Onderhoudsbeurt 105.000 km
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 96
- Lid geworden op: ma dec 06, 2010 20:57
- Locatie: Schoondijke (Zeeland)
Onderhoudsbeurt 105.000 km
Hoi,
Weet iemand wat de garage doet bij de 105.000 km beurt?
Ik wil het namelijk zelf gaan doen.
Bij een punto evo 1,3 mjet diesel
Weet iemand wat de garage doet bij de 105.000 km beurt?
Ik wil het namelijk zelf gaan doen.
Bij een punto evo 1,3 mjet diesel
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Als het goed is is dat allemaal terug te vinden in de handleiding of service boekje.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Alleen de servicemelding resetten kun je niet zelf.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Bron: Serviceboekje
- Banden op conditie en slijtage controleren en bandenspanning eventueel herstellen
- Werking verlichting (koplamp- en achterlichtunits, richtingaanwijzers, waarschuwingsknipperlichten, bagageruimte, interieur, dashboardkastje, waarschuwings-/controlelampjes enz.) controleren
- Werking ruitenwissers/-sproeiers voor/achter controleren en eventueel sproeiermonden afstellen
- Stand wisserbladen voor en achter controleren en wisserbladen op slijtage controleren
- Remblokken van schijfremmen voor op conditie en slijtage controleren en werking van remblokslijtagesensor controleren
- Visueel de conditie controleren van: buitenzijde carrosserie, bodemplaatbescherming, uitlaat, brandstof- en remleidingen, rubber delen (stofkappen, hoezen enz.), en rubber slangen van het rem- en brandstofsysteem
- Vergrendelmechanismen van de motorkap en achterklep op vervuiling controleren en mechanismen smeren
- Vloeistofniveaus controleren en eventueel bijvullen (koelsysteem, remsysteem, hydraulische koppelingbediening, ruitensproeiers, accu enz.)
- Handrem controleren en eventueel afstellen
- Emissie/roetuitstoot controleren
- Motormanagementsysteem controleren (m.b.v. diagnosestekker)
- Aandrijfriem(en) voor hulporganen vervangen
- Luchtfilterelement vervangen
- Pollenfilter vervangen (of om de 15 maanden)
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Ligt eraan of je de juiste hardware en software hebt.Odelot schreef:Alleen de servicemelding resetten kun je niet zelf.
Met Multi Ecu Scan software en een OBD2 module lukt dat in 2 minuutjes
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
- Odelot
- Moderatore
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
- Locatie: Omstreeks den Bosch
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Werking ruitenwissers/-sproeiers voor/achter controleren en eventueel sproeiermonden afstellen.
Dit hebben ze nog nooit gedaan bij mij
Dit hebben ze nog nooit gedaan bij mij
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 96
- Lid geworden op: ma dec 06, 2010 20:57
- Locatie: Schoondijke (Zeeland)
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
bedankt!
dan ga ik even kijken hoe en welke aandrijfriem(en) voor hulporganen vervangen moeten worden.
dan ga ik even kijken hoe en welke aandrijfriem(en) voor hulporganen vervangen moeten worden.
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Dat is de multiriem.
Deze drijft vanaf de krukaspoelie de dynamo en Airco compressor aan.
Riem kost niet zoveel.
Als je de spanner ook moet vervangen wordt het wel 50 Euro duurder.
Spanner op slot zetten is ook even een weetje.
Zorg ervoor dat je een stalen pennetje hebt (4mm of 5mm dik dacht ik)
Dan moet je met een lange ringsleutel 13 de spanner ontspannen en met de pen de spanner blokkeren.
Vervolgens staat je riem een stuk losser en kun je hem van de poelie afhalen.
Nieuwe riem is meestal iets korter, dus gaat die er ook wat lastiger op.
Als die erop zit, dan de spanner weer ontspannen, pennetje eruit en dan weer voorzichtig laten terugveren.
Deze drijft vanaf de krukaspoelie de dynamo en Airco compressor aan.
Riem kost niet zoveel.
Als je de spanner ook moet vervangen wordt het wel 50 Euro duurder.
Spanner op slot zetten is ook even een weetje.
Zorg ervoor dat je een stalen pennetje hebt (4mm of 5mm dik dacht ik)
Dan moet je met een lange ringsleutel 13 de spanner ontspannen en met de pen de spanner blokkeren.
Vervolgens staat je riem een stuk losser en kun je hem van de poelie afhalen.
Nieuwe riem is meestal iets korter, dus gaat die er ook wat lastiger op.
Als die erop zit, dan de spanner weer ontspannen, pennetje eruit en dan weer voorzichtig laten terugveren.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
De spanner van de multiriem is kort en het kost wat kracht om hem te lossen.
Je kunt de spanner zien via de uitsparing in de rechter wielkast. Via een onderdelensite of google kun je afbeeldingen van de spanner zien waardoor e.e.a. wat duidelijker wordt.
Ik heb de riem vervangen vanaf de onderzijde waarbij ik het rechter voorwiel en beplating heb verwijderd met de auto op krik en bok. Ik heb hierbij geen pennetje gebruikt.
Als je weet hoe de spanner werkt is het ook goed vanaf de bovenkant te doen maar je hebt wat minder ruimte; je trekt de spanner dan naar je toe.
Je kunt de spanner zien via de uitsparing in de rechter wielkast. Via een onderdelensite of google kun je afbeeldingen van de spanner zien waardoor e.e.a. wat duidelijker wordt.
Ik heb de riem vervangen vanaf de onderzijde waarbij ik het rechter voorwiel en beplating heb verwijderd met de auto op krik en bok. Ik heb hierbij geen pennetje gebruikt.
Als je weet hoe de spanner werkt is het ook goed vanaf de bovenkant te doen maar je hebt wat minder ruimte; je trekt de spanner dan naar je toe.
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Het lossen van de spanner doe je dus door op de bout een ringsleutel 13 te zetten en rechtsom te bewegen.
Klinkt tegenstrijdig maar je zit dan op de as van de rol en zo kun je de veerkracht overwinnen.
Als de 2 gaatjes tegenover elkaar staan van de spanner, past het pennetje erin en dan staat die "op slot"
Ik heb een 1.4 8V en daar is de multiriem van bovenaf best wel goed bereikbaar.
bij 16 kleppers is er misschien iets minder werkruimte van boven af.
Klinkt tegenstrijdig maar je zit dan op de as van de rol en zo kun je de veerkracht overwinnen.
Als de 2 gaatjes tegenover elkaar staan van de spanner, past het pennetje erin en dan staat die "op slot"
Ik heb een 1.4 8V en daar is de multiriem van bovenaf best wel goed bereikbaar.
bij 16 kleppers is er misschien iets minder werkruimte van boven af.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
-
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 96
- Lid geworden op: ma dec 06, 2010 20:57
- Locatie: Schoondijke (Zeeland)
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Bedankt voor de goede uitleg allemaal!
Maar moet ik eigenlijk ook de rollen of de spanrol vervangen? Of enkel de riem?
Alvast bedankt!
Maar moet ik eigenlijk ook de rollen of de spanrol vervangen? Of enkel de riem?
Alvast bedankt!
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Best die dingen ook ja, ligt dan toch open
Life is better on 2 wheels
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Vandaag zelf de 105.000 beurt gedaan, inclusief oliewissel.
Voor wat betreft de multiriem staat in eLearn dat je de spanner linksom moet draaien, toen de bout los kwam kreeg ik in de gaten dat dat rechtsom moest zijn.. Verder wordt hierboven gezegd dat je ringsleutel 13 nodig hebt, ik had ringsleutel 15 nodig Heeft Fiat verschillende bouten gebruikt soms? Overigens lukt het zonder pennetjes ook makkelijk.
Oh ja, de riemspanner zie je vanuit de wielkast niet zitten, hij zit net achter de chassisbalk.
Voor wat betreft de multiriem staat in eLearn dat je de spanner linksom moet draaien, toen de bout los kwam kreeg ik in de gaten dat dat rechtsom moest zijn.. Verder wordt hierboven gezegd dat je ringsleutel 13 nodig hebt, ik had ringsleutel 15 nodig Heeft Fiat verschillende bouten gebruikt soms? Overigens lukt het zonder pennetjes ook makkelijk.
Oh ja, de riemspanner zie je vanuit de wielkast niet zitten, hij zit net achter de chassisbalk.
Re: Onderhoudsbeurt 105.000 km
Hoi Mijn Fiat Punto heeft volgens het boekje een kleine beurt bij 30.000 km gehad, een grote bij 60.000 en bij 90.000 (toen heb ik hem kocht) zijn de remschijven vervangen + de Olie, pollen & interieur filter. Begreep van mijn collega dat bij het vervangen van de olie filter, de olie zelf ook wordt vervangen want anders is je filter direct weer vies. Klinkt logisch maar weet het natuurlijk niet zeker
Kreeg de melding dat mijn auto binnenkort apk gekeurd dient te worden. Nu vroeg ik mij af of ik er verstandig aan doe om dit gelijk met de 105.000 km beurt te doen. Ik vind dit lastig te bepalen aangezien mijn auto om de 30.000 km naar de garage is geweest en niet om de 35.000 km. Of nu los apk en dan bij 120.000km een beurt.
Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
Kreeg de melding dat mijn auto binnenkort apk gekeurd dient te worden. Nu vroeg ik mij af of ik er verstandig aan doe om dit gelijk met de 105.000 km beurt te doen. Ik vind dit lastig te bepalen aangezien mijn auto om de 30.000 km naar de garage is geweest en niet om de 35.000 km. Of nu los apk en dan bij 120.000km een beurt.
Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.