Turbodruksensor

Nike!
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:41

Turbodruksensor

Bericht door Nike! »

Hallo,

Ik heb me zojust voorgesteld in het even voorstellen topic. ~]

Ik zit met het volgende.
Vorige week heb ik een GP gekocht uit 2006 met 225.000 km o de teller.
Het betreft een Oranje edizione uitvoering.

Na 50 km rijden ging het lampje branden van het motormanagement met de melding: laat motor controleren.
Ik naar de garage en laten uitlezen. Bleek dat de turbodruksensor kapot is.
Geen probleem op zich. Heb hem gekocht zonder garantie, zonder beurt. Dit heb ik ingecalculeerd, om bij een andere garage nog te laten doen. De prijs was goed.

Nu vroeg ik mij af waar de turbodruksensor zit, voor de 1.3 jtd.
Aan de achterijde van de motor voor het schutbord, zie ik een sensor, maar dat schijnt een mapsensor te zijn. waar zit dan de turbodruksensor. Kan hem nog niet vinden.

Hoor graag of er andere GP rijders zijn met dezelfde ervaring en/of mensen die me kunnen helpen.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Turbodruksensor

Bericht door Rado »

De MAP-, inlaatdruk- of vuldruksensor zit aan de achterzijde van het motorblok in het inlaatspruitstuk.
Als je voor de auto staat aan de linkerzijde bij de oliepeilstok. Er zit een geel borglipje op de stekker.
De sensor kost gemiddeld 50,- Euro en is binnen 10 minuten vervangen. De sensor zit vast met 1 torx 20 boutje.
Onderdeelnummer Bosch 0281 002 845. Check wel even origineel onderdeelnummer/motorcode!

De sensor aan het schutbord (rechterzijde) is van de roetfilter.
Gebruikersavatar
Kingpin
Junior Stato
Berichten: 375
Lid geworden op: za mei 31, 2014 17:08

Re: Turbodruksensor

Bericht door Kingpin »

Map staat voor Manifold Absolute Pressure sensor , en dit betekend dus je absolute druk blablabal je turbodruk dus....
Nike!
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:41

Re: Turbodruksensor

Bericht door Nike! »

Dus eigenlijk zeggen jullie dat met de Map sensor en de turbodruk sensor, hetzelfde onderdeel bedoeld wordt.

Oke, dan ben ik een stap verder.

In mijn auto zie ik de mapsensor met onderdeelnummer: 0 281 002 437

Het onderdeelnummer dat jij noemt Rado is 0 281 002 845

De 845 kost 35,- euro.
De 437 kost 68,- euro.

Wat zou het verschil kunnen zijn?
Dat kan ik niet terugvinden.

Heb al gezien dat ik die zeker zelf ga vervangen, dat is geen werk.
Gebruikersavatar
unstable
Nuovo Arrivato
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 10, 2014 12:30

Re: Turbodruksensor

Bericht door unstable »

Is zelfde onderdeel heb hem laatst zelf vervangen. Eerst ff schoonmaken als dat niet helpt vervangen. Maar ik heb me laten vertellen dat die storing ook een teken is van een vervuilde egr en inlaatspruitstuk.
GP 1.3 Multijet Sabbia
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Turbodruksensor

Bericht door Rado »

Ik heb zojuist een nieuwe sensor besteld omdat mijn auto 'bokt' bij het accelereren. Dit verdwijnt als ik de sensor schoon maak.
Omdat ik hem niet helemaal meer schoon krijg en vertrouw vervang ik hem maar.

Het onderdeelnummer van mijn originele is 0281002845, maar mijnautoonderdelen.nl geeft aan dat deze voor de Ducato/TurboDaily is en geeft de 0281006028 aan voor mijn 2011 1.3 MultiJet.
Ik heb de laatste besteld; is ook nog iets goedkoper.
Nike!
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:41

Re: Turbodruksensor

Bericht door Nike! »

@unstable, ik hoop toch dat dat in dit geval niet aan de orde is.
Ben me al wel aan het orienteren op het dichtmaken of verwijderen van de EGR klep en desnoods iets aan de roetfilter te laten doen.

Ik ben op zoek naar het verschil tussen de 2 sensoren die hierboven genoemd zijn.
Degeen die het beste past bij mijn GP bestel ik dan.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Turbodruksensor

Bericht door Rado »

Ik had de reactie van Unstable niet gezien maar een vervuilde MAP sensor komt inderdaad door vervuiling in de inlaatspruitstuk vanuit de EGR.
Zoals in een ander topic aangegeven moet de gehele EGR inclusief inlaatspruitstuk en sensor iedere 60.000km worden gereinigd.
De sensor kun je ook gemakkelijk in de tussenliggende periode demonteren en reinigen.

Je kunt een slecht werkende sensor herkennen aan een 'bokkende' motor bij het accelereren door de 1500rpm/m in een hogere versnelling en bij lagere toerentallen.
Nike!
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:41

Re: Turbodruksensor

Bericht door Nike! »

De auto bokt gelukkig niet, maar rijdt als een zonnetje.
Enige nu is dat de turbo volgens mij niet functioneerd. Geen werking van de turbo bij optrekken.
Komt volgens mij door de tds/ mapsensor.

Die ga ik zeker vervangen. Hij is schoonemaakt afgelopen wek, maar storing blijft.
Denk dus dat de sensor kapot is.

De EGR en de roetfilter wil ik wel laten afstoppen/ verwijderen. Hoop dat Pots daar wat in kan betekenen in combinatie met een grote beurt.

Nieuwe sensor en we kunnen zorgeloos rijden. (Hoop ik)
Nike!
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:41

Re: Turbodruksensor

Bericht door Nike! »

Gisteravond de napsensor kosgehaald en grondig gereinigd met behulp van sateprikkertje, tissue en vochtig billendoekje van mn zoontje.

Ik zag dat de sensor helemaal bevuild was met roetdeeltjes.
Dit helemaal schoongemaakt en weer gemonteerd.
Bij het starten van de motor begon gelijk het lampje van het motormanagement weer te branden, maar de auto reed weer als een tierelier.
De turbo functioneert weer en de auto trekt stevig op.

Ik verwacht nn eigenlijk dat het dus niet aan de mapsensor ligt, die doet het schijnbaar wel.
Zoals Rado zei denk ik dat het aan de EGR/ roetfilter ligt.

Ben me nu aan het orienteren op het dicht laten zetten van de EGR en het verwijderen van de roetfilter.
Iemand tips???
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Turbodruksensor

Bericht door Rado »

Nike! schreef: Ik naar de garage en laten uitlezen. Bleek dat de turbodruksensor kapot is.
De garage heeft vastgesteld dat de storing wordt veroorzaakt door een defecte/slecht werkende map/turbodruksensor.
Reinigen kan verbetering brengen maar het lijkt mij een kwetsbaar sensortje. Om zeker te zijn zul je hem nog een keer moeten uitlezen.
Ik zou de sensor vervangen en, indien nodig, het complete EGR systeem (laten) reinigen.

Voor wat betreft het dichtzetten van de EGR ligt dit aan jouw type. Voor zover ik weet kunnen de Evo en Punto 2012 niet geheel worden afgesloten en zal je altijd vervuiling houden. Als je een ouder type hebt zal je in ieder geval het inlaatgedeelte achter de EGR moeten reinigen voor dat je deze afsluit. Ik weet niet of het wettelijk is toegestaan om de roetfilter te verwijderen.
Gebruikersavatar
eBoonstra
Senior Stato
Berichten: 753
Lid geworden op: ma dec 03, 2012 9:24
Locatie: Ooststellingwerf
Contacteer:

Re: Turbodruksensor

Bericht door eBoonstra »

Nike! schreef:Het betreft een Oranje edizione uitvoering.
Je bent getild :P Die bestaan niet.
Fryslân | JOVD/VVD

BMW 535d High Excecutive, AR GT 1.9 JTD 16v Distinctive & Vespa LX Touring Quattro Tempi Grigio Apuano
(Voorheen Grande Punto 1.9 JTD MultiJet Sport #595 Grigio Impeccabile)

Op zoek naar een perfecte schroefset? :)
Nike!
Nuovo Arrivato
Berichten: 22
Lid geworden op: di dec 16, 2014 21:41

Re: Turbodruksensor

Bericht door Nike! »

Dat is minder rigoreus dan verwijderen van roetfilter en dichtzetten van egr.
Stuk goedkoper ook denk ik. Goed advies.

Ik heb gekeken hoe die egr klep eruit ziet en opgezocht bij mijn auto. Zag hem zitten aan de rechterachterzijde achter het blok. Ik zie dat als ik het eea loskoppel, ik er wel bij kan. De 3 torx bouten zijn om de egr los re halen zijn nu al wel los te krijgen, maar ik weet niet of er nog een pakking of ander plaatje tussen zit.

Iemand ervaring met het zelf reinigen van de EGR klep? Tips om rekening mee te houden?

Een howto heb ik nog niet kunnen vinden.
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Turbodruksensor

Bericht door Rado »

Nike! schreef: Een howto heb ik nog niet kunnen vinden.
Kijk hier eens naar; http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 84&t=11815" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes, neem de tijd en niet bang zijn voor vieze handen.
Je kunt een ovenreiniger gebruiken voor het reinigen van de onderdelen. Ik heb geen nieuw onderdelen (pakkingen) nodig gehad.
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Turbodruksensor

Bericht door BramvE »

Als je check-engine lampje is gaan branden door bijvoorbeeld een storing op de MAP-sensor, en je vervangt/reinigt daarna de MAP-sensor, zal dat lampje niet vanzelf uitgaan. Hij gaat pas uit wanneer de auto weer één of meerdere foutloze rijcyclussen heeft gereden...of wanneer de storing handmatig wordt gewist! Het kan dus zijn dat alles alweer naar behoren werkt, maar je MIL nog steeds brandt!


Tenminste, dat is mijn ervaring bij vorige auto's...
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
Plaats reactie