar een zuinige, mooie diesel :)
Plaats reactie