koelvloeistof probleem!

Gebruikersavatar
PerryV
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: di sep 25, 2012 20:48
Locatie: Hoogvliet

koelvloeistof probleem!

Bericht door PerryV »

Hallo mede punto rijders,

Ik heb sinds een maand of 2 een probleem met mijn punto uit 2006.
Koelvloeistofpijl uit het vat zakt heel snel, ik ben er al mee naar de dealer geweest en die hebben het systeem onder druk gezet en niks gevonden. De dealer raade mij aan het pijl in de gaten te houden en opletten of er niks aan de onderzijde lekt. Nu daalt het pijl nog steeds en ik weet helemaal niet waar het aan ligt. Mijn punto heeft nu 110000 km gelopen.

Iemand ooit eens hetzelfde probleem gehad?

Mvg Perry
flickr: http://www.flickr.com/photos/perryvredenberg/" onclick="window.open(this.href);return false;
youtube: http://www.youtube.com/user/BugattiFbgH ... ature=mhee" onclick="window.open(this.href);return false;
GP: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =34&t=9562" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
OrangeHornet
Junior Stato
Berichten: 250
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 15:06
Locatie: Oosterhout

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door OrangeHornet »

Heb ik idd ook last van gehad.
Bij mij was een plastic tuutje wat in het blok zit gedraaid ligt gescheurd waarlangs die lekte.
Was zo op het ook niets te zien maar voelde wel nat(beetje olie achtig aan)
Gebruikersavatar
PerryV
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: di sep 25, 2012 20:48
Locatie: Hoogvliet

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door PerryV »

Heeft het tuutje ook een naam? Ik ga morgen wss even langs een andere Fiat dealer in de buurt.
flickr: http://www.flickr.com/photos/perryvredenberg/" onclick="window.open(this.href);return false;
youtube: http://www.youtube.com/user/BugattiFbgH ... ature=mhee" onclick="window.open(this.href);return false;
GP: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =34&t=9562" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
OrangeHornet
Junior Stato
Berichten: 250
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 15:06
Locatie: Oosterhout

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door OrangeHornet »

Naam, geen idee.
Vanaf het reservoir loopt een dunne slang naar je blok toe. vlak naast de dikke slang gaat tie het blok in
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door Thegroov »

Bij mij was een rubber ringetje van 5 cent de oorzaak van het leeglopen van de radiator. Die was aan de onderkant van de radiator verdwenen na een olievervangbeurt.... Twee maal terug geweest naar de dealert voor men het vond.
Gebruikersavatar
Tjeerd1992
Junior Stato
Berichten: 265
Lid geworden op: wo okt 03, 2012 15:39
Locatie: Vollenhove

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door Tjeerd1992 »

Misschien een lekkende radiator in de auto? Ruikt het ook muf of is je interieur vaak vochtig?
Op zoek naar een zuinige, mooie diesel :)
Gebruikersavatar
PerryV
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: di sep 25, 2012 20:48
Locatie: Hoogvliet

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door PerryV »

Auto ruikt van binnen naar 'nieuwe' auto. De ramen beslaan wel snel. Ik zat ook aan de radiator te denken.
flickr: http://www.flickr.com/photos/perryvredenberg/" onclick="window.open(this.href);return false;
youtube: http://www.youtube.com/user/BugattiFbgH ... ature=mhee" onclick="window.open(this.href);return false;
GP: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =34&t=9562" onclick="window.open(this.href);return false;
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door damted »

Die koelvloeistof moet toch ergens blijven.
Ik heb het met mijn Toyota ook wel eens gehad dat ze hem in de garage gingen checken en toen was die potdicht.
Alleen als die ging afkoelen lekte die toch bij de waterpomp langs de lager en keerring.

Ik heb bij mijn Punto vorige week zelf de waterpomp vervangen, die lekte ook, daar kon je zien dat er aan het oliefilter opgedroogd gekleurd water zat.
Daar zag je op een gegeven moment ook echt druppels koelvloeistof liggen.
Als je je auto op een droge schone plek kunt neerzetten en je kijkt de volgende dag onder je auto, dan zal je toch wel wat koelvloeistof moeten kunnen vinden.
Deze vloeistof is vrij vettig en droogt ook niet zo schoon op als water, het laat eigenlijk een beetje vetvlekken achter.

Slangkoppelingen ook controleren, koppakking zal het wel niet zijn, want dan komt je koelvloeistof op een gegeven moment overal uit gedrukt.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Dick Kroon
Nuovo Arrivato
Berichten: 128
Lid geworden op: di aug 10, 2010 21:36
Locatie: Leiderdorp

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door Dick Kroon »

Hoi lui,

Leg een groot vel (wit) papier of plak er meerdere aan elkaar en leg deze onder de auto/motorblok/radiator.
Doe dit als de motor warm is, bij koude krimpt het materiaal en sluit wellicht ook het lek. Dan zie je nog niets.
Bij lekkage zie je groene of blauwe plekken, afhankelijk van het merk/type/soort koelvloeistof.
Mocht het zo zijn dat je niets vindt, dan verstookt de motor de koelvloeistof tijdens de rit. Soms is dit zichtbaar bij de uitlaat door overmatig (witte) rook.
Dit kan dan een lekke koppakking betekenen, komt overiggens niet vaak voor. De tweede boosdoener is mogelijk de waterpomp, een lekke keerring kan water in het blok laten lekken en deze vermengt zich met de olie. Zichtbaar als creme mayonaisse op de pijlstok of vuldop. Niet van schrikken, gebeurd ook vaak bij veel korte ritten. Olie bindt vocht door een dope/toevoeging in de olie, dat is dus normaal. Een lange rit doet dit vaak weer verdwijnen (uitdampen).
Zoals de anderen al zeggen, koelvloeistof is plakkerig/vettig. Haal je hand eens langs klemmen, slangen, aansluitingen en zo.
De kachelradiator is ook een boef, lekker ver vestopt en deze lekt dan mogelijk in het interrieur, bij je voeten. Dit ga je overiggens wel ruiken.

Wat ik nog niet weet is hoeveel je aan koelvloeistof verliest, is dit veel per rit? en waar praat je dan over in centi/deci liters?

Adios,
Dick
Gebruikersavatar
PerryV
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: di sep 25, 2012 20:48
Locatie: Hoogvliet

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door PerryV »

Ik heb alle zichtbare slangen nagelopen en die zijn allemaal in orde. Ik verlies ongeveer 0.5 tot 1 liter per paar dagen. Ik rijdt er nu minder mee en toch zakt het pijl steeds tot hetzelfde punt, precies tussen de min en max streep. Maandag gaat de auto naar de dealer en over de telefoon zei de beste man al gelijk van het is je koppakking. Ik ga van het ergste uit, maar ga toch nog een keer alles nalopen. Bedankt voor de reacties!
flickr: http://www.flickr.com/photos/perryvredenberg/" onclick="window.open(this.href);return false;
youtube: http://www.youtube.com/user/BugattiFbgH ... ature=mhee" onclick="window.open(this.href);return false;
GP: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =34&t=9562" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door Odelot »

De kans dat het de koppakking is is het grootste. Helaas. Maar het zou kunnen dat het een slang is. Heb het zelf gehad dat er een keer een scheur in een slang zat, en hij alleen bij een warme motor lekte. Het lek was vrijwel niet te vinden. Echt heel irritant. Maar zoals ik al zei, ga er maar vanuit dat het de koppakking, of een gescheurde cilinderkop is.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
giuliettagta
Nuovo Arrivato
Berichten: 15
Lid geworden op: ma dec 02, 2013 12:53

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door giuliettagta »

PerryV schreef:toch zakt het pijl steeds tot hetzelfde punt, precies tussen de min en max streep.
Niks aan de hand dus!! Niet bijvullen en zo door blijven rijden. Zakt t pijl niet verder dan is er geen vuiltje aan de lucht. Misschien een nieuwe dop op je expansievat zetten...
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door damted »

giuliettagta schreef:
PerryV schreef:toch zakt het pijl steeds tot hetzelfde punt, precies tussen de min en max streep.
Niks aan de hand dus!! Niet bijvullen en zo door blijven rijden. Zakt t pijl niet verder dan is er geen vuiltje aan de lucht. Misschien een nieuwe dop op je expansievat zetten...
Dat lijkt me sterk, maar het is te proberen. :o
Mogelijk als je niet bijvult dat die na een paar dagen dik onder het minimum staat.

Ik vraag mij af of TS nog een update heeft :?:
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door damted »

PerryV reageert helaas niet meer.

Laat ik nu een vergelijkbaar probleem hebben :cry:

Ik heb de waterpomp vervangen en ik dacht even dat alles nu op peil bleef, maar nu verliest die nog meer koelvloeistof dan eerst.
Nu heb ik het idee dat het in de buurt van de thermostaat ergens fout gaat, want daar is de boel een beetje "uitgeslagen"

Iemand nog suggesties?

Anders laat ik de dealer er maar eens naar kijken, die kent de problemen hopelijk wel van alle Punto's die binnen komen.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: koelvloeistof probleem!

Bericht door Christ »

Ha ........,

Had ik exact zo. De waterpomp zit op een felsnaad linksonder op je blok.

Aan de andere kant van die naad loopt een pijpje het blok in. Die lekte bij
mij dus. Kost nog geen twee tientjes bij Tuynder en is gemodificeerd.

Leuk hoor. Niet als-ie warm was niente lekken, dus mijn monteur dacht dat ik gek was.
Tot twee keer toe de waterpomp gemonteerd met nieuwe kit vpordat we erachter kwa-
men wat er aan het handje was.

Ciao en good luck vanuit Het Haegsche!!


Chris :D
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
Plaats reactie