Ik heb 92000km met mijn schijven en blokken gedaan, voor. Toen waren ze behoorlijk op en de laatste 2000km waren ze ook krom.
En ik rij behoorlijk sportief.
Toch vertellen de meeste monteurs dat je blokken én schijven het best tegelijk kunt vervangen.
kromme schijven
- OlafH
- Junior Stato
- Berichten: 423
- Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: kromme schijven
De regel: blokken kun je los vervangen, als je schijven vervangt, altijd blokken mee vervangen.
Een schijf die vervangen moet worden is namelijk ingesleten en de blokken slijten op het afgesleten deel van de schijf in. Als je nieuwe schijven monteert met oude blokken, dan hebben de blokken ineens minder oppervlakte als bij de oude schijven. Met als resultaat slechter remmen en stukken die van de blokken kunnen afbreken waardoor het remmen nóg slechter wordt.
Een schijf die vervangen moet worden is namelijk ingesleten en de blokken slijten op het afgesleten deel van de schijf in. Als je nieuwe schijven monteert met oude blokken, dan hebben de blokken ineens minder oppervlakte als bij de oude schijven. Met als resultaat slechter remmen en stukken die van de blokken kunnen afbreken waardoor het remmen nóg slechter wordt.
- Scooterguy
- Junior Stato
- Berichten: 251
- Lid geworden op: zo feb 12, 2006 23:59
- Locatie: Kwaadmechelen(B)
- Contacteer:
Re: kromme schijven
Na 194.000 Km was het ook bij mij tijd voor nieuwe schijven (eerste paar) en blokken (tweede paar).
De dealer vroeg er net geen 600€ voor, ik heb het nu zelf gedaan voor 90€ en een uurtje werk
Moest je dit ook zelf doen mag je zeker niet vergeten om de schijven heel goed te ontvetten, anders ga je schuiven
De dealer vroeg er net geen 600€ voor, ik heb het nu zelf gedaan voor 90€ en een uurtje werk
Moest je dit ook zelf doen mag je zeker niet vergeten om de schijven heel goed te ontvetten, anders ga je schuiven
Grande Punto 2009 1.3 MJT 85PK Sport + een bende opties.
Re: kromme schijven
Toch ook even reageren op de remmenkwestie. Mijn Fiat Punto Evo is nu 74000 km onderweg. De slijtage-indicator heeft zijn werk niet gedaan. De schijf van het linkervoorwiel knarst nu door ijzer op ijzer. Nieuwe schijven en blokken gekocht voor 135 euro bij mister auto. Ik verwacht er een klein uurtje over te doen om de voorremmen te vervangen.
Re: kromme schijven
Weer lekker vers dus.
Mijn schijven zijn ook al een tijdje krom. Ik merk het meeste tijdens lichtjes afremmen op de snelweg. Ze zijn pas halverwege dus zonde om te vervangen al, ik ga kijken of ik ze kan laten afdraaien. En anders gewoon een setje nieuw. Nu 81500km oud.
Mijn schijven zijn ook al een tijdje krom. Ik merk het meeste tijdens lichtjes afremmen op de snelweg. Ze zijn pas halverwege dus zonde om te vervangen al, ik ga kijken of ik ze kan laten afdraaien. En anders gewoon een setje nieuw. Nu 81500km oud.
Re: kromme schijven
Iemand al zijn schijven vervangen? En was het veel werk?
Welke schijven hebben jullie gekocht? (Eventueel een link .) ik moet ze ook vervangen voor mijn gp 1.2
Welke schijven hebben jullie gekocht? (Eventueel een link .) ik moet ze ook vervangen voor mijn gp 1.2
- AlexAbarth
- Junior Stato
- Berichten: 210
- Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03
Re: kromme schijven
remschijven en remblokken vervangen is niet veel werk. (alleen met het huidige weer geen pretje om buiten te doen)
Let bij het afdraaien van (kromme) schijven trouwens wel op wat de oorzaak is van het ongelijkmatige remmen. Een remschijf trekt namelijk niet krom (onmogelijk met een geventileerde schijf) maar krijgt last van dikteverschil.
De oorzaak hiervan is temperatuurverschil in de schijf waardoor er harde plekken ontstaan. zoals bij gehard staal.
Deze plekken slijten minder hard dan de rest van de schijf. Dit zorgt er voor dat er na verloop van tijd dikteverschil optreed wat voor het trillende effect zorgt. Als je de schijf afdraait verlies je een deel van het materiaal terwijl het verschil tussen een nieuwe schijf en de minimale maat meestal niet meer dan 2 millimeter is.
Dit betekent dat je geld gaat betalen om je schijf af te laten draaien.
Je net zoveel werk hebt als bij vervangen.
Je nieuwe remblokken moet plaatsen.
Je schijf daarna meestal redelijk snel onder de minimale maat komt en als laatste en belangrijkste, de harde plekken zijn meestal niet weg dus gaan ze na verloop van tijd weer trillen.
Voor een Punto kosten de schijven helemaal niet zo veel. Dus is het veel handiger om er gelijk een setje nieuwe op te zetten.
Let bij het afdraaien van (kromme) schijven trouwens wel op wat de oorzaak is van het ongelijkmatige remmen. Een remschijf trekt namelijk niet krom (onmogelijk met een geventileerde schijf) maar krijgt last van dikteverschil.
De oorzaak hiervan is temperatuurverschil in de schijf waardoor er harde plekken ontstaan. zoals bij gehard staal.
Deze plekken slijten minder hard dan de rest van de schijf. Dit zorgt er voor dat er na verloop van tijd dikteverschil optreed wat voor het trillende effect zorgt. Als je de schijf afdraait verlies je een deel van het materiaal terwijl het verschil tussen een nieuwe schijf en de minimale maat meestal niet meer dan 2 millimeter is.
Dit betekent dat je geld gaat betalen om je schijf af te laten draaien.
Je net zoveel werk hebt als bij vervangen.
Je nieuwe remblokken moet plaatsen.
Je schijf daarna meestal redelijk snel onder de minimale maat komt en als laatste en belangrijkste, de harde plekken zijn meestal niet weg dus gaan ze na verloop van tijd weer trillen.
Voor een Punto kosten de schijven helemaal niet zo veel. Dus is het veel handiger om er gelijk een setje nieuwe op te zetten.