Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door noltha »


1. Je percentage in obd2 van je gasklep bij idle. Bij mijn staat ie standaard op 88% waarbij ie maar een heel klein spleetje lucht doorlaat.

2. Wat gebeurt er met je gasklep als je het contact aanzet.
Bij mij hoor ik wel een motortje maar de gasklep beweegt geen mm.



1. percentage word uitgelezen via een universele obd2-elm327 bt uitlezer en die leest de potentio meter van het gaspedaal in mijn geval dus het signaal is omgekeerd. 88% = dus 12% en dat is ruim binnen de marge.

2. Gasklep gaat niet open bij contact aan maar blijft dicht (dit is normaal), wel hoor je de gasklepmechnisme binnenin wat doen, de potentiometer gaat van min/max maar daarmee gaat niet de gasklep fysik open. Gasklep open kun je wel realiseren door met plankgas contact aan te doen. Op deze manier kun je testen of je gasklep goed werkt.

Afgelopen weekend heb ik het gasklephuis gedemonteerd en helemaal schoongemaakt en ik moet zeggen dat de auto niet meer vreemd loopt. Ook de evap klep die daaronder in de manfiold zit heb ik gedemonteerd (zat via een ijzeren veer geborgd, zeer makkelijk te verwijderen) en doorgeblazen en schoongemaakt, er zat allemaal olie in en het leek wel of het mechanisme een beetje bleef hangen.

Belangrijkste stap denk ik is dat ik naast het schoonmaken een throttle relearn gedaan heb. Dit kreeg ik als tip op een (sorry) ander fiatforum.

Het onvloeiend lopen en blijven hangen van het gaspedaal heeft niet meer plaatsgevonden sindsdien en de auto loopt netjes nu,


Slotje! ~]
rgberkhout
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za mei 10, 2014 13:39

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door rgberkhout »

Ook ik heb inmiddels een odbII app op mijn iphone en ik kom tot de volgende tp waardes bij 85.9 stationair warme motor en 80.8 bij3000 rpm..

Nader onderzoek morgen of dit weekend
MrNillsons
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 17:09

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door MrNillsons »

Heb je (of je garage) weleens gedacht aan een versleten/gammele baksteun? (versnellingsbak)
Merk je de symptomen ook met een onbelaste motor of uitsluitend bij belast/gekoppeld gebruik?

Veel van de mogelijke oorzaken zijn de revue al gepasseerd.
Oorzaken die ik nog kan bedenken zijn eventueel detoneren of iets met het 2-massa vliegwiel?

i'm out of options.
Succes!
rgberkhout
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za mei 10, 2014 13:39

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door rgberkhout »

MrNillsons schreef:Heb je (of je garage) weleens gedacht aan een versleten/gammele baksteun? (versnellingsbak)
Merk je de symptomen ook met een onbelaste motor of uitsluitend bij belast/gekoppeld gebruik?

Veel van de mogelijke oorzaken zijn de revue al gepasseerd.
Oorzaken die ik nog kan bedenken zijn eventueel detoneren of iets met het 2-massa vliegwiel?

i'm out of options.
Succes!
Dank voor je opmerkingen, ik rij vandaag even langs mijn garage. Ik heb de afgelopen aardig wat tests gedaan met de OBDII meter en het viel me op dat de waardes van lambdasonde 1 nogal fluctueren tussen de 01 en 08 volt, de waardes die sonde 2 lezen zijn veel stabieler. Nu heb ik al eens 1 van de sondes vervangen en heb ik ze afgelopen weekend omgedraaid, sonde 1 blijft fluctueren, zou het zoiets banaals als een draadbreuk kunnen zijn...

Overigens zijn alle motorsteunen en rubbers gechecked, niks mis mee..

Het allerlaatste wat ik nog zou kunnen bedenken is dat een van de cilinders niet lekker meeloopt in de ontsteking, it's long shot maar ga toch eens mijn bougies bekijken..
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door noltha »

Dat fluctueren van de lambda sonde is goed en betekend dat ie het goed doet. Hij schakelt / meet het zuurstofgehalte en geeft dit door aan de ecu. Het gaat vrij snel op en neer tussen 0.1 en 0.9 volt rijk/arm mengsel. Deze waardes gaan weer richting stft. Als het mengsel te arm is word er wat meer benzine bij geinjecteerd en minder bij te rijk mengsel.

De 2e sensor is alleen om te checken of je katalysator werkt. Zo ja dan krijg je daar een stabiele 0.6 a 0.7 volt constant. Dat betekend dat je kat werkt. Ik heb overigens vaak gelezen dat het geen goed idee is om ze om te wisselen.


Wel ben ik heel nieuwsgierig welke timing waarde jij te zien krijgt en bij stft(short term fuelt trim) en ltft (long term fuel trim)
rgberkhout
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za mei 10, 2014 13:39

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door rgberkhout »

noltha schreef:Dat fluctueren van de lambda sonde is goed en betekend dat ie het goed doet. Hij schakelt / meet het zuurstofgehalte en geeft dit door aan de ecu. Het gaat vrij snel op en neer tussen 0.1 en 0.9 volt rijk/arm mengsel. Deze waardes gaan weer richting stft. Als het mengsel te arm is word er wat meer benzine bij geinjecteerd en minder bij te rijk mengsel.

De 2e sensor is alleen om te checken of je katalysator werkt. Zo ja dan krijg je daar een stabiele 0.6 a 0.7 volt constant. Dat betekend dat je kat werkt. Ik heb overigens vaak gelezen dat het geen goed idee is om ze om te wisselen.


Wel ben ik heel nieuwsgierig welke timing waarde jij te zien krijgt en bij stft(short term fuelt trim) en ltft (long term fuel trim)
Dank voor je reactie, ik heb de waardes gemeten bij stationair:

short term fuel trim-bank1: -92.2%
Long term fuel trim bankt1: 85.9%

Vond deze ook nog:

Short term fuel trim (B1S1): -96.1%
Short term fuel trim (B1S2): -100%

Geen idee wat deze waardes vertellen ;-)
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door noltha »

Fiat dealer heeft terwijl ik er gezellig bij stond de auto uitgelezen.

Er was 1 P melding, iets met de koppelingpedaal sensor. De monteur rommelde er even aan en hij gaf meteen intermitterend aan.
Misschien hangt de hele topicstart hiermee toch een beetje samen.

Verder blijkt dat timing en brandstof fijnafstelling (STFT) op prima waardes staan en dat de ELM327 gewoon niet de juiste protocollen heeft om dit goed uit te lezen. Vandaar de extreem hoge/lage waarden. Volgens de monteur kon ik in mijn handjes wrijven. Hij complimenteerde me met de mooie waardes voor het verbruik 6.6 / 100. ZDat deed zijn 1.2 tje niet na.

Hij heeft de auto een volledige reset gegeven. Hierdoor programmeert hij opnieuw de fijnafstellingen. Ik ga het aankijken voorlopig
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door noltha »

EINDELIJK NA MAANDEN\JAREN OPGELOST! ~~

Die P melding waar ik in bovenstaande antwoord over sprak kwam toch weer terug. Ook voor "rgberkhout" in dit topic met dezelfde symptomen:

Check de Koppelingpedaalsensor! Er zit links van je koppelingspedaal een klein lichtgrijs sensortje (varieeren van geel, rood/zwart)

Als je je koppeling indrukt laat deze sensor dit aan de ECU weten en word de benzine toevoer aangepast. (ook word cruise control iutgeschakeld via hetzelfde sensortje voor de modellen die CC hebben_)
Afbeelding


In mijn geval bleek de sensor niet goed te werken. Hij bleef vaak hangen waardoor het bokkerige gedrag ontstond. Ik heb deze sensor opnieuw gecalibreerd.
Vervangen kan maar je kunt de sensor ook schoonmaken en hem opnieuw kalibreren. (overigens niet vandaag doen met dat snertweer)

Hoe te calibreren/installeren.

Na schoonmaken trek je de tip helemaal uit tot de verste stand.
Overigens moet iemand anders even je koppelingspedaal ingedrukt houden. (in mijn geval hielp mijn zoontje mij)

Als je hem installeert moet je de buitenste plastic verankering helemaal erin drukken.

Pas op dat je niet aan het stiftje zit want dan druk je hem weer naar binnen en moet je hem opnieuw helemaal naar buiten trekken.
Als connector vastzit laat je langzaam de koppeling naar boven komen. Dit zorgt ervoor dathet stiftje op de juiste afstand gekalibreerd is,
rgberkhout
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za mei 10, 2014 13:39

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door rgberkhout »

noltha schreef:EINDELIJK NA MAANDEN\JAREN OPGELOST! ~~

Die P melding waar ik in bovenstaande antwoord over sprak kwam toch weer terug. Ook voor "rgberkhout" in dit topic met dezelfde symptomen:

Check de Koppelingpedaalsensor! Er zit links van je koppelingspedaal een klein lichtgrijs sensortje (varieeren van geel, rood/zwart)

Als je je koppeling indrukt laat deze sensor dit aan de ECU weten en word de benzine toevoer aangepast. (ook word cruise control iutgeschakeld via hetzelfde sensortje voor de modellen die CC hebben_)
Afbeelding


In mijn geval bleek de sensor niet goed te werken. Hij bleef vaak hangen waardoor het bokkerige gedrag ontstond. Ik heb deze sensor opnieuw gecalibreerd.
Vervangen kan maar je kunt de sensor ook schoonmaken en hem opnieuw kalibreren. (overigens niet vandaag doen met dat snertweer)

Hoe te calibreren/installeren.

Na schoonmaken trek je de tip helemaal uit tot de verste stand.
Overigens moet iemand anders even je koppelingspedaal ingedrukt houden. (in mijn geval hielp mijn zoontje mij)

Als je hem installeert moet je de buitenste plastic verankering helemaal erin drukken.

Pas op dat je niet aan het stiftje zit want dan druk je hem weer naar binnen en moet je hem opnieuw helemaal naar buiten trekken.
Als connector vastzit laat je langzaam de koppeling naar boven komen. Dit zorgt ervoor dathet stiftje op de juiste afstand gekalibreerd is,

Dank dank dank, ik ga het vanmiddag gelijk even proberen (mijn auto staat in een garage), ik laat weten hoe het afloopt!
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door noltha »

Dank dank dank, ik ga het vanmiddag gelijk even proberen (mijn auto staat in een garage), ik laat weten hoe het afloopt!

Probeer alvorens de switch eraf te monteren en schoon te maken eerst even goed te kijken of hij goed gecalibreerd is.

Koppeling ingedrukt houden, mantelplastik even uittrekken zodat er beweging komt in het stiftje.

Stiftje helemaal naar buiten trekken. Mantelplastic vastdrukken en oppassen dat je het stiftje niet per ongeluk naar binnen drukt.
Langzaam de koppeling terug laten komen. KLAAR = KEES
rgberkhout
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za mei 10, 2014 13:39

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door rgberkhout »

noltha schreef:
Dank dank dank, ik ga het vanmiddag gelijk even proberen (mijn auto staat in een garage), ik laat weten hoe het afloopt!

Probeer alvorens de switch eraf te monteren en schoon te maken eerst even goed te kijken of hij goed gecalibreerd is.

Koppeling ingedrukt houden, mantelplastik even uittrekken zodat er beweging komt in het stiftje.

Stiftje helemaal naar buiten trekken. Mantelplastic vastdrukken en oppassen dat je het stiftje niet per ongeluk naar binnen drukt.
Langzaam de koppeling terug laten komen. KLAAR = KEES
Ga ik doen, ik laat weten of het gelukt is!
rgberkhout
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: za mei 10, 2014 13:39

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door rgberkhout »

noltha schreef:EINDELIJK NA MAANDEN\JAREN OPGELOST! ~~

Die P melding waar ik in bovenstaande antwoord over sprak kwam toch weer terug. Ook voor "rgberkhout" in dit topic met dezelfde symptomen:

Check de Koppelingpedaalsensor! Er zit links van je koppelingspedaal een klein lichtgrijs sensortje (varieeren van geel, rood/zwart)

Als je je koppeling indrukt laat deze sensor dit aan de ECU weten en word de benzine toevoer aangepast. (ook word cruise control iutgeschakeld via hetzelfde sensortje voor de modellen die CC hebben_)
Afbeelding


In mijn geval bleek de sensor niet goed te werken. Hij bleef vaak hangen waardoor het bokkerige gedrag ontstond. Ik heb deze sensor opnieuw gecalibreerd.
Vervangen kan maar je kunt de sensor ook schoonmaken en hem opnieuw kalibreren. (overigens niet vandaag doen met dat snertweer)

Hoe te calibreren/installeren.

Na schoonmaken trek je de tip helemaal uit tot de verste stand.
Overigens moet iemand anders even je koppelingspedaal ingedrukt houden. (in mijn geval hielp mijn zoontje mij)

Als je hem installeert moet je de buitenste plastic verankering helemaal erin drukken.

Pas op dat je niet aan het stiftje zit want dan druk je hem weer naar binnen en moet je hem opnieuw helemaal naar buiten trekken.
Als connector vastzit laat je langzaam de koppeling naar boven komen. Dit zorgt ervoor dathet stiftje op de juiste afstand gekalibreerd is,
JAAAA noltha wat ben jij een held! ~] .) ~]

Bij mij wad hij losgeschoten waardoor hij bij de eerste keer ontkoppelen in de ontkoppel stand blijft staan, ik had dit al eens eerder gezien maar niks achter gezocht. Borging los gehaald "potmeter" er weer achter gezet geborgd en fixed! auto rijd nu weer zoals het hoort!

Nog maal dank voor het delen, KUDOS!

~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door noltha »

***Dubbel post***
Laatst gewijzigd door noltha op ma dec 15, 2014 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Motor loopt niet vloeiend, schokt, gas soms iets hangen

Bericht door noltha »

Fijn kerel! Wereld van verschil met rijden nietwaar? Bij gas loslaten geen schokje of bokje meer te voelen, zo smoooooooooooooooothhh!



MODS: Hij kan eindelijk op slot!
Plaats reactie