Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
het regenereren gaat volgens FIAT het snelst als je boven de 2000 TPM rijd.
(dus op 80 km wegen in zijn 4 blijven rijden tot je het verbruik weer naar normale waarden ziet teruglopen bij "Huidig verbruik")
(dus op 80 km wegen in zijn 4 blijven rijden tot je het verbruik weer naar normale waarden ziet teruglopen bij "Huidig verbruik")
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Precies, juist wel gas geven als hij aan het regenereren is.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Even een update,
De punto evo heeft nu bijna 160000km gelopen. Het gaat snel!! De winterbanden zijn afgelopen week gemonteerd en alle vloeistoffen zijn gecontroleerd.
Olie staat nog op hetzelfde peil als na de wissel bij 152dkm. Ondertussen blijft hij nog steeds flink blauw roken tijdens het regenereren. Heeft iemand anders op het forum ondertussen al een reparatie laten uitvoeren hiervoor? Ik ben nog steeds erg benieuwd wat nu de veroorzaker is. Onze evo is ook nog nooit in noodloop gegaan ook al rookt hij zo.
We twijfelen om niet toch gewoon een nieuw roetfilter te plaatsen...
Groetjes Nick
De punto evo heeft nu bijna 160000km gelopen. Het gaat snel!! De winterbanden zijn afgelopen week gemonteerd en alle vloeistoffen zijn gecontroleerd.
Olie staat nog op hetzelfde peil als na de wissel bij 152dkm. Ondertussen blijft hij nog steeds flink blauw roken tijdens het regenereren. Heeft iemand anders op het forum ondertussen al een reparatie laten uitvoeren hiervoor? Ik ben nog steeds erg benieuwd wat nu de veroorzaker is. Onze evo is ook nog nooit in noodloop gegaan ook al rookt hij zo.
We twijfelen om niet toch gewoon een nieuw roetfilter te plaatsen...
Groetjes Nick
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Ik zou dan eerder overwegen om de roetfilter te laten verwijderen en softwarematig te laten wegschrijven. Wordt ie nog zuiniger van ook.
Ook ik heb blauwe rook bij het regeneren, volgens mij is dit ook normaal, er wordt tijdens het proces geprobeerd om het roet in de roetfilter te verbranden door extra brandstof in te spuiten.
Ook ik heb blauwe rook bij het regeneren, volgens mij is dit ook normaal, er wordt tijdens het proces geprobeerd om het roet in de roetfilter te verbranden door extra brandstof in te spuiten.
- OlafH
- Junior Stato
- Berichten: 423
- Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Blauw roken is normaal bij regenereren. Het is inderdaad verbrande olie en diesel = olie. Er wordt extra veel ingespoten om het filter leeg te branden en dat gaat gepaard met rook. Afhankelijk van de omstandigheden zie je dat wel of niet, maar het is er altijd. Met een gechipte auto wordt de lucht- en dieselhoeveelheid verhoogt bij bepaalde toerentallen en gaspedaalstanden, dus de gechipte versies roken nog harder tijdens het regenereren. De frequentie van het regenereren is afhankelijk van de rijomstandigheden. Altijd tussn de 500-1.000 km. Regenereren herken je aan iets minder koppel onderin, koelfan slaat aan en een substantieel hoger verbruik. Je hoeft je geen zorgen te maken als:
- hij geen motorolie gebruikt
- blauwe rook alleen tijdens regeneratie optreedt.
- hij geen motorolie gebruikt
- blauwe rook alleen tijdens regeneratie optreedt.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Nu je veel in het donker rijdt zijn de walmen extra goed te zien. Woensdagavond zette ik de halve N11 blauw toen ik stevig weg reed bij het stoplicht.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
OlafH schreef:Blauw roken is normaal bij regenereren. Het is inderdaad verbrande olie en diesel = olie. Er wordt extra veel ingespoten om het filter leeg te branden en dat gaat gepaard met rook. Afhankelijk van de omstandigheden zie je dat wel of niet, maar het is er altijd. Met een gechipte auto wordt de lucht- en dieselhoeveelheid verhoogt bij bepaalde toerentallen en gaspedaalstanden, dus de gechipte versies roken nog harder tijdens het regenereren. De frequentie van het regenereren is afhankelijk van de rijomstandigheden. Altijd tussn de 500-1.000 km. Regenereren herken je aan iets minder koppel onderin, koelfan slaat aan en een substantieel hoger verbruik. Je hoeft je geen zorgen te maken als:
- hij geen motorolie gebruikt
- blauwe rook alleen tijdens regeneratie optreedt.
In diesel zit olie , blauwe rook is dus verbrande diesel en niet verbrande olie en diesel = olie
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Ik zag gisteren bij Heuts een DPF reinigingsmiddel van PetroMark (PM) voor ca € 19,-. Dit is een spuitbus die je leeg moet spuiten in de roetfilter; hiervoor moet eerst de bovenste sensor uit de DPF worden gedraaid. Hierna moet het regenereren worden opgestart of een lange(re) rit worden gemaakt. Waarschijnlijk ga ik dit in de toekomst eens proberen.
Volgens mij is een dergelijk middel aan te bevelen als de auto erg rookt tijdens het regenereren.
Volgens mij is een dergelijk middel aan te bevelen als de auto erg rookt tijdens het regenereren.
Re: Blauw roken tijdens regenereren roetfilter
Ik haak ff in. Hoe werkt een dpf korte versie? Regeneratie wordt geregelt door de ecu. Deze spuit extra diesel olie in tijdens de uitlaatslag van de motor. Waardoor de temperatuur in de uitlaat wordt verhoogt. Oorzaak blauwe rook is dus te veel dieselolie in het uitlaatsysteem. Bij een te lage temperatuur(begin van de regeneratie). Om dit verhelpen de DPF verwijderen en softwarematig uitschakelen. Voordelen zijn: meer vermogen+koppel, Minder brandstof verbruik, onderhoudsvriendelijker, Nadeel: meer milieu vervuiling. Ik heb er gelukkig geen Maar kom het vaak tegen op mijn werk.
groetjes
Shivan
groetjes
Shivan