Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door eBoonstra »

Hallo luitjes,

Ik zit met mijn handen in mijn haar, want ik heb een probleem met de Punto en kom er niet meer uit.

Op dit moment is de Punto meer mijn 'speeltje' dan mij woon-werk vervoersmiddel. Laatst heb ik een topic geopend ivm. het fiasco met het positieve camber, dit heb ik weten te verhelpen dmv. het plaatsen van zogeheten 'camber bolts'. Diezelfde avond heb ik de avond uit laten lijnen en een paar dagen daarop ging ik met de Fiat het circuit op.
Eenmaal op het circuit vernam ik toen ik een bocht naar links (dit gaat natuurlijk op hoge snelheden) uitreed dat het stuur er scheef in stond. Toen ik de auto keihard een bocht naar rechts ingooide stond het stuur weer recht.
Dit was zo'n 2 week geleden en na die tijd ben ik het circuit niet meer opgeweest. Af en toe gebruik ik de auto nog wel voor een 'plezierritje', maar ook dan haalt de auto hoge snelheden waarbij ook het geavanceerde bochtenwerk om de hoek komt kijken (haha). Denk hierbij aan met 50km/u een rotonde oprijden, of met 120 km/u een klaverblad pakken. En ja, hetzelfde probleem doet zich dan weer voor. Het is nu alleen niet naar links, maar ook naar rechts (hoewel rechts iets minder als links is).

Ik zit met de handen in mijn haar, want de auto is nu in drie maal uitgelijnd en al deze drie keren kwam er geen gekkigheden aan het licht. De schroefset zit goed vast, en de variobolts (camberbolts) zijn zo op het blote oog ook niet iets geks aan waar te nemen (?!), maar ook is de auto voor de APK geweest waarbij ik de (strenge) keurmeester de opdracht gegeven had goed naar het stuurhuis te kijken. De conclusie van hem was "ik wou dat meet auto's zo waren, er zit geen millimeter speling tussen". Aan de ene kant een geluk voor mij om het dure stuurhuis niet te hoeven vervangen, aan de andere kant groeit mijn onzekerheid wel meer.

Mijn vraag is, zijn er mee forummers die dit voorvegal ook al eens gehad hebben? En hoe is dit verholpen? Of zijn er mensen die een oplossing weten voor deze issue?

Groeten Eeuwe
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Jarre »

Na dit te lezen vraag ik me af of je stuur zelf wel goed vastzit? Dus niet het stuurhuis maar het effectieve stuurwiel?
Wat gebeurd er als ne eraan snokt als je niet rijdt maar gewoon stilstaat?
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door eBoonstra »

Jarre schreef:Na dit te lezen vraag ik me af of je stuur zelf wel goed vastzit? Dus niet het stuurhuis maar het effectieve stuurwiel?
Wat gebeurd er als ne eraan snokt als je niet rijdt maar gewoon stilstaat?
Ja hoor, bij een normale rijstijl (gebeurt af en toe ook nog wel bij mij) stuurt de auto gewoon zoals het hoort. Als ik stil sta stuurt de auto ook gewoon. Maar ik zat net te denken, een stuurhellingssensor oid, kan dat ook?
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Jarre »

Na lang opzoeken heb ik een gelijkaardig iets gevonden.
Misschien helpt dit je verder?
http://www.puntosports.co.uk/forums/arc ... 19898.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Odelot »

Kwam bij mij ook al op inderdaad, dat je stuur misschien niet goed vast zit. Zou zomaar kunnen. Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Jarnoootje »

Wellicht makkelijk te testen door je auto uit te zetten en in het stuurslot te klikken .... :)
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door eBoonstra »

Jarre schreef:Na lang opzoeken heb ik een gelijkaardig iets gevonden.
Misschien helpt dit je verder?
http://www.puntosports.co.uk/forums/arc ... 19898.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb het even vlug doorgelezen, maar ik denk niet dat dit echt bij mij aan de orde is ook. Wel bednakt voor de link, vond het wel interessant om te lezen!

Over het stuur. Ik heb gisteren even vlug in uitgeschakelde stand flink kracht op het stuurwiel gezet, en kan het wel een beetje verplaatsen. Echter, zodra ik de auto op contact zet komt er weer stroom op de bekrachtiger en stelt het zichzelf weer recht bij.

Vorige week moest ik voor de APK een stabistokje RV vervangen, deze is nu vervangen en vanavond wordt de auto (alweer, 3e keer in 3,5 week tijd :roll:) uitgelijnd door een maatje van me, dan kijken we meteen even het onderstel (nogmaals) na, want ik denk dat de camberbolts ook wel eens verschuiven kunnen.

Wordt vervolgd!

Groeten Eeuwe
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door eBoonstra »

Probleem is opgelost. Iets wat ik al dacht en ook hoopte, één variobolt zat losjes. Waarschijnlijk met te weinig kracht gemonteerd waardoor 'ie op de rechterkant is losgeschoten. Kwam gisteren aan het licht bij het uitlijnen/afstellen van het onderstel. Lucky me! Werd al heel erg onzeker, valt het mij ook een keer mee :)

Ik rijd vanaf nu ook op 1,3 graden negatief camber, DAMN wat een weglegging :shock: Toch weer een stukje mooier als de 0,5 graden negatief al dat ik hiervoor had.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Anyways
Senior Stato
Berichten: 657
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 21:38
Locatie: Groningen-city

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Anyways »

Gelukkig maar, maar je ging ook wel als een dolle over de baan in Zandvoort en dan kan er van alles gebeuren. Ik ben blij voor je dat dit alles was :P
.
Grande Punto 1.4 16V T-jet Arancione Spassoso, 155pk, 275Nm (Savali), 18" OZ Ultraleggera
AP-schroefset, K&N luchtfilter, EBC-remsysteem, EPS rvs-uitlaat + sportkat.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Lange Harry
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 13:18

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Lange Harry »

Afbeelding en video's van Zandvoort -]
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door eBoonstra »

Anyways schreef:Gelukkig maar, maar je ging ook wel als een dolle over de baan in Zandvoort en dan kan er van alles gebeuren. Ik ben blij voor je dat dit alles was :P
Vond je dat al dol gaan? Op het rechte stuk reed ik maar halfgas haha.. Als het wat minder druk was was ik écht wel hard gegaan :mrgreen:
Lange Harry schreef:Afbeelding en video's van Zandvoort -]
Hmm, heb er toevallig een paar op mijn FB staan, zal ze voor het gemak ff hier plaatsen:

Afbeelding
Gemaakt door een random fotograaf. Gekocht bij http://www.racefoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Gemaakt door Wesley! Nogmaals thx! Net als deze volgende foto:

Afbeelding
Is ook op het rechte stuk, alleen hier gaf ik wel volgas haha. Desalniettemin liep deze HGT wel harder dan mijn MultiJet, tot de eerste bocht althans.. :)

De wielen staan er nu nog schever onder en er is een dikkere intercooler deze kant op, laat de volgende circuitsessie maar komen 8)
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Odelot »

Misschien wat offtopic, maar zo'n 1.9 multijet is toch wel rond de 200 pk uit te halen? Dan rij je een abarth nog wel zoek, want zo'n diesel heeft een veel hoger koppel. Heb zelf een gechipte 140 pk leon gereden. Die had 170 pk, maar nog zonder grotere turbo etc. Die ging echt al als de brandweer.

Edit: Ik zie op de site van tunex dat ze uit een 130 pk versie 160 pk en 360 nm koppel halen. Met grotere turbo en intercooler kun je er nog behoorlijk wat meer uit peuteren denk ik.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door paco »

Als je van 130 pk naar 200 pk zou willen als dat al lukt ,dan moet je er wel rekening mee houden dat rest van de draaiende delen dit wel aan moet kunnen . Bij mijn oude punto gt turbo ging echt alles stap voor stap naar de knoppen ,die kon de krachten op veel punten helemaal niet aan . Nokkenas naar de knoppen ( meteen een snelle laten plaatsen ) me koppeling aan gort ( meteen een sport koppeling laten plaatsen ) grotere turbo + intercooler er op . Ik heb hem dan uiteindelijk ook maar naar de sloop gebracht want hij was na die 2,5 jaar dat ik er in gereden had volledig uit elkaar getrokken alles wat krom kon stond krom :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door Odelot »

Ghehe ja, je moet het inderdaad met beleid doen!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Stuur staat scheef na een bocht in 'hoeken'

Bericht door eBoonstra »

Odelot schreef:Misschien wat offtopic, maar zo'n 1.9 multijet is toch wel rond de 200 pk uit te halen? Dan rij je een abarth nog wel zoek, want zo'n diesel heeft een veel hoger koppel. Heb zelf een gechipte 140 pk leon gereden. Die had 170 pk, maar nog zonder grotere turbo etc. Die ging echt al als de brandweer.

Edit: Ik zie op de site van tunex dat ze uit een 130 pk versie 160 pk en 360 nm koppel halen. Met grotere turbo en intercooler kun je er nog behoorlijk wat meer uit peuteren denk ik.
Sowieso is dat vrij gemakkelijk te realiseren. Op moment ben ik er ook heel erg mee bezig. Deze motor is ook een perfecte basis voor het tunen, ontdanks dat ze nu al 268dkm ervarign heeft. Met de dikkere intercooler verwacht ik zo'n slordige 10 PK extra zonder remap, met remap + EGR software modificatie + chiptuning op maat hoop ik rond de 165-175 PK uit te komen. Enige belemmering is op dit moment de waardeloze versnellingsbak, daar kom ik straks op de volgende quote even op terug.

Grotere turbo lijkt me ook gaaf, probleem is alleen dat deze huidige turbo aan één stuk gegoten is met het spruitstuk e.d., dus echt modulair is 'ie niet. Dan zou ik bijv. de turbo van een Bravo 1.9 16V MultiJet moeten monteren, alleen vraag ik me af of het spruitstuk 1-op-1 uitwisselbaar is ivm het verschil in de cylinderkop van een 8v en een 16v. Daarnaast is deze turbo al redelijk chill (vind ik), omdat deze bijvoorbeeld een variabel schoeppenwiel heeft. Standaard 'boosten' deze turbo's op zo'n 0,3 bar, maar ik denk zelfs dat ze met de juiste behandeling ook nog wel makkelijk 2,5 bar kunnen boosten (ik durf het alleen met deze niet aan, dit is de eerste turbo die dus 269dkm ervaring heeft, met zo'n plotselinge toename aan boost is mij het risico op haarscheuren in de turbo e.d. te hoog). Naast dat denk ik dat je de internals écht wel kapot maakt bij zo'n 1,9 JTD met zo'n hoge boost, mede omdat deze turbo ook al bij 1600rpm al veel extra lucht levert. Maar da's dus wel mogelijk. Wat ik uiteraard ook kan (laten) doen is zelf een spruitstuk lassen om een willekeurige turbo er pas op te maken, maar joh wat een werk en een geld ben je dan kwijt. Daarnaast wordt het afstellen met een willekeurige turbo ook een prijzig verhaal denk ik.

En vergis je niet in de auto, Abarth'jes zijn nogsteeds wel sneller dan mij, maar een Golf V GTI met 2.0 200 PK Turbomotor own ik wel ~~
paco schreef:Als je van 130 pk naar 200 pk zou willen als dat al lukt ,dan moet je er wel rekening mee houden dat rest van de draaiende delen dit wel aan moet kunnen . Bij mijn oude punto gt turbo ging echt alles stap voor stap naar de knoppen ,die kon de krachten op veel punten helemaal niet aan . Nokkenas naar de knoppen ( meteen een snelle laten plaatsen ) me koppeling aan gort ( meteen een sport koppeling laten plaatsen ) grotere turbo + intercooler er op . Ik heb hem dan uiteindelijk ook maar naar de sloop gebracht want hij was na die 2,5 jaar dat ik er in gereden had volledig uit elkaar getrokken alles wat krom kon stond krom :mrgreen:
Dat brent me bij mijn vervolgpunt, motorisch denk ik dat de internals wel 200 PK aankunnen. Ook de turbo e.d. wel. Grootste probleem bij deze auto is de versnellingsbak, en daar wordt iks traks met de grotere intercooler al mee geconfronteerd denk ik (terwijl dat nog niet eens zo'n overdreven upgrade is). De auto zelf lever uit zichzelf 280nm aan koppel, terwijl de versnellingsbak 'slechts' 300nm aan koppel verdragen kan. Drama! Welk debiel automerk verzit het nou om zo'n kleine marge te hanteren? Even ter voorbeeld, hiervoor had ik een Mazda. Had je een 1.5, kon je er zo een snellere motor aan koppelen zonder de versnellingsbak over te zetten. Veel bekenden van me monteerden zels een 1.8 met VICS (soort VTEC a la Mazda) en turbo, die versnellingsbak kon alles wel verdragen. 300 PK, no pro. Ideaal toch? Waarom er nihil marge is bij de Fiat ontgaat me. Upgraden is ook geen mogelijkheid is zoverre zin, want ik heb al de zwaarste motorisering met dus ook de 'zwaarste bak'. Waar ik ook al aan zat te denken is bijvoorbeeld de aandrijflijn van een Alfa Romeo 147/159 1.9 16V JTD te plaatsen, aangezien daar een bak achter zit welke meer koppel kunnen verdragen (die Q2 bak spreekt me ook wel aan, sperdiffrentieel FTW), alleen moet ik dan ook meteen de aandrijfassen en homokineten overzetten en ik weet niet of dat 1-op-1 past op de fusees van de Grande Punto en de en de ophangingspunten van de motor.

Heel verhaal haha. Groeten Eeuwe
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Plaats reactie